در گفت و گو با لرستان خبر مطرح شد:/ بخش (1)

فعال مردمی پیاده روی اربعین لرستان از 2 سال پیادوری اربعین همراه با زائران لرستانی و خادمی تیم های مردمی می گوید.

به گزارش لرستان خبر، از هنگامی که نخستین زائر مضجع منور اباعبدالله الحسین(ع)، جابربن عبدالله انصاری در روز اربعین از مدینه به سمت کربلا رهسپار شد تا کنون هزار و 377 سال می‌گذرد.

در این سال‌ها علما و اولیای الهی برای زیارت قبر مطهر سیدالشهدا(ع) در روز اربعین اهمیت و جایگاه والایی قائل بودند و با پای پیاده از نجف اشرف به سوی کربلا رهسپار می‌شدند.

در سالهای اخیر نیز اگر چه خاک کشور عراق ازجانب گروه های تروریستی تکفیری داعش مورد تعرض قرار گرفته اما بر خلاف انتظار شاهدیم که شور و اشتیاق نه فقط شیعیان بلکه اهل سنت و انسان های آزاده ادیان مختلف برای همراه شدن با خیل عظیم جمعیت عاشقان سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) هر سال بیشتر از سال قبل می شود.

مردم استان لرستان نیز به صورت خودجوش در دو سال اخیر به صورت گروه گروه و حتی انفرادی برای اربعین حسینی با پای پیاده عازم حرم عشق می شوند و در دو سال اخیر ستادهای مردمی در استان برای مهیا کردن امکانات برای زائرین حسینی فعالیت می کنند که پای صحبت یکی از فعالان مردمی پیاده روی اربعین حسینی نشستیم که بخش نخست آن در زیر آمده است

17

پیاده روی اربعین یکی از سیاسی ترین جریانات پس از شهادت امام حسین(ع)

میثم کشکولی از فعالان فرهنگی استان لرستان و پیاده روین اربعین حسینی در گفتگو با لرستان خبر با اشاره به اینکه پیاده روی اربعین یکی از اعجاز های آخرالزمانی است اظهار داشت: پیاده روی اربعین بعد از شهادت امام حسین(ع) به روایتی همان سال یا سال بعد دو زائر داشته که یکی جابر بن عبدالله و دیگری حضرت زینب(س) بوده است.

وی با بیان اینکه پیاده روی اربعین جزو سیاسی ترین اقدمات بعد از روضه سیاسی حضرت زینب(س) در شام است، افزود: امروز تمام کسانی که می خواهند با ظلم مبارزه کنند به حسین(ع) تاسی می کنند و مسیر کربلا را با پای پیاده طی می کنند.

فعال مردمی پیاده روی اربعین به تعطیلی پیاده روی اربعین در زمان حکومت صدام و رژیم بعث اشاره کرد و یادآور شد: مردم عراق بعد از فروپاشی رژیم بعث پیاده روی اربعین را دوباره در پیش گرفتند؛ البته در اوایل مردم این کشور تنها مسیر نجف تا کربلا را با پای پیاده طی می کردند اما در حال حاضر هزاران کیلومتر از بصره و فاو تا کربلای معلی را طی می کنند.

20

وی با اشاره به اینکه زائرین کشورمان مسیر نجف تا کربلا را پیاده روی می کنند بیان کرد: برخی از گروه های ایرانی سابقه هفت-هشت ساله در پیاده روی کربلا را دارند اما موج حضور پیاده روی ایرانیان از چهار-پنج سال قبل به عنوان یکی از بزرگترین تجمعات انسانی شروع شده است.

پیاده روی اربعین زمینه ساز شناخت مردم از امام حسین (ع)

کشکولی با بیان اینکه بنابر اظهارات بزرگان حضرت مهدی(ع) وقتی که با پرچم یالثارات الحسین(ع) ظهور می کنند می گویند که من خون خواه حسین هستم، گفت: از این رو مردم باید امام حسین(ع) را بشناسند، بدون شک پیاده روی اربعین موجب شناخت مردم از امام حسین (ع) می شود اگر چه رسانه های دنیا در خصوص پیاده روی اربعین سکوت کرده اند و اصلاً نمی توانند تحلیلی در مورد این حرکت داشته باشند.

3860573_271

وی با اشاره به اینکه پیاده روی اربعین جزو سیاسی ترین حرکت های اهل بیت(ع) بوده و در حال حاضر نیز چنین است، تصریح کرد: امروز شاهدیم که مسلمانان از اقصی نقاط دنیا در مراسم  پیاده روی اربعین حضور پیدا می کنند و حتی پا برهنگان و مستضعفین نیجریه که توان حضور در این مراسم را ندارند مشابه این مراسم را در کشور خود برگزار می کنند.

پیاده روی اربعین حج مستضعفان جهان

فعال مردمی پیاده روی اربعین با بیان اینکه پیاده روی اربعین به حج مسلمانان و مستضعفان تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: به گونه ای که شاهدیم انسان های آزاده از ادیان مختلف در این مراسم حضور پیدا می کنند و از آنجا که امام حسین(ع) پرچمدار مبارزه با ظلم بوده است، امروز مراسم پیاده روی اربعین به محل تجمع مظلومان، پابرهنگان و ستمدیدگان جهان تبدیل شده است.

4_311912606778524149

وی اظهار داشت: در پیاده روی اربعین سیاه و سفید، عرب و عجم، و... از آفریقا و آسیا و آمریکا و اروپا از کشور های مظلوم بحرین، یمن، شیعیان عربستان، سوریه، لبنان، مغرب، نیجریه، غنا و... شرکت می کنند.

کشکولی با اشاره به اینکه امروز جریاناتی تلاش مذبوحانه می کنند تا پیاده روی اربعین را به یک مراسم صرفا احساسی و مذهبی تبدیل کنند، گفت: برای پیاده روی اربعین هم می توان بعد احساس و عاطفه و هم بعد شور و حماسه و هم بعد ظلم ستیزی را متصور شد.

IMG_20151122_152217

جرقه خوردن پیاده روی اربعین در لرستان از سال 93

وی در ادامه به چگونگی جرقه خوردن پیاده روی اربعین در لرستان اشاره کرد و افزود: پیاده روی اربعین از سال 93 و از زمانی که با برخی دوستان در پیاده روی اربعین شرکت کرده بودیم آغاز شد؛ در واقع در آن سفر توانستیم خلاء ها را از نگاه زائرین لرستان شناسایی کنیم.

816203990_47997

فعال مردمی پیاده روی اربعین نبود اسکان مناسب و متمرکز در نجف و کربلا را یکی از خلاء ها در پیاده روی اربعین برای زائرین لرستانی دانست و عنوان کرد: بسیاری از استان ها در نجف و کربلا هتل، حسینیه و منزل دارند اما لرستانی ها از وجود هرگونه فضایی در شهرهای نجف وکربلا محروم اند.

وی با اشاره به اینکه ستاد اربعین حسینی استان با حضور فعالان مردمی چند ماه قبل از اربعین تشکیل شد، بیان کرد: در سال 94 تمام کسانی که در فضای پیاده روی اربعین لرستان به صورت مردمی کار می کردند را شناسایی و با آنها جلسه گذاشتیم و خلاء های موجود در خصوص اعزام زائرین مسئله ایاب و ذهاب زائرین، اسکان در نجف و کربلا و همچنین نبود برنامه های فرهنگی منسجم به عنوان عمده ترین مشکلات پیش رو احصاء شد.

IMG_20151215_130700

کشکولی گفت: با هدف پر کردن خلاء های موجود پیش روی زائرین پیاده روی کربلای لرستان مذاکراتی را نیز با سپاه و ستاد بازسازی عتبات عالیات صورت گرفت و از آنها خواستیم که در این راستا ورود پیدا کنند که اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان اینکه سپاه و ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان لرستان پذیرفتند که از زائرین پشتیبانی های مادی، معنوی و تجهیزاتی به عمل بیاورند، تصریح کرد: ما نیز تقبل کردیم که به واسطه موسسات مردم نهاد و هیئات کارهایی را در عتبات عالیات انجام دهیم و در راستای مرتفع شدن خلاء و مشکلات توافقنامه سه جانبه ای بین ستاد مردمی، ستاد عتبات عالیات و سپاه حضرت ابوالفضل(ع) منعقد و در آن مقرر شد ستاد مردمی امورات اجرایی و آن دو دستگاه پشتیبانی مادی و معنوی را عهده دار شوند.

IMG_20151122_152221

تشکیل تیم های مردمی خدمت به زائران پیاده روی اربعین

فعال مردمی پیاده روی اربعین با اشاره به اینکه سپاه و ستاد بازسازی عتبات عالیات تمام نذورات مادی، اقلام و اجناسی را که جمع آوری کرده بودند را در اختیار ستاد مردمی قرار دادند، خاطرنشان کرد: همچنین مشکلات ارتباطاتی و حمل و نقل و مسائل زیر ساختی را با قوت و با دلسوزی مسئولانه پیگیری کردند.

IMG_20151215_134127

وی اظهار داشت: چون که برای حرکت ما پشتیبان پیدا شده بود احساس تکلیف بیشتری کردیم و به همین دلیل تشکیل یک تیم اجرایی و عملیاتی را در دستور کار قرار دادیم که در این راستا 50 نفر از جوانان مومن انقلابی فعال در مساجد و هیئات مذهبی استان به صورت جدی پای کار آمدند.

کشکولی گفت: با تشکیل ستاد مورد نظر و تقسیم کاری که صورت گرفت عده ای بحث تغذیه، عده ای اسکان و عده ای هم برگزاری مراسمات رسمی جمهوری اسلامی در مسجد حنانه نجف را عهده دار شدند.

814424106_108543

وی با بیان اینکه در راستای اسکان زائرین لرستانی مراسم پیاده روی اربعین در نجف و کربلا دو محل محیا شد، افزود: در نجف یک پادگان که متعلق به گروه عصائب سید الشهدا از نیروهای الحشد الشعبی عراق بود خیلی خالصانه و راحت در اختیار ما قرار گرفت و در کربلا نیز یک مدرسه را برای اسکان زائرین آماده کردیم.

فعال مردمی پیاده روی اربعین عنوان کرد: خادمین دو هفته قبل از روز اربعین وارد عراق شدند و در حالی که بستر نا آشنا بود و مشکلات زیادی و امکانات اندک داشتیم اما کارها به واسطه امام حسین(ع) جور شد.

814428112_102673

وی با اشاره به اینکه آماده شدن پادگان مورد نظر در نجف و مدرسه محل اسکان در کربلا برای حضور زائرین هشت ماه به طول انجامید، بیان کرد: در نجف و کربلا امکانات اسکان 600 هزار نفر با دو الی سه هزار پتو را داشتیم اما به فضل خدا چون سفره امام حسین(ع) بود فقط در یک شب در نجف هزار و 300 نفر در محل اسکان ما سُکنی گزیدند که البته همه آنها لرستانی نبوده و زائرینی از دیگر شهرها و حتی مهمان خارجی نیز در میان آنها بودند.

IMG_20151215_130700

اسکان 10 هزار نفر از زائرین لرستان در نجف و کربلا

کشکولی گفت: هر چند که پذیرایی ما از زائرین خیلی مختصر و فقیرانه بود اما تمام وعده را از محل نذورات مردمی بین زائرین غذا توزیع کردیم.

وی با بیان اینکه در نجف به مدت سه شبانه روز از زائرین پذیرایی شد، تصریح کرد: در مجموع ما به حدود 10 هزار نفر زائر در کربلا و نجف خدمات ارائه کردیم که خوشبختانه در این راستا رضایت مردم را نیز شاهد بودیم؛ این در حالی است که فقط از لرستان بیش از 20 هزار نفر اعزام شده بودند.

812726667_116547

دبیر اجرایی ستاد مردمی اربعین لرستان همزبان و هم استانی بودن و احساس آرامش و امنیت را از دلایل رضایتمندی زائرین لرستانی دانست و خاطرنشان کرد: بعد از سه شبانه پذیرایی از زائرین در نجف مراسم پیاده روی کربلا رسما شروع شد، با آغاز پیاده روی اربعین باید سه هزار تخته پتو که در محل اسکان نجف مورد استفاده قرار گرفته بودند را به کربلا می رساندیم و این کار سختی بود چون در آن شرایط بردن بار به کربلا تقریبا کار غیر ممکنی بود؛ اما خادمین سید الشهداء این کار را در زمانی که زائرین در حال پیاده روی  به سمت کربلا بودند انجام داده و در کربلا نیز به مانند نجف بی آنکه هزینه ای از مردم دریافت شود و بدون کمک های دولتی سه روز میزبان مردم بودیم.

پایان بخش نخست

ادامه دارد....

815938836_34399IMG_20151122_153053814715890_38468

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • خادم الحسین

    دستتون طلا...بی زحمت غلط املایی ها گرفته بشه و ویراستار بهتری نیز انجام بشه.....دست جناب کشکولی و بچه های لرستان خبر هم درد نکنه

نظرات