میراث فرهنگی لرستان دست‌خوش سیاست‌زدگی

عدم رضایت کافی زائران راهیان نور به این دلیل است که کمبود اماکن اقامتی باعث می‌شود اماکنی مورد استفاده قرار گیرند که اساساً برای این کار ساخته نشده‌اند

لرستان خبر: بعد از پایان دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، گروه‌های مردمی خودجوش متشکل از رزمندگان شکل گرفت که در ایامی خاص نظیر عید نوروز، ایام محرم و ... کاروان‌هایی را برای بازدید از مناطق جنگی سامان می‌دادند و محل‌هایی نظیر یادمان‌های فعلی شلمچه، اروندکنار و فتح‌المبین مورد بازدید این کاروان‌ها قرار می‌گرفت. این روند تا سال 1376 ادامه پیدا کرد.
پس از سال 1376 اعزام کاروان‌های دانشجویی توسط بسیج آغاز شد و سپس بسیج محلات نیز شروع به اعزام کاروان‌هایی کرد. سفر مقام معظم رهبری در آغاز سال 1378 به یادمان شلمچه و حضور در میان زائران باعث شد توجه ویژه‌ای به موضوع به وجود آید و در اسفند همان سال دستورالعملی مبنی بر تشکیل ستاد هماهنگی راهیان نور با مسئولیت و ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد.
سال 1384 و با ابلاغ رهبری، ستاد مرکزی راهیان نور ماموریت خود را آغاز کرد. در حال حاضر، کاروان راهیان نور، بیش‌تر در تعطیلات نوروز و تابستان و مناسبت‌های دیگر، گروه‌های مردمی را برای بازدید از منطقه‌های جنگی به مناطق مرزی استان خوزستان به ویژه منطقه شلمچه اعزام می‌کنند.
مرکز آمار ایران در گزارشی که سال 1394 از اقامتگاه‌های عمومی کشور ارائه داده، آورده که در استان خوزستان بیش از 6 هزار تخت برای اقامت عمومی وجود دارد. این در حالی است که استان کوچک قم، حدود 8500 تخت اقامتی دارد. وضع البته در دو استان کرمانشاه و ایلام نسبت به لرستان بسیار بهتر است، چراکه کرمانشاه 2200 تخت و ایلام 1200 تخت در مجموع 3400 تخت اقامتی دارند.
از این‌روست که در نظرسنجی‌ای که از زائران این مناطق شده و در نشریه مطالعات راهبردی بسیج چاپ شده، فقط 46 درصد گفته‌اند که از وضعیت محل اقامتی این اردوها در حد زیاد و خیلی زیاد راضی هستند، اما در این بین سهم لرستان از حضور و تردد راهیان نور چقدر است و تا چه میزان به این مهم توجه شده است؟
 نبود زیرساخت‌های اقامتی در لرستان/ فرصت میزبانی از کاروان‌های راهیان نور را از دست ندهیم
از آن‌جا که استان لرستان دارای آثار تاریخی و طبیعی فراوانی برای جذب گردشگر است و در مسیر عبور راهیان نور به خوزستان قرار دارد توجه به زیرساخت‌های حوزه گردشگری به ویژه ساخت هتل و مراکز اقامتی و نیز تکیل باغ‌موزه دفاع مقدس می‌تواند در زمینه رونق صنعت توریسم استان تاثیرگذار باشد.
1500 تخت اقامتی در لرستان در قالب هتل و مهمان‌پذیر وجود دارد که با استاندارد 2500 تخت اقامتی فاصله زیادی دارد و سهمی نیم درصدی در کشور به خود اخنصاص داده است! استانی با بیش از 2500 اثرطبیعی و تاریخی که دومین استان از این لحاظ محسوب می‌شود، متاسفانه‌ای بهره‌ای از وجود این آثار نمی‌برد!
زائرانی که از تهران و شمال به سمت این یادمان‌ها عزیمت می‌کنند در طول مسیر خود تا لرستان به علت نزدیکی شهرها و همچنین امکانات تفریحی و رفاهی مناسب خستگی سفر را احساس نمی‌کنند ولی معمولاً ترجیح می‌دهند با یک توقف کوتاه مسیر خود را ادامه بدهند اما در طول مسیر لرستان‌- خوزستان به علت سرسبزی و طبیعت زیبای استان ما و همچنین آثار تاریخی فراوان از جمله قلعه فلک‌الافلاک بدشان نمی‌آید اقامتی هر چند کوتاه داشته باشند و در این بین، هنر ماست که زمان اقامت آنان را در استان افزایش داده و از وجود آن‌ها در توسعه گردشگری و رفع بیکاری مزمن و گریبان‌گیر استان استفاده حداکثری را ببریم.
اردی‌بهشت 94  در جلسه شورای آموزش و پرورش لرستان که به ریاست استاندار لرستان و با حضور نماینده ولی فقیه در لرستان و برخی از مدیران استانی در استانداری لرستان برگزار شد، طرح ساخت اردوگاه 200 هکتاری بزرگ دانش‌آموزی لرستان در ورودی آزاد‌راه خرم‌آباد‌- پل زال تصویب شد. طرح ساخت این اردوگاه که مورد قبول همه حاضران در جلسه قرار گرفت یک طرح ملی است و هدف از ساخت این اردوگاه رفع مشکل کمبود جا برای دانش‌آموزان و اردوهای راهیان نور است ولی همچنان از شروع ساخت آن خبری نیست. این درحالی است که کاروان‌های عبوری راهیان نور نسبت به توقف در لرستان رضایت درخوری نداشته‌اند و حتی سپاه استان مازندران به خاطر بُعد مسافت، اقدام به ساخت اردوگاه اقامتی راهیان نور خود در خرمشهر کرده است که در صورت وجود این اردوگاه در استان، شاید ثمره آن نصیب لرستان می‌گردید. 
 عدم رضایت کافی زائران راهیان نور به این دلیل است که کمبود اماکن اقامتی باعث می‌شود اماکنی مورد استفاده قرار گیرند که اساساً برای این کار ساخته نشده‌اند و در نتیجه مناسب اقامت نیستند. (مثل پادگان‌ها یا حسینیه‌ها) این موضوع به‌خصوص در مورد اردوهای خانوادگی نمود پیدا می‌کند.
آن‌چه در این مقاله ارائه گردید نیاز روز‌افزون لرستان به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری قبل از تبلیغات تبدیل لرستان از معبر به مقصد است و نیک است میراث فرهنگی استان که چند سالی است دست‌خوش سیاست‌زدگی بوده و کم‌تر به این مقوله توجه داشته، به این مهم با نگاه عمیق‌تری بنگرد چرا که استانی که روزانه  پذیرای زیادی از زائرین یادمان‌های دفاع مقدس است می‌تواند از این فرصت‌ها بهره کافی برده و همچون استان‌های دیگر مانند سمنان که زائرین امام هشتم را پذیرا بوده و از درآمد حضور و تردد آنان سود سرشاری می‌برد، لرستان هم سهم خود را به خاطر حضور جغرافیایی در مسیر عبور کاروان‌های راهیان نور و همچنین کاروان‌های عتبات عالیات با ایجاد اماکن اقامتی استاندارد و ارزان‌قیمت کسب کند.
میرحسین شیخی‌بهاروند
کارشناس ارشد روابط بین‌الملل  

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات