«کمای فرهنگی مدیر کل در برابر تهاجم فرهنگی»

در حالی که بیش از 20 سال است شبیخون فرهنگی گسترده ای علیه کشور ایجاد شده، مدیر کل ارشاد و فرهنگ لرستان اعلام کرده که «با تهدید آنچنانی مواجه نیستیم و دغدغه ای در حوزه تهدید های فرهنگی در استان وجود ندارد».

به گزارش لرستان خبر، در هشتاد و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی لرستان که یکشنبه هفته جاری برگزار شد، جناب حنان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که دبیری این شورا را نیز بر عهده دارد، بیاناتی داشتند که چندان با واقعیت وضعیت فرهنگی استان همخوانی نداشت.

 

ایشان چندباره لفظ «تهدید احتمالی» را در عرصه فرهنگ لرستان بکار گرفتند و معتقد بودند که تهدید قطعی و عینی در این عرصه در استان وجود ندارد.

 

حنان گفت: امروز با تهدید آنچنانی مواجه نیستیم و دغدغه ای در حوزه تهدید های فرهنگی در استان وجود ندارد(مهر)

 

 در لزوم این که یک مدیر می بایست در هر موقعیتی، روح امید و اشتیاق را در همکاران و مخاطبین خود زنده نگهدارد شکی نیست اما این امید باید بر پایه یک سلسله از واقعیت‌های قابل احصا و متقن استوار باشد و نه بر ستونی خیالی و دور از واقع.

 

آیا واقعا عرصه فرهنگ استان لرستان، آماج هیچ تهدیدی نیست؟

 

کاهش اقبال مردم به کتاب و کتاب‌خوانی، تهدید فرهنگی نیست؟

 

گذر امواج مسموم ماهواره‌ها بر اکثر بام خانه‌های این شهر و دیار، تهدید فرهنگی نیست؟

 

نداشتن محتوای درخور جوان امروزی در سیمای استان و پر کردن کسر زیادی از زمان آنتن با خواننده و نوازنده، تهدید فرهنگی نیست؟

 

استحاله سریع حجاب و پوشش زنان لر به خصوص در مرکز استان و سواستفاده از نماد پوشش زنان عشایر(گلونی) جهت اشاعه بی‌حجابی و بی‌قیدی، تهدید فرهنگی نیست؟

 

چاپ کتب بی‌شماری که فقط سعی دارند نگاه ناسیونالیستی به لر و لرستان را تقویت نمایند، تهدید فرهنگی نیست؟

 

دور شدن هنرمندان و فعالین عرصه فرهنگ از نهادهای کشوری و لشکری ذی‌ربط فرهنگ به علت ساختارهای ناکارآمد این دستگاه‌ها، تهدید فرهنگی نیست؟

 

تعطیل شدن یا ضعیف شدن مجموعه‌های مردم‌نهاد فرهنگی و عدم حمایت مادی و معنوی از آن‌ها، تهدید فرهنگی نیست؟

 

اعتیاد کودکان و نوجوانان این دیار به فضای مجازی و حضور آنلاین و آفلاین آن‌ها در بازی‌هایی که سبک زندگی آن‌ها را زیر و رو می‌کند، تهدید فرهنگی نیست؟

 

غلبه نگاه‌ سیاسی و جناحی بر رویکرد فرهنگی، در بعضی از مسئولین فرهنگی استان، تهدید فرهنگی نیست؟

 

نگاه قشری و سطحی به ارزش‌های دینی و مذهبی در خیلی از مناسبات و تصمیم‌گیری‌های کلان، تهدید فرهنگی نیست؟

 

ایجاد زیرساخت‌های عمرانی جهت افزایش صنعت گردشگری در استان بدون در نظر گرفتن لوازم و ملزومات فرهنگی آن، تهدید فرهنگی نیست؟

 

و چندین و چند مصادیق دیگر که جای بازگو کردن آن‌ها در این یادداشت نیست.

 

اضافه کنید بر این‌ها تهدیدهای اجتماعی همچون افزایش آمار طلاق، افزایش سن ازدواج و ... را که بی شک همگی ریشه در زمین فرهنگ دارند.

 

باید توجه داشت که تهدیدات فرهنگی دقیقا همان خصوصیاتی را دارند که فرهنگ دارد. تهدید فرهنگی لوله تانکی نیست که راحت به چشم آید و یا زوزه موشکی نیست که به راحتی به گوش برسد. آرام و بی سر و صداست. مستمر و ذره‌ای است. اندک اندک اثر می‌گذارد اما جراحت عمیقی را وارد می‌کند.

 

برای دیدبانی تهدیدات فرهنگی باید بر بالای دکل اندیشه و رفتار انسان‌ها رفت و نه در میان بازار آمارهای ریاضی و گمانه‌زنی‌ها.

 

در نهایت باید اذعان کرد که بی‌توجهی به تهدیدهای ذکر شده، از جانب یک مدیر ارشد فرهنگی، بدون شک خود یک تهدید فرهنگی جدی است.

 

نویسنده: میلاد احسانی

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • سعید

    اتفاقا با اندکی تامل پی خواهیم برد غالب فعالیت های ضد فرهنگی از جانب دستگاه هایی صورت میگیرد که بناست پیشانی مبارزه با جنگ فرهنگی و نرم غرب باشند.
    فقط برای دو نمونه بنگرید به نحوه لری صحبت کردن مجریان صدا و سیما که این گویش اصیل را به کلی نابود کرده اند.
    و فضای مسموم و تهوع آورحاکم بر دوره های آموزشی به ظاهر هنری اداره کل ارشاد خرم آباد

  • ناشناس

    خدا وکیلی خود مدیر ارشاد لرستان دانسته دارد فرهنگ وهنر این مرز بوم را تخریب میکند شورای فرهنگ عمومی باید اول این معضل فرهنگی را حل کند بعد برای فرهنگ تصمیم بگیرد

  • سایت شما را رصد می کنم

    سلام خدمت نویسنده
    سعی کنید مطالب رو طوری بیان کنید که مخاطب خود تصمیم بگیرد و متوجه اشتباه فلان مسوول و بحران در شهر خودش شود ،
    این یک اصول خوبی برای یادداشت نوشتن می باشد. سعی کنید نظر خود را القا نکنید چون برخی مخاطبان جبهه میگیرند.

نظرات