معرفی آبشارهای لرستان؛

استان لرستان به‌دلیل بارندگی مناسب و کوهستانی‌بودن، دارای آبشارهایی است که زیبایی آن‌ها چون وصف بهشت است.

به گزارش لرستان خبر، بارندگی مناسب و توپوگرافی زمین در استان لرستان سبب شده است که بیش از 50 آبشار در بستر آن شکل بگیرد و زیبایی آن‌ها چون وصف بهشت است و مخاطب بهتر است قبل از اینکه وصف آن‌ها را بشنود از نزدیک ناظر و بیننده‌این جاذبه‌های الهی باشد.

برای بهتر شناخته شدن لرستان به‌عنوان سرزمین آبشارهای بهشتی، 11 آبشار منتخب از 50 آبشار موجود منطقه با آدرس و نحوه دسترسی معرفی‌شده است.

آبشار آب سفید

نخستین آبشار، به نام آب سفید در جنوب شرقی استان لرستان و در دامنه کوه‌های زاگرس و در کنار کوه بلند قالی کوه در بخش بشارت زلقی از شهرستان الیگودرز قرارگرفته ‌است و دسترسی به آن با جاده از شهر الیگودرز امکان‌پذیر است.

 

آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید ارتفاع آبشار 70 متر و عرض تاج آن در فصل پرآبی حدود 8 متر است این آبشار به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و سرانجام به دز می‌ریزد، می‌توان گفت به علت اینکه آب آن به‌صورت مخلوط با هوابر اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید درمی‌آید به آب سفید معروف شده است.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان در 38 کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد و در بخش پاپی قرارگرفته است، ارتفاع آن 95 متر و عرض تاج 5 متر است، این آبشار یکی از زیبایی‌های طبیعت لرستان است که هرساله نگاه بسیاری از مردم را به‌سوی خود جلب می‌کند.

 

گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد، در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می‌رویند و طبیعت و آبشار زیبای آن شگفت‌انگیز و دیدنی است و عموم مردم برای تماشای چشم‌انداز آن و گذراندن اوقات فراغت به دامن آن پناه می‌برند.

آبشار بیشه

آبشار بیشه با چشم‌اندازی زیبا یکی از آبشارهای زیبای ایران است و بعضی نیز معتقدند زیباترین آبشار کشور است، ارتفاع آن 48 متر تا نقطه برخورد با زمین است و 10 متر نیز ازآنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار است و عرض تاج آبشار نیز 20 متر است.

 

علاوه بر زیبایی بی‌مثال این آبشار یکی از مزیت‌های مهم آن قرار گرفتن در مسیر راه‌آهن تهران به جنوب است، فاصله این آبشار تا شهر خرم‌آباد 65 کیلومتر است و راه و جاده اصلی ورودی آن از مرکز استان و در اولین ایستگاه پلیس‌راه خرم‌آباد از سمت تهران قرارگرفته است.

آبشار چکان

آبشار چکان یکی از آبشارهای شهرستان الیگودرز و جنوب شرقی لرستان و در دامنه کوه‌های زاگرس قرارگرفته است و مشرف بر دره چکان و در نزدیکی روستاهای حسین‌آباد و دهقادی در منطقه شول‌آباد قرارگرفته است.

 

ارتفاع آبشار 30 متر و عرض تاج آن 4 متر است، راه دسترسی آبشار از طریق مسیر الیگودرز به شول‌آباد امکان‌پذیر است و بهترین راه رسیدن به این جاذبه از طریق جاده شوسه مورزرین به شول‌آباد و بهار کار ممکن است و نیز از طریق جاده آسفالت می‌توان از مسیر خرم‌آباد، سپیددشت و شول‌آباد اقدام کرد.

آبشار وارک

آبشار وارک واقع در 50 کیلومتری خرم‌آباد یکی از زیبایی‌های کم‌نظیر سرزمین آبشارها، لرستان است که از نوع دوقلو است، سرچشمه آبشار بالای یک صخره است که بافاصله 15 متر از آبشار دوم به وجود آمده است، حداکثر ارتفاع این آبشار به 60 متر می‌رسد و عرضی معادل 50 متر را در برمی‌گیرد.

 

فاصله آبشار از سه‌راهی پلیس‌راه خرم‌آباد، بروجرد 40 کیلومتر است و اگر از پلیس‌راه حدود 14 کیلومتر در جاده کمربندی خرم‌آباد به سمت جنوب بروید، به یک سه‌راهی خواهید رسید که تابلوی راهنمای آبشار نوژیان در سمت مقابل جاده نصب‌شده است.

آبشارهای سرکانه

آبشارهای سرکانه سپیددشت در 51 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان خرم‌آباد لرستان واقع است و بلندترین آبشار این مجموعه زیبا دارای ارتفاع 15 متر و عرض تاج 17 متر بوده و ازجمله جاذبه‌های طبیعی و گردشگری دیدنی استان لرستان محسوب شود.

 

مجموعه آبشارهای سرکانه در گویش محلی به تاف هفت‌چشمه نیز معروف هستند و پوشش جنگلی اطراف آبشارها را درختان بلوط، زالزالک و مو در برگرفته است و در فصل بهار و تابستان علاقه‌مندان و گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

آبشار برنجه

آبشار برنجه شول‌آباد در فاصله 97 کیلومتری شهرستان الیگودرز در منطقه ززوماهرو و روستایی با قدمت چند هزارساله بنام پیر امام قرار دارد، پوشش گیاهی متنوع، گل‌های رنگارنگ و لاله‌های واژگون در ارتفاعات کوه برنجه در اردیبهشت و در مجاورت آبشار، به‌راستی بهشت را در نظر هر بیننده‌ای به تصویر می‌کشاند.

 

یکی از ویژگی‌های آبشار برنجه ارتفاع بسیار زیاد آن از سطح زمین است که سبب شکل‌گیری آب افشان‌های زیبایی می‌شود و وجود سه پلکان با بلندای تاج بیش از 500 متر در ارتفاعات این کوه، چشم‌انداز شگفتی به طبیعت این خطه داده است.

آبشار افرینه

آبشار افرینه خرم‌آباد در جوار جاده خرم‌آباد به اندیمشک و در حدود 80 کیلومتری جنوب شهرستان خرم‌آباد، چشم‌نواز و دل‌فریب خودنمایی می‌کند.

 

این آبشار که یکی از پرآب‌ترین آبشارهای ایران است، مابین دو شهر خرم‌آباد و پل‌دختر قرارگرفته و در فصل‌های تابستان و بهار پذیرای گردشگران بی‌شماری است، کسانی که قصد سیاحت از این آبشار رادارند می‌توانند از شمال از طریق جاده خرم‌آباد به سمت پل‌دختر و از جنوب از جاده اندیمشک به سمت خرم‌آباد خود را به این جاذبه خدادادی برسانند.

آبشار دره گرم

یکی از جاذبه‌های درون‌شهری خرم‌آباد، آبشار دره گرم است و از این منظر منحصرترین آبشار ایران است و جلوه‌ای خاص نیز به شهر خرم‌آباد داده است.

 

کسانی که قصد دیدن از این آبشار دائمی رادارند به‌راحتی از تمام نقاط شهر خرم‌آباد با صرف کمترین با وسیله نقلیه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و در بعضی از محلات شمالی شهر نیز با 10 دقیقه پیاده‌روی به اولین آبفشان‌های آن رسید، ساده‌ترین راه برای دسترسی به آن از طریق میدان کیو به سمت 60 متری تا پل نه دی است و بقیه را نیز با چند دقیقه پیاده‌روی قابل‌دسترس است.

آبشار خورشید

یکی از آبشارهای کم‌تر شناخته‌شده لرستان آبشار خورشید است که در قلب اشتران کوه در نزدیکی شهرستان دورود قرار دارد و برای دسترسی به آبشار باید از به سمت شرق دریاچه گهر که مملو از درختان بید است، رفت و پس‌ازآن وارد دره فیالسون خواهید شد و در ادامه و گذر از آن و پیاده‌روی یک‌ساعته وارد دو تنگه دیگر می‌شوید که آبشار خورشید در سمت راست تنگه اول خودنمایی می‌کند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • شاهد

    وقتی هیچ زیرساختی برای جذب توریست از جمله راه خوب دسترسی تابلو های مرتب راهنمایی به زبان بین المللی و اسکان مناسب و امنیت کافی برای این مکانها که کم هم نیستند نداریم لازم نیست شعار بدهیم ....آن کشورهایی که جذب توریست و جذب سرمایه های نقدی از این طریق را می کنند دارای برنامه ریزی و زیرساخت مناسب هستند و یک عمر بطور دایم از این طریق درآمد زایی می کنند در ضمن بخشی از این در آمد ها را هم خرج احیا این مکانها میکنند و چشم به بودجه دولت مرکزی ندارند در ضمن آدم هایی هم از جنس بعضی از مدیران مصرفی و نا کارآمد ما را هم ندارند

نظرات