لرستان خبر گزارش می دهد؛

مسجد امام خمینی(ره) بروجرد جلوه گر معماری اسلامی و فرهنگ و تمدن غنی بروجرد و نمادی بارز از ریشه دیرینه مذهب اسلام در این دیار است که با وسعت هفت هزار متر مربع در نزدیکی بازار قدیمی شهر قرار دارد.

به گزارش لرستان خبر، مسجد امام خمینی بروجرد  اثر ماندگار در گذشته های دور و بنا به گفته کارشناسان میراث فرهنگی 'مسجد شاهی و مسجد سلطانی' نام داشته و پس از پیروزی انقلاب به نام مبارک امام خمینی(ره) مزین شد.



البته در کتاب سیمای بروجرد نیز آمده که مسجد امام خمینی(ره) بروجرد بر روی خرابه های مسجدی قدیمی بنا شده و کار ساخت آن در اواخر دوره زندیه و اوایل حکومت قاجار پایان یافته است.



این اثر تاریخی از نظر بنا از نوع مساجد چهار ایوانی و از نظر پلان شبیه مسجد امام(ره) تهران و مسجد نبی(ص) قزوین می باشد، اما وسعت این مسجد از دو بنای یادشده بیشتر است.


m (4)
ورودی های این بنا در پشت ایوان های شمالی، شرقی و غربی واقع شده که پس از عبور از یک هشتی و دالان های کناری به فضای حیاط راه می یابد.



مسجد دارای سه درب است که درب غربی به خیابان صفا، درب شمالی به خیابان جعفری و درب شرقی به بازار دواتگرها باز می شود.



شبستان جنوبی مسجد که در زیر گنبد اصلی بنا واقع شده دارای محرابی گچ کاری شده و مزین به کاشی کاری دوره قاجاری است و در طاق محراب هایی که در دو طرف شبستان واقع شده، آیاتی از قرآن کریم با خط ثلث چشم هر بیننده ای را مبهوت خود می کند.



در قسمت جنوبی ایوان غربی مسجد امام خمینی(ره) بروجرد شبستان زمستانی وجود دارد که حدود ‎ 1/5متر از کف حیاط اصلی پایین تر است.

81078441-5554594

عمده تزیینات این بنای تاریخی کاشی های خشتی با نقوش اسماء ائمه اطهار(ع) و نوشته هایی با خط کوفی (خطوط زاویه دار)، کتیبه های گچی منقش به احادیث پیامبر اکرم(ص)، ازاره های سنگی با نقوش گیاهی و اسلیمی و تزیینات آجری است.


در سال ‎ 1293هجری قمری تعمیراتی در این بنای ارزشمند تاریخی انجام و تزییناتی نیز به آن اضافه شده که از آن جمله می توان به یک درب منبت کاری که تاریخ ‎ 1293روی آن منقوش است و بر ورودی شمالی مسجد نصب شده، اشاره کرد.



همچنین وجود آیات و روایات گوناگون که روی درهای چوبی این بنای ارزشمند حک شده خود سندی محکم برای اثبات قدمت و پیشینه مذهبی و تاریخی شهرستان بروجرد است.

81531820-6318795

در ایوان غربی مسجد امام خمینی (ره) بروجرد نیز کتیبه ای تاریخی وجود دارد که در آن حکمی از 'حسام السلطنه' حکمران وقت مشاهده می شود.


در طبقه فوقانی این بنای تاریخی و ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور در سه سمت شمالی، شرقی و غربی ‎ 16حجره وجود دارد که در گذشته طلاب در این مکان و در محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) مرجع فقید شیعیان جهان اسلام طلب فیض و کسب علم می کردند.

IMG19151992

از آنجا که سه درب ورودی مسجد همیشه به روی نمازگزاران و شهروندان باز است و به نوعی راهی میانبر برای رسیدن به بازار قدیمی بروجرد است، دیدن این بنای تاریخی می تواند مسافران نوروزی و گردشگران را به نقطه تلاقی مذهب و اقتصاد دیرینه مردم بروجرد برساند.


امروز مسجد امام خمینی(ره) بروجرد علاوه بر میزبانی ادای فریضه نماز یومیه شهروندان به عنوان مصلای نماز جمعه شهر مورد استفاده قرار می گیرد و مکانی برای تجمع و برگزاری مراسم مذهبی مهم شهرستان است.



مسجد امام خمینی(ره) بروجرد با شماره ثبت 394 یکی از 165 بنای تاریخی ثبت شده این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور می باشد.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات