لرستنان خبر گزارش می دهد؛

شهرستان بروجرد مراسم استقبال از جامعه ۵۰ هزار نفری دانش‌آموزان خود را در ۱۷۰۰ کلاس درس تخریبی برگزار می‌کند تا دانش‌آموزان زیر سقف‌های لرزان به تحصیل بپردازند.

به گزارش لرستان خبر، این روزها در حالی مدارس کشور خود را برای استقبال از دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی جدید آماده می‌کنند که بسیاری از مدارس شهرستان بروجرد در حوزه شهری و روستایی فاقد استانداردهای لازم به منظور حضور دانش‌آموزان هستند.

 

جامعه بیش از 50 هزار نفری دانش آموزان بروجرد و اشترینان در حالی خود را برای ورود به مدارس آماده می‌کنند که زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در مدارس  غیراستاندارد این شهرستان در آغازین روز از مهرماه به گرمی حضور این دانش آموزان نواخته می‌شود.

 

شهرستان بروجرد و حوزه آن  بر روی گسل‌های عمیق و زلزله‌خیزی که هر لحظه بیم تکان خوردن آن فضای شهر را متشنج می‌کند قرار دارد به گونه‌ای که پس از زلزله 6.1 ریشتری سال 85 همگان آستین همت را بالا زده و خانه‌هایی مقاوم در برار زلزله برای خود احداث کردند در حالی که مدارس این شهرستان با وجود آسیب جدی که در ساختار خود در این زلزله دیدند از قافله تجهیز و نوسازی‌های معمول جا مانده و همچنان در انتظار توجه بیشتر متولیان به سر می‌برند.

 

سهم ناچیز اعتبارات عمرانی بروجرد در فضای آموزشی

 

شهرستان بروجرد با دارا بودن 2 هزار و 36 کلاس درس سهم ناچیزی از اعتبارات عمرانی در زمینه بهسازی و ایمن سازی مدارس دارد به گونه‌ای که به گفته مسئولان امر بسیاری از ساخت‌و‌سازها در حوزه مدارس این شهرستان با مشارکت‌های خیران انجام می‌شود و در این میان سهم اعتبارات ملی و استانی همچنان کم است.

 

از حدود 4500 کلاس درس تخریبی در استان لرستان 1700 کلاس درس در حوزه شهری و روستایی شهرستان بروجرد در انتظار تعمیر و بازسازی و عمدتا مقاوم‌سازی هستند و از سویی نامناسب بودن وضعیت سیستم گرمایشی مدارس روستایی شهرستان بروجرد زنگ خطر جدی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معطلی چند پروژه آموزشی با 95 درصد پیشرفت

 

 

 

 

 

 

 

امیر صارمی مدیر آموزش و پرورش اشترینان با اشاره به عمر بالای 38 مدرسه در این شهر اظهار داشت: از مجموع 100 واحد آموزشی بخش اشترینان 38 آموزشگاه عمری بالای30 سال دارند که با توجه به زلزله خیز بودن شهرستان بروجرد و نبود پی‌ریزی مناسب در مدارس دارای عمر کاری بالا، در صورت وقوع زمین لرزه در مقیاس با ریشتر بالا احتمال وارد آمدن خسارات جانی در جامعه دانش آموزی قابل توجه است.

 

 وی با اشاره به ضرورت مقاوم سازی مدارس مقطع ابتدایی با وجود ناتوانی دانش‌آموزان این مقطع در حفاظت از خود در صورت وقوع زمین لرزه، گفت: در حوزه شهری اشترینان برخی واحدهای آموزشی نیازمند تخریب و نوسازی است و در حوزه روستایی اشترینان مدارس روستاهای برکت آباد، دهریز، توده زن تخریبی بوده و نیازمند تامین اعتبار، بازسازی و مقاوم سازی هستند.

 

مدیر آموزش و پرورش اشترینان با اشاره به اینکه سهم اعتبارات تخصیص یافته سالانه به این حوزه در مقایسه با نیاز این منطقه هم‌خوانی ندارد، بیان کرد: چند واحد آموزشی بخش اشترینان که پیشرفت فیزیکی آنها بیش از 95 درصد بود، هم اینک به واسطه عدم تامین اعتبار به صورت نیمه کاره رها شده‌اند.

 

صارمی سهم تخصیص اعتبار سالانه تعمیر واحدهای آموزشی را ناکافی دانست و افزود: با این وجود الزاما همه اعتبارات منظور شده در این حوزه تخصیص 100 درصدی ندارند.

 

جذب 70 درصدی اعتبارات

 

وی به پیشرفت 55 درصدی پروژه هنرستان امام خمینی(ره) اشترینان اشاره و عنوان کرد: این پروژه که پیش از این به مدت 7 سال به صورت نیمه کاره رها شده بود، در سال جاری با پیگیری‌های صورت گرفته قول اعتبار 400 میلیون تومانی از یکی نمایندگان بروجرد در مجلس را دریافت کرده است.

 

مدیر آموزش و پرورش اشترینان خاطرنشان کرد: از مجموع اعتبار 100 میلیون تومانی که سال گذشته برای تعمیر مدارس این بخش اختصاص یافته بود، 70 درصد آن تخصیص  و تامین اعتبار 70 میلیون تومانی سیستم گرمایشی روستای ونایی، ایزوگام روستای شب ماه و تعمیر سرویس بهداشتی یک روستای دیگر نیز انجام شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صارمی گفت: اداره نوسازی مدارس نیز در سال جاری قول تخصیص اعتبار 300 میلیون تومانی را به این واحد آموزشی داده است، همچنین در صورت تحقق وعده دریافت اعتبار 500 میلیون تومانی از یکی از موسسات آموزشی تابستان 95 این واحد به بهره‌برداری می‌رسد.

 

 

 

 

 

1700 کلاس درس تخریبی در شهرستان بروجرد

 

 

 

 

مدیر آموزش و پرورش اشترینان با اشاره به کاهش محسوس در روند تخصیص اعتبارات دولتی افزود: تلاش می کنیم با بهره‌گیری از کمک خیران بخشی از مشکلات در این حوزه مرتفع شود بر این اساس اداره آموزش و پروش اشترینان از طرق مختلف منابع درآمدی را برای خود تعریف و سود حاصله از آن را صرف هزینه‌های مورد نیاز می‌کند.

 

عیسی هاشمی رئیس سازمان نوسازی مدارس بروجرد نیز  با اشاره به وجود 1700 کلاس درس تخریبی در شهرستان بروجرد گفت: امسال نیز مانند سال‌های گذشته تعمیرات جزئی بر روی برخی مدارس با توجه به میزان اعتبار موجود شکل گرفت اما این تعمیرات به هیچ وجه جوابگوی حجم نیاز گسترده این مدارس نیست.

 

 هاشمی به مساعدت‌های مالی خیران مدرسه‌ساز در زمینه تجهیز و نوسازی مدارس این شهرستان اشاره کرد و افزود: امسال با مساعدت خیران مدرسه‌ساز برخی کلاس‌هایی که نیاز به تعمیرات داشته بازسازی شده و برای ورود دانش آموزان در مهر ماه امسال آماده شده است.

 

وی با بیان اینکه اعتبارات تخصیص یافته در این حوزه با نیاز موجود هم‌خوانی ندارد تصریح کرد: اعتبارات تخصیص یافته بسیار ناچیز است به گونه‌ای که نمی‌تواند نیاز حتی بخشی از مدارس به تعمیر و بازسازی را جبران کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تخصیص اعتبار 20 میلیاردی برای نوسازی مدارس بروجرد

 

 

 

 

 

 

 

رئیس سازمان نوسازی مدارس بروجرد بیان کرد: در سال‌های اخیر شاهد روند کاهشی اعتبارات عمرانی در حوزه بازسازی و نوسازی مدارس هستیم که اگر مساعدت‌های مالی مردم و مشارکت خیران مدرسه ساز در این حوزه نبود با اعتبارات ناچیز دولتی نمی‌توانستیم به نیاز این بخش پاسخ منطقی دهیم.

 

 

 

هاشمی با بیان اینکه اعتبارات مورد نیاز به منظور نوسازی و بازسازی مدارس از محل اعتبارات استانی تأمین می شود، خاطرنشان کرد: اعتبارات استانی به ویژه در سال‌های اخیر روندی نزولی داشته به گونه‌ای که تنها این اعتبارات صرف خرید برخی تجهیزات مورد نیاز مدارس می‌شود که در این حوزه نیز نمی‌تواند با توجه به افزایش نرخ انشعابات خدماتی و تجهیزات مور نیاز جوابگو باشد.

 

وی با بیان اینکه در بهترین حالت تخصیص کامل اعتبارات، 90 درصد از آن دریافت می‌شود، افزود: سال گذشته در سفر رئیس جمهور به استان لرستان حدود 90 درصد از اعتبارات این بخش جذب شد اما در سال‌های گذشته جذب اعتبارات تا حد 14 درصد نیز کاهش یافته است.

 

رئیس سازمان نوسازی مدارس بروجرد از تخصیص حدود 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی به بازسازی و نوسازی مدارس این شهرستان خبرداد و گفت: متاسفانه به دلیل وقوع برخی بی‌عدالتی‌ها در توزیع اعتبارات استانی در این حوزه شاهد کمبود اعتبارات آن در سال‌های اخیر بوده‌ایم که امید است با احیاء سازمان مدیریت، اعتبارات استانی با توجه و عدالت بیشتری در سراسر استان توزیع شده و در یک شهر و بخش خاصی متمرکز نشود.

 

کمبود فضای آموزشی در بروجرد

 

هاشمی با بیان اینکه اکنون 50 درصد اعتبارات بازسازی و نوسازی مدارس از محل مشارکت‌های مردمی و خیران در شهرستان بروجرد جذب می‌شود، خاطرنشان کرد: مشارکت خیران مدرسه‌ساز در احداث مدرسه در نقاط مختلف این شهرستان چشمگیر بوده است به گونه‌ای که هم اینک احداث یک واحد آموزشی در شهرک اندیشه با 7 میلیارد اعتبار توسط مجمع خیران مدرسه‌ساز کشور در حال ساخت است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وی از بازسازی 5 مدرسه توسط خیران مدرسه‌ساز در این شهرستان خبرداد و گفت: از سال گذشته تاکنون 5 مدرسه تخریبی که مدت‌ها از حضور دانش‌آموزان خالی بود به همت خیران مدرسه‌ساز در بروجرد و اشترینان بازسازی و به آموزش و پرورش این مناطق تحویل داده شد.

 

 

 

 

 

رئیس سازمان نوسازی مدارس بروجرد با بیان اینکه شهرستان بروجرد با کمبود محسوس فضاهای آموزشی در مقاطع مختلف روبه‌رو است، گفت: بیش از 50 هزار دانش‌آموز در قالب 350 واحد آموزشی در این شهرستان مشغول به تحصیل هستند، به عبارت دیگر 20 درصد دانش‌ آموزان لرستانی در مدارس این شهرستان در حال تحصیل هستند.

 

بازسازی بیش از 144 واحد آموزشی در بروجرد

 

جمشید ابوالفتحی مدیر آموزش و پرورش بروجرد نیز  با اشاره به کمبود فضای آموزشی در این شهرستان گفت: شهرستان بروجرد در برخی نقاط حاشیه‌ای و شهرک‌های تازه تأسیس با مشکل کمبود فضای آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی مواجه است.

 

وی به کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی مدرسه مصلانژاد در این شهرستان اشاره و عنوان کرد: این مدرسه 12 کلاسه که با همت خیران مدرسه‌ساز کشور احداث می‌شود هم اکنون به سرعت مراحل ساخت خود را سپری کرده که با افزوده شدن این واحد آموزشی به مدارس آموزش و پرورش بروجرد بخشی از کمبودات آموزشی در منطقه مورد نظر رفع می‌شود.

 

ابوالفتحی از بازسازی و تجهیز بیش از 144 واحد آموزشی در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: انجام اقدامات مرمتی بر روی مدارس این شهرستان از کل مجموعه استان که به تعداد 90 مدرسه بوده، در سال جاری پیشی گرفته است. منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات