لرستان خبر گزارش می دهد:

هر چند سال گذشته مجلس برای حل مشکلات تولیدکنندگان نوشت‌افزار اسلامی ایرانی اقداماتی را انجام داد اما پس از گذشت تقریباً یک‌سال هنوز تغییری در این زمینه ایجاد نشده است. همین امر انتقاد برخی از فعالان را به همراه داشته است.

به گزارش لرستان خبر، سه سالی است که گروه‌های خودجوش فرهنگی عزم خود را برای تولید و طراحی نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی جزم کرده‌اند؛ نوشت‌افزارهایی که بتواند با کیفیت مناسب و با طرح‌های زیبا و جذاب در بازار نابرابر توزیع و عرضه این اقلام رقابت کند.

 

در ابتدا گروه‌‌های کوچکی در نقاط مختلف کشور ایجاد شد که کار خود را با چند طرح اولیه آغاز کردند؛ گروه‌هایی مانند روشنا، پویا، مدرسه، قاصدک، آزاده و ایام. کم‌کم برخی ازنهادهای ولتی که دغدغه فعالیت در این زمینه را داشتند نیز وارد میدان شدند، مانند گروه شکرستان به مدیریت حوزه هنری کودک و نوجوان که در مدت کمی توانست جای خود را میان مخاطبان کودک و نوجوان خود باز کند.

 

سال 90 آغاز فعالیت‌های برخی از این نهادهای خودجوش بود که بدون حمایت‌های دولتی و برخورداری از تسهیلات ویژه نهادها کار خود را شروع کرده بودند. طرح‌های اولیه هر کدام از این گروه‌ها در وهله نخست شاید بیشتر از 15 طرح جدید نبود، اما کم‌کم توانستند جای خالی نوشت‌افزاری با رنگ و بوی ایرانی اسلامی را پر کنند اما در این میان مشکلات متعددی برای تولیدکنندگان این حوزه وجود دارد که رفع هر یک از آنها عزم جدی‌تر مسئولان را می‌طلبد.

 

رضا حدیدی، مدیر عامل شرکت آزاده، در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مشکلات پیش روی فعالان حوزه تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، نبود حمایت‌های مادی و حتی معنوی از سوی مسئولان را یکی از معضلات خواند و گفت: ما امسال هم همانند چند سال گذشته با انرژی و مصمم به عرضه آثار خود می‌پردازیم اما نکته اینجاست که همه امور با انرژی تولیدکننده حل نمی‌شود و اگر حمایت مسئولان در این زمینه نباشد، کار پیش نمی‌رود.

 

وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که تولیدکنندگان به سراغ طرح‌های غربی می‌روند و اتفاقاً خوب هم می‌فروشند. من هم خودم قبلاً در این حوزه فعالیت می‌کردم اما برای اینکه کار فرهنگی ماندگاری انجام دهم، نامم در این حوزه بماند و بتوانم تغییری در این زمینه ایجاد کنم، وارد این حوزه شدم، اما حقیقت این است که تا حمایت مسئولان نباشد، کاری از پیش نمی‌رود.

 

حدیدی در ادامه به اقدامات مجلس شورای اسلامی برای حمایت از تولیدکنندگان و فعالان نوشت‌افزاری اسلامی ایرانی اشاره کرد و گفت: مجلس سال گذشته ما را دعوت کردند. من و چند نفر دیگر از مجمع نوشت‌افزار اسلامی ایرانی در کمیسیون اصل 90 حاضر شدیم. در آنجا صحبت‌هایی شد، این اتفاق مثبتی بود اما حرکتی انجام نشد. مسئولان در ابتدا با اشتیاق می‌آیند، اما کم‌کم به عقب می‌نشینند.

 

وی با بیان اینکه تنها مسئله اینجا مشکلات مادی نیست، یادآور شد: اگر حمایت‌های معنوی مسئولان هم نباشد و تغییراتی در زیرشاخه‌های مسئولان رخ ندهد، تا یک‌ سال دیگر این حرکت نابود خواهد شد. مردم را باید به سمت استفاده از این نوع محصولات ترغیب کرد و این تنها با فعالیت‌های ما تولیدکنندگان میسر نمی‌شود. اگر این جرقه در میان مردم ایجاد نشود، واقعاً تولیدکنندگان و فعالان در این زمینه نابودند.

 

مدیرعامل شرکت آزاده به مشکلات اقتصادی در جامعه اشاره کرد و با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات در مسیر خرید این نوع محصولات شرایط اقتصادی در دو سال گذشته است، یادآور شد: باید اطمینان و علاقه را در میان مردم ایجاد کرد؛ و اگرنه مردم فکر می‌کنند که این حرکت نیز مانند تولید محصولاتی مثل دارا و سارا بوده که کم‌کم در اثر بی‌مهری به فراموشی رفته است. منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات