یادداشت؛

یکی از بهترین راه‌های استحکام خانواده‌ها، صبر زن و مرد بر سختی‌ها و مشکلات زندگی است، زن و شوهری که با مواجه شدن با کوچک‌ترین سختی و مشکل دچار یأس و ناامیدی می‌شوند و عنان صبر از کفشان می‌رود نمی‌توانند کانون خانوادگی مستحکمی داشته باشند.

به  گزارش لرستان خبر، انسان صبور در مقابله با مصیبت‌ها، متانت و شخصیت انسانی خود را از دست نداده و دست و پای خود را در برابر حادثه گم نمی‌کند و مصیبت او را دل‌مرده و بی‌نشاط نمی‌سازد و پای او را از حرکت بازنمی‌دارد.

 

یکی از بهترین راه‌های استحکام خانواده‌ها، صبر زن و مرد بر سختی‌ها و مشکلات زندگی است، زن و شوهری که با مواجه شدن با کوچک‌ترین سختی و مشکل دچار یأس و ناامیدی می‌شوند و عنان صبر از کفشان می‌رود نمی‌توانند کانون خانوادگی گرم و مستحکمی داشته باشند.


صبر زنان باید بیشتر از مردها باشد، گاهی شوهر بداخلاق است باید بر بداخلاقی شوهر صبر کند، گاهی شوهر فقیر است باید زن بر این مسئله هم صبر کند، گاهی خانواده شوهر با زن بدرفتاری می‌کنند بر این سختی هم باید صبر کند، گاهی شوهر عقیم است و نمی‌تواند پدر شود، زن بر این گرفتاری هم باید صبر کند و گاهی شغل شوهر، شغل سختی است مثلاً در یک شهر دورافتاده است باید زن بر این مشکل هم صبر کند. زن در این صورت است که می‌تواند ادعا کند پیرو حضرت فاطمه زهرا(س) می‌باشد.


روایتی از نبی مکرم اسلام در جامع‌الاخبار است که می‌فرمایند: ایمان دو نیمه دارد نیمی صبر و نیمی شکر است سپس افزود: دنیا چه خوب و چه بد، چه تلخ و چه شیرین می‌گذرد، ولی مهم این است که انسان با ایمان از دنیا برود دنیا پل رسیدن به آخرت است و سرایی که همیشه باقی و محل قرار است، آخرت است، این‌جا جای مردن و رفتن است و آن‌جا محل قرار و ثبات و جاودانگی است.


پیامبراکرم(ص) از قول خداوند سبحان فرمود: اگر به بنده‌ای از بندگانم مصیبتی در بدنش یا مالش یا فرزندش تقدیر نمودم و او هم با صبر جمیل از این مصیبت استقبال کرد، روز قیامت حیا می‌کنم این‌که برای او میزانی نصب کنم و یا دیوان حسب و کتابی را برای او باز نمایم.

 

اقسام صبر

 

صبر شامل صبر بر طاعت خدا، صبر در برابر معصیت و صبر در برابر مصیبت است و انسان باید ساعتی را صرف مقدمات نماز از طهارت و غیره کند و در حال نماز هم توجه خود را به همین نیت مشغول  بدارد و یا در روز ساعاتی متوالی از خوردن و آشامیدن اجتناب کند و تا افطار صبر کند و با وجود آب گوارا و غذای مطبوع بر تشنگی و گرسنگی صبر کند.


انسان باید در حج رنج سفر و دوری از وطن را برخود هموار کند و در میان گروهی ناآشنا مبالغی از مال و عمر را صرف نماید و یا در امر به معروف و نهی از منکر چه خون دل‌ها که باید بخورد.


همه این‌ها به صبر احتیاج دارد البته این عبادات برای اهلش سخت نیست بلکه شیرین نیز هست همان‌طوری که در روایت است که وقت اذان که می‌شد پیامبر به بلال می‎فرمود: «ارحنا یا بلال؛ ما را راحت و مسرور کن ای بلال».
علی(ع) فرمود: کسی که بر مرکب صبر سوار شود به میدان پیروزی وارد می‌شود و نیز امام صادق(ع) فرمود: برای بنده مقامی است در نزد خدا که نمی‌رسد به آن با عملش بلکه خداوند سبحان او را مبتلا می‌کند یا به مرضی در جسمش یا به مصیبت در مالش یا در فرزندش پس اگر صبر کرد به آن درجه می‌‎رسد.

 

فواید صبر/صبر ریشه همه خوبی‌ها

 

از جمله فواید صبر در مقابل مصیبت این است که صبر، ذخیره نشاط روحی را حفظ می‌کند و اراده انسانی را نیرومند می‌سازد.

 


امام صادق(ع) فرمود: شدیدترین مردم از نظر مبتلا به مصیبت شدن، پیامبران سپس آن‌هایی که پیروان آنان بودند هستند که هرکسی که نزدیک‌تر به پیامبران بودند بلا بیشتر داشتند.


بیشتر خصلت‌های خوب در نتیجه صبر کردن به دست می‎آید؛ پاکدامنی با صبر در مقابل شهوت به‌دست می‌آباد، یا قناعت بر اثر صبر بر روزی کم حاصل می‌شود یا حلم و بردباری براثر صبر بر خشم و غضب به دست می‌آید یا اسقامت بر اثر صبر در مقابل انتقام به دست می‌آید همچنین مجاهدت در راه خدا با تحمل سختی‌ها در راه او حاصل می‌شود.

 

صبر از نگاه قرآن

 

در قرآن یکی از مقامات بزرگ انسانی، مقام صابرین دانسته شده است و پیامبران به این مقام ستوده شده و به‌عنوان الگوهای انسانی در این حوزه اخلاقی و رفتاری معرفی شده‌اند.

 

بی‌گمان پیامبر گرامی(ص) همانند دیگر فضایل اخلاقی در اوج قرار دارد و این کمک می‌کند تا ما بتوانیم از این اسوه کامل انسانی بهره‌مند شویم و راه بهره‌مندی از این فضلیت را همانند را ایجاد و تقویت آن بدانیم و بشناسیم.

 

در سوره انشقاق آیه 6 در رابطه با صبر آمده است: «یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ؛ اى انسان حقا که تو به‌سوى پروردگار خود به سختى در تلاشى و او را ملاقات خواهى کرد».

 

همچنین در آیه 127 سوره نحل در رابطه با صبر آمده است: «وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُکَ إِلاَّ بِاللّهِ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَلاَ تَکُ فِی ضَیْقٍ مِّمَّا یَمْکُرُونَ؛ و صبر کن و صبر تو جز به [توفیق] خدا نیست و بر آنان اندوه مخور و از آن‌چه نیرنگ می‌‏کنند دل تنگ مدار».


گاهی مریضی، مصیبت فقدان نزدیکان، سرما، گرما، فقر، پُرخوری، جنگ و گاهی نیز صلح انسان را گرفتار خود می‌کند در هر حال در این بلاها، انسان‌های مؤمن امتحان می‌شوند در صورتی‌که صبور بودند، بردباری خود را حفظ نمودند، کینه از برادران خود به دل نگرفتند، در اعتقادات خود شک نکردند و مرتد نشدند و به خدا پناه بردند، کارنامه قبولی می‌گیرند.

 

از نظر قرآن صبر نمادی از مقام احسان است. از این روست که خداوند در آیه ۱۱۵ سوره هود، صبر پیامبر(ص) را نمادی از نیکوکاری و مقام احسان وی برشمرده و می‌فرماید: «وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ؛ و شکیبا باش که خدا پاداش نیکوکاران را ضایع نمی‌‏گرداند».  

 

خداوند در آیاتی از جمله ۴۵ سوره بقره، صبر را یکی از ابزارهای کلیدی در زندگی بر می‌شمارد که آثار بسیاری از جمله آرامش و آسایش را برای شخص به ارمغان می‌آورد.در این آیه آمده است: «وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ؛ از شکیبایى و نماز یارى جویید و به‌راستى این [کار] گران است مگر بر فروتنان».


همچنین، از آیه ۱۵۳ سوره بقره و نیز ۱۲۸ سوره اعراف به‌دست می‌آید که صبر ابزاری کار آمد در زندگی بشر است که در کنار نماز  و استعانت به خداوند از آن طریق می‌تواند مشکلات بشری را حل کرده و سرنوشت فردی و جمعی او را به‌گونه‌ای رقم زند که همه زمین در اختیار ایشان قرار گرفته و آنان وارثان و حاکمان زمین شوند.

 

آثار صبر و بردباری

 

از جمله آثار صبر می‌توان از  امداد خداوند، جلب محبت، مقام رضا، فرجام نیک، نیکی در برابر بدی، مقام احسان، اشاره کرد.


اگر کسی بخواهد به همین آثار صبر دست یابد می‌بایست به عوامل ایجادی و تقویتی صبر توجه یابد و بخواهد تا با شناسایی آن‌ها، زمینه صبر را در خود پدید آورد و از آثار و برکات آن بهره‌مند شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ستاره

    ممنون بخاطر این مطلب آرامش بخش. ممنون

نظرات