ظرفیت هایی که خاک می خورد

صنایع دستی به عنوان مشاغل کم هزینه در بین خانوارها به حساب می آید و در هر استان تاثیر زیادی در رونق اشتغال دارد و باید در رشد و توسعه این هنر در سطح استان لرستان کوشید

به گزارش لرستان خبر، صنایع دستی در لرستان پیشینه ای کهن دارد؛ تا آنجا که کارشناسان، قدمت آثار دستی این استان را به اندازه ساخته های سنگی کشف شده از غارهای مسکونی پیش از تاریخ کنجی و پاسنگر خرم آباد می دانند که حدود 40 هزار سال پیش ساخته شده؛ آثاری که با وجود عاری بودن از ویژگی های هنری، اما تنوع بسیاری در طول زمان پیدا کرده اند.

 

در این میان صنعت سفالگری لرستان  قدمتی دیرین دارد؛ کارشناسان، ظروف سفالی که اغلب توسط زنان ساخته می شده اند را دارای قدمتی مربوط به هزاره 7 و 8 پیش از میلاد می دانند.

 

با توجه به اینکه صنایع دستی میان اقوام و ملت های مختلف معرف ذوق و خلاقیت آنان در مراحل گوناگون تاریخی است، هنرها و صنایع دستی هنرمندان لرستانی را می توان به سه نوع عشایری، روستایی و شهری تقسیم کرد.

 

در این میان، بیشتر صنایع دستی عشایری برای مصرف خانوار تولید و کمتر به بازار عرضه می شود؛ صنایعی که عمدتا سیاه چادر، قالی و گلیم، هور و هور اسبو هستند.

 

از مهمترین صنایع دستی روستایی نیز می توان قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم بافی را نام برد.

 

منبت‌كاري، گلسازي، مشبك روي چوب، قلمزني روي مس، سفالگري، سراميك، خوشنويسي، مكرومه‌بافي، يوه بافي و دوزي، نگارگري، طراحي فرش، عروسك‌دوزي، شمع‌سازي، ساخت و قلم زني مصنوعات ورشويي و قلاب‌دوزي از جمله صنايع‌دستي رايج استان لرستان است.

 

هرچند مردم این دیار همچنان هنر و صنعت دست خود را به زیباترین شکل ممکن عرضه می کنند و نمایشگاه های عرضه صنایع دستی در داخل و خارج کشور پذیرای هنرنمایی هنرمندان لرستانی است، اما متاسفانه برخی هنرهای این خطه به طور کلی منسوخ شده یا در حال فراموشی است.

 

هنرهایی همچون: زیور آلات سنتی، پلاس بافی، زیلو بافی، خرمهره سازی، پارچه قلمکار (چیت سازی)، پایپوشهای سنتی و دواتگری که طبق اعلام اداره کل میراث فرهنگی لرستان به کلی منسوخ شده و یا هنرهایی مثل: سیاه چادر بافی، نمکدان دوزی، هوراسبان، جل دوزی، سبد بافی و ریسمان بافی که در حال فراموش شدن و منسوخ شدن هستند.

 

این مسئله و حل این معضل بزرگ نیازمند برنامه ریزی مسئولان برای حفظ و احیای هنر هنرمندان است؛

 

 

تبدیل صنایع دستی به منابع درآمدزا نیز موضوعی است که نیازمند توجه مسئولین مرتبط با این امر است که در بین مسئولان فراموش شده است.

 

صنایع دستی به عنوان مشاغل کم هزینه در بین خانوارها به حساب می آید و در هر استان تاثیر زیادی در رونق اشتغال دارد و باید در رشد و توسعه این هنر در سطح استان لرستان کوشید؛ نکته بسیار مهم این است که باید با ایجاد اشتغال و کارآفرینی، زمینه ای فراهم آورد تا ضمن صدور هنر دست مردمان لرستان به سایر کشورها، برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

 

باید در مواردی که این هنر سودآور است هزینه کنیم و موارد خاص را مورد حفاظت قرار دهیم و باید سرمایه گذاری در مواردی هزینه شود که بازگشت سرمایه را به دنبال داشته باشد.

 

 

صنعت ورشو در شهرستان بروجرد از رونق زیادی برخوردار بوده و شهرت جهانی دارد و باید در راستای توسعه این میراث ماندگار گام هایی برداشته شود و  با توجه به آنکه خانه تاریخی بیرجندی در مجاورت مجموعه خانه طباطبایی ها قرار گرفته، می تواند در معرفی هر چه بیشتر هنر - صنعت ورشوسازی بروجرد موثر واقع شود.

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات