در گفت و گو با لرستان خبر مطرح شد:/ بخش (2)

فعال مردمی پیاده روی اربعین از میزبانی جوانان لرستانی از زائران جهان اسلام در پیاده روی اربعین می گوید

به گزارش لرستان خبر، پیاده روی یکی از مهم ترین برنامه های سالانه جهان اسلام است که دارای ابعاد مختلفی است و مردم لرستان نیز در دو سال اخیر در این همایش بزرگ جهان اسلام حضور دارند.

برای اطلاع از روند خدمات دهی به مردم استان در پیاده روی اربعین هفته گذشته گفتگویی با یکی از فعالان مردمی پیاده روی اربعین در استان لرستان داشتیم"روایت فعال مردمی از 2 سال پیاده روی اربعین زائران لرستانی" که بخش دوم این مصاحبه در زیر آمده است

مسجد حنانه عراق و جوانان لرستانی

میثم کشکولی به فعالیت های فرهنگی صورت گرفته در جریان پیاده روی اربعین در سال 94 اشاره کرد و گفت: در جریان این مراسم موکب شباب الخمینی توسط جمعی از بچه های هیئتی لرستان که تصمیم گرفته بودند برای زائران ایرانی کار فرهنگی از قبیل برپایی مراسمات سخنرانی و عزاداری ها را انجام دهند برپا شد و در این راستا هیئت محبین رقیه(س) بروجرد وارد صحنه شده و همه ملزومات برگزاری مراسم را در ایران تهیه نمودند و در قالب یک کانتینر وسایل صوتی و امکانات دیگر به عراق منتقل کردند.

DSC_0064

وی افزود: با هماهنگی های صورت گرفته مقرر شد که برنامه های فرهنگی در مسجد حنانه برگزار شود؛ از این رو پس از برقرار کردن دکور و انجام تبلیغات توانستیم به مدت پنج شب در این مسجد برنامه های جمهوری اسلامی ایران را با سخنرانی های آیت الله صدیقی، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان و با مداحی میثم مطیعی و مهدی رسولی برگزار کنیم.

فعال مردمی پیاده روی اربعین با بیان اینکه تقریبا می توان گفت متولیان برنامه های جمهوری اسلامی در نجف بچه های لرستان بودند، عنوان کرد: البته در کنار برنامه های فرهنگی در مسجد حنانه نذورات هم هر شب بین زائرین توزیع می شد.

وی به دو شب برگزاری مراسم سخنرانی و عزاداری با سخنرانی مرتضی آقا تهرانی و مداحی مهدی سلحشور توسط بچه هیاتی های استان در مزار مرحوم حکیم اشاره کرد و یادآور شد: صبح ها نیز در چهار راه «صورة العشرین» نجف مراسم افتتاحیه پیاده روی توسط بچه های لرستان و با حضور حسین یکتا، سعید قاسمی، حسن رحیم پور ازغدی، حجت الاسلام والسلمین علیرضا پناهیان و حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی انجام می شد که در نوع خود کار بی نظیری بود.

DSC_0134

کشکولی گفت:معتقدیم که تمام کسانی که در این هیئت جمع شده بودند مریدان امام خمینی (ره) بودند اما در هر حال کارهایی را که بچه های لرستان با برگزاری برنامه های عظیم در مسجد حنانه و چهار راه صورت العشرین انجام دادند در حد معجزه بود.

تشکیل ستاد مردمی اربعین در لرستان

وی با اشاره به اینکه برگزاری برنامه های عظیم فرهنگی در عتبات عالیات موجب شد که بچه های لرستان به یک تجربه خوب در حوزه بین المللی و فعالیت کردن در بیرون ازمرزهای کشورمان دست پیدا کرده و این تجربه را با خود به استان منتقل کنند، تصریح کرد: برای زنده نگه داشتن ظرفیت مردمی اربعین در استان با استفاده از ظرفیت فعالان اربعین سال گذشته ستاد مردمی اربعین در حال شکل گیری است که این ستاد طی روزهای آینده فعالیت خود را هم در راستای گفتمان سازی و هم رفع مشکلات و موانع برای حضور کیفی مردم در مراسم پیاده روی اربعین آغاز می کند.

DSC_0023

فعال مردمی پیاده روی اربعین در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: در کشورعراق مشکلات زیرساختی از قبیل کمبود چادر و پتو و سرویس بهداشتی داشتیم که رفع آنها نیازمند پای کار آمدن دستگاه های اجرایی و سایر نهادهای استان است.

وی اظهار داشت: سال گذشته وقتی که با عتبات و سپاه جلسه گذاشتیم پیرو این جلسات قرار شد جلسه ای نیز با دستگاه های اجرایی و دولتی برگزار شود که در جلسه ای که با دستگاه های اجرایی برگزار شد ما کارهای مربوط به پیاده روی  اربعین را در سه سطح ارائه کردیم.

DSC_0147

کشکولی پیش بینی لرستان به عنوان یک استان محل عبور زائرین کربلا محل اسکان و پذیرایی را اولین برنامه استان در اربعین دانست و گفت: دوم اینکه ستاد اربعین لرستان نسبت به زائرین لرستان احساس مسئولیت کند چون زائرین لرستان از گرفتن ویزا و پاسپورت تا رفتن به مرز و اسکان در نجف و کربلا مشکل داشتند و سوم اینکه بر اساس بخشنامه وزارت کشور استان لرستان به عنوان معین استان ایلام در مهران یک ایستگاه پذیرایی برپا کند.

وی افزود: نهایتا ستاد دولتی اربعین نسبت به بخش سوم مسئولیت پذیرفت و توانست با همکاری سپاه و دیگر دستگاههای اجرایی یک ایستگاه پذیرایی بزرگ را در مرز مهران برپا و چند هزار وعده غذایی را بین زائرین توزیع و خدمات قابل قبولی را ارائه نماید.

IMG_20151128_144555

سودجویی دلالان از زائرین لرستان به دلیل نبود مرکز صدور ویزا

فعال مردمی پیاده روی اربعین با بیان اینکه زائرین لرستان برای گرفتن ویزا مشکل دارند، عنوان کرد: مراکز صدور ویزا در استان های کرمانشاه و خوزستان قرار دارند و اینجاست که دلال ها وارد کار شده و از زائرین لرستان برای اخذ ویزا سود جویی می کنند.

وی حمل و نقل و ایاب و ذهاب زائرین به مهران و از مهران به نجف و بالعکس را دومین مشکل پیش روی زائران لرستان در پیاده روی اربعین دانست و بیان کرد: اگر چه در عراق خیلی نمی توان کار را مدیریت کرد اما در ایران شاهد بودیم که به محض ورود زائرین به مرز کشورمان که همگی آنها خسته و حتی مریض هم هستند باز هم عده ای افراد سودجو وارد عمل شده و با سه تا چهار برابر قیمت اصلی زائرین را به استان منتقل می کنند.

DSC_0250

کشکولی گفت: البته سال گذشته با همکاری استانداری و سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان بازگشت زائرین ازمهران به استان مدیریت شد و کمتر شاهد معطلی زائرین بودیم.

وی بر ضرورت رفع مشکل اسکان زائرین استان لرستان در عتبات عالیات و به ویژه در کربلا همزمان با پیاده روی اربعین تاکید کرد و یادآور شد: همچنین وضعیت بهداشت عراق مناسب نیست؛ از این رو باید در پیاده روی امسال سازوکارهای مناسب در این زمینه اندیشیده شود.

eoj1wunrvf7imi134f8v

فعال مردمی پیاده روی اربعین به عنوان توصیه به زائرین خاطرنشان کرد: چند نکته برای حضور راحت تر زائرین در پیاده روی اربعین وجود دارد اول هماهنگی هایی مانند گرفتن ویزا، کاروان و محل اسکان از قبل انجام شود. دوم اینکه شرکت در پیاده روی اربعین با زیارت امام حسین(ع) فرق می کند چون در پیاده روی اربعین غذا به موقع در اختیار زائر قرار نمی گیرد، معطلی زیاد است و زائرین برای خوابیدن با مشکل مواجه می شوند و حتی ممکن است که یک بار هم فرصت زیارت ضریح امام حسین (ع) به دلیل ازدحام جمعیت برای زائرین پیدا نشود.

وی ادامه داد: در پیاده روی اربعین صرفا پیاده روی ملاک است اما با این حال توصیه ای که به کاروان ها داریم این است که اعزام ها را به صورت محدود انجام دهند تا با مشکل اسکان مواجه نشده و از اعزام گسترده پرهیز کنند چون خدمات دهی به تیم های کوچک ساده تر و روان‌تر است.

IMG_20151128_144713

ضرورت تسریع در تشکیل ستاد اربعین در لرستان

کشکولی با بیان اینکه ستاد اربعین کشور با ریاست وزیر کشور و جانشینی ستاد بازسازی عتبات عالیات شکل گرفته است، گفت: امیدواریم که این ستاد نیز که یک ستاد حاکمیتی است هر چه سریعتر در استان لرستان شکل بگیرد تا برنامه ریزی ها به روزهای آخر موکول نشود.

وی افزود: انتظاری که از ستاد اربعین کشور داریم این است که ازیک سو به مردم بهاء داده و کار را به مردم واگذار کند و از سوی دیگر خلاء های زیرساختی را با توان دستگاه ها و نهاد ها مرتفع کنند.

فعال مردمی پیاده روی اربعین در ادامه به ظرفیت های فرهنگی پیاده روی اربعین اشاره کرد و افزود: در بحث ظرفیت فرهنگی دو بخش وجود دارد یک بخش این است که حداقل کار فرهنگی در جریان پیاده روی اربعین ایجاد ارتباط معنوی مردم با انسان کامل و معصومین است و با این حال سوال ما این است که دستگاههای فرهنگی چه کاری بالاتر از این را می توانند انجام دهند.

پیاده-روی-اربعین-حج-حسینی-2-5

وی بیان کرد: دوم اینکه در جریان پیاده روی اربعین مردم با مظهر استکبارستیزی ارتباط برقرار کنند و جالب اینجاست که  این موضوع هزینه ای برای دولت ندارد چون این کار فرهنگی با پول خود مردم انجام می شود.

کشکولی با بیان اینکه قرار است که درپیاده روی اربعین گفتمان جهانی مقاومت را مطرح کنیم، گفت: در سال 93 داعش به عراق حمله نکرده بود؛ اما در سال 94 نصف عراق تحت تصرف این گروه تروریستی تکفیری بود و با وجود تهدیدهایی که می کردند که اگر زائرین به کربلا و نجف بیایند دست به اقدامات تروریستی می زنیم؛ اما شاهد بودیم که مردم تشنه شهادت بوده و تعداد زائرین هم نسبت به سال قبل بیشتر شد.

139409061603003846592354

پیاده روی اربعین زبان گویای تشکیل نهضت جهانی اسلام

وی تصریح کرد: مردم فهیده اند که اربعین زبان گویای تشکیل نهضت جهانی اسلام است و اسلام ازاین نقطه به جهان صادر می شود.

دبیر اجرایی ستاد مردمی پیاده روی اربعین لرستان با تاکید بر اینکه مبلغین، هنرمندان و اهل فرهنگ ما باید خود ا برای حضور در عرصه بین المللی و جهانی پیاده روی اربعین آماده کنند، خاطرنشان کرد: چراکه قرار است در این حرکت انقلاب را به مانند دوران هشت سال دفاع مقدس به جهان صادر کنیم.

76d83c4b91d373d6f184bda485d1d843_XL

وی اظهار داشت: همه باید خود را با این شرایط وفق دهند و برای همه ملت ها باید خوراک فرهنگی داشته باشیم و لذا مسئولیت بزرگتری بر گردن همه است و آن تشکیل امت واحده در زیر پرچم امام حسین(ع) است پس تمام مجموعه های فرهنگی باید خود را برای این کار آماده کنند.

کشکولی با بیان اینکه در حال حاضر گفتمان انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی گفتمان غالب در عراق است، گفت: نباید باز هم از توطئه های دشمنان غافل شویم، حمله داعش به عراق باعث شد که روحیه مقاومت زیر لوای گفتمان انقلاب اسلامی در بین مردم عراق زنده شود و مردم این کشور برای نابودی تروریست ها لباس جهاد به تن بپوشند و سلاح به دست بگیرند.

18399_55334994_189Arbaeen-93_-19

بخش نخست مصاحبه اربعین در لینک زیر

روایت فعال مردمی از 2 سال پیاده روی اربعین زائران لرستانی/ پذیرایی از زائران استان در کربلا و نجف با کمک های مردمی+ عکس

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات