در وزارت ارشاد چه خبر است؟

اخیراً در یکی از گالری‌های هنری خصوصی شهر مشهد، نمایشگاهی برپاشده که شائبه توهین و سیاه نمایی نسبت به مفاهیم مذهبی و انقلاب اسلامی در آن پررنگ است.

به گزارش لرستان خبر، در روزهای اخیر بسیاری از سایت های خبری اخباری مبنی بر هتاکی یک خواننده منحط ایرانی در اروپا به مظاهر و عقاید شیعه را منتشر کردند.

 

اما در یکی از گالری‌های هنری خصوصی شهر مشهد، نمایشگاهی برپاشده است که فارغ از مبتلابودن آن(به‌مانند دیگر آثار جریان به‌ظاهر روشنفکری) به مقوله «هُنر برای هُنر»، از نمادهایی استفاده‌شده که شائبه توهین و سیاه نمایی نسبت به مفاهیم مذهبی و انقلاب اسلامی در آن پررنگ است.

 

در همه آثار این نمایشگاه، خالق آن شخصیت‌ها را با چشمانی بسته تصویر کرده است و تنها طرحی که شخصیت آن دارای چشمانی باز است، تصویر خود طراح است.

 

با گشتی در این نمایشگاه تصویری را می بینیم که تداعی‌کننده گاوبازی اسپانیایی است و در آن از نماد عَلَم(دست حضرت عباس(ع)) با پارچه‌ای قرمز استفاده‌شده است.

 

 

در تصویر پیش رو نقاش و طراح تلاش کرده به تمسخر نماد علم و دست حضرت عباس (ع) بپردازد، درست همان اقدامی که خواننده هتاک تلاش کرده است در جدیدترین آهنگ خویش به تمسخر آن پرداخته است

 

نمایشگاه

 

نکته قابل تأمل در مورد این نقاشی و اقدام خواننده هتاک علاوه بر موضوع تاریخ نشر است، درست در تاریخ ۲۸ فرودین یا همان ۱۷ آوریل تصویر هتاکانه خواننده مرتد توسط صفحه رسمی او منتشر شد و تاریخ شروع نمایشگاه نیر همان روز بود. آیا این شباهت موضوع و تاریخ یک اتفاق ساده و سهوی بوده است!!

 

وقت آن نرسیده تا مسئولین فرهنگ و ارشاد از خواب خوشی که در آن فرورفته‌اند بیدار شوند؟

 

**نکته قابل توجه اینکه این نمایشگاه پر بود از تصاویری در توهین به انقلاب اسلامی اما در این یادداشت تلاش نمودیم تا به بحث توهین به حضرت عباس (ع) بپردازیم**

 

این روزها باید به مسئولین فرهنگ و ارشاد چنین عرض کرد:

طریقی بدست آر و صلحی بجوی                               شفیعی برانگیز و عذری بگوی

به یک لحظه صدرت نبندد امان                                  چو پیمانه پر شد به دور زمان

فرا شو چو بینی در صلح باز                                      که ناگه در توبه گردد فراز

برو گرد ذلت ز دامن بشوی                                         که ناگه زبالا ببندند جوی

 

 

 

در تصویری دیگر فردی که در شمایلی سیاه ظاهرشده بر روی سرش آرم جمهوری اسلامی است.

 

نمایشگاه

 

در تصویری دیگر کودکان با چشمانی بسته در کنار موشکی نظامی مشغول شادی در خیابان هستند.

 

نمایشگاه

 

در کنار هواپیمایی ساقط‌شده فردی مشغول نصب ریسه پرچم جمهوری اسلامی است.

 

نمایشگاه

نمایشگاه

نمایشگاه

نمایشگاه

 

 

گرچه در مقدمه این نمایشگاه نوشته‌شده است که این آثار عاری از مراتب واقعیت‌اند اما در همین مقدمه می‌خوانیم:

...محتوایی که حاصل انباشت مضامینی برآمده از مفاهیم کلانی چون هویت، مذهب و ایدئولوژی در بستر اجتماعی ایران معاصر است. این تصاویر شامل فیگورهایی هستند که بی‌هیچ نگاه خیره‌ای (و با چشمانی بسته) در حال کنش‌اند؛ گویی به کاری که می‌کنند واقف نیستند، عمل آن‌ها صرفاً آنچه انجام می‌دهند نیست بلکه یک ژست متظاهرانه است که به آن تن سپرده اندتاآن را ازسربگذرانند...

 

 

این گونه موارد تنها نمونه مشت از خرواری است که در سایه کم کاری و غفلت های مسئولین امر روز به روز در این عرصه و دیگر عرصه های هنری مثل تئاتر، سینما و... در فضای پایتخت معنوی ایران اسلامی در حال افزون شدن است.

 

باید از نهاد متولی ناظر به گالری های خصوصی یعنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد سوال کرد که آیا به آثار منتشره در این مکان ها نظارتی دارند؟ آیا می‌دانند که برخی افراد از همین غفلت در نظارت برای نمایش آثار غیرقانونی و ضدارزشی خود استفاده می کنند؟ منبع: قاصد نیوز

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات