حماسه تاریــخ ساز

۹ دی به واقع مظهر نفوذناپذیری ملت ایران در برابر فتنه آمریکایی بود. فلسفه بزرگداشت ۹ دی یادآوری یک رویداد، هویت ملی و تاریخی است.

به گزارش لرستان خبر، کالبدشکافی صحیح، دقیق و روایتگری صادقانه و چندجانبه این روز به عنوان بارزترین حرکت مردمی بعد از انقلاب اسلامی نیازمند تعریف و تبیین است. پیام 9 دی این بود که مردم با دشمنان انقلاب و نفوذ دشمن مقابله می‌کنند، حتی اگر مصادیق توطئه‌ها، فتنه‌ها و نفوذ در داخل کشور متفاوت و پیچیده‌تر باشد.

 

 

بر همین اساس، روح حرکت مردم ایران در حماسه 9 دی به عنوان منبع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران باید حفظ و ماندگار شود. لذا رویکرد و تلاش اصلی در تبیین 9 دی باید در راستای حفظ دستاوردهای آن روز تاریخی،‌ دادن تحلیل درست به جامعه و پیشگیری از تکرار فتنه‌ها باشد. سوال این است که اقدام مردم در 9 دی چگونه تاریخ‌ساز شد؟

 

 

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در طول حیات خود همواره در معرض خطرها، تهدیدها و فتنه‌های مختلف از ناحیه بازیگران خارجی، داخلی یا ترکیبی از آنها در طول 37 سال اخیر قرار گرفته است و از همان ابتدا با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شد. اقدامات مسلحانه گروهک‌های ضدانقلاب، کودتا، حمله نظامی، ترور، ایجاد شکاف و برانگیختن اختلاف‌های قومی و مذهبی، تحریم و فشارهای اقتصادی و عملیات روانی پردامنه، محورهایی از تهدیدها و توطئه‌های مختلفی بوده که نظام جمهوری اسلامی در این سال‌ها با آنها روبه‌رو بوده است. به عبارتی می‌توان گفت دشمنان انقلاب اسلامی از همه گزینه‌ها، ظرفیت‌های خود برای مقابله و مهار نظام مردم‌سالار دینی بهره‌ گرفته‌اند، اما ملت ایران با هوشمندی و حضور به‌موقع و به لحظه خود تهدیدها و فتنه‌ها را خنثی و هر روز بر استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران افزوده‌اند.

 

مقدمات شکل‌گیری فتنه 88: غربی‌ها که در روش‌های مختلف در برخورد با نظام جمهوری اسلامی ایران شکست را تجربه کرده بودند انتخابات 88 را هدف قرار دادند. از ابتدای روزهای تبلیغات انتخاباتی، موج تقلب در انتخابات با بهره‌گیری از تکنیک‌های عملیات روانی نهادینه شد و این‌طور جا انداختند که یا ما پیروز انتخابات هستیم، یا هر کس دیگر از صندوق‌ها بیرون آید، معنی آن این است که تقلب شده است.

 

همچنین وجود افراد باسابقه و شناسنامه‌دار در مدیریت فتنه، فضا را مبهم و آشفته کرد، برخی‌ها در تحلیل دچار مشکل شدند و نتایج یک انتخابات پرافتخار و امیدآفرین به چالش کشیده شد و در یک اقدام برنامه‌ریزی شده، یک حرف غلط را به نام تقلب در انتخابات جا انداختند و موج آن به تدریج پراکنده شد و نظام را از درون به چالش کشید. یعنی کاری که آمریکا نتوانسته بود و مدت‌ها در انتظار آن بود، بستر آن توسط جریان فتنه فراهم شد. انتشار اخبار و اطلاعات دروغ در مورد نظام و انتخابات با هدف تغییر باورهای ذهنی مردم ایران، جنگ رسانه‌ای و عملیات روانی گسترده از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی، دعوت به شورش و رویارویی با نظام به‌بهانه اعتراض به نتیجه انتخابات توسط غربی‌ها و رسانه‌های آنها، برخی نشانه‌های آن است.

 

بنابراین جریان فتنه، پایه‌های نظام جمهوری اسلامی را به بهانه تقلب در انتخابات هدف قرار داد، منافع ملی را نادیده گرفت و خسارات سنگینی به نظام زد. با فلج کردن کار کشور و جامعه برای حدود هشت ماه، امنیتی کردن فضای کشور و جامعه با آشوب، تولید سوژه و فرصت برای نقش‌آفرینی رسانه‌های معارض غربی و ضدانقلاب، نپذیرفتن رای مردم و زیرسوال‌بردن سلامت انتخابات و جمهوریت نظام، وسیله نفوذ و حضور غربی‌ها در داخل کشور شدند.

 

جریان فتنه با ظلم بزرگی که به نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد کرد، جریانات ضدانقلاب اعم از سلطنت‌طلب، منافقین، اراذل و اوباش در آشوب‌های 88، به‌ویژه در تهران میدان پیدا کرده و خسارت‌های فراوانی را به نظام، اموال عمومی و جان و مال مردم وارد کردند که اوج آن در حرمت‌شکنی عاشورای 88 ظاهر شد. جریان فتنه با شعارهای خود در روز قدس و حرمت‌شکنی‌های روز 13 آبان، 16 آذر 88 و در نهایت حرمت‌شکنی بزرگ عاشورا، ماهیت ضددینی و ضدانقلابی خود را نشان دادند.

 

نقش رهبری در نفوذناپذیری ملت ایران در برابر فتنه: یکی از ویژگی‌های حماسه 9 دی، مشخص شدن جایگاه و نقش ولایت فقیه و رهبری در هدایت جامعه است. هوشمندی رهبر معظم انقلاب در خنثی‌سازی توطئه‌ها، شکست دشمنان خارجی و پیوندهای داخلی آنان، شفاف‌سازی جبهه حق و باطل، ناامیدی و شکست استکبار و فتنه‌گران داخلی جلوه‌ای از هدایت‌های رهبری به شمار می‌رود. نقش بی‌بدیل رهبر معظم انقلاب در کنترل و مدیریت بحران فتنه 88 و نیز پیوند ناگسستنی ملت ایران با ولایت فقیه و پایبندی آنان به آرمان‌های بلند انقلاب در حماسه 9 دی بسیار موثر بود. در مورد جایگاه رهبری در کنترل و مدیریت بحران فتنه 88 باید گفت که در نظام جمهوری اسلامی ایران رهبری به منزله دیده‌بان و هدایتگر فعال در صحنه حضور دارند.

 

چه در زمان حضرت امام راحل(ره) و چه در زمان رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همیشه نظام اسلامی به داشتن رهبری هوشمند و آگاه افتخار کرده و از این که رهبری توطئه‌ها را به‌خوبی می‌شناسد به‌خود می‌بالد. درایتی که رهبری نسبت به نوع ترفند دشمن طی سال‌های گذشته و به‌خصوص در فتنه 88 انجام داده است، قابل قیاس با هیچ دوره‌ای در کشور نبوده و حتی در دوران بسیار سخت و حساس رهبر معظم انقلاب توطئه‌ها را کشف و خنثی کرده و ثمره چنین درایتی این است که امروز پس از 37 سال با وجود همه دشمنی‌ها، با مدد گرفتن از آگاهی و اطلاع‌رسانی دقیق و موثق و بهنگام رهبری پیروز میدان بوده‌ایم.

 

بازخوانی فتنه 88 نشان می‌دهد سران فتنه با جهالت، لجبازی و اصرار به رفتارهای غیرقانونی، مواضع غلط و اشتباهات جبران‌ناپذیر خود امنیت ملی کشور را در معرض تهدید و مخاطره قرار دادند و در شرایطی که نظام، حرکت پرشتابی را به سوی پیشرفت و تعالی تجربه می‌کرد، برای مدتی در روند آن ایجاد اخلال کردند. هوشیاری و حسن تدبیر رهبر معظم انقلاب با توسل به آموزه‌های الهی و قرآن و سیره و روش پیامبر اعظم(ص) و ائمه معصومین(ع) بود که انقلاب را از یک چالش بزرگ نجات داد. مدیریت و روشنگری‌های نافذ رهبر معظم انقلاب و حماسه‌آفرینی ملت در 9 دی، نماد پیمان ازهم‌ ناگسستنی ملت ایران با ولایت فقیه و سند پایبندی آنان به آرمان‌های بلند انقلاب، امام و رهبری قلمداد می‌شود.

 

رهبری الهی، حکیمانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و نیز اقدام به لحظه ملت ایران از عوامل اصلی بسترساز 9 دی بودند. رهنمودها، بیانات و تبیین‌های رهبر معظم انقلاب اثرات شگرفی در مدیریت و روشنگری فتنه 88 داشت و ملت را برای آفریدن حماسه پرشکوه برانگیخت. رهبری با مدیریت حکیمانه، تبیین و آشکارسازی ماهیت فتنه، استراتژی مقابله نرم از طریق قدرت مردمی نظام، انرژی و ظرفیت جامعه را به جریان انداخت و با مدیریت مردمی و انقلابی بساط فتنه را جمع کردند.

 

نقش مردم ایران در مقابله با فتنه 88: شاخصه اصلی انقلاب اسلامی مردمی بودن آن است و از این حیث نسبت به سایر انقلاب‌های بزرگ رجحان قابل ملاحظه‌ای دارد. در هیچ یک از این انقلاب‌هایی که تاکنون شکل گرفته تنوع و تکثر مردمی مشابه انقلاب اسلامی ایران دیده نمی‌شود. این حضور مردمی در دوران جنگ تحمیلی، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را از یک گردنه بزرگ و عمیق به سلامت نجات داد. جنگ تحمیلی پدیده‌ای بود برای نابودی انقلاب اسلامی، اما مردم اجازه چنین اتفاقی را به دشمنان ندادند. فتنه 88، جنگی بزرگ‌تر بود. طراحان فتنه با هدف سرنگونی و براندازی وارد عرصه شدند، اما ملت انقلابی ایران با ندای رهبری نظام در مقابل کودتاگران ایستادند و آنها را از صحنه خارج کردند.

 

موضوع نفوذ‌ناپذیری ملت در طول 37 سال گذشته بارها و بارها برای تمام دشمنان داخلی و خارجی به اثبات رسیده است. هر بار که آنها خواستند آن را به آزمون بگذارند با پاسخ سخت مردم مواجهه شدند، مردم به عنوان حماسه‌سازان 9 دی که نظاره‌گر اقدامات فتنه‌گران بودند، به‌خصوص حرمت‌شکنی که روز عاشورا انجام شد، در 9 دی 88 با قیام خود، حماسه ماندگاری را در تاریخ مبارزات ملت ایران به نمایش گذاشتند.

 

شعارهای روز 9 دی مشخص کرد مردم به هیچ جناحی گرایش ندارند. مردم در 9 دی نشان دادند برای دفاع از انقلاب، نظام و رهبری و مقابله با انحراف از مسیر انقلاب که مقدمه نفوذ و رخنه در داخل است، در صحنه هستند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، 9 دی «یکی از قله‌های فراموش‌نشدنی»، «حرکت برخاسته از بصیرت»، «شناختن موقعیت و حضور در لحظه‌های مورد نیاز»، «حرکتی متکی بر ایمان و اراده الهی» در تاریخ انقلاب اسلامی بود. حماسه 9 دی، قیام گسترده و فراگیر مردم ایران در حقیقت، پیروزی بصیرت مردم ایران بر فتنه آمریکایی بود. 9 دی متعلق به یک گروه و جریان خاص نیست. همچنان که در خلق آن حماسه همه سلایق و گروه‌ها نقش‌آفرین بودند. 9 دی ظرفیت حقیقی و هویت نظام جمهوری اسلامی است.

 

دســـتـاوردهــای 9 دی: دستاوردهای 9 دی برای مردم و نظام از دستاوردهای 8 سال دفاع مقدس بیشتر بود. زیرا این حماسه و پیروزی بزرگ در شرایط جنگ نرم که تشخیص جبهه حق و باطل مشکل بود، اتفاق افتاد. 9 دی، تصویر واقعی قدرت نظام جمهوری اسلامی است. 9 دی، قیام برای تثبیت هویت دینی و انقلابی بود. 9 دی، فرصتی تاثیرگذار و سرنوشت‌ساز بود که باید به آن حیات دائمی داد و تاریخ‌ساز شد. 9 دی، کارش این بود که همه چیز را بیمه کرد و انقلاب اسلامی را در مسیر خودش مستحکم‌تر از قبل قرار داد.

 

با ایستادگی و مقاومت مردم در 9 دی، قدرت و جایگاه نظام جمهوری اسلامی در سطح منطقه افزایش یافت. دشمنان سرسخت نظام مجبور به پذیرش عظمت نظام و مردم ایران شدند. باید گفت سرمایه اصلی امروز کشور 9 دی است. مردم ایران از فتنه پیچیده 88 سربلند خارج شدند.

 

به عنوان نکته آخر باید بدانیم، فتنه دشمنان داخلی و خارجی در مسیر انقلاب اسلامی تمامی ندارد. تا انقلاب در سایه ولایت فقیه و دین جلو می‌رود دشمن برای آن توطئه می‌کند. بدون شک فتنه‌های بعدی دشمنان پیچیده‌تر و متفاوت خواهد بود؛ زیرا دشمن از شکست‌های خود تجربه می‌گیرد و با شیوه و بازیگران جدیدی به میدان می‌آید. اگر مراقبت نشود، از فتنه‌ها درس گرفته نشود، سرچشمه فتنه‌های قبلی، بازیگران و ابزار و شیوه‌های فتنه‌های قبلی شفاف نشود، در درک فتنه‌های آینده دچار مشکل خواهیم شد. اگر از فتنه 88، حساسیت‌زدایی شود، در آینده به فتنه‌های بزرگ‌تری مبتلا خواهیم شد.

 

مسئولان و دلسوزان کشور نباید به افرادی که پیشینه فتنه‌گری دارند یا درک فتنه ندارند و هر لحظه ممکن است دچار فتنه شوند مسئولیت‌ها، پست‌های مهم نظام را، به‌ویژه در بخش‌های حساس کشور به آنها بسپارند یا این که زمینه‌ها و بسترهای حضور و مشروعیت‌بخشی آنها را فراهم نمایند.منبع: جام جم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات