در همایش «شکوه ایثار» مطرح شد

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در همایش شکوه ایثار گفت: مسجد بازاری از بازارهای آخرت است که انسان در آن بر سر سفره آمرزش می‌نشیند و با هدیه بهشتی بدرقه می‌شود.

به گزارش لرستان خبر، همایش «شکوه ایثار» در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، با حضور پرشور ائمه جماعات استان تهران برگزار شد و در آن آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به سخنرانی پرداخت.

 

آیت الله حسینی بوشهری، با بیان اینکه روحانیت در دفاع مقدس در برابر آزمایشی بزرگ قرار گرفت گفت: دیدیم که روحانیون چه کارنامهٔ درخشانی از خود به جای گذاشتند و سربلند و پیروز از این آزمون الهی بیرون آمدند. روحانیت در هر جا قدم گذاشته کار را به پایان رسانده و برای خود و جامعه افتخار آفریده است. کاری که ائمه جماعات ایثارگر در طول دفاع مقدس انجام دادند را می‌ستایم و از آنان تقدیر و تشکر می‌کنم، خدا و پیامبر (ص) از اعمال شما آگاه هستند.

 

وی افزود: شما پیشکسوتان عرصه فرهنگ و ائمه جماعات مانند خورشیدی فروزان ظهر و شام فکرتان دعوت مردم به سوی اهل بیت(ع) است و این کار را نه با سخنرانی بلکه با اعمالتان انجام می‌دهید و آنچه در توان دارید در طبق اخلاص می‌گذارید تا مردم را به سوی خدا دعوت کنید.

 

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به حدیثی ازحضرت رسول (ص) مبنی بر اینکه مسجد، بازاری از بازارهای آخرت است که انسان در آن بر سر سفره آمرزش می‌نشیند و با هدیه بهشتی بدرقه می‌شود، اظهار کرد: یکی از پرسش‌هایی که همیشه ذهن ما را به خود مشغول می‌کند این است که یک مسجد تراز و امام جماعتی که می‌خواهد مسجد را اداره کند، چیست؟ البته کسانی می‌توانند مسجد بسازند که به مبدا و معاد معتقد بوده، باور اعتقادی مشخصی داشته، حقوق الهی را تحت عنوان نماز و زکات بپردازد؛ «آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ.»

 

وی گفت: معمار معنوی مسجد، امام جماعت است یکی از کارکردهای مسجد، عبادت است، اما کار امام جماعت و مسجد تنها عبادت نیست، مسجد کانون عظیم فرهنگی با ظرفیتی بسیار است. سه چیز است که فردای قیامت از ما انسان‌ها شکایت می‌کند؛ اول قرآن، دوم؛ مسجد و سوم؛ عالِم. در گذشته، کنار هر مسجدی حوزه علمیه‌ای بود و طلبه از‌‌ همان ابتدا با مسجد حشر و نشر پیدا می‌کرد. بنده بار‌ها تأکید کرده‌ام در کنار هر حوزه علمیه‌ای مسجدی نیز ساخته شود.
آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد: در کشورهای اسلامی کسی که امام جماعت است آن را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسئولیت و منصب خود می‌داند یعنی اول خود را امام جماعت معرفی می‌کند و مابقی منصب‌ها در حاشیه قرار می‌گیرد و اینجاست که مسجد می‌تواند به یک پایگاه فرهنگی و دینی تبدیل شده و اثرگذار باشد.

 

وی در ادامه به بیان نکاتی پرداخت که رعایت آن‌ها می‌تواند امام جماعت و مسجد را تراز و معیار قرار دهد، گفت: امام جماعت باید برای بالا بردن فضایل علمی و اخلاقی خود تلاش کند یعنی فقط به خواندن نماز در مسجد اکتفا نکند و کارهای فرهنگی را نیز انجام دهد و قبل و بعد از نمازگزاران در مسجد حضور داشته باشد چراکه این گونه نماز‌ها سازندگی ایجاد می‌کند و باعث تقویت باورهای اعتقادی و ایجاد وحدت می‌شود، امام جماعت باید الگوی وحدت باشد و نباید بین مومنین خط کشی ایجاد کند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: ٣6 سال از پیروزی انقلاب گذشته است، وقتی به آمار نگاه می‌کنیم می‌بینیم که تعداد معتادان، طلاق و زندانیان افزایش پیدا کرده است. آیا این آمار به ما هشدار نمی‌دهد؟! به نظر می‌رسد کار یک امام جماعت الگو و معیار، فقط بسنده کردن به نماز جماعت نیست بلکه باید به حواشی محله و مسجد نیز اهمیت دهد که در واقع این‌هاست که فضا را متحول می‌کند.

 

وی اظهار کرد: کارهای فرهنگی دارای عرصه‌های مختلف است، ابتکار، نوآوری و خلاقیت بسیار مهم است و در جا زدن در یک برنامه ساده صحیح نیست، باید از میان افراد موفق و با تجربه تعدادی برای اتاق فکر انتخاب شوند و تجربیات آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: وجود ٢5٠٠ مسجد در استان تهران نشان دهنده ظرفیت بالای این موضوع است که می‌تواند تبادل اطلاعات کنند و برای مخاطبان خود جاذبه ایجاد کنند و لازم است از میان مخاطبان نیازسنجی صورت گیرد، چراکه جوان امروزی با جوان سال 5٧ نیاز‌ها و شرایط متفاوتی دارند.

 

وی ادامه داد: برخورداری امام جماعت از میزان علم بالا نیز یکی دیگر از مسائلی است که ائمه جماعات امروزه باید به آن مجهز باشند. امامان جماعت نباید به تحصیلات گذشته خویش بسنده کنند، باید وقتی را برای مطالعه قرار دهند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خطاب به ائمه جمعه حاضر در همایش شکوه ایثار گفت: مطلب نو دیدگاه نو به وجود می‌آورد و در بحث تفسیر، تحلیل سیاسی و بصیرت افزایی باید مطالب جدیدی داشته و بتوانیم با نسل جوان ارتباط نزدیکی داشته باشیم. با وجود ٣ هزار مسجد در کشور و ظرفیت خوب آن‌ها لزوم توجه به موضوع جوانان مورد تأکید است. امروز زمینه برای ایثارگری فراهم شده است آن روز در عرصه جنگ فیزیکی ایثار کردید امروز در عرصه فرهنگی تلاش کنید.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور همچنین با ارزشمند توصیف کردن خدمات صدا و سیما از پخش همزمان سخنرانی مذهبی یا تفسیر با سریال یا فیلم جذاب انتقاد کرد و گفت: مسئولان صدا و سیما در اوج ماه رمضان که برنامه‌های مذهبی برپاست فیلم جذاب پخش می‌کنند و مردم را از رفتن به مسجد باز می‌دارند این درست نیست که برای مسجد در ماه مبارک رمضان رقیب درست کرده‌اند. منبع: تسنیم

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات