عضو شورای عالنی انقلاب فرهنگی:

رییس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستگاه های تربیتی و آموزشی باید روی باورهای دینی جوانان کار کنند.

به گزارش لرستان خبر، حسن بنیانیان شامگاه سه شنبه با حضور در لرستان و در نشست تخصصی «نقش فرهنگ و هنر در اقتصاد مقاومتی» به تعریف فرهنگ از دیدگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: فرهنگ نظام واره ای از باورها و مفروضات اساسی، ارزش ها، آداب، الگوهای رفتاری ریشه دار و نمادها بوده که ادراکات رفتار و مناسبات جامعه را شکل می دهد.

دستگاه های تربیتی و آموزشی باید روی باورهای دینی جوانان کار کنند

وی با بیان اینکه ما به دنبال اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی هستیم که فرهنگمان را قربانی نکند، عنوان کرد: فلسفه شکل گیری اقتصاد مقاومتی اهمیت حفظ ارزش های انقلاب اسلامی است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه فلسفه شکل گیری اقتصاد مقاومتی تاکید بر اهمیت حفظ اقتصاد اسلامی است، افزود: برای پویا کردن اقتصاد کشور مشکلات فرهنگی وجود دارد لذا باید این مشکلات را به‌درستی شناخت تا بتوان اقتصاد کشور را پویا کرد.

بنیانیان نقش فرهنگ و هنر را در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر دانست و بیان داشت: رابطه فرهنگ و اقتصاد دو طرفه بوده و اگر کسی بخواهد برای تحقق شعار سال مبنی بر «اقتصاد مقاومتی» خدمتی انجام دهد باید این تعاملات را به خوبی شناخته و درک کند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه های تربیتی و آموزشی باید روی باورهای دینی جوانان و مقوله های فرهنگی کار کنند، افزود: هنر نیز در ارتقاء فرهنگ تاثیرگذار بوده و ابزار زیباسازی، تاثیرگذاری، ماندگاری، پذیرش وسیعتر آموزه های اسلامی و فعالیت های فرهنگی است.

سیاست های راهبردی برای ایجاد تحولات فرهنگی

رییس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه کارکرد افراد در اقتصاد و فرهنگ جامعه نقش سازنده یا مخرب دارد، افزود: تاثیرات متقابل فرهنگ و اقتصاد همراه سازی هر نوع سیاست گذاری اقتصادی را با سیاست گذاری فرهنگی الزامی می کند.

بنیانیان با بیان اینکه باید در اقتصاد روشی را پیدا کنیم که همزمان فرهنگ نیز اصلاح شود، عنوان کرد: اصلاح فرهنگ کاری اقتصادی است و با کار درست فرهنگی اقتصاد را پویا کرده و منابع را اصلاح می کنیم.

وی با بیان اینکه ما حق نداریم برای حل مشکلات فرهنگی اقتصاد را نابود کرده و برای حل مشکلات اقتصادی نیز فرهنگمان را از بین ببریم، گفت: نگاه ما در حوزه فرهنگ دچار ضعف است زیرا نمی توانیم باورهای خود را به ارزش تبدیل کرده و ارزش ها را به شکل رفتار درآوریم تا مردم لذت دین داری را بچشند.

این مدرس دانشگاه به سیاست های راهبردی برای ایجاد تحولات فرهنگی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: شناسایی ابعاد داده و ستاده اقتصاد با فرهنگ، پذیرش اهمیت اصلاح فرهنگ در نگاه سیاست گذاران برای حل ریشه ای معضلات اقتصادی و همراه سازی آحاد مردم در اصلاح نقش خویش از جمله این سیاست هاست.

روش های غلط تربیتی در مدارس کشور

بنیانیان با بیان اینکه فاصله کشورهای توسعه یافته و کشورهای توسعه نیافته به سرعت در حال افزایش است، عنوان کرد: کشورهای پیشرفته نیروهای انسانی و نخبگان کشورهای جهان سوم را جذب کرده و به کشور خود می برند سپس با مدیریت آن ها محصولات با کیفیت بالا تولید می کنند و به کشورهای جهان سوم می فروشند و این امر باعث ثروتمندتر شدن کشورهای پیشرفته و فقیرتر شدن کشورهای ما می شود.

وی با بیان اینکه آمریکا دائما در کشورهای که استعدادهای درخشان دارند در حال توطئه چینی است، افزود: تنها کشوری که می تواند روند فرار مغزها به دیگر کشورها را قطع کند ایران است که در این راستا باید بتوان استعدادهای درخشان کشور را متدین کرده تا به راحتی به کشورهای دیگر نرفته و برای دشمنان کار نکنند.

رییس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سالی ۲۵۰ هزار نفر استعداد و نخبه متقاضی خروج از کشور هستند، گفت: یک بافنده ایرانی باید ۱۴ ماه روی یک فرش کار کند تا بتواند به سختی آن را در بازار به فرش برساند در حالیکه ساخت یک رادیو ژاپنی ۱۳ دقیقه بوده و بازار فروش آن بسیار زیاد است و این بدان معناست که علم می تواند معادلات بازار را به هم بریزد.

بنیانیان به برخی روش های غلط تربیتی در مدارس کشور اشاره کرد و تصریح کرد: در آموزش و پرورش هر چه دانش آموزان با استعدادتر باشند کمتر کار تربیتی روی آن ها صورت می گیرد و کار تربیتی عموما در مدارس با سطح متوسط انجام می شود که این یک مصیبت بزرگ است.

لزوم رشد علمی و فناوری در کشور

وی افزود: یکی از فرهنگ های غلطی که در مدارس جا افتاده این است که به دانش آموزان می گویند اگر درس نخوانید باید کار کنید و این امر باعث می شود که این دانش آموزان هنگامیکه تحصیلات دانشگاهی کسب کردند کار را عیب دانسته و به تنبلی روی آورند.

 این مدرس دانشگاه یکی از دلایل عقب ماندگی کشورها را استفاده از نظام های غیربومی دانست و گفت: چون این نظام ها بومی آن کشور نیستند اختلال ایجاد می کنند لذا باید نظام های مختلف هر کشور با فرهنگ و اقتصاد آن سازگار باشد تا منجر به پیشرفت در کشور شود.

بنیانیان با تاکید بر اینکه برای ایجاد توسعه در کشور باید هر ساله در آن کشور رشد اقتصادی وجود داشته باشد، بیان داشت: برای توسعه هر کشور باید مصرف داخلی آن پایین آمده تا افراد بتوانند پس انداز داشته باشند سپس این پس اندازها باید به سرمایه گذاری تبدیل شوند در حالیکه در کشور ما مردم به جای اینکه پس اندازهای خود را به سرمایه گذاری تبدیل کنند آن ها را صرف خرید سکه یا زمین می کنند.

وی اضافه کرد: برای توسعه در کشور باید کیفیت تولیدات داخلی بالا رفته و قیمت ها کاهش یابد تا مردم کالاهای داخلی خریداری کنند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه فرهنگ کارگری کشور به شدت مسئله دار است، عنوان کرد: باید مردم را به مصرف کالاهای داخلی تشویق کرده و بخشی از تولیدات داخلی با کیفیت به کشورهای دیگر صادر شوند تا بتوانند ثروت ایجاد کنند.

بنیانیان ادامه داد: برای تولید کالاهای داخلی با کیفیت لازم است رشد علمی و فناوری در کشور به سرعت بالا رود.

منبع: مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات