در نبود اعتبار؛

دبیرستان امام خمینی(ره) از مدارس قدیمی شهر بروجرد، در دوره پهلوی اول ساخته شده است؛ این دبیرستان تاریخی مدتهاست به دلیل کمبود اعتبارات مرمت نشده و هر لحظه امکان تخریب و فرسودگی بیشتر آن وجود دارد.

به گزارش لرستان خبر، تاریخ بنای دبیرستان امام خمینی(ره) که در دوران پهلوی اول آن را مدرسه پهلوی می خواندند، 1315 خورشیدی است که در سال 1377 با شماره 2074 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.


این دبیرستان با داشتن 14 هزار مترمربع مساحت در شرق خیابان حافظ جنوبی بروجرد ساخته شده است.


بنای اصلی دبیرستان امام خمینی(ره) آجر است؛ این بنا در 2 طبقه و یک زیرزمین طراحی شده که در هر طبقه آن، ایوانی با 12 ستون آجری رو به حیاط بزرگ مدرسه تعبیه شده است.


ساختمان اصلی این بنا دارای 2 یال با بیرون زدگی نسبت به موقعیت کلاسهاست و بیرون زدگی ها از سمت جنوب حالت نیم دایره دارند و دارای 2 ایوان مشرف به حیاط و باغ روبرو هستند.


سقف زیرزمین آجری و به صورت ضربی و سقف طبقه های اول و دوم چوبی است که در طبقه دوم، سقف زیر شیروانی به صورت کاذب با گچ پوشیده شده است.


ساختمان دارای فضاهای اداری و آزمایشگاه و یک سالن همایش زیبا با ورودی گنبدی شکل در سمت غرب است که امکانات نمایش و گچ بری های زیبایی در آن دیده می شود.


ساختمان اصلی از سمت غرب دارای یک ورودی اصلی و بزرگ است که با چند پله به یال غربی ساختمان و مقابل راه پله غربی باز می شود.
در طبقه های اول و دوم، راهروهای طولانی وجود دارد و کلاس های درس در قسمت جنوبی آنها قرار گرفته اند و هر کلاس مشرف به ایوان آن طبقه است.


این دبیرستان که هم اکنون از بخش هایی از آن برای امور آموزشی استفاده می شود به عنوان نخستین دبیرستان مدرن بروجرد نیازمند توجه مسئولان و انجام امور عمرانی و مرمتی است.


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در این باره  گفت: دبیرستان امام خمینی(ره) قبل از اینکه بنایی تاریخی باشد، مکانی آموزشی است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


حجت الله یارمحمدی افزود: طی سال های گذشته چندین فصل اقدامات مرمتی در این بنای تاریخی انجام شده است ولی در حال حاضر تعداد طرح های مرمتی از جمله مرمت دبیرستان امام خمینی(ره) به دلیل کمبود اعتبار کاهش پیدا کرده است.


وی اظهار کرد: اداره آموزش و پرورش و نوسازی مدارس با توجه به اینکه این بنای تاریخی کاربری آموزشی نیز دارد باید برای حفظ این مکان تلاش کنند.


وی افزود: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد از هیچ کوششی برای جلوگیری از تخریب این دبیرستان با جذب اعتبار و مرمت این اثر تاریخی دریغ نمی کند.


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: بارندگی های اخیر، آسیب بیشتری به این بنای تاریخی وارد کرده اند لذا امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش به عنوان بهره بردار و سازمان نوسازی مدارس به عنوان متولی فضاهای آموزشی، اعتبار لازم برای مرمت این بنای تاریخی تامین شود.


به گفته وی هم اکنون از بخش هایی از این بنای تاریخی به عنوان نخستین دبیرستان نوین بروجرد، استفاده آموزشی می شود.
165 اثر تاریخی ثبت شده ملی در شهرستان بروجرد وجود دارد.منبع: ایرنا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات