لرستان خبر از زندگی شهید رحیمی گزارش می دهد؛

شهید سید نورالدین رحیمی مجاهدی عارف و سياستمداری باتقوا بود که در محضر آیت‌الله بروجردی، امام خمینی، امام موسی صدر و آیت‌الله کمالوند به درجه رفیعی از وارستگی دست‌یافته بود.

به گزارش لرستان خبر ، شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید نورالدین رحیمی در سال 1312 در خرم‌آباد متولد شد، در سن 11 سالگی تحصیلات حوزوی خود را در قم آغاز نمود و پس از پایان تحصیلات در حوزه کمالیه خرم‌آباد به‌عنوان مدرس مشغول گردید.

 

شهید رحیمی برعلیه رژیم شاه به مبارزه پرداخت و در این راه چندین بار دستگیر و روانه زندان شد، وی پس از پیروزی انقلاب در دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم پلدختر و الوار گرمسیری در مجلس شد.

 

شهید سید نورالدین رحیمی اوایل اسفند سال 64 در سن 52 سالگی به همراه 43 تن از یارانش در 40 کیلومتری اهواز درحالی‌که با یک هواپیمای غیرنظامی عازم جبهه‌های جنوب بودند با حمله هواپیماهای متجاوز رژیم بعثی صهیونیستی عراق به شهادت رسیدند.

 

جهت آشنایی بیشتر باشخصیت شهید سید نورالدین رحیمی گفت‌وگویی با سید محسن رحیمی پسر شهید انجام شد که شرح آن در ذیل آمده است.

 

 

شهید نورالدین چه ویژگی‌های اخلاقی داشتند؟

 

پسر شهید: سرلوحه زندگی پدرم رعایت تقوا و پرهیزکاری بود، نمازش را اول وقت می‌خواند و در انجام مسائلی مانند امربه‌معروف و نهی از منکر، نظم کاری، دقت در انجام امور محوله، صداقت و راست‌گویی، شکیبایی در مصائب، برخورد مناسب با مردم پیش‌قدم بودند.

 

 

C141

ارتباط شهید نورالدین با مردم محل چگونه بود؟

 

پسر شهید: همیشه در سلام کردن با مردم پیش‌قدم و جویای احوال همسایگان بود، پدر همیشه با خوش‌رویی و ملایمت با آن‌ها برخورد می‌کرد و با جدیت کامل پیگیر رفع مشکلاتشان بود.

 

از آخرین روزهای پدر چه خاطراتی به یاد دارید؟

 

پسر شهید: زمانی که پدر نماینده مجلس بودند از خوردن ناهار در محل کار خودداری می‌کرد علتش را جویا شدیم گفتند بیت‌المال است و کسی که از شهرستان آمده باید از غذا استفاده کند نه من که خانه‌ام در این شهر است.

 

آخرین دیداری که با پدر داشتید چه زمانی بود؟

 

پسر شهید: آخرین باری که پدر را دیدم 22 سال سن داشتم، پدر همیشه به رعایت تقوا، انجام نماز اول وقت و جدیت در امر مطالعه تأکید داشتند.

 

 

تسنیم: تا حالا پدر به خواب شما و یا اطرافیان آمده؟ حاوی چه پیامی بودند؟

 

پسر شهید: در روزهای پس از شهادت، آیت‌الله موحدی کرمانی خواب پدرم را دیده بود که می‌گفتند خداوند صدام را لعنت کند که بین ما جدائی انداخت، بیشتر وقت‌ها دوستان یا مردم حوزه انتخابیه می‌گفتند که خواب پدر را دیده‌اند، پدر در خواب نیز مانند بیداری ما را به جدیت در انجام امور، نماز اول وقت و رعایت حال والده تأکید می‌نمودند و هر موقع در منزل با بیماری یا مشکلی مواجه می‌شدیم والده ایشان را خواب می‌دید و روز بعد آن مشکل حل می‌شد.

 

 

شهید نزد کدام علما تحصیل کردند؟

 

پسر شهید: آیت‌الله بروجردی، امام خمینی، امام موسی صدر و آیت‌الله کمالوند.

 

Image 04

شهید نورالدین در زمان انقلاب چه فعالیت‌هایی داشت؟

 

پسر شهید: در زمان انقلاب با سایر هم‌رزمان خود علیه رژیم شاه مبارزه می‌کرد، مدتی در زندان رژیم شاه بود که دو ماه قبل از پیروزی انقلاب از زندان آزاد شد و بعد از آزادی در برنامه‌ریزی راهپیمایی علیه شاه فعالیت داشت و دوشادوش مردم انقلابی در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد.

 

پس از انقلاب علاوه به تدریس در حوزه علمیه، در کمیته انقلاب اسلامی فعالیت داشتند و بیشتر وقت خود را صرف مسائل انقلاب و حل مشکلات موجود می‌کرد.

 

 

در مورد مبارزات شهید با رژیم پهلوی توضیح دهید

 

پسر شهید: در زمان رژیم پهلوی مبارزه علیه رژیم شاه را داشتند و در مجالس مختلف از جنایات رژیم صحبت می‌کردند و از اینکه رژیم شاه رعایت مسائل دینی را نمی‌کرد شدیداً گلایه می‌کرد.

 

پدر اعلامیه‌های روشنگرانه امام خمینی (ره) را در بین مردم پخش می‌کرد که در این زمینه مدتی در زندان رژیم شاه بود و دو ماه قبل از پیروزی انقلاب از زندان آزاد شد.

 

شهید نورالدین رحیمی در چه سالی و با چه میزان آرایی به مجلس شورای اسلامی راه یافت؟

 

پسر شهید: در سال 60 با حدود 90 درصد آرا وارد مجلس شورای اسلامی‌شده و در سال 63 نیز با حدود 65 درصد آرا به مجلس راه یافت.

 

 

337633

 

در رابطه با زندانی، شکنجه و تبعید شهید نورالدین رحیمی توضیح دهید؟

 

پسر شهید: پس از تبعید امام خمینی (ره) به عراق اعتراضات روحانیون شروع شد که پدر نیز چندین بار توسط رژیم شاه دستگیر و روانه زندان شد و در زندان مورد شکنجه و بازجویی قرار گرفت.

 

شهید آخرین بار چند ماه در زندان کمیته مرکزی تهران زندانی بود و در ملاقاتی که با پدر داشتم از وضع ظاهری‌اش معلوم بود که مورد شکنجه واقع‌شده ولی هرگز در مورد شکنجه‌ها سخنی نمی‌گفت چون اعتقاد داشتند این کار برای رضای خدا است و بیان نمودن آن سبب کم شدن اجر نزد پروردگار می‌شود.

 

 

ارتباط شهید رحیمی با امام خمینی (ره) چگونه بود؟

 

پسر شهید: پدر تابع محض رهبری بودند و اعتقاد داشتند که امام خمینی (ره) ذخیره‌ای الهی برای کشور است و همیشه در سخنان خود به تبعیت از رهبری تأکید داشتند و اعتقادشان این بود که تداوم و استمرار انقلاب، ضمانت امنیت و استقلال کشور در گروه تبعیت از رهبری و وحدت کلمه است.

 

 

نحوه شهادت شهید نورالدین چگونه بود، در چه زمانی و در کجا به شهادت رسید؟

 

پسر شهید: در یک اسفند سال 64 در 40 کیلومتری اهواز هواپیمای حامل شهید رحیمی و نماینده امام خمینی (ره) در سپاه پاسداران به همراه چند تن از نمایندگان مجلس مورد اصابت موشک‌های هواپیماهای عراقی قرارگرفته و همگی به شهادت رسیدند.

 

مشخصات پرواز توسط منافقین به عراقی‌ها اعلام‌شده بود و قصد به اسارت گرفتن سرنشینان هواپیما را داشتند، هواپیماهای عراقی ضمن نفوذ به داخل خاک ایران از خلبان هواپیما می‌خواهد که به عراق برود که با اعلام این خبر به سرنشین‌ها، همگی آمادگی خود را بر ای شهادت اعلام می‌کنند و می‌گویند هرگز مایل به تسلیم و اسارت عراقی‌ها نخواهیم بود.

 

پس‌ازاینکه خلبانان عراقی متوجه می‌شوند که خلبان ایرانی قصد تسلیم شدن ندارد هواپیما را هدف دو موشک قرار داده و همگی را به شهادت می‌رسانند.

 

شهید نورالدین رحیمی چه وصیتی داشتند؟

 

پسر شهید: توصیه به صبر و شکیبایی در امور، رعایت تقوا، رعایت حال والده که در دوران زندگی مشترک با پدر سختی و رنج فراوانی کشیده بود.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات