آتش خشم مسلمانان به بی‌کفایتی آل سعود:

با نگاهی به تاریخ دوره معاصر مشاهده خواهیم کرد این بی کفایتی وهابیون در مدیریت جمعیت حج گذار در سال های نه چندان دور نیز به کرات تکرار شده است.

به گزارش لرستان خبر، آتش خشم و اعتراض مسلمانان به بی کفایتی رژیم آل سعود پس از فاجعه ظهر روز عید قربان سال جاری ساعت به ساعت در حال شعله ور تر شدن است.

 

با نگاهی به تاریخ دوره معاصر مشاهده خواهیم کرد این بی کفایتی وهابیون در مدیریت جمعیت حج گذار در سال های نه چندان دور نیز به کرات تکرار شده است.

 

برخی از رویدادهای مرگبار پیش‌آمده در آیین‌های حج بدین شرح است:

 

  • سال1322: ابوطالب یزدی جوان 22ساله ایرانی، در حین انجام طواف در مسجدالحرام دچار استفراغ شد، وی توسط مأموران عربستان گردن زده شد. این حادثه چهار سال روابط ایران و عربستان مختل کرد . پس از رسیدن خبر قتل ابوطالب، موجی از خشم و ناراحتی و اعتراض در میان شیعیان جهان به وجود می‌آید. آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی که در کربلا مقیم بود واکنش شدید به حادثه نشان داد. اهالی نجف و کربلا اعتراض‎شان را با حادثه اعلام داشتند. در ایران عزای عمومی اعلام و در اکثر شهرها مجالس ختم برگزار گردید. دو خواهر وی در مدّت کوتاهی در اثر اندوه حادثه جان خود را از دست دادند.(+)
  •  

http://4.bp.blogspot.com/-nB7MXrFmf1I/UlHGN-81UrI/AAAAAAAAA58/Lm7LZSfP1uw/s1600/95736055ad21b3d901440793c91b2150.jpg

 

  • سال 1366: روز ششم ذی الحجه سال1407 (مصادف با روز نهم مردادماه 1366 شمسی) یادآور مراسم «برائت از مشرکین» زائران ایرانی خانه خدا و کشتار حجاج مظلوم ایرانی در مکه به دست حکام آل سعود است. مکان و زمانی که خون ریختن در آن حرام است و این حرمت تا جایی اهمیت دارد که اعراب جاهلیت احترام این مکان و زمان را نگه داشتند اما این حرمت توسط عوامل سعودی شکسته شد. در این فاجعه حتی به زنان و جانبازان هم رحم نکردند، به طوری که نیمی از کشته شدگان زنان بودند.

    نکته دردناک آنجاست که بسیاری از آمار شهدا مربوط به روزهای پس از حادثه است که مأموران سعودی اجازه مداوای مجروحین حادثه را در بیمارستان ها ندادند و برخی از مجروحین که جراحات حاد داشتند، پس از تحمل رنج و درد بسیار و در حالی که امکان مداوای آنها بود، به شهادت رسیدند.

    در این حادثه 275 حاجی ایرانی و 45نفر از کشورهای دیگر به شهادت رسیدند.

 

 

  • سال 1369: تنها سه سال بعد از اینکه دولت عربستان عامدانه مراسم برائت از مشرکین را به خاک و خون کشید در سال 69 ،‌ هزار و 426 نفر در تونل منتهی به مسجد الحرام و بر اثر ازدحام جمعیت کشته شدند و حجاج زیر دست و پا له شدند.

 

  • سال 1373 : حادثه سال 69 خادمان حرمین شرفین را به فکر نیانداخت که با تمهیداتی سعی کنند مانع از تکرار چنین حادثه‌ای شود در سال 73،‌ 273 نفر از حجاج در مراسم رمی‌جمرات به خاطر ازدحام جمعیت کشته شدند.

 

  • سال 1376:  آتش سوزی در خیمه‌ها صحرای منا منجر به کشته شدن 340 حاجی و مجروح شدن هزار و 500 نفر شد.

 

  • سال 1377: در رمی‌جمرات 180 حاجی در زیر دست و پا کشته شدند.

 

  • سال 1380: در فاجعه‌ای که  تکرار شد این بار تعداد کشته شده ها به 251 نفر رسید.

 

  • سال 1385: دو حادثه روی داد هتلی در مکه فروریخت 86کشته به جای گذاشت و در رمی جمرات 363 نفر کشته شدند.

 

  • سال 1394: در فرودگاه جده، مأمورانی به بهانه مشکوک شدن به دو نوجوان ایرانی آن‌ها را از بقیه جدا می‌کنند و دو نوجوان در بازگشت به ایران به بهانه بازرسی بدنی از خانواده‌های خودشان جدا می‌شوند. مأموران این دو را مورد آزار و اذیت جنسی قرار می دهند. این حادثه باعث قطع سفرهای حج عمره از سوی ایران شد.

 

 

  • سال 1394: عصر روز جمعه ۲۰ شهریورماه یک بالابر بزرگ بر اثر آنچه که شدت باد و طوفان در مکه به داخل مسجد الحرام اعلام شد در نزدیکی مقام ابراهیم سقوط کرد که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از حجاج حاضر در محل شد. این حادثه در فاصله چهار روز مانده به آغاز ماه ذی‌الحجه و ادای مناسک حج تمتع رخ داد. منبع: قاصد نیوز
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات