کاریکاتوریست ازنایی از آثارش می گوید

با توجه به اینکه شاهد تغییرات زیادی در سبک زندگی، شیوه تربیت فرزندان، کارکردهای خانواده، ارزش ها و نگرش ها، اولویت ها و... هستیم، نمی توان تاثیرات مدرنیته را بر ابعاد مختلف زندگی نادیده گرفت،

به گزارش لرستان خبر، انسان در محیط زندگی خود با افراد، اشیا وپدیده های گوناگون روبرو است. چیزهایی که گاهی عجیب،گاهی زشت وحتی گاهی مضحک اند. چیزهایی که شاید درجای خود نباشند وشاید مشکلی خود داشته باشند. چیزهایی که دیدن آنها و کنار هم گذاشتن آنها کاملا عجیب وخنده دار است ومخاطب را به فکر وتامل وا می دارد.

 

کاریکاتوریست هنرمندی است که با اغراق در بیان خود به مشکلات و نارسایی های موجود می پردازد. وی در ابتدا ما را می خنداند، ولی قصد نهایی او فاش ساختن چیزی یا نشان دادن مشکلات به دیگران است. وی با جابجا کردن تصاویر و اتفاقات معمولی، یک طرح غیرمعمول می سازد. این طرح به واسطه غیر معمولی بودنش خنده دار به نظر میرسد.

 

اما درپس این تبسم،فکر یا ایده ای خوابیده است.این ایده درباره این است که چه باید بکنیم.سوال معروف وهمیشگی که در تاریخ مطرح بوده است:چه باید کرد؟اصل جابجایی عناصر در صحنه که تولید کننده بسیاری از ایده های موجود در کاریکاتور است، باعث ایجاد مفاهیم و برداشتهای غیرمتعارف می شود. غیر متعارف بودن صحنه ما را در ابتدا به خنده وا می دارد، ولی متعاقبا ما را به تامل فرا می خواند که هرکس به فرا خور خرد خود، چیزی از آن درمی یابد.

 

وحید کشاورز متولد1366شهرستان ازنا، دانش آموخته ممتاز کارشناسی گرافیک و دبیر بخش طنز و کاریکاتور ازناخبر است وآثارش تنها نتیجه خودآموزی و تلاش شخصی بوده وشخصیت اصلی کاریکاتورهایش دارای عینک است که نمادی برای دعوت به درست دیدن اشیا و دنیای اطراف به شمار میرود.

 

وی تجربه چندین نمایشگاه جمعی و انفرادی وهمچنین کسب رتبه سوم رشته تفسیر پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم دانشجویان مجتمع ها و مراکز آموزشی وحضور در آثار برتر پوستر با موضوع قیام حسینی در  نخستین سوگواره استانی پوستر وعکس را دارد.

 

ازناخبر برای آشنایی بهتر با این هنرمند ازنایی مصاحبه ای را ترتیب داده که شما را به خواندن آن دعوت می نماییم.

 

وحید کشاورز

 

لطفا یک معرفی اجمالی از خودتا داشته باشید؟

 

 سلام عرض می کنم خدمت مخاطبین عزیز ازناخبر، رسانه پویا و تاثیرگذار شهرستان ازنا و ممنونم که این وقت را در اختیارم قرار دادید، بنده وحید کشاورز هستم دانش آموخته رشته گرافیک و علاقمند به کاریکاتور و تصویر سازی.

 

 چرا از بین هنرها کاریکاتور را انتخاب کردید؟

 

چون کاریکاتور انعطاف لازم را دارد، بزرگ نمایی در آن مجاز است، گزندگی، طنز، تلخی و خشونت را هم به اندازه کافی دارد، زود ارتباط برقرار می کند و در چشم بر هم زدنی رسوا می کند. زبان کاریکاتور ابزار قابلی است برای پناه بردن به نمادها.

 

 سوژه هایتان را چطور انتخاب می کنید؟

 

بطور معمول با مروری بر اخبار منتشر شده از پایگاه های اطلاع رسانی و نشریات داخلی که دارای منبع موثق بوده و یا مطالعه کتابهای گوناگون و بیشتر اوقات بهره گیری از ضمیر ناخودآگاهم.

 

 از طرح هایی که تا به حال زده اید کدام طرح را خیلی دوست دارید؟

 

با توجه به اینکه شاهد تغییرات زیادی در سبک زندگی، شیوه تربیت فرزندان، کارکردهای خانواده، ارزش ها و نگرش ها، اولویت ها و... هستیم، نمی توان تاثیرات مدرنیته را بر ابعاد مختلف زندگی نادیده گرفت، بی شک جامعه ایرانی نیز خواه ناخواه از این تاثیرات مستثنی نبوده، به همین دلایل طراحی کارتون هایی که با موضوع تاثیر مدرنیته بر ساختار خانواده انجام دادم را خیلی دوست دارم.

 

ازناخبر

 کاریکاتور

 

چطور بازخورد آثارتان را می گیرید؟

 

عملکرد مطلوب پایگاه اطلاع رسانی ازناخبر که موجب شده مخاطبان گسترده ای داشته باشد، مزیتی بوده که مخاطبان نسبت به دغدغه ها، سلایق و علایقشان، به موضوعات گوناگون کارتونهای به اشتراک گذاشته شده واکنش خود را ابراز می دارند. برای مثال می توان به کارتون فاجعه منا اشاره کنم،که بیشترین بازدید و کارتون ائتلاف شوم بیشترین دیدگاه درج شده نسبت به دیگر آثار را به خود اختصاص داده است.

 

 ایده پردازی چقدر زمان می برد؟

 

بستگی به میزان جریانات حوادث روی داده و دغدغه های شخصی، منطقه ای، میهنی، بین المللی و... دارد، گاهی اوقات روند اجرای ایده مناسب پیش نمی‌رود، یا بطور مثال ایده‌ی موردنظر آنطورکه باید، پرداخته نمی شود، بطورکلی همه به نحوی به یکدیگر مرتبط هستند، گاهی روزها سه یا چهار طرح و گاهی هم فقط یک طرح انجام می دهم، بیشتر زمانی که از من گرفته می‌شود ایده‌پردازی است. اجرای طرح ها میانگین دو ساعت وگاهی تا هفت ساعت زمان نیاز هست.

 

با محیط های هنری هم در ارتباط هستید؟

 

عضو انجمن هنرهای تجسمی اداره فرهنگ و ارشاداسلامی ازنا هستم وآثارم در قالب نمایشگاه با موضوعات بررسی آسیبهای اجتماعی، کتاب به روایت کاریکاتور، آل سقوط در مجتمع فرهنگی هنری غدیر ازنا برگزار شده است و همچنین بعنوان مربی کاریکاتور و طراح گرافیک همکاری دارم.

 

کاریکاتور ازناخبر

 

شما از کلمه کارتون استفاده کردید. فرق بین کارتون با کاریکاتور درچه چیزی هست؟

 

در ادبیات کلمه کاریکاتور به توضیحاتی که جنبه تمسخرآمیز یا هجوآمیز دارد و شخص یا اشخاص مورد توصیف را به شکل اغراق‌آمیزی مجسم می‌کند، اطلاق می‌شود و سابقه این شیوه به یونانیان باستان می‌رسد. چارلز دیکنز از جمله نویسندگان بزرگی است که از کاریکاتورهای ادبی در آثار خود فراوان استفاده کرده است.

 

کاریکاتور از لحاظ جنبه‌های ظاهری خود تفاوت‌های بسیاری با سایر هنرهای تصویری و تجسمی دارد. همان‌طور که از اسم کارتون برمی‌آید و تجسماتی که در ذهن ما نسبت به آن شکل می‌گیرد، برای خلق کارتون می‌بایست از تصاویر به اصطلاح کاریکاتورگونه استفاده کرد. بر همین اساس کارتون به ‌دنبال موضوعیتی عام‌تر و دنباله‌دار است و برخلاف کاریکاتور، هدفش رساندن سریع یک پیام کلی در قالب تصویر واحد با اختصار عناصر تصویری نیست.

 

کارتون، به جای یک تصویر به دنبال نشان دادن جوانبی بیشتر برای درک اثر توسط مخاطبانش است.

 

 چرا اکثر کاریکاتورهایتان دارای زمینه رنگ زرد هستند؟

 

رنگ زردگرما، نور،و طلوع خورشید را تداعی میکند و رنگی است که با تخیل، روشنگری و سوزانندگی خورشید شناخته میشود، از زبان این رنگ میتوان گفت " بهتر است به من توجه کنید " البته پیام رنگ زرد صادقانه است

.

 ایده این شخصیت را چطور پیدا کردید؟

 

یکی از دروس پایه رشته ارتباط تصویری(گرافیک) طراحی می باشد. اتودهایی که در مدت تحصیل در دانشگاه انجام میدادم و تمرکز بروی مدل های ذهنی و تکیه بر چشم ها، چون طراحی در اصل روند دیدن و علاوه بر آن کنجکاوی است.

 

 دوست دارید موضوع آخرین کاریکاتورتان چه موضوعی باشد؟

 

درباره حقیقت باشد، چون واقعی ترین واقعیات، " حقیقت " است زیرا حقیقت از ویژگی های پایداری، ماندگاری و محبوبیت برخوردار است.

 

 ممنون از این که وقتتون رو در اختیار ما گذاشتید

منبع: ازنا خبر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات