مطالبه‌ای که به تحقق نزدیک می‌شود

حریم امام‌زاده زید بن علی(ع) خرم‌آباد توسط مغازه‌های تجاری احاطه‌شده و با توجه به وعده استاندارلرستان برای تأمین بخشی ازاعتبار آزادسازی این حریم، امیدها در این زمینه رنگ گرفته است.

به گزارش لرستان خبر، موضوع آزادسازی حریم امام‌زاده زید بن علی(ع) خرم‌آباد سال‌هاست به‌ یکی از مطالبات مردم مرکز لرستان تبدیل‌شده است، موضوعی که به نظر می‌رسد با توجه به وجود بناهای تجاری و اتصال به بازار شهر نیازمند برنامه‌ریزی میان‌مدت است.

معطلی ۶ ساله اجرای طرح آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی(ع)

این امامزاده در مرکز بازار قدیمی شهر خرم‌آباد قرار دارد و انتظار اینکه کار آزادسازی آن در کوتاه‌مدت عملیاتی شود چندان امیدوارانه نیست اما در صورت برنامه‌ریزی میان‌مدت و همچنین تعامل و همکاری مردم می‌توان این مطالبه چندین ساله را محقق کرد.

حجت‌الاسلام مرتضی خاک‌باز مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان شامگاه شنبه در دیدار با استاندار لرستان در رابطه با بررسی طرح آزادسازی حریم امام‌زاده «زید بن علی»(ع) اظهار داشت: اجرای طرح آزادسازی حریم این امامزاده در مرکز لرستان در سال ۸۹ به تصویب رسیده است.

نیاز ۵ میلیارد تومانی برای اجرای طرح آزادسازی

وی بابیان اینکه طرح آزادسازی در حجم بسیار بزرگی تهیه‌شده است عنوان کرد: در این راستا این طرح برای اجرا نیاز به تعدیل دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان بابیان اینکه ۹۳ مغازه در حریم این امامزاده قرار دارند عنوان کرد: این در حالی است که عمده این مغازه‌ها نیز وقفی و موقوفه هستند.

حجت‌الاسلام خاک‌باز با اشاره به اعتبار موردنیاز برای خریداری این تعداد مغازه و اجرای طرح آزادسازی حریم امام‌زاده زید بن علی(ع) بیان داشت: درمجموع ما در این زمینه نیازمند به پنج میلیارد تومان اعتبار هستیم.

استانداری لرستان وارد عمل شد

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در این جلسه در سخنانی با تأکید بر لزوم اجرای طرح آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی(ع) اظهار داشت: آزادسازی حریم این امامزاده یکی از مطالبات جدی مردم خرم‌آباد است.

وی با اشاره به بازدید از وضعیت حریم این امامزاده در مرکز لرستان عنوان کرد: در بازدیدی که در این زمینه داشتیم یکی از مطالبات اساسی مطرح‌شده از سوی مردم آزادسازی حریم این امامزاده بود که باید به آن پاسخ مثبت بدهیم.

استاندار لرستان با تأکید بر لزوم اختصاص اعتبارات لازم برای اجرای طرح آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی(ع) تأکید کرد: در این راستا استانداری لرستان ۵۰ درصد اعتبار موردنیاز برای اجرای این طرح را متقبل خواهد شد.

اختصاص یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان از سوی استانداری

بازوند با تأکید بر اینکه باید در این راستا به‌مرورزمان اقدام به خریداری مغازه‌های اطراف حرم امامزاده زید بن علی (ع) کرد گفت: باید با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی امسال حداقل ۵۰ مغازه را از طرف این امامزاده خریداری و نسبت به اجرای طرح آزادسازی حریم آن اقدام کرد.

وی بیان داشت: برای خریداری این تعداد مغازه حدود ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید تأمین شود.

استاندار لرستان به تخریب این مغازه‌ها اشاره کرد و گفت: کار تخریب مغازه‌ها، جمع‌آوری و ساماندهی اطراف این امامزاده از سوی اداره کل راه و شهرسازی لرستان باید صورت گیرد.

بازوند بابیان اینکه از مجموع ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز استانداری لرستان اقدام به تأمین یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان آن خواهد کرد گفت: همچنین یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان دیگر نیز باید از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تأمین شود.

وی بیان داشت: استانداری لرستان در اختصاص اولین تنخواه خود اقدام به تأمین این میزان اعتبار خواهد کرد.

 آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی(ع) ۱۵ خرداد شروع شود

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه کارهای اداری، قضایی، دعاوی، متقاعد ساختن مالکان مغازه‌ها و ... اجرای طرح آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی بر عهده اوقاف و امور خیریه است عنوان کرد: ما نیز اقدام به تأمین ۵۰ درصد اعتبار موردنیاز در این زمینه خواهیم کرد.

بازوند تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب کار شروع آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی تا ۱۵ خردادماه امسال آغاز شود.

بنابراین گزارش مقبره‌ زید بن على(ع) در محله‌اى به همین نام، در غرب مسجد جامع خرم‌آباد و در مرکز بازار روز این شهر واقع‌شده است.

لزوم توسعه گردشگری مذهبی در خرم‌آباد

حریم مقبره شش هزار مترمربع وسعت دارد که درگذشته گورستان بوده است. در میان این زمین، ‌ مقبره‌اى وجود دارد که آیات و کلمات مقدس را با خط نسخ و به‌طور برجسته بر آن نقش کرده‌اند. روى لبهٔ‌ شرقى مقبره، نام استادکار نجار و تاریخ احداث آن آمده است.

بناى کنونى مقبره به سال ۱۳۰۷ هجرى قمرى مربوط مى‌شود. بر اساس سنگ‌نبشتهٔ بنا که به خط کوفى است، این مقبره در سال ۴۰۴ هجرى قمرى به‌فرمان بدر بن حسنویه ساخته‌شده و به زید بن علی بن حسین بن علی بن طالب(ع) تعلق دارد.

بناى مقبره، هشت‌ضلعی است که چهار ضلع اصلى دارد و هر یک از این اضلاع نیز به ضلع‌هاى کوچک‌ترى تقسیم‌شده‌اند.

تمام بنای امامزاده زید بن علی خرم‌آباد از آجر ساخته‌شده است. صندوقى چوبى و قهوه‌ای‌رنگ با نقوش زیباى کنده‌کاری‌شده، روى قبر جاى گرفته است. در هر دو گلدستهٔ مقبره نیز پله‌هایى براى رفتن به پشت‌بام کار گذاشته‌شده‌اند.

مقبره دارای دو گلدسته مدور آجری در دو طرف بوده که با کاشی‌های زیبایی که کلماتی مقدس بر آن نوشته‌شده مزین شده است. درب اصلی حرم از چوبی مخصوص و به شکل زیبایی ساخته‌شده و آیات و کلمات مقدس با خط نسخ و به‌طور برجسته بر آن نقش شده است.

در حال حاضر به دلیل قرارگیری این امامزاده در مرکز بازار شهر خرم‌آباد حریم این بقعه به‌وسیله مغازه‌هایی احاطه‌شده که برای توسعه گردشگری مذهبی در خرم‌آباد نیاز به آزادسازی حریم این بنا است.
منبع مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • الف -ح

    تا جایی که من شنیدم بدن مبارک زیدابن علی ابن حسین (ع) سوزانده شده ..آیا کسی میدونه که وافعا این حرم متعلق به ایشون هست یا از نوادگان حضرت موسی ابن جعفر (ع ) هستن؟؟؟؟؟؟؟

  • طولابی

    با سلام در کتاب های مختلف مذهبی نوشته که شده به دستور هشام ،بدن زیدرا در کوفه بالای دار بردند وپس از مدتی جنازهاش را سوزاندند اما در همان جای دار ،در کنار شط کوفه برایش مقامی ساخته اند(لطفا مطالعه کنید سپس نسبت به امام حسین دهید)

نظرات