لرستان خبر گزارش می دهد

روستای صاحب الزمان(عج) خرم‌آباد با اهدای ۷۶ شهید، ۳۵۰ جانباز و حضور ۷۰۰ نفر از اهالی آن به‌‌عنوان رزمنده در مناطق عملیاتی به‌نوعی قلب جغرافیای شهادت در استان لرستان است.

به گزارش لرستان خبر، باگذشت 28 سال از جنگ تحمیلی 8 ساله برعلیه ملت ایران، موضوعی که عرصه دفاع مقدس را شاخص کرد این بود که توانمندی جهان‌بینی اسلام به‌ عنوان کامل‌ترین دین در همه ابعاد به ویژه موضوعات فرهنگی و سیاسی به اثبات رسید و سمبل‌های مقاومت و پایداری را در برابر اهداف پوچ استکباری همچون سیطره فیزیکی و تهاجم فرهنگی علم کرد.

هشت سال دفاع مقدس تجربه‌ای شد که بسیاری از مقوله‌های اخلاقی در زیرساخت‌های نظام فرهنگی و سیاسی کشور به عینیت برسند، مفاهیمی چون ایثار، شهادت‌طلبی، خداباوری، وحدت، شجاعت و پایداری نمونه‌ای از این معدن پر عیار است.

معرفی گنجینه‌های 8 سال دفاع مقدس

واقعیت این است که در آستانه گذشت سه دهه از موضوع جریان ساز دفاع مقدس قرار داریم اما هنوز جای کار بسیاری دارد که  مفاهیمی و واقعیاتی که جنگی را به گنج تبدیل کرده به شکل شایسته معرفی شوند و ما مانده‌ایم و چگونگی استخراج از این منبع بی‌پایان.

نمادها یکی از منابع اصلی، اثرگذار و سمبلیک در جغرافیای مقاومت در هر گوشه‌ای از گیتی هستند؛ سمبل‌ها بسیار تأثیرگذار هستند که حتی بردن نام آن‌ها اثرگذار است به ‌عنوان نمونه هر زمان اسم خرمشهر برده می‌شود بی‌اختیار نام آن تداعی‌کننده جریان آزادی قسمتی از خاک ایران از دست دشمن و دلاورمردی رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس است.

اما در کنار معرفی خرمشهر به‌ عنوان نماد مقاومت، این سؤال مطرح می‌شود که آیا تمام دارایی معنوی و سمبلیک ما از دفاع مقدس به خرمشهر و دیگر مناطق عملیاتی 8 ساله منحصر می‌شود؛ موضوعی که واضح و آشکار می‌شود این است که شرافت خرمشهر، شلمچه، طلاییه و دیگر یادمان‌های دفاع مقدس به موقعیت فیزیکی یا اقلیم طبیعی آن نیست بلکه به رزمندگان، ایثار و خون‌های ریخته شده در آن است.

در همین رابطه معصوم (ع) می‌فرماید (شرف المکان به المکینه) به راستی آیا قطعه‌ای از خاک به‌تنهایی می‌تواند این‌همه قداست، شرافت، عظمت و شکوه پیدا کند؟ آیا می‌شود قطعه‌ای خاک بدون آن‌که چیزی به آن ضمیمه شود این‌همه تحول و معنویت در انسان ایجاد کند تا ره صدساله را یک‌شبه طی کند؟

تقدیم 76 شهید از روستای صاحب الزمان (عج) خرم‌آباد

بنابراین در کنار معرفی خرمشهر به ‌عنوان یک سمبل مقاومت ما با گزاره‌ای کمتر شناخته‌شده‌ای در جغرافیای مقاومت ایران اسلامی روبرو هستیم که می‌تواند مکمل یادمان‌های ما باشد، اگر شلمچه به واسطه حضور رزمندگان و مجاهدت‌های آنان به چنین جایگاهی رسیده چرا مهد زندگی و پرورش و محل تولد 76 نفر از شهدای 8 ‌ساله دفاع مقدس یعنی روستای صاحب الزمان (عج) شهر خرم‌آباد چنین ظرفیتی را نداشته باشد.

روستای فردوی قم با تقدیم 114 شهید در طول 8 سال دفاع مقدس یکی از مکان‌هایی است که توجه علاقه‌مندان عرصه جهاد و شهادت را به خود جلب کرده است و جای حمایت بیشتری نیز دارد اما در کنار این روستای مقدس، قریه‌ای به نام صاحب زمان در شهر خرم‌آباد و در مختصات شجاعت و مردانگی ایران اسلامی وجود دارد که با وجود تقدیم شهداء و جانبازان فراوان، کمتر نامی از آن برده می‌شود.

روستای صاحب الزمان(عج) متشکل از سه دهیاری است که در 30 کیلومتری شهر خرم‌آباد قرارگرفته که از روستاهای کاکا شرف، آب دیفه، چنار گل، سنگ تراشان، چشمه‌علی، کن کبود و روستای صاحب الزمان تشکیل‌شده است.

جانبازی 350 نفر از روستای صاحب الزمان خرم‌آباد در دفاع مقدس

این روستا با تقدیم 76 شهید به اسلام برای خود یک یادمان است البته یادمانی کمتر شناخته‌شده در جغرافیای ایثار و شهادت کشور؛ علاوه بر این تعداد شهدا، 350 جانباز 700 رزمنده و چهار آزاده، سندی دیگر از ادای دین مردم این منطقه به نظام و انقلاب است.

موضوعی که اهمیت دارد این است که این تعداد رزمنده، جانباز، آزاده و شهید عالی‌مقام در حالی در این دیار متولدشده‌اند که جمعیت وقت منطقه در حد سه هزار نفر بوده است، این آمار بدان معناست که 30 درصد افراد روستا در جنگ حضور مستقیم داشته‌اند که آماری که بسیار عجیب و معنادار است روستایی که به نام امام زمان (عج) مزین است به راستی مردم آن نشان داده‌اند که در طریق امام معصوم‌اند.

اما به راستی چرا جایگاه این روستا در ادبیات دفاع مقدس، در توجه مردم و مسئولان و در برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی و در استخراج منابع گران‌قدر معنوی، هم‌وزن و هم‌اندازه ایثار مردمانش نیست و به جزء برگزاری سه یادواره در ده سال اخیر کمترین نامی از آن حتی در سربرگ تقویم‌های شهداء و دفاع مقدس وجود ندارد.

مجتبی الماسی مسئول شورای روستای صاحب الزمان (عج) در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد در مورد تعداد شهدای منطقه، اظهار داشت: مجموع تعداد شهدای منطقه 76 نفر هستند  که البته دو نفر آن‌ها مفقودالاثر شدند و سه بانو نیز در میان شهداء وجود دارد.

وی در مورد محل دفن شهدای این منطقه، افزود: با توجه به اینکه تعدادی از خانواده شهدای روستا به شهر خرم‌آباد مهاجرت کرده‌اند مزار 52 نفر از شهداء در روستا و بقیه در شهر خرم‌آباد قرار دارند.

الماسی در مورد محل شهادت رزمندگان روستا و میانگین سنی شهدای منطقه، عنوان کرد: محل شهادت این شهداء بسیار متنوع است و گستره بسیار عظیمی از عملیات‌ها و مناطق عملیاتی را دربرمی گیرد و سه بانوی شهیده نیز در اثر بمباران هوایی در شهرهای خرم‌آباد و اندیمشک به مقام شهادت رسیده‌اند و همچنین میانگین سنی بیشتر جوانان روستا بین 18 تا 20 سال است.

حضور مقام معظم رهبری در روستای شهید پرور کاکاشرف

مسئول شورای روستای صاحب الزمان (عج) بیان کرد: پنج نفر از شهدای این روستا فرمانده گردان بوده‌اند و همچنین در سفر مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری به استان لرستان، ایشان از خانواده شهید محمدحسن جعفر زاده واقع در روستای کاکا شرف دیدن به عمل آوردند.

غلام علی فلاح رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان و از اهالی سابق قریه صاحب الزمان(عج) در مورد کارهای برگزارشده برای معرفی بهتر این روستا اظهار داشت: چندین یادواره ملی و استانی در راستای بزرگداشت مقام شهید ایثار و شهادت در محل این روستا برگزارشده است.

وی در مورد محجوریت و ناآشنا بودن این روستای خوش‌نام، افزود: نهادهای فرهنگی و بنیاد شهید جای دارد در جهت معرفی این سمبل و یادمان شهادت تلاش بیشتری کنند و خوب است صداوسیمای با ساخت چندین مستند فاخر این منطقه بکر معنوی را از غربت موجود خارج کنند و جایگاه موجود و فعلی این روستا به‌هیچ‌وجه تناسبی با جایگاه معنوی آن ندارد.

سردار مسعود بهاروند فرمانده پادگان حمزه سیدالشهدای خرم‌آباد و از دوستان دیرین شهدای قریه صاحب‌ الزمان (عج) در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مورد غنای فرهنگی و ظرفیت مذهبی روستای مقاومت در قبل از انقلاب، عنوان کرد: جایگاه مذهبی این روستا پیش از انقلاب به‌گونه‌ای بود که تنها رهبر مبارز راه حق و حقیقت در لرستان یعنی روحانی شهید سید فخرالدین رحیمی این مکان را به‌عنوان یکی از پایگاه‌های مبارزاتی اصلی خود برعلیه رژیم طاغوت انتخاب کرد.

حضور شهید رحیمی در روستای صاحب‌الزمان(عج)

وی بیان کرد: حضور شهید رحیمی در قریه صاحب‌الزمان(عج) سبب رشد فکری و دینی اهالی و درنهایت تبدیل روستا به پایگاه ضد رژیم شاهنشاهی شد و از پیر و جوان، زن و مرد و حتی نوجوانان محل همگی به مبارزان راه حقیقت و هدایت گران صحنه انقلاب شدند و حجتی شدند برای مردم روستاهای اطراف و حتی شهر خرم‌آباد.

فرمانده پادگان همزه سیدالشهدای(ع) خرم‌آباد، تصریح کرد: به محض پیروزی انقلاب و در همان روزهای نخست، جوانان روستای صاحب‌الزمان جزو اولین کسانی بودند که در خرم‌آباد اطراف شهید رحیمی را گرفته و هسته اولیه کمیته‌های انقلاب در شهر با حضور آن‌ها شکل گرفت و مسئولیت حفاظت منطقه و سروسامان دادن به وضعیت مردم را بر عهده گرفتند.

وی با اشاره به ناشناخته ماندن این روستا در تاریخ دفاع مقدس ایران اسلامی، گفت: این روستا آن‌قدر مظلوم است که حتی برای بعضی از ساکنان خود روستا غریب و ناشناخته است و هرچند شهداء میل به گمنامی دارند اما جای تأسف است که مسئولین قدم مؤثری برای شناسایی این مکان و انتقال مفاهیم همراه آن به نسل‌های بعدی نکرده‌اند.

  بهاروند با اشاره به خطر خالی شدن روستای صاحب‌الزمان(عج) از سکنه عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از بزرگان و رزمندگان، این روستا را به جهت کار و یا حسب وظیفه ترک نموده‌اند و این موضوع هم‌اکنون سبب شده که قریه بی‌روح و بی‌طراوت باشد.

ظرفیت روستای صاحب الزمان (عج) برای جاودانگی و سمبل شدن

 

  وی تصریح کرد: این روستا ظرفیت‌های فراوانی برای جاودانگی و سمبل شدن دارد، به‌طور نمونه اگر یک اثر یادمانی ارزشمند در محل احداث شود و در کنار آن تندیس شهدا نصب شود، در سر راه  حرکت کاروان راهیان نور از خرم‌آباد، می‌توان آن را به‌عنوان یکی از نمادها و یادمان‌های دفاع مقدس مطرح کرد زیرا گوشه گوشه‌ای روستا مزین به‌جای پای شهداست و محل تولد و مزار آن‌هاست.

فرمانده پادگان همزه سیدالشهدای(ع) خرم‌آباد با اشاره به جایگاه واقعی این روستا در بین دیگر مهدهای تولد شهدا بیان کرد: فکر می‌کنم که در بحث ایثار و شهادت این روستا در ایران بی‌مانند باشد و این را از روی جمعیت و میانگین رزمندگان، شهدا، جانبازان و آزادگان آن می‌گویم.

وی در مورد میزان آشنایی خود با شهدا و رزمندگان روستای صاحب‌الزمان (عج) افزود خداوند توفیقی داد که در همان ابتدای پیروزی انقلاب با مردم و جوانان این روستا آشنا شده و رفت‌وآمد هم داشته باشم و با شهدای والامقامی چون علی‌اکبر سعادت، محمد جهان مدهنی، علی‌رضا پاپی و سایر عزیزان از بدو تشکیل سپاه تا زمان شهادت همراه باشم.

مراد روشنی رئیس بنیاد شهید لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: روستای صاحب‌الزمان (عج) به‌طور حتم در یک برنامه مدون و با برنامه‌ریزی به جایگاه واقعی خود درصحنه ارزش‌های ماندگار دفاع مقدس در لرستان می‌رسد.

وی افزود: روستایی همانند قریه صاحب‌الزمان (عج) در حقیقت قدرت نرم جمهوری اسلامی در برابر استکبار جهانی است و باید سازوکار طوری فراهم شود که مضمون‌ها و مفاهیم ماندگار این روستا به نسل‌های آینده منتقل شود.

لزوم احیاء فرهنگی روستای مقاومت در خرم‌آباد

رئیس بنیاد شهید لرستان با اشاره به الزامات احیای فرهنگی روستای مقاومت در خرم‌آباد بیان کرد: اولین الزام روستا، موضوع احداث و یا تکمیل زیرساخت‌هاست و از مسئولان استانی به ویژه استاندار انتظار است که توجه ویژه‌ای برای احیای چنین مکان غنی فرهنگی داشتند.

روشنی تصریح کرد: اولین قدم‌های باید در حوزه عمران روستایی در این روستا برداشته شود و بعد از آن در موضوع معرفی شهدا، توجه به شهدای خاص، و طراحی و احداث یک یادمان ماندگار برای مجموعه قدم برداشت.

وی با اشاره به برجسته بودن جایگاه منطقه پر شقایق صاحب‌الزمان (عج) گفت: صداوسیمای لرستان جای دارد برای معرفی بهتر و فرهنگ‌سازی، با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و مرتبط با حوزه شهدا، یک فیلم مستند از شهدای روستای صاحب‌الزمان بسازد.

روشنی در مورد وظیفه بنیاد شهید استان لرستان در مورد روستای پر از شقایق لرستان عنوان کرد: بنیاد شهید تا جایی که می‌تواند و البته  با همکاری حوزه عمرانی استانداری و اداره کل میراث فرهنگی لرستان، نسبت به احداث زیرساخت عمرانی و فرهنگی و شناساندن این روستا به مردم شهر، استان و کشور تلاش می‌کند.

مردم روستای صاحب‌الزمان(عج) در صف اول مبارزه با طاغوت

وی با اشاره به فعالیت‌های جوانان این روستا در قبل و بعدازآن انقلاب خاطرنشان کرد: از سال 42 به این‌طرف مردم قریه صاحب‌الزمان (عج) در صف اول مبارزه با طاغوت بودند و در این مقطع بصیرت خود را نشان دادند اما اصل کار حماسه‌ساز در هشت سال دفاع مقدس صورت گرفت و در آن زمان با اهدای خون 76 شهید به انقلاب سنگ تمام گذاشتند.

76 شهید، 76 مادر دلشکسته، 76 خواهر دل غمین و 76 پدر قامت خمیده، 76 برادر تنها، حاصل عشق مردم قریه صاحب زمان به نظام ولایی جمهوری اسلامی ایران است و جای دارد قدم‌های عملی و اثرگذار برای معرفی این روستا به‌ عنوان دهکده مقاومت برداشته شود باشد که اگر چنینی مکان‌هایی علم شوند باید بیش‌ازپیش به انتقال مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس به نسل‌های فعلی و آینده امیدوار بود.منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • شاهرخی

    انصافا مردم ایل پاپی بی نظیرند

  • 110

    ممنون واقعا دستتون درد نکنه ، انشاالله بتونیم راه این شهدا رو ادامه بدیم

  • مصطفوی

    سلام ودرود بیکران از نشر چنین مطالبی

  • محمد

    احسنت

نظرات