لرستان خبر گزارش می‌دهد؛

همزمان با پنجمین روز از هفته هنر انقلاب اسلامی نشست تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سالن اجتماعات حوزه هنری لرستان برگزار شد.

به گزارش لرستان خبر، همزمان با پنجمین روز از هفته هنر انقلاب اسلامی نشست «تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» در سالن اجتماعات حوزه هنری لرستان برگزار شد.

 

 

در این نشست که به همت دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری لرستان و با دعوت از 50 تن از فعالان انقلاب اسلامی در لرستان و همچنین فرماندهان و سرداران کانون بازنشستگان نیروهای مسلح برگزار شد روشهای تجربه نگاری و ثبت خاطرات شفاهی توسط آقای قاسمی مسئول دفتر ادبیات پایداری امور استانهای حوزه هنری برای حاضران در دو نوبت صبح و عصر تدوین شد.

 

 

در ابتدای جلسه آقای امیدی پور رئیس حوزه هنری لرستان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی و هفته هنر انقلاب اسلامی برگزاری این نشست را نقطه آغازی برای تعریف رابطه ی منسجم جهت نگارش خاطرات شفاهی انقلاب و دفاع مقدس و فعالان این عرصه در سال 94 دانست.

 

 

 سرهنگ پازدار معاونت سپاه استان لرستان نیز در این نشست ضمن تشکر از جدیت حوزه هنری در نگارش خاطرات دفاع مقدس از آمادگی کامل سپاه استان لرستان برای همکاری با حوزه هنری در این زمینه خبر داد.

 

 آقای قاسمی مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات امور استان‌های حوزه هنری نیز در این نشست به تدریس مباحث تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخته و تجربه های حاضران مورد بررسی قرار گرفت.

 

قاسمی پور  اظهار داشت: باوجوداینکه بسیاری از وقایع، پندها و اندرزهای گذشتگان از طریق نقل شفاهی به نسل‌های بعدی منتقل‌شده، امروزه شاهد کمرنگ شدن این فرهنگ در جامعه هستیم.

 

وی بابیان اینکه هرکس که حضوری هرچند کوتاه و مقطعی در دوران دفاع مقدس داشته، می‌تواند راوی بخشی از خاطرات شهدا باشد، افزود: خاطرات هیچ رزمنده‌ای تکراری نیست، حتی اظهارات تک‌ تک افرادی که دریک عملیات، زمان و مکان مشترک حضورداشته‌اند، نیز شنیدنی است زیرا هرکس از دریچه فکر و نگرش خود وقایع را تحلیل می‌کند.

 

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات امور استان‌های حوزه هنری عنوان کرد: به‌منظور ثبت هرچه بهتر خاطرات شهدا، همدلی، درک صحیح و آشنایی باشخصیت و زندگی‌نامه رزمندگانی که راوی خاطرات و وقایع جنگ تحمیلی هستند، الزامی است.

 

وی با اشاره به‌ضرورت پرداختن به جزئیات در روایتگری و بیان خاطرات دفاع مقدس، تصریح کرد: در بسیاری از موارد، رزمندگان بنا به دلایلی ازجمله، پرهیز از ریا و خودنمایی، از بیان جزئیات و فعالیت‌های جنبی خود در جبهه‌، خودداری می‌کنند درحالی‌که بیان این جزئیات رمزگشا سبب زیبایی، جذابیت، شیوایی و خواندنی‌تر شدن آثار و کتاب‌های دفاع مقدس می‌شود.

 

قاسمی پور خاطرنشان کرد: خاطراتی که هنوز مکتوب نشده از طریق گفت‌وگوی شفاهی، ثبت‌شده، سپس تنظیم و منتشر می‌شود و امروز تعداد قابل‌توجهی از کتاب‌های دفاع مقدس، ازجمله «دا» و «نورالدین پسر ایران» به این روش گردآوری و نوشته‌شده‌اند.

 

وی بیان کرد: نباید رزمندگان را فقط به‌عنوان مرد جنگی معرفی کرد، بلکه لازم است که به تمام جنبه‌های زندگی و فعالیت‌های آن‌ها در عرصه‌های مختلف پرداخته شود، حتی زندگی همسران و خانواده‌های شهدا نیز حاوی نکات درس‌آموز فراوانی است.

 

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات امور استان‌های حوزه هنری افزود: امروز که به‌واسطه تهاجمات فرهنگی، سبک زندگی اسلامی و ایرانی ما در معرض تهدید و تحریف قرار دارد، ضرورت ترویج و نشر سبک زندگی شهدا و آشنایی هرچه بیشتر جوانان و دانشجویان باارزش‌های ناب دفاع مقدس، بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

 

وی با بیان اینکه ترس از عدم مهارت و توانایی در نوشتن نباید مانع از خاطره‌نویسی رزمندگان شود، گفت: هرکدام از رزمندگان در حد توان مشاهدات عینی خود را ثبت و ضبط کنند، سپس آن را به مرجع و متولی مربوطه تحویل دهند تا با نظارت آن‌ها در ردیف اسناد و آثار دفاع مقدس بایگانی شود.

 

قاسمی پور با اشاره به لزوم پرهیز از نقل‌قول در خاطره‌نویسی دفاع مقدس، تصریح کرد: بیان خاطرات باید بر اساس واقعیت و مشاهدات عینی باشد و هر رزمنده‌ای که خاطره‎ای را تحت عنوان آثار دفاع مقدس منتشر می‌کند، در مقابل نوشته خود مسئول است و باید در روز قیامت نیز در پیشگاه پروردگار پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات