شهادت حضرت حمزه و حضرت سیدالکریم(ع) در هیئت رزمندگان اسلام برگزار شد

امام علی علیه السلام می فرمایند: "حب الدنیا انسان را از انسانیت خارج می کند". قرآن کریم در مورد ابتلا به حبّ الدنیا می فرماید:«کَلَّا بَلْ تُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ* وَتَذَرُونَ الْآخِرَةَ» ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﻳﺪ ﻗﻴﺎﻣﺘﻰ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺷﻤﺎ ﻋﺎﺷﻖ ﺍﻳﻨﺪﻧﻴﺎﻯ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﻫﺴﺘﻴﺪ، ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ [ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻦ ﻋﺸﻖ ﺑﻰ ﭘﺎﻳﻪ] ﺭﻫﺎ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ.

به گزارش لرستان خبر، ایام شهادت حضرت حمزه و حضرت سید الکریم علیهم السلام با سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری و مداحی حاج سید مهدی میرداماد در هیئت رزمندگان اسلام برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری را می خوانید:

از دو مناسبت شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی علیهم السلام که در نیمه شوال قرار دارد، پیروان مکتب نورانی اسلام باید نکاتی را بیاموزند. مناسبت ها در مکتب ما حکم توقفگاه هایی دارند که باید انسان در آن خود را ارزیابی کند. همانند راننده ماشینی که در جاده در همین ایستگاهها ماشین را چک و ارزیابی می کند. نکات موردنظر به مناسبت شهادت این دو بزرگوار برای انسان ها سه درس می باشد. اولین درس: امام علی علیه السلام می فرماید: «حب الدنیا رأس الخطیئة»1. حب به دنیا رأس تمام اشتباهات است.

آنچه که باعث کشته شدن حضرت حمزه علیه السلام، باعث شکسته شدن دندان رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله، باعث شهادت 72 نفر از بهترین یاران حضرت سیدالشهدا علیه السلام شد؛ غوطه ور شدن 50 نفربه حبّ دنیا از کسانی بود که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه آنها را در تنگنا گذاشته و فقط پنج نفرشان دچار حب دنیا نشدند. این افراد لحظه ای غفلت کردند و چه هزینه هایی که به اسلام وارد کردند.

درس دوم: معیت با ولایت. حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، شیوه معیّت با ولایت و امامت را به ما تعلیم دادند.

درس سوم: پاداش شهادت به آن پنج نفر. خداوند در قران کریم می فرماید: «تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ»2

 ﺁﻥ ﺳﺮﺍﻯ [ﭘﺮﺍﺭﺯﺵ] ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ  ﺩﻫﻴﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﻴﭻ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﻭ ﺗﺴﻠﻂ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻓﺴﺎﺩﻯ ﺭﺍﻧﻤﻰ  ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ؛ ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم [ﻧﻴﻚ] ﺑﺮﺍﻯ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥﺍﺳﺖ.

حبّ دنیا 5 مرحله دارد. اولین مرحله: ابتلاشدن به دنیا است. کسانی که در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله در میدان جنگ بودند، دچار حبّ دنیا شدند. امروز تعجب نکنید از مسئولینی که انقلابی بوده اند و دچار این غفلت شدند. چه خونهایی که برای دفاع از اسلام داده شد ولی این مسئولین دچار شده به حب دنیا درحال مکیدن خون مردم هستند. دراین مواقع باید ذکر "اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا" بگوییم.

امام علی علیه السلام می فرمایند: "حب الدنیا انسان را از انسانیت خارج می کند". قرآن کریم در مورد ابتلا به حبّ الدنیا می فرماید:«کَلَّا بَلْ تُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ* وَتَذَرُونَ الْآخِرَةَ» ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻰ  ﭘﻨﺪﺍﺭﻳﺪ ﻗﻴﺎﻣﺘﻰ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ، ﺑﻠﻜﻪﺷﻤﺎ ﻋﺎﺷﻖ ﺍﻳﻨﺪﻧﻴﺎﻯ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﻫﺴﺘﻴﺪ، ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ [ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻦ ﻋﺸﻖ ﺑﻰ ﭘﺎﻳﻪ] ﺭﻫﺎ ﻣﻰ  ﻛﻨﻴﺪ.

دومین مرحله انتشار است. میل به دنیا در تمامی اعضا و جوارح انسان منتشر می شود. حرام را حلال جلوه می دهند. مرحله سوم حب دنیا، تاثیرگذاری در مصرف است که منجر به اسراف در هر زمینه ای می شود.

چهارمین مرحله، تغییر نگرش و نگاه است. محبین به دنیا نگاهشان با ولایت یکی نیست. مانند مردم زمان حضرت علی علیه السلام که نگاهشان همسو با حضرت نبود.

و آخرین مرحله حب دنیا، ویرانی است! برای به دست آوردن دنیا با حق مبارزه می کنند. مگر کشته شدگان فرانسه و کشمیر با هم تفاوت دارند؟ چرا برای مردم فرانسه سوگواری انجام شد ولی برای کشته شدگان مظلوم کشمیر هیچ ابراز همدردی انجام نشد؟ چرا از حق دفاع نمی کنند؟ کسانی که حب دنیا دارند مثل افراد لشگر عمر بن سعد لعنت الله علیه هستند که با حق به مبارزه برخاستند.

در پایان بحث، سه مورد را ذکر می کنیم که راهکارهای معیت با ولایت می باشد. 1- مجاز بودن آن عمل 2- عامل به عمل طبق آنچه که معصوم علیه السلام دستور داده اند. 3- پناهنده بودن به درگاه اهل بیت علیهم السلام. یعنی در هر زمان و هر مکان که باشیم باید خود را نیازمند و پناهنده به درگاه آنها بدانیم.

منبع: وارث

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات