لرستان خبر گزارش می دهد

انقلابی ماندن پس از گذشت ۲۷ سال از رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین محورهای فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری در جمع مردم است که بازخوانی اندیشه‌های امام در این راستا می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش لرستان خبر، خردادماه یادآور تلخی‌های بسیاری در تاریخ انقلاب اسلامی ملت ایران است که آمیخته با درس‌های مقاومت و ایستادگی آن‌ها در مقابل استبداد زمان و اطاعت از ولایت مطلقه فقیه است. قیام خونین مردم در 15 خرداد سال 42 و در پی آن دستگیری و تبعید امام خمینی(ره) یکی از حوادث مهم تاریخ انقلاب است که از حافظه مردم انقلابی ایران پاک نمی‌شود.

در 14 خردادماه سال 1368 فروغ خورشید عالم‌تاب جهان تشیع در عصر حاضر، امام خمینی(ره) پس از سال‌ها مجاهدت و رهبری ملت ایران به ملکوت اعلی پیوست و سکان هدایت کشتی متلاطم انقلاب را در بازه‌ای حساس از تاریخ ایران اسلامی به دستان باکفایت خلف صلح خود امام خامنه‌ای داد و پس‌ازآن باوجود توطئه‌های فراوان و کارشکنی‌های داخلی و خارجی ایستادگی ملت مقاوم و مبارز ایران اسلامی به رهبری ایشان ادامه یافته و تا به امروز مصون و محفوظ از خطرات پیش رو به حیات خود ادامه داده است.

خطر تحریف اندیشه‌های امام و وارونه نشان دادن انقلاب اسلامی

اما آنچه در روزهای پیش رو به‌عنوان سندی واضح و آشکار در داستان سازی غرب به همراهی عناصر داخلی رقم می‌خورد، تحریف اندیشه‌های امام راحل و وارونه نشان دادن انقلاب اسلامی ایران به تعبیر آن‌هاست موضوعی که با هدایت رسانه‌های شاخص غربی به روی آنتن ماهواره‌ها و شبکه‌های پرمخاطب اجتماعی رفته تا برخی افراد بدون شناخت و واکاوی ریشه‌های انقلاب اسلامی و رموز بقاء آن اقدام به تائید اظهارات نسنجیده آن‌ها کنند.

بازخوانی اندیشه‌های امام خمینی(ره) آنجا اهمیتی دوچندان می‌یابد که در تقابل اندیشه‌های انقلاب اسلامی و جریانات انحرافی شکل‌گرفته پس‌ازآن بتوان راه نفوذ بیگانگان را یافته و با استفاده از اندیشه‌های امام راحل بتوان این راه‌های نفوذ را مسدود کرد.

بیانات ارزشمند روز گذشته مقام معظم رهبری در بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام راحل در جمع پرشور مردم انقلابی و تأکید ایشان بر لازمه انقلابی ماندن آحاد مختلف مردم گواه بازخوانی درست اندیشه‌های آن یار سفرکرده پس از گذشت 27 سال است که به گفته معظم له « جوانان انقلابی‌اند و می‌توانند انقلابی باشند، خیلی از این جوانانی که امام(ره) را حتی ندیده‌اند. این هم خطاست که بگوییم انقلابی یعنی طرف افراطی است، انقلابی گری به معنای افراطی‌گری نیست، این حرف دشمنان اسلام است و نباید در فرهنگ سیاسی ما جا باز کند، دشمن این‌ها را در رسانه‌های خود تکرار می‌کنند.»

ایشان در فراز دیگری از سخنان خود برای انقلابی بودن شاخصه‌هایی را بیان کردند که شامل « اول پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب، دوم هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن‌ها، سوم پایبندی به استقلال همه‌جانبه کشور، چهارم حساسیت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن و پنجم تقوای دینی و سیاسی» داشتن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن ترابی امام‌جمعه بروجرد در خصوص لازمه بازخوانی اهداف انقلاب و بازشناسی شاخصه‌های خط امام(ره) می‌گوید: قطعاً انقلاب اسلامی هیچ‌گاه نمی‌تواند خود را فارغ از اندیشه‌های امام بداند و به تعبیر مقام معظم رهبری این انقلاب بی‌نام خمینی(ره) در هیچ کجای جهان شناخته‌شده نیست.

وی با مروری بر شاخصه‌های اصلی خط امام روح‌الله می‌افزاید: بسیاری از افراد این روزها خود را مدافع انحصاری امام و در خط ایشان می‌دانند اما با تبیین شاخصه‌های اصلی خط امام باید دید که آیا واقعاً ادعای این افراد در اینکه مرید و پیرو راه امام هستند درست است و یا اینکه نه منافعشان اقتضا می‌کند که از امام سخن بگویند.

مقابله با شعار جدایی دین از سیاست

امام‌جمعه بروجرد یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های خط امام را اسلامیت ذکر کرده و عنوان می‌کند: اسلام همه‌چیز امام بود و تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف و اقامه دین خدا مصروف داشت و با نفی تحجر و کج‌اندیشی و پرهیز از التقاط در فهم دینی، اسلام ناب را به همه شناساند و توجه مراکز دینی و حوزه و دانشگاه را به درک صحیح و واقعی از انقلاب معطوف کرد.

وی بیان می‌کند: دیگر مشخصه بارز امام این بود که ایشان با توجه به مقتضیات زمان و مکان عنصر مصلحت را در شناخت و روش صحیح استنباط اسلام و پویایی فقه جعفری بارها مطرح کردند. اسلام امام اسلام تک‌بعدی و گوشه‌نشینی محدود به محراب و منبر نبود. امام با آغاز انقلاب نشان دادند موج اسلام‌خواهی می‌تواند بنیان ظلم را متزلزل کند.

ترابی تصریح می‌کند: امام صاحبان شعار جدایی دین از سیاست را سرنگون کرده و نشان دادند اسلامی که نسبت به دشمنان بی‌تفاوت باشد اسلام سازشکاران و مصلحت طلبان است و اسلام پیامبر و ائمه معصومین نیست بلکه نسخه آمریکایی اسلام است که برای مقابله با اسلام ناب پیچیده شده است.

ابتکار عمل در برابر رفتارهای دشمنان و پرهیز از رفتارهای منفعلانه

وی با اشاره به ایستادگی قاطع امام خمینی(ره) در برابر متظاهرین به اسلام بیان می‌کند: امام  با جریان تحجر در حوزه و خارج از آن کنار نیامد. امام با دشمن‌شناسی خود هنگامی‌که در سال 41 بر شاه، اسرائیل و آمریکا فریاد کشید و همه ظلم‌ها را متوجه این سه عنصر پلید دانست دشمن را به‌خوبی شناخته بود.

امام‌جمعه بروجرد داشتن ابتکار عمل در برابر رفتارهای دشمنان و پرهیز از رفتارهای منفعلانه را از دیگر نشانه‌های انقلابی بودن حرکت امام دانسته و می‌گوید: امام حفظ اسلام و نظام اسلامی را اصل قرارداده بود و هیچ خدشه‌ای را بر این دو اصل پذیرا نشد. مقابله و مبارزه با جریان لیبرال‌ها، بنی‌صدر، جبهه ملی، نهضت آزادی و حتی مسئله قائم‌مقامی رهبری را با این پیش‌فرض که نگرانی امام از افتادن انقلاب به دست نااهلان بود، در رأس اقدامات خود قرارداد.

وی تصریح می‌کند: مسئله قائم‌مقامی رهبری در نظام جمهوری اسلامی که می‌رفت انقلاب را به ورطه نابودی کشاند با روشنگری امام حل‌وفصل شد و باوجوداینکه اداره کشور بدون حضور امام قابل‌تصور برای مسئولان نظام نبود اما تدبیر و دوراندیشی ایشان در معرفی رهبر پس از خود به‌عنوان فردی که شایستگی رهبری این نظام را دارد و به‌موازات آن تصمیم خبرگان امت در 14 خرداد 68 به همه نگرانی‌ها در داخل کشور و امیدهای بی‌اساس ضدانقلاب در خارج از کشور پایان داد.

ترابی عشق به مردم و یاوری آن‌ها را از دیگر شاخصه‌های بارز امام دانسته و عنوان می‌کند: امام به مردم به معنای واقعی کلمه عشق می‌ورزیدند و با آگاهی دادن به توده‌ها و بسیج مردم توانست در برابر همه قدرت‌های زورگوی عالم بایستد و به اهداف انقلاب نائل آید. امام انقلاب را مربوط به طبقات پایین جامعه می‌دانست و بارها می‌فرمودند:« استقلال ما از ناحیه پابرهنگان و زاغه‌نشینان است و هرچه داریم از طایفه محرومین و مستضعفان است» و به مسئولان توجه می‌فرمودند که باکمال تواضع با آن‌ها برخورد کنند.

منبع: تسنیم- گزارش از الهام شاهدپور

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات