«برای تاریخ می‌گویم» به جلد دوم رسید

دفتر دوم خاطرات محسن رفیق‌دوست به‌کوشش سعید علامیان از سوی انتشارات سوره مهر در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش لرستان خبر، جلد دوم خاطرات محسن رفیق‌دوست از سوی انتشارات سوره مهر در ایام بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود. این اثر به‌کوشش سعید علامیان نوشته شده که همانند جلد نخست خاطرات، ساختار کتاب براساس سؤال و جواب تنظیم شده است.

 

سعید علامیان پیش‌تر به تسنیم گفت: کار انجام مصاحبه‌ها با محسن رفیق‌دوست برای تدوین جلد دوم کتاب از نیمه دوم خرداد ماه سال گذشته شروع شد. پس از آن کار نگارش اثر آغاز شد که این امر به‌تازگی به سرانجام رسیده و اثر در حال حاضر برای آماده‌سازی در دست حوزه هنری است. این اثر بر اساس توالی زمانی تدوین شده است. ساختار این جلد همانند جلد نخست آن، به‌صورت سؤال و جواب تنظیم شده است.

 

این پژوهشگر و محقق ادامه داد: جلد دوم خاطرات محسن رفیق‌دوست از سال 68 آغاز می‌شود و تا سال 78 که مأموریت وی در بنیاد مستضعفان امام خمینی(ره) به پایان می‌رسد، ادامه دارد. رفیق‌دوست را شخصیتی جامع الاطراف دیده‌ام که از موضوعات مختلف اطلاعات گسترده‌ای دارد و نمی‌شود کتاب خاطرات چنین شخصیتی به‌صورت من راوی و داستان‌گونه تنظیم شود؛ با توجه به همین امر ساختار اثر را این‌گونه انتخاب کردم.

 

علامیان با اشاره به اینکه تنظیم سؤال و جواب را برای این کتاب به این دلیل انتخاب کرده که کمترین دخل و تصرف را داشته باشد، تصریح کرد: روش مصاحبه روش تاریخ شفاهی است، روش پرسش و پاسخ این مزیت را دارد که شما با ارائه خود سؤال و در قالب سؤال می‌توانید به خواننده اطلاعات بیشتری بدهید، سؤال‌ها با استناد به مطبوعات مطرح شده است و حوادث و گزارش‌هایی است که در روزنامه‌های آن دوران آمده است.

 

وی گفت: من در این مصاحبه به‌عنوان یک روزنامه‌نگار و مصاحبه‌گر سؤالات را مطرح می‌کنم، نه به‌عنوان یک مورخ و اگر دیگران هم این مسیر را طی کنند و خاطرات را گردآوری کنند، مورخان می‌توانند تاریخ انقلاب را از مجموع این خاطرات به دست بیاورند. رفیق‌دوست خاطرات دهه اول و دوم انقلاب اسلامی را بازگو کرده است و دیگران هم باید همین کار را کنند.

 

علامیان درباره تدوین جلد سوم خاطرات رفیق‌دوست اظهار کرد: انجام این کار دشوار است، چون تاریخ حوادث نقل شده نزدیک به دوران ماست و این نوشتن تاریخ و خاطرات را کمی دشوار می‌کند. هرچند در نوشتن خاطرات نظر اصلی بر راوی است. ما ابتدا در نوشتن جلد دوم هم تردید داشتیم، اما پس از آغاز این کار متوجه شدیم که خاطرات این جلد جذاب‌تر از جلد نخست است. منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات