ضرورت مبارزه با رخنه های فرهنگی

شبکه اجتماعی اینستاگرام طی چند سال گذشته به یکی از شبکه های پرمخاطب مجازی در ایران بدل شده است و عدم نظارت بر آن سبب شده به فضایی بی در و پیکر برای ترویج بی اخلاقی و فساد تبدیل شود. این در حالی است که مسئولان فرهنگی واکنشی نشان نداده اند و ضرورت توجه به مسائل فرهنگی و جلوگیری از ترفندهای دشمن برای تغییر سلایق و علایق مردم کشورمان را با هدف نفوذ فرهنگی نادیده می انگارند.

به گزارش لرستان خبر، مسئله فرهنگی از مهم ترین مسائلی است که در جامعه باید به آن توجه داشت به ویژه زمانی که غربی ها برای نفوذ در کشور همواره از حوزه فرهنگ وارد می شوند تا ذهنیت کلی جامعه را به تدریج دستخوش تغییر کنند. متاسفانه گاه این موضوع توسط مسئولان نادیده انگاشته می شود، حال آنکه تبعات بی توجهی به مسائل فرهنگی چنان سنگین است که هیچ گونه قصوری در این خصوص پذیرفته نخواهد بود.

جالب است که بدانیم که آن ها راه های بسیاری را برای رسیدن به اهداف خود در نظر می گیرند که هرگز گمان نمی کنیم برای ما ضرر و زیانی به همراه داشته باشد. نمونه ها فراوان است، اما شبکه مجازی مانند اینستاگرام از باقی پیشی گرفته است؛ فضایی که افراد به راحتی می توانند بی هیچ محدودیتی هر نوع تصویری را در آن به نمایش بگذارند و هیچ گونه منعی هم برای افراد کم سن و سال وجود ندارد. این موضوع سبب می شود که قشر جوان و نوجوان که در معرض بیشترین تأثیرپذیری هستند، به دلیل سهولت دسترسی به صفحات مختلف که در بسیاری مواقع نیز نامناسب و ناهنجار است، آسیب پذیرتر باشند و تبعات فرهنگی این موضوع، در آینده، جامعه را متضرر کند.

شاید در نگاه اول، ناهنجاری در فضاهای مجازی، موضوع چندان گسترده و کلانی به نظر نرسد که در حوزه فرهنگی احساس خطر کنیم، اما این موارد مصداق “رخنه فرهنگی” است که از فروردین ۱۳۹۳ توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد و ایشان به مسئولان فرهنگی فرمودند که : “باید مراقب رخنه های بسیار خطرناک فرهنگی باشند”.

شبکه اجتماعی اینستاگرام طی چند سال گذشته به یکی از شبکه های پرمخاطب مجازی در ایران بدل شده است و عدم نظارت بر آن سبب شده به فضایی بی در و پیکر برای ترویج بی اخلاقی و فساد تبدیل شود. این در حالی است که مسئولان فرهنگی واکنشی نشان نداده اند و ضرورت توجه به مسائل فرهنگی و جلوگیری از ترفندهای دشمن برای تغییر سلایق و علایق مردم کشورمان را با هدف نفوذ فرهنگی نادیده می انگارند.

در این شبکه های اجتماعی، موضوع مهم مربوط به تغییر الگوهای زندگی است؛ یعنی دشمنان در صدد هستند که رنگ و بوی زندگی ایرانی-اسلامی به یغما برود و غرب برای نفوذ فرهنگی، سبک زندگی غربی را در خلال تصاویری به ویژه در خصوص نوع پوشش، در اذهان جامعه تثبیت کند تا به اهداف خود دست یابند. حال آنکه در این میان، این مسئولیت دست اندرکاران فرهنگ است که دوچندان می شود، اما متاسفانه بی اعتنایی به این موارد سبب شده است که جبهه مردمی مقابله با فساد پا به میدان بگذارند و در فضای مجازی دست به کار شود تا مردم به رخنه های فرهنگی در چنین محیط هایی آگاه شوند.

فرهنگ به تعبیر مقام معظم رهبری به معنای باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم و آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام بخش مردم در حرکات و اعمال آنهاست.

حال در اینستاگرام، اوضاعی به وجود آمده است که نیاز به توجه مسئولان فرهنگی دارد تا گره از بسیاری از مشکلات کشور باز شود. حریم عفت جامعه نیاز به پاسداری دارد و تمام نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ باید در این خصوص اقدام کنند و نسبت به عملکرد خود نیز پاسخگو باشند. چرا که رها کردن چنین فضایی که تنها خصوصیات ناهنجار اجتماعی مانند خودنمایی و تکیه بر ارزش هایی را که بیشتر به ضد ارزش شباهت دارد، برجسته می کند و مجالی نامناسب برای ارتباطات غیر قابل کنترل فراهم می کند و در فضایی با حرکت مداوم و پیوسته، به باورهای دینی فرد نفوذ کرده و اعتقادات او را دچار تزلزل می کند. و این امر کاملا خلاف مسیر آزادی و اختیار انسان است که برخی با مغلطه سعی در توجیه آزادی و رهایی در این فضا به چنین بهانه ای، دارند.

حال وظیفه ای که بر دوش مسئولان فرهنگی است، توسط جوانانی انقلابی به عهده گرفته شده تا در قالب جبهه مردمی، جلوگیری از رخنه فرهنگی را مد نظر قرار دهند و تلاش های مستمر دشمن را در هنجارشکنی های اجتماعی در این فضا، خنثی کنند. فعالیت این جبهه نیز به صورتی است که افراد فاسدی که در شبکه های مجازی مانند اینستاگرام به قبح زدایی مشغول هستند و تصاویری نامناسب به اشتراک می گذارند، شناسایی کنند و نسبت به انجام منکر، به آنان هشدار دهند.

امام خمینی (ره) در بخشی از وصیت نامه سیاسی-الهی خود فرموده بودند که “همه بدانیم که آزادی به شکل غربی آن، که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است. و تبلیغات و مقالات و سخنرانیها و کتب و مجلات برخلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است . و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیری از آنها واجب است. و از آزادیهای مخرب باید جلوگیری شود. و از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه مسئول می باشند و مردم و جوانان حزب اللهی اگر برخورد به یکی از امور مذکورنمودند به دستگاههای مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهی نمودند، خودشان مکلف به جلوگیری هستند”

حال با توجه به سخنان امام خمینی(ره)، همه در قبال فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی که موجبات بی بند و باری و فساد را فراهم می کند و فرهنگ جامعه را در معرض هجمه دشمن قرار می دهد، مسئول هستیم.

مسئله فرهنگی مستقیما با مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ارتباط است و برای رسیدن به تعالی در جامعه، باید آفت های این حوزه را به درستی شناسایی کرد و با فرهنگ سازی صحیح در جامعه، از رخنه های فرهنگی جلوگیری به عمل آورد. زمانی که مردم هوشیار باشند، دشمن دیگر نمی تواند چنین فضاهایی را جولانگاه اهداف شوم و پلید خود بداند چرا که دیگر با افرادی رو به روست که دغدغه اخلاق و هنجارهای اجتماعی دارند و از اشاعه فحشا به هر طریقی جلوگیری می کنند که به فرموده مقام معظم رهبری، «فرهنگ مثل هوایی است که چه بخواهیم چه نخواهیم باید تنفس کنیم، بنابراین اگر تمیز باشد یا آلوده، اثر متفاوتی بر جامعه و کشور خواهد داشت.» پس چه بهتر که این هوا را پاکیزه نگاه داریم و وظیفه خود بدانیم زمانی که مسئولان در خواب غفلت به سر می برند، خود به میدان پا گذاشته و با مصادیق فساد و رخنه فرهنگی مبارزه کنیم.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات