پیاده‌روی‌های یک جانباز به دور دنیا؛

سید مسعود طباطبایی جانباز ۶۵ درصدی از پیاده‌روی‌های خود به دور دنیا می‌گوید.

به  گزارش لرستان خبر، سید مسعود طباطبایی جانباز 65 درصدی است که پس از یک سال حضور در جبهه در سال 65 به مقام جانبازی نائل آمد.

 

 

این جانباز که خود اهل تهران است از سال 82پیاده‌روی به دور دنیا و ایران را آغاز کرده و اکنون نیز در برنامه‌ای دیگر در سن 51 سالگی تصمیم به انجام حرکتی مبنی بر رکاب‌زدن از توس به مقصد شلمچه کرده است، که اکنون به استان لرستان رسیده و به‌منظور ادای احترام به هم‌رزمان خود در دوران دفاع مقدس در تپه شهدای گمنام شهرخرم‌آباد حضور یافت.

 

 

این دوچرخه‌سوار جانباز به‌محض ورود با استقبال جمعی از مسئولان و هنرمندان استان روبه‌رو شد و اقدام به کاشت نمادین چند نهال بلوط در جوار قبور شهدای گمنام خرم‌آباد کرد.

 

 

در ادامه گفت‌وگوی این جانباز هشت سال جنگ تحمیلی را می‌خوانید:

 

 

 فعالیت‌های شما در چه زمینه‌هایی بوده است؟

 

 

از سال 77 تا سال 82مدیر گروه سینما و تلویزیون غزال فیلم بودم و حدود 30 فیلم در نقش اول تا دیگر نقش‌ها  در کارنامه بازیگری خود دارم، فیلم‌نامه‌نویسی را زیر نظر اساتید بزرگی گذراندم و تهیه‌کنندگی و کارگردانی چند فیلم را نیز انجام دادم.

 

 

 چطور به فکر پیاده‌روی و حضور بر سر مزار شهدای گمنام کشور افتادید؟

 

 

 غرابت بچه‌های جنگ حال و هوای دیگری دارد و زمانی که  کار سینمایی می‌کردم با حضور در مزار شهدای گمنام دغدغه این شهدا آزارم می‌داد، به‌ویژه زمانی که به بهشت‌زهرا می‌رفتم و قبر شهدای گمنام با سنگی کوچک و نام شهید گمنام فرزند روح‌الله را بر روی سنگ می‌دیدم، دگرگون می‌شدم.

 

 

هر جمعه خانواده‌های شهدای دیگر آب و گلاب بر قبرشان می‌ریختند ولی این شهدا زیر تیغ آفتاب غریب بودند، به همین خاطر فکر پیاده‌روی به ذهنم رسید.

 

 

 چه زمانی این حرکت را شروع کردید و چندمین کار شما در این زمینه است؟

 

 

از سال 1382 طرح جهانی کمربند صلح یادواره شهدای گمنام ایران‌زمین را باهدف پیاده‌روی دور دنیا ارائه کردم که  مسیرهای تهران - قم، قم - کربلا، ایران - ترکیه و تهران- مشهد را به‌صورت انفرادی و گروهی با پای پیاده طی کردم.

 

 

 آیا کسی یا سازمانی از شما حمایت کرده است؟

 

 

 برای اینکه این حرکت برای نخستین بار در تاریخ توسط یک جانباز انجام شود کسی باور نمی‌‌کرد که انجام شود تا زمانی که مسیرها را رفتیم و بنا بود که حمایت شویم ولی کسی حمایت نکرد و با فروش یک‌خانه، سه ماشین، بستن دفتر سینمایی و فروش مجوز تاکسی‌سرویس از گروه به تأمین نیازهای خود در این مدت رسیدگی کردیم.

 

 

در این مدت هیچ ارگانی ما را حمایت نکردند ولی به‌صورت افتخاری برای مباحث زیست‌محیطی بین منابع طبیعی و محیط‌زیست کارهایی انجام داده‌ام.

 

 

در سطح دنیا به‌عنوان یک جانباز دوچرخه‌سوار در دنیا کار خاصی را انجام داده‌ام چراکه افراد عادی دوچرخه‌سوار از هر یک‌میلیون یک نفر سایکل توریسم می‌شود و یک تا پنج نفر توانسته‌اند همه استان‌ها را رکاب بزنند.

 

 

 

 

قبلا در این زمینه چه کارهایی انجام داده‌اید؟

 

 

 به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس از اردیبهشت سال 90 به‌صورت انفرادی از پاسارگارد به شلمچه رکاب زدم که در  مرحله اول سفر در 31 استان کشور رکاب زدم به این دلیل که برخی استان‌ها را چند بار وارد و خارج شدم.

 

 

مرحله دوم سفر را به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس سال 94 آغاز شد که در این مرحله با دعوت از سایکل توریست‌های مطرحی که در سطح داخلی و خارجی رکاب زده بودند از پاسارگاد به سمت استان بوشهر رفتیم و درنهایت روز ملی خلیج‌فارس با دریافت تندیس اختتامیه از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، آقای جنتی و استاندار بوشهر این مرحله را به پایان رساندیم.

 

 

من در مرحله اول 31 استان و در مرحله دوم 20 استان را رکاب زده‌ام؛ مرحله اول سال 1390 از آرامگاه کوروش به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس به سمت شلمچه دور استان را زدیم و در مرحله دوم همکاری با سازمان‌ها را فقط آغاز کرده و کاشت درخت را به آن اضافه کردیم تا بتوانیم دوشادوش مسئولان با مردم کاشت درخت داشته و بحران‌های زیست‌محیطی مانند آب و نریختن زباله را فرهنگ‌سازی کنیم.

 

 

آیا تصمیم دارید این برنامه را با سفرهای خارجی ادامه دهید؟

 

 

 12 سال هزینه کردم و برای سرعت بخشیدن به طرح، دوچرخه‌سواری را انتخاب کردم؛ اگر بودجه سفر خارجی را تأمین کنم پیاده و اگر بودجه بهتری تأمین کنم، با دوچرخه سفر خارجی را انجام می‌دهم. برنامه‌هایی برای سفر خارجی داریم چراکه در ابتدای طرح یادمان حماسه‌سازان  مبحث دور دنیا را مطرح کردیم.

 

 

 در این سفر چند کیلومتر طی کردید؟

 

 

این سفر را روز سوم خرداد به مناسبت روز جانباز و گرامیداشت حماسه سوم خرداد آغاز کردم، این سفر را از توس تا شلمچه با عنوان یادمان حماسه‌سازان تاریخ‌ساز با مبحث کاشت درخت در آرامگاه شهدای گمنام و مراکز تاریخی کشور با پیام «بحران‌های زیست‌محیطی را جدی بگیریم» و «اهدای خون، اهدای عضو تبلور انسانیت است» و در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت آغاز کردم.

 

 

در این مرحله حدود 20 استان کشور را رکاب زده ‌و بنا است‌ 31 شهریورماه و آغاز هفته دفاع مقدس به‌صورت گروهی از اندیمشک تا شلمچه را رکاب بزنیم و بعد از استراحت به سمت پاسارگاد رکاب بزنیم و نیز در آبان ماه به مناسبت روز شهادت شهید فهمیده و روز دانش‌آموز و نوجوان، از پاسارگاد تا تهران را رکاب بزنیم.

 

 

 چه خاطره‌ای از این سفرها دارید؟

 

 

در مسیر خاطرات زیادی داشتیم ولی در پیاده‌روی سال 83 که سفر قم تا مهران از لرستان عبور می‌کردیم، یک‌شب هم چادر نزدیم و در راه کربلا برای نخستین‌بار در خرم‌آباد برای ما گوسفند قربانی کردند و در کوهدشت نیز می‌خواستند گوساله قربانی کنند؛ این قربانی‌کردن برای ما نشان از مهمان‌نوازی مردم این دیار دارد، در سفر جدیدم نیز دیروز در مسیر کشکان خسته نشسته بودم که یک عزیزی با ظرف غذای داغ  به پیشواز ما آمدند.

 

 

 استقبال مردم  و مسئولان از شما در مسیر چگونه بود؟

 

 

 در تمام مباحث مهمان‌نوازی مردم خرم‌آباد ثابت‌شده ولی متأسفانه نه در زمینهٔ سایکل توریسم بلکه در زمینهٔ زیست‌محیطی هنوز آموزش لازم را ندیده‌اند. مردم پیام‌های خوبی می‌دهند و راغب به دفاع از این آب و خاص هستند ولی متأسفانه آموزش درزمینهٔ مسائل زیست‌محیطی را ندیده‌اند.

 

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات