احیای « دوکوهه» لرستان در گرو توجه مسئولان؛

«پادگان شفیع خانی» که میعادگاه رزمندگان لرستان در دوران ۸ سال دفاع مقدس است و به دوکوهه لرستان معروف است به دلیل بی‌توجه‌های مسئولان تخریب و به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش لرستان خبر، رزمندگان استان لرستان در دوران دفاع مقدس همانند سایر استان ها نقش بی بدیلی ایفا کردند.رزمندگان لرستان برای اعزام به جنگ ابتدا به «پادگان شفیع خانی» می رفتند و بعد از آموزش و مهیا شدن به مناطق جنگی اعزام می شدند.

 

‌پادگان شفیع خانی واقع در 25 کیلومتری جاده اندیمشک - خرم آباد، قطعه‌ای از خاک کربلا و قدمگاه بسیاری از شهیدان لرستان است، این پادگان بعد از عملیات "والفجر 6" و "شهادت محمد شفیع خانی" به نام او ثبت شد. اما اکنون از این محل با آن همه معنویت به جا مانده از رزمندگان لرستان و با آن  همه خاطرات به جامانده وافتخارات ثبت شده، چیزی جز خاطرات گذشته باقی نمانده است.

 

 

شهید محمد شفیع‌خانی از دانشجویان تهرانی بود که برای اجرای طرح خدماتی بهداشتی به همراه همسرش به خرم‌آباد سفر کرد، وی مدتی در این شهر خدمت کرد و سپس مجذوب سپاه و مسئول ستاد تیپ 57 لرستان شد و سرانجام در عملیات «والفجر6» به شهادت رسید.

 

پادگان شفیع‌خانی محل آموزش رزمندگان لرستان در دفاع مقدس



پادگان شفیع خانی مهم‌ترین محل استقرار و آموزش رزمندگان تیپ 57 حضرت ابوالفضل (ع) بود، نیروها و گردان های زیادی در تیپ 57 لرستان در این مکان آموزش می دیدند تا در جبهه‌های غرب وجنوب دوشادوش سایر رزمندگان اسلام در نبرد با دشمن بعثی حضوری پرقدرت داشته باشند.

 

این پادگان تا آخرجنگ به عنوان اختصاصی‌ترین پادگان لشکر 57 جهت آموزش و تربیت رزمندگان مورد استفاد قرار گرفت.

 

پادگان شفیع خانی پایتخت معنوی هزاران بسیجی، جانباز، سردار، رزمنده  و آشیانه پرستوهای بی نام و نشان لرستانی بود که در میان خون و آتش پر گرفتند و در آغوش مولایشان امام حسین (ع) آرام گرفتند.

 

تخریب قدمگاه شهدای لرستان



رزمندگان این پادگان همه لرستانی بودند، گردان‌های کمیل، ابوذر، انبیاء، مالک، محرم، ثارالله و واحدهای لشکر 57 سپاه لرستان در این پادگان شکل گرفتند، ولی اکنون نه تابلوی کمیلی در این پادگان دیده می شود نه مالک، از این پادگان و همه معنویت های آن چیزی جزخاطرات گذشته باقی نمانده است.

 

 

‌پادگان شفیع‌خانی به عنوان یک موزه و آثار دفاع مقدس باید حفظ و نگهداری می‌شد اما متأسفانه سالها این پادگان مورد بی‌توجهی قرار گرفت و از ظرفیت های آن استفاده نشد که همین بی‌توجهی مسئولان سبب شد این پادگاه که مقر نیروهای رزمنده لرستانی بود تخریب شود.

 

شفیع خانی یادمانی از حماسه و ایثار

 

پادگان شفیع خانی می‌توانست موقعیت خوبی برای نشان دادن رشادت رزمندگان‌ لرستانی باشد چرا که خیلی ها از همین پادگان به سوی شهادت پر کشیدند.

 

پادگان‌هایی مثل دوکوهه و ابوذر، یادمانی از حماسه  مردمان این ملت است، حضور رزمندگان ماهیت این پادگان را متحول کرد و به محلی برای تجمع مجاهدان راه حق و عاشقان شهادت تبدیل شد، بنابراین باید این پادگان به عنوان یکی از بناها و آثار دفاع مقدس حفظ و نگهداری می شد.

 

 

تخریب دوکوهه لرستان و بی‌توجهی مسئولان

این پادگان که محل آموزش‌های عمومی و تخصصی رزمندگان لرستان بود و روی دیوارهای آن نقاشی، تبلیغات و دست خط شهدا بود به خاطر بی ‌توجهی مسئولان تخریب شد.

 

محسن مرادی کارشناس حوزه دفاع مقدس لرستان  اظهار داشت: متأسفانه پادگان «شفیع خانی» یا دوکوهه لرستان فراموش شده است، با اینکه این موضوع چند بار رسانه‌ای شده ولی به هیچ نتیجه ای نرسید حتی دیواری که دست خط شهید صابر هوشیاری بر روی پادگان شفیع خانی بود تخریب شد.

 

 

وی افزود: با وجود اینکه این دست خط شهدا حس و حالی برای زائران ایجاد کرده بود لازم است مسئولان سپاه در این زمینه اقدام کنند چرا که پیگیری این مسئله هزینه خاصی هم ندارد فقط کافی است مسیر اتوبوس ها به سمت پادگان شفیع خانی کج شود.

 

کارشناس حوزه دفاع مقدس لرستان عنوان کرد: با وجود شش سال پیگیری متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است، این پادگان به عنوان عقبه پادگان آموزشی و اعزام رزمندگان بود، دلیل نام‌گذاری پادگان این بوده که محمد شفیع خانی دانشجوی تهرانی در سپاه فعالیت داشت و بچه ها همه او را دوست داشتند و بعد از شهادت نام این پادگان را شفیع‌خانی گذاشتند.

 

 

‌پادگان شفیع خانی ظرفیتی برای کاروان راهیان نور

 

‌ناصر فرید معاون فرهنگی سپاه لرستان اظهار داشت: پادگان شفیع خانی در واقع معراجی از شهدای لرستان است، خیلی از رزمندگان و بسیجیان استان از این پادگان خاطره دارند در واقع  این پادگان محل آموزش، سازماندهی و حرکت رزمندگان بود.

 

‌وی افزود: متأسفانه هیچ‌کاری برای ماندگار این پادگان نشد، همانطور که در آن زمان همت استانی بود اگر الان هم همت شود می‌توان آن را احیا کرد، با توجه به آزاد راه خرم آباد- اندیمشک که فاصله کمی هم دارد این پادگان در مسیر کاروان‌های راهیان نور است و می توانست اردوگاهی برای زائران مناطق عملیاتی باشد.

 

‌فرید عنوان کرد: می‌توان در این زمینه کار کرد و این مکان ارزشمند را با الگو برداری از استان های دیگر برای زائران احیا کرد چرا که فضای پادگان شفیع خانی معطر به عطر شهدا است.

 

‌معاون فرهنگی سپاه لرستان بیان کرد: با احیا پادگان شفیع خانی می توان اردوهای آموزشی و دانش آموزی در این مکان برگزار کرد.

 

 

‌وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت کار فرهنگی و ضرورت هویت بخشی، این مکان با آن شرایط معنوی و جغرافیایی می‌توانست در ایام راهیان نور یا دیگرایام نقش اساسی را ایفا کند.منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 
 
 
 
 
 
 
 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات