گزارش نمایشگاه هفته فرهنگی لرستان

برنامه بسیاری از ادارات لرستان در نمایشگاه فرهنگی اقتصادی لرستان هیچ ربطی این ادارات نداشته و در کل خروجی آن به نفع مسئولان استان بود و‌ در یک‌کلام از جیب ادارات به کام ...

به گزارش لرستان خبر، چند ماهی بود که در استان خبر از برپایی نمایشگاهی به نام «هفته فرهنگی لرستان» نقل محافل مسئولان ارشد استان شده بود تا با برپایی آن گروه کور مشکلات اقتصادی لرستان باز شود.

برای راه‌اندازی این نمایشگاه در قدم اول باید این حکم اجرا می‌شد که هرکدام از مدیران  ۸ میلیون تومان برای هر یک از غرفه‌ها هزینه کنند تا بتوانند عملکردشان را به سمع و نظر بازدیدکنندگان برسانند.

بالاخره روز موعود فرارسید و نمایشگاه هفته فرهنگی لرستان در بیست و پنجم مردادماه کار خود را در بوستان گفت‌وگوی تهران آغاز کرد تا به قول مسئولان با معرفی ظرفیت‌های فرهنگی اقتصادی لرستان و جذب سرمایه‌گذار گره از مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان استان باز شود.

اما با چرخی در نمایشگاه هفته فرهنگی لرستان که با صرف هزینه‌های زیاد برپاشده بود می‌توان گفت فرهنگ این دیار کهن از لابه‌لای پوسترها و بروشورهای تبلیغاتی ادارات رنگ‌باخته بود؛ پوسترهایی که پس از یک نیم‌نگاه نقش بر زمین می‌شد.

photo_2016-08-22_08-52-12

ریخت‌وپاش‌های نمایشگاه فرهنگی اقتصادی لرستان

معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و توانمندی‌های لرستان به گردشگران داخلی و خارجی فی‌نفسه گام بلندی برای رونق اقتصادی استان است اما در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده بود این اقدام میلیاردی مسئولان نه‌تنها مقاومتی نبوده بلکه فقط معرفی برای مسئولان استان بود و آن بنرهای عملکردی مسئولان که بارها و بارها از تریبون‌های آن اعلام‌شده بود و آن دسته‌گل عظیم و میلیونی که گوشه‌ای از این نمایشگاه را معطر کرده گویای این حقیقت بود که اقتصاد مقاومتی در اینجا معنا ندارد.

طنین موسیقی پاپ از نمایشگاهی که به نام هفته فرهنگی لرستان برپاشده بود، کت‌وشلوارهای به‌ردیف شده یک غرفه و بیسکویت‌های با مارک خارجی یادمان می‌برد که این نمایشگاه محفلی برای معرفی فرهنگ و آداب‌ورسوم استانی با قدمت ۴۰ هزار سال است.

پیچیده شدن یک‌باره آوای ساز و دهل محلی لرستان در نمایشگاه خبر از حضور یکی از دولتمردان برای بازدید نمایشگاه را می‌داد اما جای تأمل بود که با سروصدای ساز و دهلی که مسئول را تا تمام غرفه بدرقه می‌کرد و صدا به صدا نمی‌رسد چطور عملکرد آن غرفه‌ای که ۸ میلیون تومان برای آن هزینه شده است بررسی می‌شد.

photo_2016-08-22_08-48-27

بزم میلیاردی لرستان برای تفریح و نشاط مردم تهران

مردم محروم استان لرستان اکنون باید چشم‌انتظار ارمغان این بزم میلیاردی باشند، بزمی که خروجی هر شب آن محفل تفریح و آوازی بود که مسئولان برای آن سنگ تمام گذاشته بودند.

برای ارزیابی نمایشگاه هفته فرهنگی لرستان که برای معرفی ظرفیت‌های استان راه‌اندازش شده بود در حاشیه این نمایشگاه با چند تن از بازدیدکنندگان این نمایشگاه گفت‌وگویی داشتیم که بدین شرح آمده است.

یکی از بازدیدکنندگان در رابطه با نمایشگاه هفته فرهنگی لرستان گفت: نمایشگاه لرستان باید خیلی عظمت بیشتری داشته باشد اینجا چیزی برای خرید نیست از طرفی ما این پوستر و عکس‌ها را نیز می‌توانستیم از سایت‌ها و مجلات ببینیم.

جای خالی صنایع‌دستی لرستان در نمایشگاه هفته فرهنگی

وی به ضعف غرفه‌های فرهنگی نمایشگاه اشاره کرد و افزود: از کالاها، صنایع‌دستی و غذاهای محلی لرستان چیزی در این نمایشگاه نمی‌بینم.

یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه فرهنگی اقتصادی لرستان عنوان کرد: نمایشگاه خوبی بود و اگر فرهنگ و ظرفیت‌های لرستان برای مردم پایتخت و دیگر استان‌ها جا بیفتد خیلی خوب است.

بازدیدکننده دیگر بیان کرد: با توجه به اینکه این نمایشگاه اولین تجربه لرستان درزمینهٔ فرهنگی اقتصادی بود از نمره ۲۰ به آن نمره ۱۵ می‌دهم و نمره کاملی نمی‌توان به آن داد.

photo_2016-08-22_08-48-00

وی اظهار داشت: من این نمایشگاه را در حد معقول دیدم ولی امیدواریم با تلاش مسئولان و بخش خصوصی و باهمت و برنامه‌ریزی‌های سنجیده و منسجم بتوان در نمایشگاه‌های بعدی ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی استان را معرفی کرد.

بازدیدکننده دیگر این‌چنین در مورد نمایشگاه نظر داد: ای‌کاش به‌جای اینکه مسئولان با ساز و دهل به استقبال دولتمردان می‌رفتند، برای گفتن درد محرومیت مردم و جوانان بیکار لرستان فرصت را مغتنم شمرده و مطالبه گری می‌کردند.

تبلیغات ضعیف نمایشگاه فرهنگی اقتصادی لرستان در تهران

فعلان رسانه‌ای که از در این نمایشگاه حضور داشت این‌چنین نظر خود را بیان کرد: سی‌دی‌ها و پوسترهای روی زمین نشانگر این بود که علاقه و ذائقه مردم تغییر کرده و متأسفانه روابط عمومی‌ها و مدیران استان نیز هم سو با این ذائقه‌ها نبودند و چه‌بهتر بود که شیوه‌های نوین تبلیغات را به روابط عمومی‌هایمان آموزش می‌دادند از طرفی در سطح شهر تهران نیز بنرهای تبلیغاتی به چشم نمی‌خورد و جا داشت تبلیغات بهتری برای این نمایشگاه انجام می‌شد.

یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه فرهنگی و اقتصادی لرستان که عملکرد دستگاه‌های اجرایی را در راه‌اندازی این نمایشگاه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دقیق‌تری قرار داده بود اظهار داشت: در ابتدای امر باید گفت بحث اقتصاد مقاومتی در هیچ‌کدام از غرفه‌های این نمایشگاه به چشم نیامد چراکه در برخی از غرفه‌ها مانند نساجی بروجرد و زاگرس پوش با پرداخت ۸ میلیون تومان تنها اجناس خود را برای تبلیغ و فروش در معرض دید قرار داده بودند.

photo_2016-08-22_08-51-10

کوتاهی مسئولان در مدیریت هزینه نمایشگاه

وی افزود: مدیریت هزینه که ابتدایی‌ترین بخش اقتصاد مقاومتی است در این نمایشگاه نبوده و واقعاً در این زمینه کوتاهی شده بود.

بازدیدکننده نمایشگاه هفته فرهنگی لرستان بیان کرد: در بحث فرهنگی در این نمایشگاه کار خاصی برای فرهنگ لرستان انجام نشد و کارها در چند قطعه عکس خلاصه‌شده بود.

وی عنوان کرد: استان لرستان ظرفیت‌های فرهنگی غنی دارد اما متأسفانه اداره کل فرهنگ و ارشاد لرستان در هفته فرهنگی لرستان تمام‌کار خود را روی موسیقی متمرکز کرده بود.

بازدیدکننده نمایشگاه هفته فرهنگی لرستان گفت: متأسفانه میراث فرهنگی باوجوداینکه می‌توانست خیلی خوب عمل کند اما با به نمایش گذاشتن چند تا گلیم و لباس محلی خیلی بدعمل کرد درصورتی‌که حداقل با توزیع سی دی می‌توانست معرفی جاذبه‌های گردشگری جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان را معرفی کند.

بی عملکرد بودن میراث فرهنگی لرستان در نمایشگاه

وی تصریح کرد: میراث فرهنگی متولی اصلی فرهنگ بود اما هیچ‌گونه عملکردی نداشت و نتوانست مروج خوبی برای فرهنگ غنی لرستان باشد.

photo_2016-08-22_08-47-00

بازدیدکننده نمایشگاه هفته فرهنگی لرستان اظهار داشت: شنیده‌ها حاکی از این است که شهرداری خرم‌آباد ۱۰۰ میلیون تومان برای نمایشگاه فرهنگی اقتصادی لرستان در تهران هزینه کرده است درحالی‌که کارگرآن‌همین شهرداری ماه‌ها حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: درواقع شهرداری خرم‌آباد ازنظر مالی بخش دیگری از غرفه‌ها را پشتیبانی کرد و این در حالی است که کارگران شهرداری خرم‌آباد ۹ ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

بازدیدکننده نمایشگاه هفته فرهنگی لرستان بیان کرد: غرفه اداراتی مانند آب و فاضلاب شهری، روستایی، آب منطقه‌ای، شرکت گاز و برق فقط عملکردهای خود را در قالب چند عکس به نمایش درآورده بودند که در کجا چه پروژه‌ای داشته‌اند ازاین‌رو فعالیت آن‌ها ارتباط خاصی با موضوع این نمایشگاه نداشت.

حضور تبلیغی مخابرات در نمایشگاه فرهنگی اقتصادی لرستان

وی گفت: شرکت مخابرات نیز می‌توانست مشارکت خوبی در بحث فرهنگی و اقتصادی باشد اما متأسفانه هیچ دستاوردی در این نمایشگاه نداشت و حتی غرفه آن نیز نشان می‌داد که هیچ‌گونه هدفی از ایجاد غرفه تحت عنوان فرهنگی اقتصادی نداشته است.

بازدیدکننده نمایشگاه هفته فرهنگی لرستان عنوان کرد: غرفه مخابرات در قالب چند بروشور هزینه‌های مکالمات را به نمایش گذاشته بود که درواقع تبلیغی برای همراه اول بود و هیچ خروجی نداشت که به نفع مردم باشد.

photo_2016-08-22_08-48-42

وی بیان کرد: در این نمایشگاه برخی از مدیران یا آگاهی از معرفی فرهنگ نداشته و یا اینکه هدفشان تنها تبلیغ بود چون متأسفانه در غرفه محیط‌زیست دو سمندر لرستانی در آکواریم نگه‌داری می‌شد درصورتی‌که پیش‌ازاین از سوی مسئولان و کارشناسان محیط‌زیست بارها مطرح‌شده بود که سمندر لرستانی نباید غیر از زیستگاه خود نگهداری شود چون تلف می‌شود.

نگهداری دو سمندر لرستانی در اکورایم نمایشگاه

بازدیدکننده نمایشگاه هفته فرهنگی لرستان تصریح کرد: به‌طور یقین اگر مسئولان ارشد حوزه محیط‌زیست از غرفه محیط‌زیست بازدید می‌کردند و این دو سمندر کمیاب را داخل آکواریم می‌دیدند هجمه زیادی علیه محیط‌زیست استان به وجود می‌آمد.

photo_2016-08-22_08-47-49

وی عنوان کرد: سمندر لرستانی به‌عنوان یکی از گونه‌های کمیاب، نسل آن درخطر است اما در این نمایشگاه با نگه‌داری آن در آبزی‌دان آن‌هم به مدت یک هفته خطری برای از بین رفتن آن‌ها و ترویجی برای نگهداری این گونه‌های نادر در مکانی غیر از زیستگاه خود بود.

بازدیدکننده نمایشگاه هفته فرهنگی لرستان بیان کرد: از غرفه محیط‌زیست که بگذریم به غرفه منابع طبیعی می‌رسیم که هیچ‌گونه معرفی از جاذبه‌های طبیعی که هرروزه در حال سوختن هستند نداشت درحالی‌که می‌توانست موزه‌ای از جاذبه‌های طبیعی استان را در معرض نمایش قرار دهد و تنها به چند عکس و بروشور اکتفا نکنند.

وی به غرفه خلوت بنیاد شهید در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: بنیاد شهید در این نمایشگاه هیچ عملکردی از خود نشان نداد درحالی‌که می‌توانست مفاخر، نامداران و سرداران نامی استان را به گونه‌های مختلف به بازدیدکنندگان معرفی کند.

چچ

عدم منفعت نمایشگاه فرهنگی اقتصادی لرستان برای مردم استان

بازدیدکننده نمایشگاه هفته فرهنگی لرستان بیان کرد: در این همایش‌ها وزاری مختلفی حضور یافتند و محور هرکدام آن‌ها حول محوری بود که هیچ نفعی برای مردم به دنبال نداشت به‌طوری‌که هرکدام از هر دری صحبت می‌کردند و متأسفانه به‌جای اینکه مدیران استان بیایند و در حضور کابینه دولت مشکلات و معضلات مردم استان را مطرح کنند و برای توسعه فرهنگ غنی لرستان و ایجاد کسب‌وکار حرفی برای گفتن داشته باشند پس از صحبت‌های وزرا کف زدند و سکوت کردند.

وی اظهار داشت: حتی برنامه فرهنگی اقتصادی هیچ ربطی به خیلی از ادارات نداشته و در کل خروجی آن به نفع مسئولان استان بود و‌ در یک‌کلام از جیب ادارات به کام استاندار!

ریخت‌وپاش‌های هفته فرهنگی لرستان

بازدیدکننده نمایشگاه فرهنگی اقتصادی لرستان عنوان کرد: بالغ‌بر ۸۰ غرفه در نمایشگاه فرهنگی اقتصادی لرستان برپا شد که اگر حدود ۵۰۰ میلیون تومان‌ هم هزینه شده باشد تنها یک‌طرف قضیه است و در طرف دیگر در هریک از غرفه‌ها چندین نفر فعالیت داشتند و اگر تعداد آن‌ها  را دست‌کم پنج نفر در نظر بگیریم حدود ۴۰۰ نفر می‌شدند که هزینه‌های خوراک، اسکان و حمل‌ونقل آن‌ها رقم‌های زیادی را نشان می‌داد پس به جرأت می‌توان گفت میلیاردی هزینه شده است.

وی بیان کرد: این نمایشگاه می‌توانست با هزینه بسیار کمتری در استان برگزار شود و مدیران با دعوت از مسئولان عالی‌رتبه حوزه فرهنگی و اقتصادی برخی عمده‌ترین ظرفیت‌های استان را از نزدیک به مسئولان نشان دهند.

photo_2016-08-22_08-46-34

بازدیدکننده نمایشگاه فرهنگی اقتصادی لرستان گفت: فریضه نماز بالاترین فرهنگ ما شیعیان است که در همه کارها باید ملموس باشد بنابراین بهتر بود که با حضور حجت‌الاسلام حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران دستگاه‌های اجرایی و خبرنگاران حداقل یک‌بار در نمازخانه این نمایشگاه نماز جماعت برگزار می‌شد.

وی اظهار داشت: انتشار یک عکس از نماز جماعت توسط مسئولان استان و لرستانی‌های مقیم تهران می‌توانست اثرگذار باشد اما منفعت‌طلبی‌ها سبب شده تا چنین برنامه‌ای اصلاً مدنظر نباشد.

بازدیدکننده نمایشگاه فرهنگی اقتصادی لرستان افزود: جای همسر شهید زنده لرستان سید نور خدا موسوی جانباز ۱۰۰ درصد استان در این محفلی که به نام فرهنگ برپاشده بود بسیار خالی بود؛ همسر فداکاری که با ازخودگذشتگی سال‌ها از جسم نیمه‌جان این جانباز باافتخار پرستاری می‌کند.

ححصوره_20160817_194304صوره_20160817_212135صوره_20160817_223346

photo_2016-08-22_09-18-45

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات