۲ میلیون آثار شهدا در خطر نابودی

بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی استان لرستان پس از ۹ سال ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت عدم تخصیص اعتبار پروژه به کلی متوقف می‌شود.

به گزارش لرستان خبر، پیروزی جبهه حق بر باطل طی هشت سال جنگ تحمیلی سند متقنی از ایثار مردانی است که با دلاوری‌ و رشادت‌های خود جانانه از انقلاب اسلامی محافظت کردند و خاطرات بسیاری از خود به‌جای گذاشته که همچون گنجینه‌ای ارزشمند باید حفظ شوند.

باید مکانی برای ثبت و نگهداری رشادت‌های جوانان این سرزمین که درراه حفظ دین ایستادگی کردند و جان‌برکف روانه جبهه‌های حق علیه باطل شدند و فرهنگی باارزش را ترویج دادند باشد تا یاد و خاطرات آنان الگو و سرمشقی برای نسل‌های امروز و فردا شود که در این زمینه احداث باغ‌موزه‌های دفاع مقدس می‎تواند گوشه‎ای از هویت و جان‌فشانی شهدا را به نمایش بگذارد.

با توجه به اینکه استان لرستان سهم ویژه‌ای در عملیات‌های مختلف دفاع مقدس داشته و 6 هزار و 300 شهید را تقدیم انقلاب کرده نیاز است بسیاری از خاطرات و جان‌فشانی‌های شهدا به‌ عنوان فرهنگ ایثار و شهادت و یک هویت حفظ شود.

با وجود اینکه 28 سال از جنگ تحمیلی می‌گذرد اما استان لرستان هنوز نتوانسته اقداماتی اساسی در راستای حفاظت و نگهداری آثار، خاطرات، رشادت‌ها و دلاوری‌های جوانانی که برای دفاع از میهن خود عاشقانه جان دادند انجام دهد و در حال حاضر بیش از دو میلیون آثار شهدا پس از سال‌ها بی‌توجهی مسئولان در حال از بین رفتن است، آثار و خاطرات کسانی که از قید داشته‌های خود گذشتند تا ایران اسلامی پابرجا بماند.

آغاز عملیات باغ‌موزه لرستان در سال 89

اهمیت وجود موزه دفاع مقدس در استان لرستان از سال 86 مطرح شد و احداث آن‌ یکی از مصوبات سفر هیئت دولت وقت در سال 87 بود که کارهای مطالعاتی این طرح در سال 87 به پایان رسید و عملیات اجرای پروژه در سال 89 در زمینی به مساحت چهار هزار و 250 مترمربع واقع در تپه شهدای گمنام خرم‌آباد آغاز شد.

باگذشت 9 سال که از کارهای مطالعاتی و عملیات اجرایی باغ‌موزه لرستان می‌گذرد و بنا بود این پروژه در 9 فاز احداث شود اما فاز نخست آن تاکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با وجود اینکه وعده‌های زیادی در این زمینه داده‌شده اما این پروژه هنوز بلاتکلیف است.

خبرگزاری تسنیم بارها با ارائه گزارش‌هایی با عنوان «بلاتکلیفی بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی لرستان؛ 20 درصد پیشرفت پس از 7 سال»، «پاس‌کاری مسئولان پشت خاک‌ریزهای موزه دفاع مقدس لرستان»، «انتظار8 ساله موزه دفاع مقدس لرستان برای جذب اعتبار؛ وعده‌هایی که هر ساله تمدید می‌شود» و « افتتاح موزه دفاع مقدس لرستان همچنان پشت خاکریز وعده‌ها/ بیش از 2 میلیون آثار شهدا در خطر نابودی است» به روند کند احداث باغ موزه دفاع مقدس پرداخته است.

روند کند ساخت باغ موزه در حالی است که سال‌های متمادی وعده‌های مختلفی در زمینه تامین اعتبار و احداث این پروژه از سوی مسئولان داده شده ولی هنوز این وعده‌ها راه به جایی نبرده و پروژه در حال توقف شدن است.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در بهمن‌ماه سال 92 اظهار داشت: برای اجرای فاز نخست این پروژه سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از این میزان 500 میلیون تومان از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و یک میلیارد تومان دیگر نیز از محل منابع استانداری لرستان تأمین می‌شود.

وی دی‌ماه سال 93 افزود: برای این پروژه مبلغی حدود 10 میلیارد تومان لازم است هزینه کنیم و اگر بتوانیم سالانه مقداری بودجه اختصاص دهیم با توجه به اینکه اعتبارات قطره‌چکانی است و مشاور هم طوری برنامه‌ریزی کند که فاز به فاز پیش رود باغ‌موزه استان به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار لرستان عنوان کرد: نمی‌توان تاریخ دقیقی برای تکمیل شدن این موزه پیش‌بینی کرد ولی در حال رایزنی هستیم که ردیف بودجه‌ای مستقل برای آن از تهران مصوب کنیم تا سرعت کار بیش‌تر شود و صحبت‌های خوبی انجام‌شده که به‌زودی نتیجه نهایی آن مشخص می‌شود.

عدم تخصیص اعتبارات ملی

وی اردیبهشت سال 94 بیان کرد: نیاز است برای تسریع در تکمیل پروژه باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان اعتبار ملی اختصاص یابد که در حال حاضر اعتبار ملی برای احداث این پروژه اختصاص پیدا نکرده و اعتبارات به‌طور عمده استانی است.

بازوند تصریح کرد: در صورت فازبندی پروژه می‌توان با تخصیص اعتباری بین سه تا چهار میلیارد تومان فاز نخست آن را به بهره‌برداری رساند.

وی آبان ماه سال 94 خاطرنشان کرد: باید در سال 95 یک ردیف مستقل در لایحه بودجه که به تصویب مجلس برسد برای این پروژه در نظر گرفته شود.

استاندار لرستان بابیان اینکه مبلغی از اعتبارات استانی برای این پروژه در نظر می‌گیریم گفت: سایر دستگاه‌های مربوطه باید در پیشرفت این پروژه کمک کنند تا مشکلات این پروژه رفع شود.

امیر سرتیپ محمدحسن نامی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور دی‌ماه سال 93 در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: پارک فرهنگی دفاع مقدس لرستان که از آن به موزه دفاع مقدس لرستان یاد می‌کنند تا دو سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد و در این راستا تمام دستگاه‌های مسئول استان لرستان نیز باید پیگیر این پارک باشند و همکاری کنند.

وی افزود: استان لرستان در دوران جنگ شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کرده و باید با راه‌اندازی این پارک فرهنگی دفاع مقدس کارهای ارزشمند رزمندگان لرستان و فرهنگ دفاع مقدس به نمایش دربیاید.

استانداری لرستان به تعهدات خود عمل‌نکرد

سردار ابوالقاسم ناظر معاون مهندسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اردیبهشت سال 94 در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: بر اساس توافقی که با استانداری لرستان صورت گرفت بنا شد 8 میلیارد و 500 میلیون تومان به این پروژه تزریق شود که 50 درصد این مبلغ از طرف بنیاد حفظ آثار و 50 درصد هم استانداری لرستان پرداخت کند.

وی بابیان اینکه استانداری لرستان به تعهدات خود عمل‌نکرده افزود: استانداری فقط مبلغ 550 میلیون تومان و بنیاد حفظ آثار یک میلیارد تومان پرداخت کرده است.

معاون مهندسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد: امیدوارم استانداری لرستان به تعهدات خود عمل کند و مبلغ 4 میلیاردی که متعهد شده بود را پرداخت کند تا پیشرفت این پروژه بزرگ فرهنگی به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: اگر استانداری لرستان به تعهدات خود عمل کند و تمام ظرفیت‌های استان را برای این پروژه به میدان بیاورد به‌ احتمال‌زیاد کل این مجموعه تا سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

پیشرفت 30 درصدی فاز نخست باغ‌موزه پس از 9 سال

سرهنگ یدالله دل آرام مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بابیان اینکه پیشرفت فیزیکی این پروژه 30 درصد است افزود: بر اساس تفاهم‌نامه بنا شد استانداری لرستان 50 درصد از هزینه‌ها و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس نیز 50 درصد را تقبل کند اما استانداری تاکنون به تعهدات خود عمل‌نکرده است.

وی افزود: ظرف دو الی سه سال اخیر اعتبارات استانی به این پروژه اختصاص نیافته و بنیاد حفظ آثار علی‌رغم اینکه حدود چهار میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده ولی مقرر کرده اگر استان اعتبارات معادل را بدهد اعتبارات را پرداخت می‌کنند ولی در صورت عدم تخصیص اعتبارات استانی بنیاد حفظ آثار نیز عقب‌نشینی می‌کند و پروژه متوقف می‌شود.

توقف باغ‌موزه لرستان در صورت عدم تأمین اعتبار

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان با اشاره به اینکه باید برای این پروژه بیش از 20 میلیارد تومان هزینه شود اما سال 94، 250 میلیون تومان اعتبار استانی اختصاص یافت عنوان کرد: استاندار لرستان باید تصمیم نهایی را در این زمینه بگیرد اگر روند به این صورت باشد مجبوریم پروژه را متوقف کنیم و هزینه‌ای که تاکنون برای این پروژه صرف شده پایمال می‌شود.

وی بیان کرد: چشم و امید همه رزمندگان و خانواده شهدا به این تپه شهدا و باغ‌موزه است که کماکان بلاتکلیف است.

دل آرام تصریح کرد: از طرفی وجود دو خط لوله آب و جابه‌جایی تعدادی درخت در تپه شهدای گمنام خرم‌آباد مشکلاتی ایجاد کرده که باید دستگاه‌های اجرایی در جابه‌جایی این لوله‌ها همکاری کنند.

منبع: تسنیم- گزارش از فاطمه بیرانوند

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    کدام وعده ایشان عملی شده از انها یک گزارش تهیه کنید

نظرات