مخترع بسیجی لرستانی در گفت و گو با لرستان خبر:

مخترع بسیجی لرستانی گفت: در 4 سال اخیر 16 اختراع داشته‌ام که خیلی از آن‌ها نمونه خارجی ندارد و این اختراعات سبب درخواست کشورهای اروپایی برای تابعیت شد که نپذیرفتم.

به گزارش لرستان خبر، هادی محمودوند متولد سال 1369 از خرم‌آباد است که موفق به ثبت 16 اختراع شده و به هفت زبان زنده دنیا مسلط است.

 

وی عضو سازمان بسیج مهندسی و بسیج علمی، پژوهشی و فناوری لرستان، کارشناس الکترونیک، پژوهشگر و فعال پارک علم وفناوری استان لرستان است.

 

محمودوند عضو انجمن polyglot ايران، باشگاه پژوهشگران جوان، فدراسيون بين‌المللي مخترعان، انجمن مخترعان كشور، بنياد نخبگان وزارت دفاع، انجمن چندين زبانگان است.

 

وی تاکنون افتخارات زیادی کسب کرده است که  کسب مدل طلای جهان در مسابقات جهانی cii 2014، فروشنده نخستین تکنولوژی در بازار بورس ایران در سال 93، فن آور برتر کشور در سال 92، پژوهشگر برتر استان لرستان در سال 90، پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی در سال 90، کارآفرین برتر استان در سال 92، ایده پرداز برتر استان در سال 92، پژوهشگر جشنواره فارابی و كسب لوح سازمان جهانی يونيسكو از جمله این افتخارات است.

 

كسب مقام سوم جشنواره دانشجويان ممتاز و مبتكر، كسب دو عنوان شايسته تقدير در المپياد ملی مخترعان، كسب لوح المپیاد بین المللی مخترعان، انتخاب به عنوان مدرس نمونه زبان، ثبت بيش از 15 اختراع در اداره مالكيت‌های صنعتی ايران، دارای تائيده‌های علمی از وزارت دفاع و شورای راهبردی، مسلط به زبان‌های آمريكايی، انگليسی، آلمانی، كره‌ای، فیلیپینی، سوئدی و رومانیایی دارای پنج سال سابقه تدريس در زبان، محقق و مدرس موسيقی كلاسيک و فلامنكو، سازنده نخستین ابر اسلحه و الكتروست مورد تائيد وزارت دفاع از دیگر افتخارات این نخبه بسیجی لرستان است. 

 محمودوند در گفت و گو با لرستان خبر، به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد.

 

 

چطور شد به سمت اختراع رفتید؟

وقتی مشکلات را در جامعه می‌دیدم دوست داشتم مشکلات را برطرف کنم به همین خاطر مشکلات جامعه را در نظر می‌گیرم. مثلا اگر در زمینه دفاعی مشکلی داشتیم این مشکلات را ارزیابی می‌کنم با مشورت‌هایی که می‌گیرم سعی می‌کنم وسیله یا دستگاهی که بتواند این مشکل را برطرف کند یا نمونه‌ای جدید با تکنیک‌های بالاتر از آن سیستم درست کنم.

 

نخستین اختراع شما در چه سالی و چه بود؟

سیستم هوشمند جلوگیری از آتش‌سوزی نشت گاز و انفجار وسایل نقلیه بود که در سال 89 انجام شد.

DSC_0259

 

آیا اختراعات شما نمونه خارجی هم دارد؟

بیشتر اختراعات من نمونه مشابه خودشان را ندارند ولی بعضی مثل سیستم کنترل وسایل نقلیه نمونه دارند ولی مشابه این سیستم نیست مثلا قابلیت‌هایی دارند که در سیستم‌های مشابه خارجی وجود ندارد. برای مثال در تمام دنیا شلوار وجود دارد اما شما با ساخت شلوار ضد آتش‌سوزی طرح تازه‌ای خواهید داشت.

 

کدام یک از طرح‌های شما تا کنون در مرحله تجاری‌سازی قرار گرفته است؟

پریز هوشمند جلوگیری از برق‌گرفتگی، نوسانات برق و ولتاژ متغیر، لیگاشور هوشمند لیزری مقاومتی هارمونیکی، استابلر هوشمند خطی، استابلرهوشمند غیر خطی با تکنیک‌های موثق مدرن در مرحله تجاری‌سازی است.

 

 

چه مشکلاتی پیش روی نخبگان است؟

تمام راه‌های پیش روی نخبگان مشکل است و متاسفانه به خوبی به نخبگان بها داده نمی‌شود و ما مجبور هستیم خودمان تجاری‌سازی کنیم در صورتی که این کار ما نیست و ما باید فقط فکر و ایده‌پردازی کنیم.

 

در کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی در کشورهای شرق آسیا افراد را به عنوان یک ایده‌پرداز شناسایی می‌کنند و به اتاق فکر می برند و می‌گویند آخرین فکرتان چیست.

 

مشکل ما این است که باید ایده‌پردازی واستخراج کنیم بعد دنبال ثبت، تأیید، وام، بازاریابی و تجاری‌سازی باشیم که بعد از طی این مراحل دشمن هم برایمان پیدا می شود. ما اگر می‌خواهیم کشورمان پیشرفت کند باید اعتمادمان به نخبگان بیشتر شود در واقع زیر مجموعه کارهایمان و در رأس آن کارهای عمرانی وپژوهشی کشورمان را به دست نخبگان دهیم.

 

من نخستین فروشنده اختراع در بازار بورس ایران هستم بعد از اینکه خودم را بازاریابی کردم و کسی ایده من را خرید بعد از این خیلی از سازمان‌ها ادعا داشتند که ما این آقا را حمایت کرده‌ایم در حالی که خبر کذبی بود.

 

 

اختراعات شما جنبه کاربردی دارند؟

محمودوند به لرستان خبر گفت: در اوایل دنبال هر اختراعی می‌رفتم ولی الان دنبال اختراعات کاربردی هستم که در آمدزایی بیشتری داشته باشند و مشکلاتی را حل کنند، در واقع اختراعات من بعد از سال91 همه کاربردی هستند.

 

چه سازمانی هزینه اختراعات شما را تامین می‌کند؟

هزینه‌های دولتی به صورت محدود است که مراکز پژوهشی وتحقیقاتی می‌پردازد و بیشتر هزینه‌های شخصی خود من است و  تا الان بیش از 200میلیون تومان برای طرح‌هایم هزینه کرده‌ام.

DSC_0254

 

مسئولان استانی و کشوری از شما حمایت لازم را می کنند؟

بله استقبال کرده‌اند ولی این استقبال دست خالی بود و استقبال دست خالی هم برای ما ارزشی ندارد. یکی از افتخاراتی که در سال اخیر داشتم کسب مدال طلا در جام جهانی اختراعات سیاهی های 2014   بود و بعد از آن در نشستی که با مسئولان برگزار شد به جای استقبال گفتند شما چرا این طرح را به خارج از کشور دادید.

 

 

جایگاه مخترعان در استان لرستان چگونه است؟

اگر 10جایگاه را در نظر بگیریم و جایگاه یک خوب باشد من جایگاه 9 را به نخبگان می‌دهم.

 

راه پیشرفت و توسعه لرستان از دید شما به عنوان نخبه لرستانی چیست؟

هم‌فکری و سپردن راه‌های توسعه عمرانی به نخبگان، ایجاد بستر سرمایه‌گذاری، ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بخش اکوتوریسم لرستان و راه‌اندازی مراکز کارآفرینی در سایر استان‌ها و شهرها است.

 

وضعیت علمی و پیشرفت‌های کشور چطور است؟

با توجه به اینکه ما در جهان سوم قرار داریم باید روابط خودمان را با کشورهای توسعه یافته جهان اول و دوم افزایش دهیم و از موج دوم وسوم علمی به موج چهارم رویم و تبادل علم وتکنولوژی خود را با سایر کشورها افزایش دهیم در کل به نظر من وضعیت علمی کشور ما رو به رشد است.

 

آیا به نظر شما هوش و توانایی جوانان كشورهای خارجی از استعداد جوانان ما بیشتر است؟

محمودوند به لرستان خبر گفت: جوانان ما به طور قطع از لحاظ فکری و هوشیاری شاید یک قدم از سایر کشورهای دنیا بالاتر هستند.

 

تاکنون از کشورهای خارجی درخواست برای تابعیت یا مهاجرت به آن کشورها داشته‌اید؟

بله از طرف کشورهای اروپایی در خواست هایی به من شده است که من نپذیرفتم.

 

چه انتظاری از مسئولان دارید؟

انتظارم این است که زیر بنای مالی وارتباطی برای ما فراهم کنند و تکنولوژی و پیشرفت از ما دریافت کنند.

 

مخترعی كه در اول راه اختراع و فناوری قرار دارد باید چه نكاتی را مدنظر قرار دهد؟

در قدم اول باید راه پیشرفت علم  و تفکر خود را افزایش داد و راه علم و نفوذ خود را در مجامع علمی بیشتر کند، نشست وبرخوردهای مکرر و متعدد با نخبگان و اندیشمندان داشته باشد و تفکر را به عمل تبدیل کند. 

  

اگر می‌خواهند دنبال کارهای پژوهشی باشند به چند نکته احتیاط کنند نخست اینکه اگر می‌خواهند با کارهایشان مغرور شوند و خدا را فراموش کنند هیچ وقت وارد این کار نشوند. جوانان باید بدانند که بی‌استعدادترین انسان هم یک روزی می‌تواند با استعداد ترین آدم دنیا باشد. برای شروع کار از خدا مدد بگیرند.

مصاحبه از فاطمه بیرانوند

                      

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • محمد علی

    قابل توجه دولت و مجلس . وظیفه شماست که حمایت کنید نه باحرف بلکه با عمل

  • حاج هادی

    سلام به عنوان یک آذری دست برادر لرم را به میمنت تلاش های بی دریغش می بوسم
    به امید کارهای بزرگ

  • عاطفه

    پرچممون بالاست ایول

  • عاطفه

    پرچممون بالاست ایول

  • masood

    اینده کشور با وجود همچین آدمایی روشنه.البته اگه حمایت بشه.احسنت بر شما

  • masood

    اینده کشور با وجود همچین آدمایی روشنه.البته اگه حمایت بشه.احسنت بر شما

  • بیران

    به نظرم بعضی افراد مثل ایشون مخترع نما هستند .و این کارهادر حد اسباب باز اند . چرته بابا و فقط عوام این کارها رو میپزیرن

  • علی

    سلام خدا قوت
    متاسفانه دولت مردان ایران به این تیپ افراد بهایی که میدن صفر نیست ولی اپسیلونی از صفر بالاتره . ان شاءالله که موفق باشید

  • فرهاد فلاحی نژاد

    سلام هادی جان من به تو افتخار میکنم
    این مسئولینی که با حقوقهای بال دارن تو سر زمین پر از نعمت خون این مردم رو تو شیشه میکنن و هیچ کاری از دستشون بر نمیاد باید به فکر امسال شما باشن که همچون مدافعان حرم با علمتون دارین از ارزشهای این مملکت دفاع میکنین
    من برای همه شما ارزوی سلامتی و پیروزی میکنم {دردت و جون ای داعشیا}

نظرات