شهدا هم چنان محور وحدت و طرح مطالبات ملی

مردم حاضر در این مراسم تشییع پیکر پاک شهدا (علی رغم وجود تفاوت در ظاهر) مهم ترین پیام شهدای جنگ تحمیلی که همان کلیدواژه «مقاومت» بود را دریافتند و مطالبه ای جز آن هم نداشتند.

به گزارش لرستان خبر، تشییع باشکوه و تاریخی پیکر 175 غواص که با دستان بسته در مقابل تمام استکبار و جنود آنها لحظه ای سر تعظیم فرود نیاوردند، حواشی فراوانی را متوجه خود ساخته است و طی روزهای گذشته، اظهارات مختلف و متنوعی پیرامون آن بیان شده است.

نگاهی به تصاویر این نکوداشت با شکوه نشان می دهد که در وهله نخست، مردم حاضر در این مراسم نیز(علی رغم وجود تفاوت در ظاهر) مهم ترین پیام شهدای جنگ تحمیلی که همان کلیدواژه «مقاومت» بود را دریافتند و مطالبه ای جز آن هم نداشتند.

اما با این وجود بسیاری از مسئولان دولت و رسانه های همسو با دولت به جای دریافت پیام این حضور پر معنا، وجه ضد دولتی بودن شعارها را مد نظر قرار دادند و سعی کردند که سطح شعارها و مطالبات مطرح شده در این مراسم را به شعارها و مطالبات یک گروه سیاسی و یک جریان خاص تنزل دهند.

بر همین اساس بود که شهیندخت مولاوردی(معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده) در صفحه فیس بوک خود زبان به گلایه گشود و گفت:« ای کاش عده‌ای حداقل با تشییع این پیکرهای مطهر کاسبی نمی‌کردند. ای کاش...»، نوبخت نیز در یک مصاحبه از طرح شعارهای سیاسی در تشییع پیکر شهدا انتقاد کرد و پس از آن مسئولان مختلف(پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات دفتر رییس جمهوری، علی مطهری و...) از طرح مطالبات سیاسی در این مراسم انتقاد کردند.

در راستای طرح مثلا حمایتی، روزنامه ها و سایت های اصلاح طلب و حامی دولت نیز، شعارهای عزت طلبانه مردم را به شعارهای سیاسی و حزبی تقلیل داده و صدای مردم را بایکوت کرده و به مطالبات مردمی که از دولت انتظار حفظ عزت ملی را دارند با شدت تمام تاختند.

شهدا محور وحدت و طرح مطالبات ملی نه دغدغه های جناحی و سیاسی

اما در ارتباط با این دغدغه به جای منتقدان محترم (مبنی بر اینکه نباید شهدا به نفع یک جریان سیاسی مصادره شوند) چند ملاحظه جدی وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره می رود:

1- حضور متنوع طیف های فرهنگی در این مراسم نشان از آن دارد که افراد حاضر در مراسم تعلق خاطر به یک پایگاه اجتماعی نداشتند و دیدگاه های سیاسی متنوعی در میان آنها به چشم می خورد و حتی تصاویر موجود از پلاکاردها به خوبی گویای این مهم است که همه افراد نسبت به یک موضوع خاص(که در ادامه به آن اشاره می شود) احساس نگرانی می کنند و در این مراسم ملی آن را ابراز می دارند.

2- جای بسی تاسف است که دولت محترم تمام ماهیت خود را آن چنان با مذاکرات هسته ای پیوند زده است که هر گونه سخن راندن پیرامون آن را انتقاد از کلیت و ماهیت دولت و عدم پیروی از منویات رهبری می دانند.

کاملا واضح و مبرهن است که دولت تنها متصدی پیشبرد سیاست خارجی کشور نیست بلکه تصدی امور سیاست داخلی، اقتصاد، فرهنگ و... را نیز بر دوش دارد و در مراسم تشییع پیکر شهدا نیز هیچ کسی نسبت به سیاست های دولت در بخش های مختلف مورد انتقاد هیچ پلاکارد و شعاری در دست نداشت و تنها نسبت به موضوع مذاکرات هسته ای(که آن هم با عزت ملی گره خورده است) به طرح دغدغه های خود پرداختند.

اما دولت و دولتی ها آن چنان ماهیت خود را با مسائل بین المللی و مذاکرات پیوند زده اند که هرگونه انتقاد از اوضاع مذاکرات را انتقاد از ماهیت دولت و به تبع آن عدم پیروی از منویات رهبری می دانند.

اگر در این مراسم ملی کسی از وضعیت نامشخص استخدامی های دولت قبل در این دولت، بی احترامی دولتی ها نسبت به منتقدین، حضور وزاری هزار ملیاردی در  دولت، وضعیت برخی از سیاست های فرهنگی، حضور فعالان فتنه در برخی از پست های مهم دولتی و... سخنی به میان می آورد، شائبه مصادره شهدا به نفع یک جریان سیاسی تقویت می گردید اما مردم حاضر در این مراسم تنها نسبت به در خطر قرار گرفتن عزت  ملی خود در عرصه بین المللی ابراز نگرانی کردند و این موضوع به هیچ حریان سیاسی ارتباط ندارد.

3- حفظ عزت ملی در عرصه بین المللی، قدر متیقن همه گروه های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران است و همه افرادی که ذیل جریان های سیاسی فعالیت می کنند(با هر گرایشی که باشند) حاضر به خطر انداختن آن نیستند و بنابراین ابراز نگرانی مردم حاضر در این مراسم نسبت به موضوع مذاکرات هسته ای، نه طرح دیدگاه یک جریان سیاسی خاص بلکه طرح یکی از مطالبات ملی بوده است.

4- پیام شهدایی که با دستان بسته بر دستان مردم دست به دست شدند کاملا روشن است و آن هم چیزی جز مقاومت و عزت در برابر دشمن متجاوز و فریبکار نیست و این پیام می بایست سرلوحه کار همه مسئولان قرار گیرد.

به عبارت دیگر می توان چنین گفت که مراسم تشییع پیکر شهدای غواص دست بسته، «9 دی» دیگر در تاریخ این مرز و بوم بود که مردم ایران از حساس ترین مطالبات خود سخن گفتند و خطوط قرمز خود را مجددا یاد آور شدند؛ خطوط قرمزی که تعلق خاصی به هیچ جریان سیاسی ندارد و بعید به نظر می رسد که عزت ملی، مطالبه یک جریان سیاسی نباشد که طرح آن در این مراسم ملی، تبلیغ جریان های خاصی باشد.

اگر در 9 دی مطالبه اصلی مردم، حفظ نظام اسلامی بود، حضور پر مضمون مردم در مراسم تشییع پیکر شهدای غواص نیز برای حفظ دیگر دستاورد شهدا و آن هم حفظ عزت در برابر استکبار و نیرنگ بود و به تعبیر سردار محس رضایی: «مذاکره‌کنندگان هسته‌ای صدای ملت را بشنوند. پیام مردم این است که سیاست خارجی پهلوی و قاجار به این مملکت برنخواهد گشت.»

 

منبع: فرهنگ نیوز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات