باحضور عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

نشست تخصصی «نقش فرهنگ و هنر در اقتصاد مقاومتی»باحضور عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خرم آباد برگزار شد

به گزارش لرستان خبر، حسن بنیانیان شامگاه سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: برای رشد اقتصادی فقط نباید اقتصاد را نجات داد بلکه فعالیت های سیاسی کشور هم باید با رشد اقتصادی هماهنگ باشند.

وی با بیان اینکه بی عدالتی در کشور در حال توسعه است، بیان داشت: استانی مانند اصفهان دارای حجم زیاد سرمایه گذاری است در حالیکه استان های محرومی همچون ایلام و کهگیلویه از سرمایه گذاری محروم هستند چرا که مسئولان این استان ها با معضلات فرهنگ اقتصادی آشنا نیستند.

تحقق اقتصاد مقاومتی در هر استان نیازمند داشتن اتاق فکر است

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی در هر استان نیازمند داشتن اتاق فکر است، عنوان کرد: همه اقشار جامعه از جمله فرهنگیان، روحانیون، هنرمندان و ... باید ابتدا نسبت به شناخت معضلات فرهنگ اقتصادی آشنا شوند سپس برای درمان این معضلات در حیطه کاری خود اقدام کنند.

بنیانیان گفت: در خطبه های نمازجمعه باید از کسانیکه سرمایه خود را برای اقتصاد کشور هزینه کند تقدیر شود.

وی میزان بیکاری فارغ التحصیلان کشور را حدود ۴۲ درصد برشمرد و گفت: در استان ها باید نماینده هایی انتخاب شوند که دردهای مردم را شناخته و برای رفع آن ها چاره اندیشی کنند.

بنیانیان با اشاره به اینکه از سال ۴۷ تا ۸۶ تعداد واحدهای توزیع کالا در کشور تقریبا شش برابر شده در حالیکه جمعیت کشور در همین مدت ۲.۶ برابر شده است، افزود: سرانه تعداد واحدهای صنفی افزایش شدیدی داشته که این امر باعث افزایش واسطه گری، افزایش هزینه نظارت ورعایت نشدن استانداردهای لازم می شود.

۷۵ درصد مشکلات جامعه را مشکلات فرهنگی دانست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه چهار هزار شهید برای مبارزه با مواد مخدر جان خود را فدا کردند، گفت: ۴۵ درصد درگیری های کشور و ۶۵ درصد ورودی زندان ها مربوط به مواد مخدر بوده است.

بنیانیان ۷۵ درصد مشکلات جامعه را مشکلات فرهنگی دانست و افزود: هزینه ماهانه ای که برای نگهداری یک زندانی و تامین خوراک او و کمک به خانواده اش صرف می شود حدود چهار میلیون تومان است لذا باید در زمینه کاهش زندانیان فرهنگسازی لازم از سوی دستگاه های مرتبط انجام شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در فضای رسانه ای کشور به راه اندازی چند کارخانه محدود شده است، عنوان کرد: این در حالی است که راه اندازی کارخانه و کارگاه های تولیدی تنها مربوط به پنج درصد بحث اقتصاد مقاومتی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در اقتصاد مقاومتی برای همه اقشار جامعه کار وجود دارد، بیان داشت: در سراسر کشور مدیران عادت کرده اند مشکلات خود را به مسئولان مافوق اطلاع داده تا سهم دستگاه خود را از نفت دریافت کنند در این حالت هیچکس به استعداد خود توجه نمی کند.

هنرمندان با درک مسائل فرهنگی باید در این حوزه ایده پردازی داشته باشند

بنیانیان بر لزوم ساخت فیلم ها و نمایش هایی در خصوص اهمیت اقتصاد مقاومتی در کشور تاکید کرد و گفت: در هر استان ده ها هنرمند جوان وجود دارد که با خلق فیلم های کوتاه، بلند، تله فیلم و ... می توانند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی کار کنند لذا باید در حوزه های هنری و ادارات ارشاد استان ها حلقه های واسطی ایجاد شود تا مدیران مشکلات فرهنگی و اقتصادی را با هنرمندان مطرح کرده تا هنرمندان با ابزار هنر مخاطبان را اصلاح کنند.

وی افزود: در کشور ما یک معضل به نام تنبلی اجتماعی وجود دارد که باید ابعاد آن مشخص شده و هنرمندان با ایده پردازی در این حیطه هنرنمایی کنند.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه هنرمندان باید درک عمیق از فرهنگ و تاثیرات متقابل آن روی اقتصاد داشته باشند، ادامه داد: هنرمندان با درک مسائل فرهنگی باید در این حوزه ایده پردازی داشته باشند.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات