«محصولاتی که حمایت نمی شوند»

جدا از بودجه‎های قطره‌چکانی بخش فرهنگ و مهم‎تر از آن عدم مدیریت صحیح در توزیع این بودجه به برنامه‎های تاثیرگذار، نقش ضعیف بخش خصوصی و اسپانسرها در برنامه‎های فرهنگی به خصوص تولیدات هنری در لرستان کاملا محسوس است.

به گزارش لرستان خبر، به نقل از منار، ارکان مختلف یک جامعه از جمله رکن‌های اجتماعی، سیاسی، ورزشی، فرهنگی و هنری بنابه مقتضیات، سهمی از بودجه‎های دولتی را به خود اختصاص می‎دهند یعنی در بودجه هر سال به هر بخشی بودجه خاصی تعلق می‎گیرد.

 

در این بین حوزه فرهنگ و هنر مسائل ویژه خود را دارد. حوزه‎ای که سال‎هاست با تلنگر مقام معظم رهبری نیز حرکت جدی در آن صورت نگرفته و هم‎چنان به‌عنوان یکی از دغدغه‎های جدی ایشان مطرح می‎شود.

 

جدا از بودجه‎های قطره‌چکانی بخش فرهنگ و مهم‎تر از آن عدم مدیریت صحیح در توزیع این بودجه به برنامه‎های تاثیرگذار، نقش ضعیف بخش خصوصی و اسپانسرها در برنامه‎های فرهنگی به خصوص تولیدات هنری کاملا محسوس است.

 

استان لرستان نیز نه تنها از این قاعده مستثناء نیست بلکه حضور اسپانسرها به دلایل مختلف در این نوع برنامه‌ها و تولیدات دیده نمی‎شود.

 

 

 

سیدغلامرضا نعمت‎پور، فیلم‎ساز لرستانی در این رابطه می‎گوید: استان ما یک استان صنعتی نیست و این عمده‎ترین مشکل برای عدم تولید فیلم است. در لرستان اسپانسرها فقط دولتی هستند که یا بودجه‌های کمی به این حوزه تعلق می‌گیرد و یا به‎علت عدم تخصص کافی مدیران فرهنگی، این بودجه به روش صحیحی تقسیم نمی‌شود.

 

دولت با سیاست‎های تشویقی، اسپانسرهای فرهنگی را جذب کند

 

وی بیان می‎کند: در تولیدات غیرسینمایی هم جذب اسپانسرها خیلی محدود است. مثلا به‎علت هزینه‌های بالا نمی‎توان از یک مبلمان‎فروش برای تولید یک فیلم قوی استفاده کرد. اگر فیلم‎ قابلیت پخش در یک شبکه سراسری را داشته باشد می‎تواند کمکی برای سرمایه‎گذار باشد که در استان‎های برخوردار این اتفاق می‎افتد.

 

نعمت‎پور با بیان این مطلب که دولت با سیاست‎های تشویقی، اسپانسرهای فرهنگی را جذب کند، ادامه می‎دهد: شرکت‎های موفق هزینه‎های بالایی را برای تبلیغات صرف می‎کنند و بهترین تبلیغ از طریق رسانه تصویری است که بازگشت سرمایه را نیز به دنبال دارد. سال‎ها پیش اگر بخش خصوصی مبلغی را به‎عنوان کمک‎هزینه فرهنگی تقبل می‌کرد مجوزی به او داده می‎شد که از مالیات یا بخشی از آن معاف می‎شد ولی متاسفانه بعد از مدت کوتاهی اجرای آن متوقف شد. در حالیکه این روند اسپانسرها را برای ورود به تولیدات فرهنگی تشویق می‎کرد.

 

وی شرایط فرهنگی موجود را دوران حساسی ارزیابی کرده و می‌گوید: سال‌هاست هجمه فراوانی بر فرهنگ وارد شده است.

 

نعمت‎پور ادامه می‎دهد: بخش خصوصی هیچ‎گاه در بخشی که توجیه اقتصادی ندارد سرمایه‌گذاری نمی‌کند. تنها در صورتی این امر محقق می‌شود که تولید به اندازه کافی قوی و قابلیت پخش در شبکه‎های سراسری را داشته باشد. ولی سرمایه‎گذاری در شبکه‎های استانی تنها در حد مبالغ کم امکان‌پذیر است.

 

این فیلم‎ساز لرستانی بیان می‎کند: اگر دیدگاه تولیدکنندگان فرا استانی باشد آنگاه با تبلیغات کشوری بخش خصوصی می‎تواند فروش چند برابری داشته باشد و این امر یک انگیزه قوی برای مشارکت بخش خصوصی ایجاد می‎کند. صنعت بر پایه سوددهی بنا گذاشته شده است. سرمایه‎گذار وقتی ببیند در جایی سود بالایی نصیبش می‎شود حتما سرمایه‎گذاری می‎کند.

 

برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در پایان می‎گوید: یک شرکت می‎تواند قدم اول را بر دارد و یک سرمایه‌گذاری فرهنگی قوی داشته باشد تا به تبلیغات کشوری برسد. بعد از دریافت یک نتیجه مثبت راه نیز برای سایر سرمایه‎گذاران باز می‎شود.

 

 

 

"محمدحسین امیدی‎پور"، رییس حوزه هنری لرستان، علت حضور کم رنگ اسپانسرها در تولیدات فرهنگی و هنری را اینگونه بیان می‎کند: در بخش جذب اسپانسر در حوزه فرهنگ دو مسئله وجود دارد. اول اینکه در استان مراکز بزرگ تولیدی و تجاری نداریم. یعنی  مراکزی که بازدهی و سودشان انقدر بالا باشد که خواهان تبلیغات چندجانبه در رسانه‌ها باشند، در لرستان وجود ندارد. دوم اینکه حضور اسپانسرها مسائل خاص خود را دارد که یکی از آنها قبول درخواست‎های اسپانسر در محل سرمایه‎گذاری است که ممکن است با هدف آن برنامه یا تولید سنخیتی نداشته باشد.

 

وی در ادامه می‎گوید: بنابراین صرف بکارگیری اسپانسر فقط در موضوعات آزاد می‌تواند باشد آنهم با صلاحدید اسپانسر ممکن است. ولی در موضوعاتی که وظیفه تولید با خود ماست به دلیل اعمال نظرهای مستقیم اسپانسر، مشارکت امکان‎پذیر نیست. مگر اینکه در کنار سرمایه‎گذاری ما، اسپانسر نیز در حاشیه حضور داشته باشد.

 

لزوم برگزاری جشنواره‌های ملی برای جذب اسپانسرها در بخش فرهنگ و هنر

 

امیدی‌پور یکی از موارد جذب اسپانسرها را ایجاد برنامه‌‎های کلان فرهنگی در استان می‎داند و می‌گوید: می‌توان جشنواره‎های ملی در حوزه‌های فرهنگی و هنری با دعوت از اساتید بزرگ برگزار کرد. مثلا یکی از مسائلی که برای شرکت‎ها مهم است طراحی لوگو و پوسترهای تبلیغاتی است که می‌توان از همین شرکت‎ها به‎عنوان اسپانسر استفاده کرد. در این‎صورت یک برنامه تجسمی خواهیم داشت که در کنار استفاده از خلاقیت جوانان، برای شرکت‌های اسپانسر مفید فایده خواهد بود و باعث ترغیب آنها می‌شود. نمونه دیگر در حوزه سینما برای یک تولید ملی است.

 

رییس حوزه هنری لرستان در پایان می‎گوید: این برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری اولیه را دولت باید انجام دهد. با هم‎افزایی و در نظر گرفتن بودجه خاصی برای این امر و هر راه دیگری می‌تواند اقدام کند.

 

 

 

 

 

"علی امرایی"، تهیه‎کننده و تولیدکننده برنامه‎های تلویزیونی لرستان علت حضور کمرنگ اسپانسرها در تولیدات فرهنگی و هنری لرستان را عدم حمایت سیستم‎های دولتی و امنیتی می‌داند و می‌گوید: در لرستان به شخصی که بخواهد از اسپانسرها استفاده کند مارک‌ها و برچسب‎های مختلفی می‎زنند و این مشکل فرهنگی است و تا برطرف نشود نمی‎توان یک اسپانسر قوی را جذب کرد.

 

باید سیستم امنیتی و دولتی ورود کند

 

وی ادامه می‎دهد: در حال حاضر بزرگترین سرمایه‎گذار که وارد لرستان می‎شود برای ورود به حوزه تخصصی خودش هم بیم دارد و یک شخصی که کننده کار نیست در مزایده شرکت می‎کند و بعد از اینکه نمی‎تواند برنده مزایده باشد به ضد تبلیغ می‌پردازد.

 

امرایی می‎گوید: اسپانسرهایی فراوانی وجود دارند ولی به خاطر این ضعف فرهنگی در لرستان سرمایه‎گذاری نمی‎کنند.

 

این تهیه‌کننده تلویزیونی ضمن تاکید بر ورود سیستم امنیتی و دولتی می‎گوید: در استان ما متاسفانه ترور شخصیتی به راحتی انجام می‌شود و مرجعی هم از این فرد دفاع نمی‌کند.

 

 یک برنامه قوی هزینه دارد، اعتبار می‌خواهد. متاسفانه گاهی تنها به دلیل نفوذ چند نفر و با اعمال سلیقه، جلوی تولیدات مفید گرفته می‎شود.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات