بررسی هفته فرهنگی لرستان؛

جشن های شبانه که اوقات فراغت تهرانی ها را پر کرد چه فایده ای برای مردم محروم لرستان داشت؟ آیا مردم منطقه الی آباد خرم آباد، روستاهای دلفان و کوهدشت و مردم پلدختر هم سودی از این برنامه ها بردند؟.

لرستان خبر: یادداشت-ابراهیم حقیقی: هفته فرهنگی-اقتصادی لرستان در تهران بعد از تبلیغات رسانه ای گسترده چه هفته ها قبل از زمان برنامه، چه حین و چه بعد از از برگزاری این هفته، به پایان رسید؛ این برنامه موافقان و منتقدانی داشته که این روزها در این مورد بحث می کنند.

موافق و مخالف داشتن یک برنامه امری طبیعی هست اما نکته عجیب واکنش تند مسئولان استان به منتقدان این برنامه بود که در نوع خود کم سابقه بود.

درمورد معایب و مشکلات این برنامه منتقدان موارد متعددی را مطرح کردند از جمله: هزینه بالا، عدم خروجی مشخص برای مردم محروم استان، خلاصه شدن فرهنگ لرستان در موسیقی، معرفی نشدن ظرفیت های اقتصادی خدادادی استان و فرهنگی، هزینه میلیاردی برای تفریح تهرانی ها و... که به این موضوعات در مطالبی مجزا پرداخته شده و می شود.

اما صحبت های دو روز گذشته مسئولان استان حاوی نکاتی عجیب بود که در زیر به آنها پرداخته می شود

1-هزینه همایش کرمان بیشر بود!!!

استاندار محترم، مدیر ارشاد و مدیرکل حوزه ریاست استانداری لرستان و مابقی مدیران چندین بار بر این نکته تاکید داشتند که هزینه استان کرمان یشتر از لرستان بود که این مقایسه کمی عجیب است! و برای عجیب بودن این مقایسه به چند نکته می پردازیم

*استان کرمان جزو سه استان دارای کمترین نرخ بیکاری کشور

*لرستان صدرنشین بیکاری کشور

استاندار محترم و معاونان و مدیرانش حتما می دانند استان کرمان به روایت مرکز آمار دارای نرخ بیکاری فقط 7.9 درصد است و طبق نامه وزارت کشور استان کرمان جزو سه استان دارای کمترین نرخ بیکاری کشور است و سالانه حدود 25 هزار شغل در این استان ایجاد میشود

اما استان لرستان که چند هفته ای گویا با دستکاری در آمار و سفارشی(!) عنوان شد بیکاری به 10 درصد رسیده به گفته وزارت کار که در سفر وزیر کار به استان نیز مطرح شد نرخ بیکاری بالای 40 درصد است و به گفته "بیرانوندی" نماینده محترم خرم آباد در مجلس و دیگر مسئولان وضعیت بیکاری در استان لرستان بحرانی است و همچنان صدرنشین بیکاری در کشور است.

پس استانی که دارای کمترین نرخ بیکاری است با استانی که صدرنشین بیکاری تفاوت هایی دارد و خوب است بدانیم که آنها کمترین بیکاری و ما بیشترین بیکاری را داریم

2- حضور 5 وزیر و چند معاون در این همایش

در سه سال اخیر از عمر دولت یازدهم با تلاش های استاندار و دیگر مسئولان بیش از 80 مسئول بلندپایه کشوری(از رئیس جمهور و وزیر گرفته تا معاون وزیر و سفیر و ...) به استان لرستان سفر کرده تا شاید نسخه ای برای بیکارترین استان کشور بپیچند.

 اما باوجود تلاش ها و دادن وعده های بسیار، مردم استان شاهد تحولی خاص در ایجاد شغل  و رفع بیکاری در استان نیستند هرچند مسئولان از اشتغالزایی 40 هزار نفره در سه سال اخیر می گویند اما در میدان کار، مرم نه تنها این را حس نمی کنند بلکه شاهد تعطیلی زنجیروار کارخانجات و  واحدهای تولیدی استان و تجمعات کارگرانی هستند که 33 ماه حقوق نگرفته اند(البته توسعه فرودگاه، افتتاح کشت و صنعت، افتتاح 3 سد  و افتتاح چند پروژه نیمه تمام دولت های قبل توسط مسئولان فعلی را نمی شود نادیده گرفت و منکر تلاش مسئولان فعلی استان شد)

پس حضور 5 وزیر و چند معاون که صرفا آمدند و فقط یک سخنرانی کردند چیزی جدید نیست که به آن افتخار کنیم و یا تحولی عجیب باشد کما اینکه وزرا و معاونان هر روز در یک استان مشغول سخنرانی هستند و در امر سخنرانی خداروشکر چیزی در کشور کم نداریم!

3- معرفی ظرفیت های لرستان!!

مسئولان استان و حامیان هفته فرهنگی-اقتصادی لرستان عنوان می کنند که این همایش سبب معرفی ظرفیت های فرهنگی استان به سرمایه گذاران و بخش خصوصی می شود و ثمرات خوبی دارد

اگر این مهم انجام گیرد که خیلی کار خوب و قابل تحسینی است اما مشاهدات میدانی در این برنامه چیزی دیگر نشان می دهد و متاسفانه در زمینه فرهنگی که هیچکدام از ظرفیت های فرهنگی استان به نمایش داده نشد الا موسیقی و گویا فرهنگ لرستان فقط موسیقی است و البته موسیقی زنده زنان هم که شاهکار بود!! و مدیر محترم ارشاد استان هم در سخنرانی خود موسیقی را مطالبه اصلی جوانان استان مطرح کرد! پس در این مورد معرفی وجود نداشت.

نه از سبک زندگی مردم، نه از فرهنگ شهادت و ایثار جوانان این دیار نه از شیرزان لرستانی، نه از هنرمندان مردمی استان و نه از .... چیزی برای دیگران گفته نشد و فقط و فقط موسیقی اجرا شد

در بحث اقتصادی هم که در مورد ظرفیت های خدادی و امتیازهای مثبت استان از جمله جاذبه های گردشگری-تاریخی، معادن سنگ، گیاهان دارویی، عسل، ماهی،کشاورزی و ... کار خاصی نشد و همه چیز به چند بروشور ختم شد که باتوجه به تغییر شیوه تبلیغات هم حاضران بعد از دریافت این بروشورها آن ها را زیرپا انداخته و کوچکترین توجهی نمی کردند!!

اکثر غرفه های موجود هم متعلق به ادارات استان بود که فقط حاوی چند عکس با دسته گل ، عکس استاندار محترم بود و دیگر هیچ! که التبه در کنار ان هم عکس های دورهمی مدیران استان بازار دیگری داشت!!

سرمایه گذاران اندکی هم که دعوت شده بودند نشست تخصصی برای معرفی ظرفیت ها برگزار نشد که امیدی باشد برای حرکت به سمت استان و راه اندازی کارخانه های تعطیل شده و یا احداث واحد تولیدی و یا کارخانه استاندارد سازی محصولات کشاورزی و یا.... و فقط سخنرانی گوش کردند و موسیقی شنیدند و رفتند و البته یک سخنران ویژه هم از فامیل های یکی از مدیران استان از امریکا دعوت شد که  سیاست های نظام را با جسارت زیر سئوال برد و بس!

4- «36 هزار بازدید کننده داشتیم و تهرانی ها خواهان برگزاری  "هفته فرهنگی" در هر هفته بودند»!!

سخن بالا حرف عجیب مسئولان استان است که در مورد هفته فرهنگی گفته اند و عنوان می کنند همین استقبال و درخواست یک موفقیت بزرگ است که باید به چند نکته دقت کرد:

اینکه 5 شبانه روز یک برنامه تفریحی رایگان برگزار شود و هرکسی از هر نقطه ای بتواند بیاید و رایگان جشن ببیند که شاهکار نبوده بلکه یک امری طبیعی است که اگر یک گروه هم در هر نقطه از ایران چند شبانه روز جشن رایگان برگزار کند مردم می آیند و تفریح می کنند و اتفاقا مایل هستند هر روز این برنامه های رایگان باشد تا وقت های خالی خود را پر کنند! آیا واقعا این یک موفقیت است؟آیا این یک دستاورد است؟

ولی نکته این است که این جشن های شبانه که اوقات فراغت تهرانی ها را پر کرد چه فایده ای برای مردم محروم لرستان داشت؟ آیا مردم منطقه علی آباد خرم آباد، روستاهای دلفان و کوهدشت و مردم پلدختر هم سودی از این برنامه ها بردند؟ آیا ما موظف به این هستیم که هزینه مردم محروم استان را برایت فریح تهرانی ها هزینه کنیم و بعد هم آن را موفقیت بدانیم؟

5-اما میزان هزینه

مسئولان در چند روایت از 4 میلیارد ریال تا 6 میلیارد ریال میزان هزینه ها را عنوان کردند و گفتند که چیزی نبود! و بخشی را غرفه داران داده اند

در مورد میزان هزینه که خود مجریان هم با هم اختلاف مبلغ دارند و شواهد میدانی و برآوردهای کارشناسان میزان هزینه این هفته را بین 20 تا 30 میلیارد ریال تخمین می زنند

غرفه داران که اکثرا ادارات استان بودند که هزینه 100 تا 150 میلیون ریالی را از جیب ادارات(دولت) دادند و هزینه های اسکان، جابجایی، غذا، هدایا مهمان ها و ... هم بماند که محاسبه نشده است و در کنار این تعطیلی یک هفته ای استان و حق ماموریت مدیران و کارمندان عزیز ادارات!!

آیا فقط تعطیلی یک هفته ای استان و کوچ مدیران به تهران حداقل خسارتی چند میلیاردی به استان وارد نکرده است؟

اگر میانگین هزینه های مطرح شده را در نظر بگیریم حداقل 10 میلیارد ریال، آیا این هزینه برای استان لرستانی که بیکارترین استان کشور است و روزانه شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی و تجمعات کارگرانی که یا اخراج شده و یا 33 ماه حقوق نگرفته اند چیز کمی است؟آیا با این هزینه نمی شد برای تعدادی از جوانان این استان شغل ایجاد کرد؟

مسئولان محترم استان! در این که تمام تلاش شما این است که سبب پیشرفت استان شوید شکی نیست  اما با این ریخت و پاش ها و همایش های میلیاردی و مهمان بازی ها نمی شود شغل ایجاد کرد و پیشرفت استان در میدان عمل است نه در میدان سخنرانی و همایش و مهمان بازی.

نویسنده: ابراهیم حقیقی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • محمد ولیزاده

    سئوال من از آقای بهرام نژاد مدیرکل محترم حوزه استاندار که در جلسه استاندار،معاونین، فرمانداران و مدیران ستادی سرسختانه از برنامه های هفته فرهنگی اقتصادی لرستان و شخص استاندار و معاون سیاسی امنیتی دفاع کردند میباشد، امید است در فرصت مناسب از صدا و سیما و تریبونهای مختلف که در اختیار دارند صادقانه به بنده و افکار عمومی جواب بدهند: آقای بهرام نژاد تورا بخدا سوگند! اگر خودرو شاسی بلند پلاک شخصی دولتی! و منزل سازمانی ویژه معاونین! و اضافه کاری های میلیونی و.... از جانب استاندار و... در اختیار شما قرار نمیگرفت باز اینچنین از این برنامه ها و مدیران دفاع میکردی؟! آقایان این نظام، این امنیت، این میزها ثمره خون شهدا و فداکاری رزمندگان است! خون شهدا را پاس بداریم و با مردم صادق باشیم

  • محمد رضا

    آقای بهرام نژاد خانواده چهارنفری و پدر سالخورده و بیمار ما با یارانه روزگار می گذرانیم

  • ناشناس

    یادداشت بسیار زیبایی بود.دمت گرم آقای حقیقی

  • علی

    یاداشت جامع و پرمحتوایی بود و کاش همه رسانه های استان همه شبیه لرستان خبر حق طلب باشند نه اینکه دنبال مسئولان باشند. مدم این استان مظلوم و بدون حامی هستند و باید رسانه ها صدای انها را به گوش کشور برسانند اما متاسفانه ...

  • کریم رحمتی

    انصافا به جز سر گرم کردن مردم لرستان مقیم تهران اون هم با موسیقی آنچنانی چیز دیگری نداشت داخل غرفه چند بنر خشک خالی البته توهین های به نظام انقلاب توسط سخنران ویژه اداره ارشاد انجام گرفت این همه هزینه و ماموریت بایستی بررسی شود

نظرات