در هیئات مذهبی چه خبر است؟

باوجود رخنه جریان های افراطی-انحرافی در هیئات مذهبی، جزوه جریان شناسی هیئات مذهبی آماده و منتشر شد.

به گزارش لرستان خبر، جریان شناسی هیئت های مذهبی توسط حجت الاسلام والمسلیمن علیزاده موسوی انجام شده که در زیر آمده است.

 

واقعیت این است که اگر شما امروز به نگاهی بیندازید، شاید جهان اسلام یکی از پرمخاطره ترین و دشوارترین دوران خودش را می گذارند. امروز اگر نگاه کنید فتنه تکفیر در گوشه و کنار جهان رشد کرده و جایی نیست که در آن ریشه های گروه های تکفیری را نتوان مشاهده کرد. سری بزنیم به آفریقا؛ در کشوری مانند الجزایر تنها در دهه ۹۰، یعنی سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۰، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر کشته شدند. چگونه؟ در جنگ؟ نه! بلکه گروهی به نام “انصار الشریعه” به نام دین یعنی “انصار دین” وارد دهکده ها می شدند. سر مردم را می بریدند و بر سینه هایشان می گذاشتند و می گفتند اینها از دین خارج اند.

 

در کنار الجزایر، کشور تونس را داریم. در شمال تونس، گروهی بعد از تحولات بیداری اسلامی بوجود آمدند به نام “انصار السنة” که اینها هم کشتار های بسیار زیادی انجام دادند و هنوز هم تونس گرفتار اینهاست. در کشوری مانند مصر آن هم در آفریقا شما شاهد فعالیت گروه هایی مانند حزب سلفی النور، الفضیله، الاصاله یا الاصلاح هستید که اوجش را در شهادت مرحوم شیخ حسن شحاته دیدید که چگونه حمله کردند به خانه ایشان و درب خانه­ی او را شکستند و او را به شهادت رساندند.

 

به منطقه خودمان در خاورمیانه می آییم؛ فقط در سوریه، نزدیک به ۱۳۱ گروه تکفیری فعال است که ما فقط دو سه تایشان را می شناسیم. جبهه النصره، جیش الحر، داعش. اما آشنایی چندانی با بقیه گروه ها مثل کتائب، نداریم. کشتار و شهدایی که فقط در سوریه داشتیم، نزدیک به ۲۰۰ هزار تَن است که بخش عمده اینها، علوی ها هستند.

 

وارد عراق بشویم؛ عراق کشوری است که ابتدا گروه “قاعدة الرافدین” در آن فعال بود بعد تبدیل شد به گروه “ابومصعب الزرقاوی” و امروز هم داعش فعال است که قبل از قضایای جدید داعش، داعش در سال ۲۰۱۳، ۹۵۰۰ کشته فقط در عراق داشت که خب اینها هم هیچ کدام در جنگ نبود. در واقع کشتارهای معمولی بود.

 

متأسفانه چنین فضایی امروزه در جهان اسلام حاکم است. اما واقعیتی که در ورای این قضایا وجود دارد، دو اصل مهم است که بخشی از آن به دوستان مربوط می شود. یعنی در ورای این تکفیر، دو اصل اساسی دیده می­شود. یکی بحث اسلام هراسی و دیگری بحث شیعه هراسی یا شیعه ستیزی؛ بعبارت دیگر، فعالیت هایی که اینها در اقصی نقاط جهان اسلام انجام می دهند، به شدت دامن می زد به بحث اسلام هراسی.

 

شما امروز اگر در غرب، از کنار یک غربی رد شوید و بگویید ((الله اکبر))، وی احساس می­کند که حتما می خواهید بمبی را منفجر کنید. خود غربی­ها به شدت دامن زده­اند به این فیلم­هایی که امروز در فضای مجازی منتشر کرده اند. فیلم­هایی که کشتارها و قتل ها را نشان می­دهد. در ورای این، ما شاهد یک جریان شیعه هراسی در جهان اسلام هستیم. یعنی نوعی دامن زدن به اینکه، جهان اسلام و اهل سنت همه در حال شیعه شدن هستند و به شدت باید در مقابل این شرایط ایستاد. در مصر، این رشد شیعه را اصطلاحا “مدّ شیعه” گفته اند. یعنی موجی که ایجاد شده در سراسر دنیا و واقعا هم اینگونه است. یعنی اگر شما امروز نگاه کنید به گوشه گوشه جهان اسلام، مشاهده می کنید که آنچنان معارف تشیع در حال گسترش است که انسان اصلا می ماند. خیلی جالب است. در سال ۲۰۰۴ امیر عبدالله پادشاه اردن، سفری که به آمریکا داشت، در مصاحبه­ای که با یکی از روزنامه­های آمریکایی کرد، صحبتی را ارائه داد.

 

گفت: امروز ما در منطقه، شاهد هلال شیعی هستیم. هلالی که در لبنان شروع می­شود و می­رسد به ایران. یعنی مناطقی مانند بحرین و عربستان و تمام این مناطق را می­گیرد و هلال شیعی دارد کامل می شود. چند ماه پیش باز ما شاهد این بودیم که یکی از شاهزاده های عربستان این نکته را تکمیل کرد و گفت: اگر در گذشته بحث هلال شیعی مطرح بود، امروز ما شاهد فرآیندی به نام “بدر شیعی” هستیم. یعنی هلال دارد کامل می شود. یعنی تمام منطقه را دارد می­گیرد و خیلی جالب است در سال ۲۰۰۷، قبل از اینکه حُسنی مبارک از مصر اخراج شود و انقلابی صورت گیرد، حرف دیگری زد که در جهان تسنن موج ایجاد کرد و آن این بود: کشور هایی که اقلیت شیعه در آنها وجود دارد، این شیعیان بجای اینکه به کشور خودشان وفادار باشند، به ایران وفا دارند.

 

ترویج سبک زندگی اهل بیت بهترین شیوه برای ترویج تشیع است

 

ترویج سبک زندگی اهل بیت بهترین شیوه برای ترویج تشیع است

 

یکی از دوستان در سفری که به اندونزی داشت، تعریف می­کرد: رفتیم به یکی از مساجد شیعیان، نماز که تمام شد، بعد از نماز، همه شروع کردند به شعار الله اکبر الله اکبر الله اکبر خامنه ای رهبر مرگ بر ضد ولایت فقیه. می گفت من خیلی تعجب کردم که چطور اینها اینگونه شعار می­دهند؟ از آنها پرسیدیم: شما معنـای ایـن جملات را می­دانید؟ گفتند: نه! فقط چون دیدیم مردم ایران می­گویند، ما هم بخاطر تبعیت از ایران، این کار را می­کنیم.

 

یا مثلا اخباری وجود دارد در مناطق مختلف مصر نظیر اسکندریه که موج شیعی به شدت در حال گسترش است و در دنیا، این وضعیت را امروز مشاهده می کنیم. خب یک فضایی که امروز در دنیا بوجود آمده به نام مدّ شیعی، مشکلی که ایجاد کرده، این است که به شدت دشمنان شیعه دست به کار شدند.

 

نگاه کنید وقتی سوریه می­خواهند سر شیعیان را قطع کنند، می گویند: اللّهم انّا نتقرّب الیک بنهر هذا الرافضی: »خدایا من به تو نزدیک می شوم با سر بریدن این فرد رافضی» که مراد شیعه است. نهر را برای شتر استفاده می­کنند. وقتی که می خواهند شتری را سر ببرند، می گویند: نهرش می­کنیم.

 

این عنوان را الآن برای شیعیان استفاده می کنند. هر وقت به آنها گفته می­شود چرا نگاهتان به شیعه این گونه است، پاسخ می دهند: اگر تاریخ را ببینید در دورانی در منطقه شبه قاره، گورکانینان، حکومتشان از بین رفت و شیعیان روی کار آمدند. یک دوره شیعه پیشروی کرد. دوره­ی بعد، دوره­ی صفوی بود که در ایران شیعه فراگیر شد و گسترش یافت.

 

دوره بعد در عراق بود که برای اولین بار، اولین دولت شیعی در عراق بوجود آمد و اینها می­گویند شما پله پله دارید جلو می روید و تمام مناطق دارد رنگ و بوی شیعی می گیرد و این وضعیت به شدت اینها را دست به کار کرده. اما ویژگی این دشمنان شیعه که در حقیقت تکفیری ها هستند، این است که نمی آیند روی نقاط مثبت و معارف اصیل شیعی دست بگذارند و بگویند شیعه قائل به این است. می آیند آن آسیب ها و آفت هایی که گاه به علت خرافات در دل شیعه رشد کرده را گسترش می­دهند.

 

در مکه با یکی از وهابی ها نشسته بودیم و بحث می کردیم. ایشان می­گفتند: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) به علی (سلام الله علیه) فرمود: هیچ قبری را مگذار مگر اینکه صافش کنی یا هیچ بتی را مگذار مگر اینکه آن را بشکنی و می­گفت که پیامبر این حرف را بعد از فتح مکه فرمودند: آنجا بحث مفصل کردیم که قبل از فتح مکه، خود پیامبر در مدینه بودند. چطور خود پیامبر در این همه سال نگفتند؟ آخر که نتوانست جواب دهد، گفت اصلا شما قائل به الوهیت علی (سلام الله علیه) هستید. گفتم آقا به خدا هیچ شیعه ای قائل نیست.

 

 

یک دفعه باز موبایلش در آورد. گفت این را چه می گویید؟ دیدم یک جمعیت کثیری هستند یک آقایی هم آن بالا ایستاده و می گوید  لا اله الا الله الا علی. جمعیت هم با او تکرار می کند. گفتم آقا اینها جهلای قوم ما هستند. گفت یعنی شما این همه جاهل در ایران دارید؟ آیا اینها غیر از شرک و کفر است؟ دیدم واقعا جوابی نمی شود داد. یعنی عنوان الله، فقط مخصوص خداست و نمی شود به کس دیگری نسبت داد.

 

و اینها تمام این موارد را امروز دارند برجسته می کنند. در اینترنت بزنید “الشیعه” اولین سایت هایی که به شما نشان می دهد، سایت هایی است که در آن تصاویری است مربوط به قمه زنی و زنجیر تیغی، یعنی شیعه را اینگونه معرفی می کنند. اخیرا تصویری که به شدت تأثیر گذار بود، تصویری بود که یک زرافه را گذاشته، زرافه دارد بچه اش را نوازش میکند. از طرف دیگر خانم شیعه ای را گذاشته که کودک ۴-۳ ماهه ای را در آغوش دارد و یک قمه بزرگ در دستش است و زده بر سر بچه. تمام لباس هایش خونی، و بچه در حال گریه است.

 

آنوقت می گویند مقایسه کنید که حیوانات با بچه هایشان چه می کنند و شیعیان با کودکان چه می کنند. خب آن کسی که در شمال آفریقا نشسته و دیدگاه ما را نمی داند، اینها را می بیند و می گوید شیعه یعنی این. بارها فیلم هایی می آورند از شور زدن شیعه که همه لخت شده اند در حال سینه زدن هستند و از بالا خانم ها هم دارند به آقایان لخت نگاه می کنند بعد نوشته که شیعیان قائل به این­اند که روز عاشورا، دیگر به خاطر امام حسین(ع) همه چیز حلال است.

 

یا مثلا بسیاری از عکس هایی که افراد وارد مساجد می شوند. با سر و پای خونین. مساجد را هم خونی می کنند. بعد می­گویند اینها قائل به این هستند که روز عاشورا، دیگر بخاطر امام حسین(ع) خون پاک است و اینها را امروز دارند تبلیغ می کنند. و گاه تبلیغ ما برای تشیع، آنگونه نیست که باید باشد.

 

یعنی بعضاً ضد تبلیغ است. یکی از دوستان میگفت در مسجد النبی مدینه نشسته بودیم. یکی از اینها برگشت گفت: شما قائل به این هستید که جبرائیل قرار بود وحی را برای حضرت علی(ع) بیاورد. خیانت کرد و آورد برای پیامبر(ص)؛ هر چه من گفتم به خدا این چنین نیست. گفت بنابراین شما در پایان نماز می گویید خان الامین خان الامین خان الامین. یعنی جبرائیل این خیانت کرد. هر کاری کردیم قبول نکرد. گفتیم ما چه کنیم که تو قبول کنی؟ گفت اگر راست می گویید، یکی بیاید اینجا نماز بخواند. گفتم بسیار خوب.

 

آقا سیدی داشت رد می شد. گفتم بیاید نماز بخواند؛ گفت نه؛ این با تو هماهنگ است. شما قائل به تقیه هستید. این هم می آید جوری نماز می خواند که بر طبق نظر شما باشد. گفتم پس چه کنیم. پیر مردی آمد برای یکی از روستاهای ایران بود. شروع کرد به خواندن نماز. قرائت بسیار وحشتناکی داشت. آن مرد هم جوش آورده بود و می­گفت این چه قرائتی است. ما هم گفتیم بابا این که نمی تواند برای شما عبدالباسط بخواند؛ رسید به آخر نماز. سلامش را که تمام کرد، سه بار گفت یا علی. این را که گفت، آن مرد مانند فنری از جا پرید و گفت: انتم مشرکون. گفتم اجازه بده یکی دیگر نماز بخواند. گفت: نه. همه شما مشرک هستید. بلند شد و رفت. به پیر مرد گفتم: تو این گونه نماز می خوانی؟ گفت: نه حاج آقا، من بعد نماز سه بار می گویم الله اکبر. گفتم: خب پس چرا الآن گفتی یا علی؟ گفت حاج آقا می خواستم پوز این پدر سوخته را به زمین بزنم. گفتم آقا تو پوز ما را زدی، نه او را.

 

 

 

نگاه کنید ببینید که گاهی چگونه تبلیغ تأثیر منفی دارد. ما با این کارمان کاری کردیم که آن مرد عرب تا ابدالدهر با خود می گوید شیعه مشرک است. بارها دیده ایم اینها نسبت به بحث خرافات، به شدت حساس اند. در یکی از فیلم هایی که گرفته اند، بالای پشت بام، آب فاضلاب مقداری نشت کرده و آمده روی دیوار یک زردی درست کرده و شبیه یک عکس شده، افرادی می آیند روی آن دستمال می کشند و به خود می مالند به نیت تبرک که آقا این تمثال مبارک فلانی است. یا یک بُزی را انتخاب می­کنند که روی شاخش علامتی است شبیه به ذوالجناح.

 

از آن هم تبرک جویند. چیزی که ایجاد می شود این است که این امور مکتب شیعه را تبدیل می کند به مکتبی که دل به خرافات دارد و آن ماهیت و گوهر شیعه فراموش شده و به شدت تکفیری ها دارند از این شرایط استفاده می کنند. پس محور اول این است. یکی از محور های اساسی که امروز دارد توسط دشمن علیه شیعه استفاده می شود، مسئله خرافات است، دفاع های ناهمگون از مکتب شیعه است و محور دومی که امروز به شدت شیعه را در مخاطره قرار داده و موجب شده مد شیعی یا موج شیعی گسترش پیدا نکند، اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی است.

 

در همین راستا شبکه­ای در لندن بوجود آمده به نام شبکه فدک؛ به مدیریت یاسر الحبیب که کویتی است. روز وفات عایشه در قلب لندن بالن بزرگی هوا می کند که روی آن نوشته العایشه هی الزانیة. یعنی عایشه زناکار بود و کتاب نوشته تحت عنوان العایشه هی الفاحشة. خب ما هیچ کداممان که قائل به فاحشه بودن عایشه نیستیم. اگر قائل به این باشیم که در حقیقت به پیامبر خودمان توهین کرده ایم.

 

خب این چه پیامدی داشته؟ من خودم با گوش خودم شنیدم از شیخ عبدالعزیز آن رئیس هیئت کبار العلماء عربستان؛ ببینید تأثیر چگونه است؟! رسما اعلام کرد در دل اهل سنت، تمایلی به تشیع ایجاد شده بود اما الحمدلله از وقتی که این شبکه شروع به کار کرد، اهل سنت ماهیت شیعه را شناخت و به شدت از شیعه دور شدند.

 

در خود آمریکا شبکه ای ایجاد می­شود با نام “اهل بیت”. شخص افغانی آنجا نشسته و دوتا تلفن جلوی خودش گذاشته. آقا این علوی ها و این اموی ها. بعد شروع می کند بدترین توهین ها را کردن. آیا واقعا فرهنگ اهل بیت(سلام الله علیهم) این بود؟ امام حسن مجتبی(سلام الله علیه) را میبینیم در مدینه دارد می رود فردی می آید بدترین ناسزا را به امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) می گوید.

 

امّا امام می­آید جلو می­گوید: فلان غذا را خورده ای؟ چرا لبهایت کثیف است؟ آیا پول همراهت است؟ می گوید نه امام می گویند بیا برویم منزل ما؛ از او پذیرایی می کنند. شب را هم در منزل امام می­خوابد. صبح از خانه می­آید بیرون از در که خارج می شود می گوید آخر ببینم این خانه چه کسی بود؟ اینقدر از من پذیرایی کردند که من فراموش کردم نام صاحب خانه را بپرسم. می­گویند اینجا منزل حسن ابن علی ابی ابی طالب است. حسن ابن علی ابن ابی طالب که پدرش پنج سال امام بود؟ همان کسی که من بدترین ناسزاها را به او گفتم؟ بر می گردد جلوی در خانه آقا می افتد و می گوید غلط کردم. این بود سیادت اهل بیت.

 

 

حجت-الاسلام-موسوی-2

 

یکی از دانشجوهای خودم در قم، پاکستانی بود. دیدم چند روزی است حواسش به درس نیست. آمد پیش من. گفتم چه شده؟ ناگهان شروع کرد به گریه کردن. گفتم چه شد؟ گفت می خواهم بروم پاکستان. آمده­ام از شما اجازه بگیرم. چند روز پیش پدرم تماس گرفت گفت آمده اند دم در جعبه ای را گذاشته اند. جعبه را باز کرده اند دیده اند برادرم قطعه قطعه شده و چیده شده در جعبه به همراه یک سی دی. سی دی را که باز کرده ایم دیدیم تمام همه توهین هاست. خب اینها همه تبعات این است. آیا اینها موجب رشد شیعه است؟

 

 

در زاهدان بودم خیلـی برایم جالب بـود. دیدم برخی از ایـن سلفی­ها، سی­دی هایی از روحانیون شیعه می­فروشند. عجیب بود که چطور اینها تبلیغ شیعه می کنند؟ چرا؟ چطور اینقدر به شیعه علاقه دارند. برداشتم دیدم در یکی از این سی­دی­ها می­گوید: تمام اهل سنت زنا زاده­اند. خب دیگر سنی می­آید با من وارد بحث شود؟ آنها هم می­گویند، وقتی نگاهتان به ما اینگونه است ، چگونه از ما توقع دارید که …؟

 

اینها پس به نفع شیعه نیست. یک طیفی شروع شده امروز تحت عنوان طیف شیرازی که من به خود ساحت مراجع شیرازیون کاری ندارم اما کسانی که دارند از این شرایط استفاده می­کنند اسم هفته وحدت را، هفته برائت می­گذارند. در هفته وحدت چه اتفاقی می افتد؟ آیا موجب جذب شیعه به طرف آنها می­شود یا بر عکس؟ شما امروز به مناطق مختلف جهان نگاه کنید. نگاه کنید به مناطق اسلامی چرا مذ شیعه می گویند و چرا مقابله با شیعه اینقدر زیاد است؟ گهگاهی این مثال را می زنم. اگر شما احساس کنید که من زوری ندارم و یک نفر هستم و اینجا ایستاده ام.

 

همه می گویند او زوری ندارد. چه موقع نسبت به من تهییج می شوید؟ زمانی که احساس کنید من قدرت دارم. در کلیپ­ها می بینیم آقای النهاری در مراکش پشت یک تریبونی است و می گوید: خدایا شیعه را لعنت کن. خدایا خون را در رگهایشان منجمد کن. خدایا اینها سرطان بگیرنـد ولی نمیرنـد.

 

اینقدر می­گوید می­گوید تا اینکه آخر سر، تابلوی پشت سرش را بر می­دارد می­زند روی میز و می­شکند. خب این چه چیزی نشان می دهد؟ آیا رشد شیعه با فحش دادن است؟ یا معارف اهل بیت است؟ واقعیت این است وقتی که در این فضا وارد می شویم، شیعه را در حقیقت داریم سطحی می کنیم و از رشد و گسترش شیعه داریم جلوگیری می کنیم. دو ماه پیش در لاهور پاکستان بودم. گفتند برویم یکی از علمای اهل سنت را ببینیم.

 

ببینید چقدر زمینه وجود دارد. آقایی است به نام طاهر القادری. ایشان وقتی منبر می رود در منطقه شبه قاره مثل هند و پاکستان نزدیک به یک میلیون نفر گاهی پای صحبت ایشان می نشیند. چنین شخصیتی است. در این قضایایی که در پاکستان بوجود آمد که شروع کردند از لاهور به اسلام آباد علیه دولت اسلام آباد، رهبری شان همین آقای طاهر القادری بر عهده داشت. رفتیم لاهور مرکزی دارد به نام نهاج القرآن. خواستیم برویم به دیدن این مرکزباور نمی­کنید  وارد اتاق ایشان که شدم ، تابلویی دیدم از حرم حضرت رضا (ع).

 

جا خوردم گفتم یک آدم سنی ، چگونه تابلوی حرم امام رضا را بر  دیوارش زده.  از خودش پرسیدم ببینم چه می گوید. گفت شما قدر امام رضا(ع) را نمی دانید. نمی دانید چه کسی در کشور شماست. نمی دانید چه شخصیتی را شما آنجا دارید. همین آقا را آوردند قم. خواست برود زیارت حضرت معصومه (س). گفت من نمی توانم اینجا تمام قد بایستیم. سینه خیز رفت داخل حرم. چه شد که جذب شد؟ بخاطر اینکه دید شیعه به شدت محب اهل بیت (ع) است. اهل بیت (ع) یک حلقه وصل است. این حلقه وصل را قطع نکنیم.

 

 

قم خدمت یکی از علما بودم. می­گفت شما نگاه کنید. ما رشد شیعه را می­بینیم؟ بعد از قیام امام حسین (ع) چه اتفاقی افتاده؟ اتفاقی که افتاده از تمام افراد شیعه شاید به اندازه انگشتان دست باقی نماند. همه شهید شدند کسی باقی نماند. اما امروز وقتی نگاه می کنیم، نزدیک به ۳۵۰ میلیون شیعه در دنیا داریم. در عرض چند سال؟ هزارو اندی سال. آیا اهل بیت(ع) آمدند فحش و ناسزا گفتند؟ یا نه؟

 

امام (ع) می فرماید: جنازه می خواهند ببرند، تشییع کنید پشت سر اینها نماز بخوانید چون جذب ایجاد می کند. در محضر درس امام صادق(ع) و امام باقر(ع) بسیاری از علما مخالف بودند تا آنجا که ابو حنیفیه می­گوید: اگر آن دو سالی نبود که خدمت امام (ع) زانو زدم و درس خواندم هلاک می شدم. ابو حنیفیه کیست؟ امامِ حنفی­های تمام دنیا.

 

این معارف اهل بیت است. می خواهم بگویم بطرف این فضا رفتن، اثری که دارد حمیت و ماهیت را از بین می­برد. شما مدیران هیئت­ها ، فعالان فرهنگی در این زمینه اید بیایید واقعا علق ببخشید.

 

به یکی از دوستانی که نگاه ولایتی زیادی داشت گفتم فلانی تو که اینقدر نسبت به لعن حساسی، آیا تو می دانی امامت خاصه یعنی چه؟ گفت مگر امامت هم خاص و عام دارد؟ گفتم: می­توانی دو دلیل برای مسئله امامت بیاوری؟ گفت: خب واضح است دیگر کسی شک دارد؟! گفتم: تو باید استدلال کنی. باید آیه بلد باشی تا بتوانی مفهوم و فلسفه امامت را بگویی. چرا قائل به امامت هستیم. در حقیقت فضا دارد به سمت یک فضای ظاهری و سطحی پیش می رود.

 

 

معارف شیعه را تعمیق دهیم. در هیئت های ما هم سخنران برای استحباب می رود  منبر و هم کسی که پای منبر نشسته است. یعنی واقعا بحث تعلیم و تعلم نیست. معارف شیعه را ببینیم. شبهات عزاداری را بدانیم. فقط چهار شبکه دارد با زبان فارسی علیه شیعه فعالیت می کند. شبکه کلمه، نور، وصال حق و وصال فارسی. اینها شبکه­ی وهابی هاست.

 

در حوزه تَصَوُّف وارد می­شوید. شبکه دُر؛ در حوزه مسیحیت وارد می شوید، شبکه نجات؛ تمام اینها فعالند دارند ۲۴ ساعته کار می کنند. ما چه می کنیم؟ آیا تعمیق می­دهیم؟ در ایام محرم دقت کنید که تمام دقتشان بر روی شبهات عزاداری است. خب بیاییم در جلساتمان شبهات عزاداری را جواب دهیم. در راه که داشتیم می آمدیم، حاج آقا مهدوی می گفتند: من دیدم برای سُرور، هر وقت در این شهر مراسمی است ، وسایل بزن و بکوب می­آورند من گه گاهی می گویم تن ائمه در گور می لرزد.

 

خواننده فلان می آوریم که در مورد ائمه (ع) با آن حالت قر وادا و اینها بخواند. گفتند: یک طرحی پیاده کردند. ۱۱۰ دیگ آبگوشت بار گذاشته­ایم. در روز غدیر برای بزرگداشت این روز. می گفتند: غذای ما تمام شده بود. افرادی می آمدند ته آن ظرف ها چند تا نخود و لوبیا و آب فقط باقی مانده بود. طرف با ماشین آخرین سیستم آمده بود ولی خواستار ته مانده آبگوشت ها بود. تکفیری ها به شدت با توکل و توسل ونذر بد اند .

 

خب بیاییم مشروعیت توسل را جا بیندازیم. چرا ما قائل به توسل هستیم. شبهه ای که اینها به آن متوسل می شوند. می گویند که آقا وقتی شما می توانید مستقیما به خدا وصل شوید، پس چرا لقمه را دور سر می چرخانید؟ مگر نمی گویید از حبل الورید به شما نزدیک تر است؟ خب ما چه می کنیم؟

 

اینها را فقط با احساسات جواب می دهیم. بیایید منطقاً پاسخگو باشید. بیایید به قرآن استناد کنیم که در قرآن هنگامی که بچه های حضرت یعقوب، حضرت یوسف را در چاه انداختند، پشیمان شدند. آمدند نزد پدر گفتند ای پدر برای ما استغفار کن. ما خطا کاریم. پدرشان نگفت فلان فلان شده­ها، چرا آمده اید پیش من بروید پیش خدا. شما مشرک شده اید، بروید پیش خدا. اما گفت: من برای شما طلب بخشش می­کنم و این یعنی توسل. این آیات را به بچه هایمان یاد دهیم تا بتوانند با اینها استدلال کنند.

 

چهار تا آیه کاری ندارد. بیاییم اصلا مسابقه بگذاریم که بچه ها این آیات را حفظ کنند. جایی نیاز به جواب دادن بود، راحت بتوانند با قرآن جواب دهند. چرا شما دست می کشید به آهن؟ ضریح که چیزی نیست. این را باید بتوانیم جواب دهیم. چون بالاخره در عصری هستیم که نمی توانیم ذهن بچه را محدود کنیم .

 

جوانان امروز چندتا ویژگی دارند که از گذشته آنها را جدا کرده و این ویژگی ها را اگر توجهی به آن نداشته باشیم، در آینده با یک بحران معنا و معنوی روبرو می شویم. اولین ویژگی­شان این است که بلوغ علمی زود رس دارند. شما بالای منبر یا در مداحی که چیزی می گویید، طرف فردا می نشیند پای اینترنت جستجو می کند تمام محتوا را بیرون می­آورد و می­ریزد در ذهنش و بیشتر شبهات است در آن حوزه تا اینکه بیاید اندیشه اش را تقویت کند. و بنابراین از این طرف ظرفیتش را ندارد و از یک طرف هم علمش زیاد شده می ماند یک تضادی که نمی داند با آن چه کار کند.

 

 

دومین ویژگی جوان امروز این است که به شدت به قول غربی ها، کریستیکال است یعنی انتقادی است. قدیم اگر یکی اینجا نشسته بود و به او می گفتی دخترم تو اگر حجاب نداشته باشی، در روز قیامت تورا از موهایت آویزان می کنند. امروز ویژگی جوان این است که از شما استدلال می خواهد. می گوید چرا باید این کار را انجام دهم یا ندهم، دلیلش چیست؟ دیگر با توصیه و سفارش نمی شود کاری کرد. او دلیل می خواهد. وقتی شما بالای منبر در مورد فلسفه قیام امام حسین (ع) صحبت می کنید باید آن را بروز کنید.

 

 

سومین ویژگی جوان امروز این است که حس گراست. یعنی باید شرایط را با شرایط امروزش وفق بدهید. به این معنا که اگر به جوان می گویی که آقا بیا توسل پیدا کن، به شما می گوید توسل در این دنیای من چه فایده ای دارد؟ باید بتوانید فواید آن عمل در این دنیا را برایش بگویید و چهارمین ویژگی که جوان امروز دارد، این است حرمت ها شکسته شده. بزرگوارانی که یک مقدار سن بالایی دارند می دانند.

 

وقتی بچه ای معلمش را در کوچه می دید از چند متری سرش را می انداخت پایین. الآن این طور نیست، می رود در سینه معلم اینجا حرمت ها شکسته شده. حرمت که شکسته شد یعنی دیگر اعتبار نیست که من آن بالا نشسته باشم و بخواهم به پایین درس بدهم. حالت دیالوگ پیدا کرده است و در حقیقت این ویژگی هست. یعنی به عبارت دیگر، گفتگو دو طرفه است. دیگر یک طرفه نیست. به عبارت دیگر اگر منبری در ایام محرم داریم باید از روحانی مسجد بخواهیم که آقا بعد از اینکه منبر شما تمام شد یک ساعتی با بچه ها بنشینید پایین و حلقه ای بزنید. ببینید نیازهایشان چیست؟ شرایط را تعمیق کنیم و فضا را در حقیقت یک فضای علمی پیش ببریم و شرایط را به اصطلاح منطقی ایجاد کنیم.

 

 

خلاصه:

 

 

در فضای امروز با یک جریانی به نام جریان تکفیر روبرو هستیم که لبه تیز این تکفیر هم بطرف شیعه نشانه رفته است. شما اگر وضعیت امروز شیعه در پاکستان را نگاه کنید فقط سال ۲۰۰۶ تا به امروز نزدیک ۷۰۰۰ کشته که اکثرا از شیعیان اند. در عراق نگاه کنید همین شرایط است. در جاهای دیگر نگاه کنید همین ویژگی را دارند. علت چیست؟ علت این است دو اصل اساسی رشد شیعه و بخشی هم که مربوط به عملکرد نامناسب ماست و آن مسئله ای که به نظر من ما امروز به آن نیاز داریم و می توانیم با آن به گسترش شیعه کمک کنیم ، سبک زندگی اهل بیت (ع) در این ایام است. یعنی تلاش کنیم اهل بیت علیه السلام را بیاوریم در زندگی خانواده ها.

 

 

اینکـه پیامبر گرامی اسلام چگونـه مـی­خوردند مـی­خوابیدند، صحبت می­کردند. ارتباطشان با همسرشان چگونه بود. با فرزندانشان چگونه رفتار می کردند؟ با دیگران چطور؟ اینها را اصلا نمی گوییم. در مورد امام حسین (ع)، سیره عملی حضرت را اگر امروز بیاوریم در زندگی هایمان.

 

تعاملاتی که وجود داشته اینها را در حقیقت بتوانیم تبلیغ کنیم و ببینیم در دنیا چقدر می تواند این معارف گسترش پیدا کند و الآن مهمترین جایی که می تواند در حقیقت پرچم مکتب اهل بیت را در دستش بگیرد، خب ایران اسلامی است. امروز مراجع عظام هم وارد این مصاف شده اند. یعنی مسولیتی که وجود دارد. خود ما مثلاً جزوه ای که چاپ کرده­ایم در پژهشکده حج و زیارت به نام فتاوای مراجع و علما پیرامون حرمت اهانت به مقدسات اسلامی. یعنی به مقدسات سایرین، حضرت آیت ا…العظمی مکارم شیرازی، حضرت آیت ا… سبحانی، حضرت آیت ا… صافی گلپایگانی، حضرت آیت ا… شبیری زنجانی، حضرت آیت ا… وحید خراسانی، حضرت آیت ا… سیستانی، حضرت آیت ا… شیخ شبیر نجفی در عراق، حضرت آیت ا… فیاض.

 

 

تمام اینها فتوا داده­اند که اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی حرام است. یاد این قضیه می افتم که می­گویند در یکی از جنگ ها در ماه رمضان پیامبر با افراد رفتند برای جنگ. از حد ترخص که خارج شدند، حضرت فرمودند روزه­ها را بشکنید. یک عده افطار نکردند. حضرت گفتند که روزه شما درست نیست. حرام است. گفتند نه ما روزه هستیم. پیامبر فرمودند من که پیامبر خدا هستم و شما روزه را از من گرفته اید، می گویم بخورید. گفتند نه شما هم بخورید، ما روزه نمی خوریم! ما که گاهی اینگونه عمل می کنیم. مراجع ما می گویند این کارها را نکنید. گاه از این طرف متأسفانه فعالیت­هایمان به گونه ای که باید باشد نیست.

دریافت فایل PDF

 

و السلام علیکم و الرحمة ا… و برکاتة

 

 

نظرات شما

 

 

 
 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    هیئت های خوبی در لرستان حضور دارن و تو این زمینه مشکلی الحمدالله نداریم شما بپردازید به فقر و فلاکت مردم که متاسفانه الان تو همین شهر طرف برا ارتزاق تن فروشی میکنه
    لطف کنید به چنین مسائل ریشه ای بپردازید به رواج تفکرات الحادی بپردازید

نظرات