کسب 35 جایزه بین‌المللی و 20 جایزه ملی توسط "فروغی"

کاریکاتوریست لرستانی گفت: «ممنوع الورود» و «تهدید به مرگ» جایزه ویژه اسرائیل و مدعیان آزادی به نفرات برتر مسابقات جهانی هلولوکاست بود.

به گزارش لرستان خبر، آرش فروغی کاریکاتوریست لرستانی در سال 1367 در شهر خرم‌آباد به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در رشته گرافیک ادامه داد و اکنون آثارش  در سطح ملی و بین‌المللی از بازتاب قابل‌توجهی برخوردار شده است به طوری که اخیرا رتبه نخست تندیس طلایی و جایزه 7000 دلاری جشنواره جهانی هولوکاست به این کاریکاتوریست لرستانی رسید.

در راستای معرفی آرش فروغی به جامعه و ایجاد انگیزه برای جوانان علاقه‌مند به این عرصه با وی که به دفترخبرگزاری تسنیم آمده بود به گفت‌وگو پرداختیم که مهم‌ترین محورهای بحث به شرح ذیل است:

کسب 35 جایزه بین‌المللی و 20 جایزه ملی
● ممنوع‌الورود شدن به برخی کشورهای اروپایی به دلیل برگزیده شدن اثر هولوکاست
● تهدید از سوی ارگان‌های وابسته به اسرائیل
● پیام تبریک مقام معظم رهبری برای برگزیدگان جشنواره هولوکاست
● انتقاد از نبود خانه کاریکاتور در لرستان

آنچه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی آرش فروغی با خبرنگار تسنیم است

تسنیم:سابقه ورود شما به عرصه کاریکاتور به چه زمانی بازمی‌گردد و دلیل اصلی گرایش شما به این عرصه چه بود؟

فروغی: شروع فعالیت من در زمینهٔ کاریکاتور به سال 83 بازمی‌گردد، پیش از آن سابقه طراحی و نقاشی داشتم اما یک‌بار به‌صورت کاملا اتفاقی یک کاریکاتور کشیدم و یکی از اساتیدم در هنرستان آن را دید و گفت استعداد این کار را داری.

ورود حرفه‌ای‌تر من به این عرصه از سال 88 با شرکت در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها است که با چند مجله ازجمله کیهان کاریکاتور، طنز و کاریکاتور و به‌طور جسته‌وگریخته با گل‌آقا کارکردم.

تسنیم: کاریکاتور چه تأثیری بر ذهن مخاطب دارد؟

فروغی: بین هنرهای تجسمی، کاریکاتور بیشترین تأثیرگذاری ممکن را دارد چر که کاریکاتور در دنیا به‌عنوان یک‌زبان شناخته‌شده تا یک هنر نمایشگاهی و خواستگاه آن مطبوعات است بنابراین ممکن است در یک کاریکاتور مستقیماً آن‌قدر برداشت وجود داشته باشد که در یک سخنرانی نتوان آن را جمع‌بندی کرد و در لحظه درک می‌شود.

برای درک بیشتر از هر چیزی لازم است انسان آن را ببیند که کاریکاتور یک مفهوم خیلی کلی و بزرگ را تصویر و مجسم کرده و با چاشنی یک رگه طنز بیشتر به دل مخاطب می‌نشیند و بیان آن بسیار قدرتمندتر از سایر رسانه‌هاست.

تسنیم: تاکنون چه افتخاراتی در زمینه کاریکاتور کسب کرده‌اید؟

فروغی: تاکنون 35 جایزه بین‌المللی و 20 جایزه ملی کسب کرده‌ام که جایزه نخست جشنواره هولوکاست، جایزه نخست جشنواره فجر در سال 91، جایزه نخست هفتمین دوره دوسالانه طنز برزیل و جایزه نخست جشنواره بین‌المللی غزه مهم‌ترین‌های جوایزی بوده که کسب کرده‌ام همچنین در کشورهای چین، کرواسی، اوکراین، ایتالیا، فرانسه، پرتقال و لهستان نیز موفق به کسب جایزه شده‌ام.

تسنیم: اولین افتخاری که کسب کردید به چه زمانی برمی‌گردد؟

فروغی: اولین جایزه که برایم خیلی هم اهمیت داشت مربوط به اولین دوره جشنواره جوانان کشورهای مسلمان درسال 88 به میزبانی ایران در استان گلستان بود که به‌صورت کارگاه حضوری بود که علاوه بر کسب جایزه، با فضا نیز آشنا شدم و از تجربیات اساتید حاضر بهره بردم.

تسنیم:چقدر از وقت خود را صرف کاریکاتور می‌کنید؟

فروغی: تمام زندگی من وابسته به کاریکاتور است چون شغل من بوده و منبع درآمدم از راه کاریکاتور است بیشتر وقتم را در طول روز می‌گیرد به طوری که وقت بسیار کوتاهی برای استراحت و سایر کارهایم می‌گذارم.

تسنیم:شما کدام اثر را بهترین اثر خودتان می‌دانید؟ دلیل برتری آن چیست؟

فروغی: بهترین کارم همین اثری بود که یک ماه پیش مقام نخست جشنواره هولوکاست را کسب و در واقع تنها ایرانی‌ای بودم که مقام اول این جشنواره را کسب کردم.

مهم‌ترین مشخصه‌ای که کاریکاتور را از سایر هنرهای تجسمی جدا می‌کند، انتقال مفهوم و بیانی است که دارد؛ ما هم در کشوری زندگی می‌کنیم که اعتقادات و ارزش‌های خاص خود را داریم و دغدغه اتفاقاتی که در کشورهای اطراف یا خاورمیانه رخ می‌دهد برای ما بیشتر از سایر کشورهاست.

اثری که برای این جشنواره خلق کردم را خیلی دوست دارم چراکه حرفی که مدت‌ها در دلم مانده بود و می‌خواستم به طریقی بیان کنم در این اثر به نمایش گذاشتم و بازخوردی که داشت نشان داد که اثر توانسته پیام خود را به‌درستی منتقل کند.

تسنیم: شنیدیم کسب مقام نخست در جشنواره هولوکاست سبب ممنوع‌الورود شدن شما به برخی کشورهای اروپایی شده است؛ آیا حقیقت دارد؟

فروغی:برخی کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌ای در رابطه با هولوکاست دارند و حواشی پیش از جشنواره نیز گویای برخی اتفاقات بود چراکه بسیاری از کشورها جشنواره را محکوم کرده و خواستار عدم برگزاری آن شدند که در این زمینه یکی از تهدیدات این بود که مقام آوران و نفرات برتر و همچنین برخی برگزارکنندگان جشنواره به برخی کشورها ممنوع‌الورود می‌شوند.

تسنیم:چرا اثر شما اثر برتر جشنواره شد؟

فروغی: بر اساس گفته هیئت‌داوران، این اثر موضوعیت کاملا مشخص و مرتبط با جشنواره داشت و سوژه اثر من به‌طور کامل گویای آن چیزی بود که جشنواره هدف بیان آن را داشت.

بر اساس بیانیه دبیر، این جشنواره قصد کتمان چیزی را نداشت و هدف آن این بود که جهان را متوجه هولوکاست‌های معاصر بکند؛ سوژه که من در اثرم داشتم به‌طور اختصاصی این موضوع را نشان می‌دهد که اسرائیل در حال حاضر هولوکاستی مشابه آنچه از گذشته بیان می‌کند را در فلسطین انجام می‌دهد و هیچ‌کس توجهی به آن ندارد یعنی با یک مظلوم‌نمایی از اتفاقاتی سال‌ها پیش افتاده و مردم فلسطین کوچک‌ترین نقشی در آن نداشته‌اند، در حال حاضر دست به کشتارهای وسیع در فلسطین و غزه زده است.

و یک سؤال که چرا هولوکاست که در آلمان رخ‌داده، کشور آلمان پاسخگوی آن نیست و فلسطین باید تاوان آن را پرداخت کند؟ که من در کارم توانستم این مفاهیم را به‌طور رسا برسانم و موردتوجه قرار گرفت.

تسنیم:نسبت به این محدودیت و ممنوع‌الورود شدن چه احساسی دارید؟

فروغی: احساس خوشحالی می‌کنم چون می‌دانم کار درست را انجام دادم چراکه از استارت کار و فراخوان جشنواره برخی کشورها عکس‌العمل‌های شدیدی در این رابطه نشان دادند و حتی به سازمان ملل هم نامه دادند که جلوی جشنواره گرفته شود و می‌دانستیم که شرکت در آن عواقبی خواهد داشت و با علم به این مسائل در جشنواره شرکت کردیم.

خوشحالم از ممنوع‌الورود شدن به برخی کشورها چراکه ما می‌خواستیم آزادی بیان کشورهایی که داعیه آن را دارند به چالش بکشیم و در این اتفاق پیروز شدیم.

تسنیم:به دلیل آثار انقلابی خلق‌شده‌تان آیا تاکنون از داخل یا خارج از کشور تهدید شده‌اید؟

فروغی: من کارهای زیادی با محوریت داعش و صهیونیسم و امثال آن داشته‌ام و در این زمینه‌ها فعال بودم و تهدید هم شده‌ام؛ با مازیار بیژنی کارهای ضد صهیونیستی زیادی انجام داده و روی سایت وی منتشر می‌کردیم که همان زمان سایت هک شد و تهدیدات زیادی از طریق ایمیل از جانب ارگان‌های وابسته به اسرائیل داشتیم، حتی تهدید جانی هم کردند و گفتند این کار عواقب دارد که ما برای ادامه کار بیشتر انگیزه گرفتیم و مشکل سایت نیز برطرف شد و به فعالیتش ادامه می‌دهد.

تسنیم: شما آثار انقلابی زیادی دارید؛ چرا به سمت خلق این‌گونه آثار گرایش پیدا کردید؟

فروغی: از ابتدای فعالیتم احساس کردم که در آثارم باید پیامی را منتقل کنم، با دیدن خبرهای اتفاقات رخ‌داده در فلسطین حس عجیبی به این موضوع داشتم و دوست داشتم در این قضیه نفوذ کرده و در حد توانم حمایتی انجام دهم.

این حق را بر گردن خود می‌دیدم و حس می‌کردم دینی دارم که باید ادا شود که با راهنمایی برخی اساتید با این فضا بیشتر آشنا شده و در این کار ورود کردم و در جشنواره‌هایی مانند غزه، مرگ بر آمریکا، یمن و داعش حضور پیدا کروه و جایزه‌های اصلی را کسب کردم.

در بحث مطبوعات نیز در این وادی فعالیت مستمر داشته‌ام و علاوه بر شرکتم در جشنواره‌های هنری دیگر و کسب افتخارات در آن‌ها، همه مرا به‌عنوان یک کاریکاتوریست انقلابی و با این خط فکری می‌شناسند.

تسنیم: شما یک هنرمند بسیجی هستید؛ وجود روحیه بسیجی را چقدر در کار خود مؤثر می‌دانید؟

فروغی: در هر کشوری یک سری تفکرات و ارزش‌ها وجود دارد که انسان با آن‌ها بزرگ می‌شود برایش مقدس است به‌ویژه در کشور ما که انواع اسطوره‌ها و سمبل‌ها را چه در دوران دفاع مقدس و چه پس‌ازآن داریم و چه‌بسا ما باید بیشتر این الگوها را بازگو کرده و در این راستا حرکت کنیم.

مشکلی که در حال حاضر برخی از هنرمندان ما دارند مشکل اعتقادی است و متأسفانه در آثار آن‌ها خیلی ارزش‌ها و الگوهای خود را نمی‌بینیم؛ انسان تا به آنچه انجام می‌دهد ایمان نداشته باشد نتیجه کارش نتیجه جالبی نخواهد بود؛ من نیز در کارم به بیشتر از هر چیزی باورم را تقویت کردم و سعی کردم گام‌هایم را محکم‌تر در این زمینه بردارم.

تسنیم: مشوقتان در این راه چه کسی یا چه کسانی بوده‌اند؟

فروغی: پدر و مادرم مشوق اول و آخرم در این زمینه بوده‌اند؛ پدرم از نقاش‌های قدیمی استان است، اصول اولیه طراحی و نقاشی را از ایشان یاد گرفتم و در کنار وی مادرم از لحاظ روحی حمایتم می‌کرد که همین سبب شد در این زمینه فعالیتم را ادامه دهم.

تسنیم: آیا در حال حاضر مشغول خلق اثر جدیدی هستید؟

فروغی: در حال حاضر مشغول تولید اثر برای یک جشنواره در برزیل هستم، برای جشنواره‌هایی با موضوعاتی مانند هولوکاست نیز آثاری آماده کرده‌ام که قصد ارسال آن‌ها را دارم.

تسنیم: آیا سابقه تدریس کاریکاتور هم دارید؟

فروغی: خیر چون در استان واحد مشخصی و کلاسی برای این رشته نبوده اما رئیس حوزه هنری استان پیگیر هستند که به‌زودی برای علاقه‌مندان کاریکاتور کلاس‌هایی با تدریس بنده برگزار شود.

تسنیم: دوست دارید در عرصه کاریکاتور به کجا برسید؟

فروغی:سال 83 که کار کاریکاتور را شروع کردم برای خودم هدف گذاشتم و مقصد تعیین کردم که در 25 سالگی در ایران شناخته‌شده باشم که قبل از 25 سالگی به این هدف رسیدم و نیز هدف گذاشتم که در 35 سالگی بهترین کاریکاتوریست دنیا از هر نظر باشم که برای رسیدن به این هدفم نیز در حال تلاش هستم.

تسنیم: چه خاطره‌ای از دوران کار حرفه‌ای خود دارید که برایتان ماندگار شده است؟

فروغی: مهم‌ترین اتفاق ایام کاری من به همین جشنواره هولوکاست برمی‌گردد؛ به‌طورمعمول جشنواره‌های هنری بازخورد رسانه‌ای زیادی نداشته و فقط بین اهالی هنر شناخته می‌شوند اما این جشنواره خیلی دیده شد و بازخورد وسیعی داشت اما چیزی که روز اختتامیه به من قوت قلب داد پیام دبیر جشنواره بود که نوشته بود مقام معظم رهبری پیامی فرستاده‌اند و به برگزیدگان جشنواره تبریک گفته‌اند که این برایم بسیار الهام‌بخش و امیدبخش بود چون تا پیش‌ازاین ندیده بودیم مقام معظم رهبری به‌طور اختصاصی در مورد این جشنواره‌ها صحبت کنند، این اتفاق بیشتر از جایزه‌ام برای من ارزش داشت.

خاطره دیگر برگزیده شدنم در جشنواره فجر بود چون تاکنون در استان لرستان کسی جایزه بخش بین‌الملل این جشنواره را کسب نکرده و وقتی برای اولین بار من این جایزه را کسب کردم برایم بسیار خاطره خوبی بود.

تسنیم: چه پیامی برای علاقه‌مندان به عرصه کاریکاتور دارید؟

فروغی: چون در استان ساکن نیستم پیام‌های زیادی از جوانان هم استانی علاقه‌مند به کاریکاتور داشتم و آثار برخی را که دیدم تعجب کردم از همین ظرفیت‌های بالا در استان که کسی نیست به آن‌ها رسیدگی کند!

علاقه‌مندان به این هنر اولین قدمی که باید بردارند این است که برای خود یک هدف بزرگ مشخص کنند و دیگر اینکه تلاش خود را قطع نکنند چراکه این کار سختی‌های خاص خود را دارد و مهم‌ترین چیز این است که باورهایشان را در این راه از دست ندهند چراکه افتخارات و جوایز می‌آیند و خاطره می‌شوند اما آن چیزی که می‌ماند حرفی است که در اثر خود زده‌اند و آن حرف هم باور قلبی صاحب اثر است.

تسنیم: از مسئولان استان چه انتظاری برای پیشرفت جوانان در این عرصه دارید؟

فروغی: مسئولان استان، ما را که در این عرصه تجربه‌ای داریم مورد کم‌لطفی قرار می‌دهند؛ جوانان را که بماند!

خیلی در این زمینه کم‌کاری می‌شود البته اخیراً اقداماتی در دست اقدام است که امیدواریم مستمر باشد اما درمجموع بیشتر باید به کاریکاتور پرداخته شود چراکه در لرستان هیچ هنری مانند کاریکاتور نداریم که چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی این اندازه حرف برای گفتن داشته و بتواند خود را نشان دهد و بیشترین جوایز بین‌المللی را در این رشته کسب کردیم.

بیشترین شناخت را در خارج استان از کاریکاتور ما دارند و بیشترین کم‌لطفی هم به این رشته شده است؛ مصداق بارز آن این است که ما در استان یک واحد مشخص و یک‌ خانه کاریکاتور برای رجوع و ساماندهی جوانان نداریم؛ یک‌بار برای برپایی خانه کاریکاتور اقدام کردیم که با مشکل مواجه شده و تعطیل شد!

حداقل دینی که مسئولان استان دارند این است که یک واحد مشخص برای کاریکاتور راه‌اندازی کنند که جوانان جذب‌شده و استعدادها هدر نروند چراکه استعدادهای بالقوه فراوانی می‌بینیم که به دلیل نبود هیچ‌گونه پشتوانه‌ای و عدم معرفی به سطوح بالاتر، به‌ مرور زمان انگیزه خود را از دست‌داده و دلسرد و مأیوس می‌شوند.

ارشاد اسلامی و حوزه هنری دو نهاد مرتبط با این امر هستند توجه خود را بیشتر کنند چراکه تاکنون ضربات بدی به بدنه این هنر در استان خورده ولی درازمدت عواقب بدتری خواهد داشت.

منبع: تسنیم- تنظیم از معصومه نوروز پور

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات