یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور؛

از جمله نیروهایی که در عملیات کربلای 4 حضور داشت شهید سرافراز منوچهرخزایی جوان بیست ساله دلفانی بود که همچون بسیاری از همرزمانش پیکر پاکش در آن مناطق مفقودالاثر باقی ماند.

به گزارش لرستان خبر،  عملیات کربلای چهار در سوم دی ماه ۱۳۶۵ از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرح ریزی و به مرحله اجرا در آمد.

 

 

هدف اصلی این عملیات نفوذ نیروهای ایرانی به خاک عراق از انتهای جنوبی رود اروند و در نتیجه تصرف جزیره ام الرصاص و محاصره بصره بود.

 

طبق اسناد و مدارکی که بعدا به دست آمد ستون پنجم دشمن که عمدتا شامل نیروهای خود فروخته مجاهدین خلق (گروهک منافقین) و پشتیبانی اطلاعاتی آمریکا بود سبب شد تمامی اطلاعات این عملیات لو رفته و حتی رمز عملیات که نام مقدس محمدرسول الله (صل الله علیه و اله ) بود در اختیار نیروهای عراقی گذاشته شود. به طوری که لحظاتی پس از آغاز عملیات صدها غواص از جان گذشته ایرانی در کمین ناجوانمردانه نیروهای بعثی گرفتار شدند و از طرفی پاتک شدید نیروهای پشتیبانی عراقی نیزهزاران نفر از نیروهای مستقر در خشکی را زیر آتش گرفت و آن برگ خونین در تاریخ دفاع مقدس ما به ثبت رسید.

 

 

از جمله نیروهایی که در این عملیات حضور داشت شهید سرافراز منوچهرخزایی جوان بیست ساله دلفانی بود که همچون بسیاری از همرزمانش پیکر پاکش در آن مناطق مفقودالاثر باقی ماند.

 

شهید خزایی فرزند عزیزمراد در سال ۱۳۴۵ در منطقه سراب داوود شهرستان دلفان در دامان خانواده ای مومن و کشاورز به دنیا آمد.

 

 

شوق حضور در جبهه جنگ و جهاد در راه خدا باعث شده بود تا بیشتر اوقات را در جبهه های نبرد سپری کند.

 

 

وی در هیئت سینه زنی که هر ساله از طرف پدر بزرگوارشان برگزار می شد شرکت فعال داشت.

 

بار آخری که به جبهه رفت با ممانعت پدرشان مواجه شد تا در برگزاری هیئت عزاداری همکاری نماید.

 

ایشان به پدرشان گفته بود اکنون یاری کردن فرزند حسین علیه السلام در جبهه واجب تر از سینه زنی برای ایشان است و من یاری کردن امام خمینی (رحمت الله علیه) را واجب تر از سینه زنی در این هیئت میدانم.

 

شهیدخزایی

 

این شهید سرافراز با وجود سن و سال پایین از لحاظ بدنی هیکلی بسیار ورزیده و سینه ای ستبر و بازوانی تنومند داشت ، همین امر باعث شده بود در منطقه اروند رود هدایت قایق های پارویی را بر عهده بگیرد.

 

در چهارم دی ماه سال ۱۳۶۵ یک روز پس از آغاز عملیات کربلای ۴ شهید منوچهر خزایی قبل از اینکه به آب بزند به همراه تعداد دیگری از نیروهای همرزمش در کمین ناجوانمردانه نیروهای عراقی گرفتار شدند و به علت شدت حملات توپخانه رژیم بعث ، پیکر پاک این شهید در همان منطقه باقی ماند و تاکنون که ۳۰ سال از آن عملیات می گذرد هنوز مفقود باقی مانده است.

 

4.jpg

 

2.jpg

 

منبع: دلفان امروز
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • یا حسین

    امیدوارم بتونیم راه این جوونا ادامه بدیم/

نظرات