حجت‌الاسلام دهنوی در دانشگاه لرستان:

حجت الاسلام دهنوی گفت: اگر شخصی از لحاظ مذهبی دارای اعتقادات ضعیفی است باید با کسی که شبیه خودش است ازدواج کند و برعکس این موضوع نیز در مورد افرادی که ازلحاظ اعتقادی قوی هستند باید رعایت شود.

به گزارش لرستان خبر، همایش راه‌های ازدواج آسان شامگاه دوشنبه در دانشگاه لرستان با سخنرانی حجت الاسلام حسین دهنوی استاد حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام دهنوی گفت: از جمله مواردی که در دانشگاه‌های ما باعث ایجاد مشکل شده این است که دانشجویان ما نمی‌داند که باید باهمتای خود ازدواج کند؛ و به علت ارتباطات عاطفی و عشق و شیدایی به ازدواج‌هایی تن می‌دهند که پایان خوشی به همراه ندارد.

 

 استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در صورتی که جوانان به چهار اصل همتایی اعتقادی، همتایی خانوادگی، همتایی اقتصادی و همتایی فرهنگی دقت نظر داشته باشند یقینا در زندگی خوشبخت خواهند شد البته ما نمی‌گویم با کسی ازدواج کنید که متدین باشد؛ اما کسی را به‌عنوان همسر خود انتخاب کنید که از لحاظ اعتقادی با شما هم‌ سطح باشد.

 

حجت الاسلام دهنوی گفت: فاصله زوجین نباید از لحاظ اعتقادی با هم خیلی زیاد باشد، البته اگر این فاصله اندک باشد ازدواج اشکالی ندارد.

 

وی با اشاره به لزوم دقت در اصل همتایی اعتقادی اظهار کرد: اگر شخصی از لحاظ مذهبی دارای اعتقادات ضعیفی است باید با کسی که شبیه خودش است ازدواج کند و برعکس این موضوع نیز در مورد افرادی که ازلحاظ اعتقادی قوی هستند باید رعایت شود.

 

 

 استاد حوزه علمیه قم با بیان مشکلات اختلاف عقیدتی در زندگی عنوان کرد: مواردی وجود داشته که یک زن و شوهر شیعه و سنی به دلیل اینکه بچه آن‌ها باید چه مذهبی داشته باشد کارشان به طلاق کشیده شده است.

 

کارشناس مسائل خانواده گفت: اگر قرار است که با خانواده‌ای وصلت کنید که در این خانواده شرعیات دینی مورد غفلت قرارگرفته می‌شود و بر سر سفره غذا مشروب سرو می‌شود شک نکنید که بچه شما ازاین‌گونه رفتارها تأثیر می‌پذیرد.

 

وی ادامه داد: جوانان در زمان انتخاب همسر خود از اصل همتایی خانوادگی غافل نشوند و نگویند که مهم همسرم است چنانچه در روایت داریم که بروید در مورد برادر همسر خود تحقیق کنید؛ چرا که بچه شما از دایی خود تأثیر زیادی می‌گیرد و در ضرب‌المثل‌ها هم داریم که آدم حلال‌زاده به دایی خود می‌رود.

 

           حجت الاسلام دهنوی

 

حجت الاسلام دهنوی اضافه کرد: پسرها باید با دختری ازدواج کنند که از لحاظ اقتصادی چند طبقه از آن‌ها پایین‌تر باشد و دختری که در خانواده‌ای متمول زندگی کرده است و با خانواده خود نقاط مختلف دنیا را دیده است یقینا شوهر او نمی‌تواند با یک سفر به شمال او را قانع نگه دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان ضرورت نگاه به مسائل اقتصادی در زمان ازدواج گفت: به پسرهایی که در فقر و استضعاف زندگی کرده‌اند توصیه می‌کنم که فکر ازدواج با دختران ثروتمند به این خیال که بدبختی‌هایشان به پایان برسد را از ذهن خود خارج کنند؛ چرا که به بدبختی‌های جدیدتری دچار می‌شوند.

 

وی ادامه داد:  اصل همتایی فرهنگی از مسائل مهم در انتخاب همسر است و دانشجویانی که برای ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی به دانشگاه‌های خارج کشور می‌روند به آن‌ها توصیه می‌کنم که با ملیت‌های دیگر ازدواج نکنند؛ چرا که مواردی را داشته‌ایم که با خاطر این ازدواج‌ها بدبخت شده‌اند.

 

 

 

حجت الاسلام دهنوی اظهار کرد: به علت اختلافات فرهنگی به ‌عنوان یک فرد با تجربه در مسائل مربوط به ازدواج و خانواده به جوانان دم بخت توصیه می‌کنم که با قومیت‌هایی غیر از قومیت خود ازدواج نکنند؛ چراکه اختلافات فرهنگی می‌تواند برای آن‌ها مشکل‌ساز شود.

 

وی ادامه داد: البته در زمانی که این اختلافات فرهنگی در حد خرده‌ فرهنگ‌ها است ازدواج دو نفر در قومیت‌های مختلف کشورمان با هم دیگر اشکال ندارد.

 

 کارشناس مسائل خانواده گفت: در صورتی که یک زن و شوهر از هر حیثی هم با هم همتا باشند پنج سال اول زندگی خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند و یکی از مسائلی که در دانشگاه‌های ما مشکل‌ساز شده است این است که دانشجوی ما نمی‌داند که باید باهمتای خود ازدواج کند؛ اما به دلیل ارتباطات عاطفی و عشق و شیدایی تن به ازدواج‌هایی می‌دهند که فرجام خوبی ندارند.

 

وی اضافه کرد: اگر ازدواج دانشجویی فرایند ایجاد احساس علقه، دل‌بستگی، وابستگی و در نهایت عشق و شیدایی را طی نکند با شکست مواجه می‌شوند و مسئله‌ای که برای دانشجویان مشکل‌ساز می‌شود این است که در نگاه اول دچار عشق و شیدایی می‌شوند بی‌آنکه اطلاعاتی نسبت به هم داشته باشند.

 

حجت الاسلام دهنوی گفت: ‌این حرف را که با یک نگاه یک دل نه صد دل عاشق شد را قبول ندارم و به دانشجویان توصیه می‌کنم که اگر این‌گونه عاشق شدند عشق خود را در مرحله علقه نگه ‌دارند و پیش از آنکه دچار عشق و شیدایی شوند نسبت به همدیگر شناخت پیدا کنند.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات