گزارش تصویری تشریحی؛(۴)

فروشگاه 3 هزار جلدی «پاتوق کتاب»باحضور فعال فرهنگی در محل این فروشگاه بزرگ در خرم آباد راه اندازی شد.

به گزارش لرستان خبر، فروشگاه 3 هزار جلدی «پاتوق کتاب» عصر  چهارشنبه ساعت 18 و 30 دقیقه باحضور فعالان فرهنگی در محل این فروشگاه بزرگ در خرم آباد راه اندازی شد.

 

میلاد احسانی مدیر موسسه مبشر صبح لرستان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار داشت: موسسه  فرهنگی «مبشر صبح» با همکاری دفتر نشر معارف شهر مقدس قم، اقدام به تاسیساین فروشگاه کتاب و با عناوین متنوع در شهر خرم آباد کرده است با این هدف که بتواند جوابگوی سیل مخاطبان یار مهربان در سراسر استان باشد.

 

ارئه محصولاتی با تنوع مختلف در «پاتوق کتاب»

 

وی افزود: کتاب های موجود مضامین گسترده و متنوعی را شامل می شود که از دفاع مقدس گرفته تا داستان، شعر مضامین عرفانی، اخلاقی، مبانی دین و اسلام، هنر و سینما، حوزه کودک و نوجوان، فروش اسباب بازی و بازی های فکری و نوشت افزار با محتوای ایرانی اسلامی و کتاب های مناسب کودکان در حوزه قرآن و احکام و همچنین کتاب ها وعناوین درس گروه معارف در این مجموعه گنجانده شده است.

 

 

DSC08919 (Copy)

 

احسانی بیان کرد؛ نشر معارف دینی قم با کار تخصصی و میدانی، عناوین و محتوای کتاب های خود را انتخاب کرده است و هر آن چه سلیقه مخاطب بوده است در لیست توزیع فروشگاه های نشر معارف در سرتاسر کشور من جمله فروشگاه پاتوق کتاب ویژه استان لرستان قرار گرفته است و در این جا ذکر این نکته ضروری است که تمام مخاطبان در تمام شهرهای استان لرستان می توانند از طریق تلفن و ایمیل کتاب خود را از این فروشگاه سفارش داده و در اسرع وقت و از طریق پست، کتاب را دم منزل تحویل بگیرند.

 

ارائه 3000 هزار عنوان کتاب در فروشگاه «پاتوق کتاب»

 

وی بیان کرد: در این مرکز 3 هزار عنوان کتاب گرد آوری شده است که این عناوین از 200 نشر برتر کشور در واقع گزینش شده است و نشر معارف قم یکی از این ناشرهاست که البته مدیریت توزیع دیگر نشرها را در این مجموعه به هم پیوسته در کشور در اختیار دارد.

 

DSC08899 (Copy)

 

مدیر موسسه فرهنگی مبشر صبح لرستان گفت: 120 عنوان کتاب مناسب کودکان و نوجوانان در این مرکز ارائه می شود و علاوه بر آن چند قلم اسباب بازی فکری کاملا ایرانی و 50 نوع دفتر تحریر با طراحی های گرافیگی با مضامین ایرانی و اسلامی در این جا ارائه می شود و هدف از این کار ترغیب کودکان به کتاب خوانی با تکیه بر محتوای مذهبی و اسلامی است.

 

راه اندازی «پاتوق کتاب» سبب آشتی مردم لرستان با کتاب

 

سرهنگ ناصر فرید معاون اجتماعی و فرهنگی سپاه حضرت ابوالفضل نیز در این مراسم با اشاره به افتتاح مرکز مستقیم فروش کتاب در خرم آباد و تاثیرات آن بر فرهنگ استان اظهار داشت: حداقل کاری که این فروشگاه در استان و خرم آباد انجام می دهد این است که مخاطبان حرفه ای کتاب را از سفر به استان های دیگر برای تهیه کتاب باز می دارد و دیگر شاهد آن نخواهیم بود که از شهرستان های مختلف استان به مرکز کشور سفر کنند.

 

وی در مورد تاثیرات حداکثری این مرکز بر فضای فرهنگی استانی ادامه داد: تاثیر حداکثری این مرکز بر استان این است که مردم را به سمت و سوی مطالعه دائمی کتاب سوق دهد.

 

DSC08927 (Copy)

 

پایین بودن سرانه مطالعه در لرستان

 

وی با اشاره به تاثیر گسترش فرهنگ کتاب خوانی بر فرهنگ استان افزود: به هر کدام از مشکلات استان که نگاه می کنیم ریشه آن به ضعف فرهنگی بر می گردد و به طور کلی فرهنگ زیر ساخت توسعه است و یکی از پایه های آن کتاب خوانی است

 

فرید با اشاره به میزان سرانه مطالعه در استان عنوان کرد: میزان مطالعه در کشور پایین است و به در استان لرستان پایین تر است و از روی تعداد انتشارات و فروش کتاب در استان متوجه می شویم که در این مورد کمبود داریم.

 

لزوم ورود سازمان های فرهنگی استان به مقوله کتاب

 

معاون سپاه لرستان در مورد نقش و وظیفه مسئولان در موضوع کتابخوانی اظهار داشت: بعضی مسئولیت ها در رابطه مستقیم با موضوع کتاب است و بعضی هم غیر مستقیم، مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه های استان، باید زمینه را برای مخاطبان جذاب کنند  تا مصرف کننده به سمت کتابخوانی برود و مسئولانی دیگر ادارات و سازمان ها  می توانند با اهداء کتاب، برقرای مسابقه با جوایزی در حوزه نشر، و دیگر اقدامات، مخاطبان بیشتری را جذب کتاب خوانی بکنند

 

DSC08945 (Copy)

 

وی تصریح کرد: با پیشرفت علم دیگر تفکرات سنتی جواب گو نیست و باید در حوزه کتاب خوانی الگوهای جذاب برای مخاطب ارائه شود و برای این که نسل های آینده ما کتاب خوان شوند باید از کودکی بر روی آن ها سرمایه گذاری کرد چون مقتضای این سن به گونه ای است که هر آن چه به خوبی به کودک آموزش داده شود در آینده او اثر گذار است و خانواده های همانطور که بچه ها را ترغیب به آموزش زبان های خارجی می کنند باید با دادن مشوق هایی به فرزند او را به سمت و سوی مطالعه راهنمایی کنند

 

 

خلاء کتاب های مبنایی و فرهنگی در لرستان

 

معاون فرهنگی سپاه لرستان اظهار داشت: خلاء کتاب های مبنایی و فرهنگی در لرستان همواره احساس می شده است و با این حال با راه اندازی پاتوق کتاب موسسه نشر معارف در خرم آباد این خلاء از بین برود.

 

وی افزود: اگر اعتقاد داشته باشیم که فرهنگ زیربنا است و سیاست، اقتصاد و دیگر شئون همه متاثر از فرهنگ هستند پس باید بگوییم که پاتوق کتاب نشر معارف یک کار زیربنایی است که تاکنون جای آن در راستای رشد فکری اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی مردم استان خالی بوده است.

DSC08939 (Copy)

 

فرید با اشاره به نادرست بودن روش های آموزشی در مدارس و دانشگاه اظهار داشت: متولیان آموزش در مدارس و دانشگاه ها جای دارد به جای ارجاع دانش آموزان و دانشجویان به منابع اینترنتی، آن ها را تشویق به استفاده از کتاب کنند.

 

جریان سازی فرهنگی نیازمند تولیدات پرمحتوا

 

سامان سپهوند معاون سازمان حوزه هنری لرستان  در مراسم افتتاحیه پاتوق کتاب اظهار داشت: اگر دغدغه‌های فرهنگی رهبر انقلاب علی‌رغم سرازیر شدن حجم زیادی از منابع، نیروی انسانی و امکانات به این حوزه رفع نمی‌شوند این مسئله متوجه مدیریت فرهنگی در کشور است.

 

وی از تولید، توزیع و ترویج به عنوان سه عرصه حوزه فرهنگ یادکرد و افزود: متأسفانه در هر سه عرضه با ضعف مواجهیم البته در حوزه توزیع و ترویج با مشکلات کلان‌تری روبرو هستیم.

DSC08916 (Copy)

 

معاون حوزه هنری لرستان بابیان اینکه در عرصه فرهنگی نیز به مانند عرصه اقتصادی نتوانسته‌ایم تولیداتمان را وارد سبد مصرفی خانواده‌ها کنیم گفت: برای جریان سازی فرهنگی در کشور نیاز به تولیداتی همچون «پایی که جا ماند» و «دا» هستیم.

 

«پاتوق کتاب» نیازمند حمایت جدی مسئولان

 

فعال جبهه فرهنگی انقلاب در لرستان گفت: حوزه کتاب حجم زیادی از پول و نیروی انسانی کشور را در بر گرفته است اما هنوز بار این کار فرهنگی بر زمین مانده است.

 

وی با اشاره به مراحل مختلف برای ارائه یک عنوان کتاب ادامه داد: این مراحل شامل تولید، توزیع، و ترویج است و البته حوزه توزیع و همچنین ترویج با ضعف روبرو هستیم و مشکلاتی از این دست سبب شده است که دغدغه رهبری در حوزه فرهنگ آن هم در سال 94 باقی بماند.

DSC08930 (Copy)

 

 

سپهوند با اشاره به افتتاح فروشگاه پاتوق کتاب در لرستان و شهر خرم آباد افزود: واقعیت این است که چنین مرکزی در کمترین نقطه ایران وجود دارد و جا دارد مردم، مسئولان، فعالان فرهنگی و اهالی و مخاطبان کتاب، از چنین فروشگاهی حمایت کنند.

 

DSC08900 (Copy)

 

دسترسی به کتاب های به روز با راه اندازی پاتوق کتای در لرستان

 

دبیر سابق دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در لرستان عنوان کرد: عنوان کرد: نشر معارف و سوره در یک سیستم هماهنگ کاری انجام می دهند که از مقام معظم رهبری تقریظ می گیرند و چرا ما نباید در استان لرستان کتاب ها را به روز بخوانیم و به طور مثال وقتی رهبری تقریظی را برای یک کتاب می نویسند ما هم چند روز بعد در شهرمان این کتاب را بخوانیم، اما شرایط گذشته این گونه بوده که با سفر به قم و تهران می شد یک کتاب را به روز خرید و یا باید صبر می کردیم که چند ماه بگذرد و در شهر خود آن را تهیه می کردیم.

 

فعال فرهنگی حوزه توزیع کتاب از تجربیات خود از حوزه خرید و توزیع کتاب در لرستان تصریح کرد: زمانی که دوستان در استان لرستان، مرکزی برای فروش کتاب راه اندازی می کردند، خودم همیشه با حضور در محل فروشگاه و خرید، حداقل حمایت معنوی از فعالان حوزه توزیع به عمل می آوردم.

 

DSC08921 (Copy)

 

اشتباه بودن گره زدن توزیع با کار اقتصادی

 

سپهوند با اشاره به ارزش ارزش تولید و توزیع کتاب و نقش آن در انتقال مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی اظهار داشت: با کتاب دا می توان نقش زنان را در جریان 8 سال دفاع مقدس به مردم انتقال داد و یا با کتابی مثل پایی که جا ماند می توان ارزش کار جانبازان را به مخاطبان انتقال داد.

 

وی با اشاره به دیدگاه اقتصادی عمده توزیع کنندگان کتاب ادامه داد: متاسفانه کار اشتباهی که در توزیع کتاب اتفاق اقتاده است این موضوع است که بین توزیع و مسائل اقتصادی پیوند ایجاد کرده اند.

 

DSC08931 (Copy)

 

 

راه اندازی «پاتوق کتاب» سبب رشد و اعتلای فرهنگی لرستان

 

وی با مخاطب قرار دادن مسئولان فروشگاه پاتوق تصریح کرد: نهالی که هم اکنون به اسم فروشگاه پاتوق کتاب راه اندازی شده است نیازمند حمایت است و ارزش دارد که یک جوان چند سال از عمر خود را در این عرصه برای رشد و اعتلای فرهنگی مردم بگذارد.

 

عبدالرضا کوشکی استاد دانشگاه های لرستان نیز در این مراسم عنوان کرد: با افتتاح این پاتوق، رشد فرهنگی و اجتماعی لرستان انشاء الله اعتلا خواهد یافت و امیدوارم شعبی دیگر از این فروشگاه در دیگر شهرستان های استان زده شود.

 

DSC08954 (Copy)

 

تفسیر اشتباه از کتاب و کتابخوانی

 

وی تصریح کرد: فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید در لرستان تقویت شود که راه‌اندازی این فروشگاه و نمایشگاه بزرگ گامی مهم در این راستا است و امیدوارم مسئولان و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب از این موضوع حمایت کنند.

 

رضا هاشمی از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب نیز در این مراسم عنوان کرد: انقلاب اسلامی باید در تمامی زمینه پرقدرت وارد شود و یکی از این حوزه‌ها که در آن خلأ وجود داشته، حوزه کتاب بوده که در سال‌های اخیر این ضعف در حال برطرف شدن است.

 

وی بیان کرد: باید نگاهمان را به بحث کتاب و کتاب‌خوانی عوض کنیم و مطالعه کتب انقلابی و تاریخی و اسلامی را جز برنامه‌های مهم روزانه خود قرار دهیم و در بین مردم هم ترویج کنیم.

 

DSC08925 (Copy)

 

نشر محصولات جبهه فرهنگی انقلاب رسالت بزرگ «پاتوق کتاب»

 

فعال جبهه فرهنگی انقلاب در استان لرستان گفت: درحالی‌که جبهه روشنفکر غرب‌زده در موضوع کتاب‌خوانی برنامه‌ریزی ویژه دارد اما در جبهه انقلاب این امر جدی گرفته نمی‌شود.

 

وی افزود: کتاب و کتاب‌خوانی است که به یک فرد هویت بخشی می‌کند و مجموعه فکری برای او درست می‌کند که با لطف خدا راه‌اندازی پاتوق کتابی گامی مفید در ترویج و نشر کتب و محصولات انقلاب اسلامی است.

 

DSC089571 (Copy)

 

 

 آدرس پاتوق کتاب خیابان مطهری-پائین تر از لوازم ورزشی کاوه- تلفن 33222371 و 09107755174

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات