ناقوس گسیختگی خانواده ایرانی به صدا درآمد؛

آمارها رقم وحشتناک ۷ درصدی افزایش عدم ازدواج در کشور را نشان می دهد که این خود بسیار وحشتناک و نگران کننده است، بطوریکه میانگین ازدواج در زنان به سن ۳۰ سالگی و در مردان به ۳۵ سالگی رسیده است

لرستان خبر: یادداشت-مهدی زکی پور: بدون شک ازدواج شروع یک زندگی جدید، پایانی بر ناهنجاری های اجتماعی و رسیدن روح به آرامش است. البته میتوان در مورد فایده های دنیا و آخرت آن سخن فراوان به میان آورد، ازدواج برای جوانان دوری از خط قرمزها و به اساس و اصول زناشویی پایبند بودن است.

 ما ایرانی ها، سعی کرده ایم خانواده را به معنی واقعی آن بسازیم و برای استحکام کانون گرم خانواده ها از هیچ تلاشی فرو گذار نبوده ایم، ناموس پرستی را از نیاکانمان بخوبی آموخته ایم و پاک سرشتی را سرلوحه زندگی خود قرار داده ایم.

هنوز هم خانواده و اصالت او، یکی از فاکتورهای مهم مرد ایرانی برای ازدواج به حساب می آید و مرد درصدد پیوند با یک خانواده ریشه دار است.

متاسفانه در سالهای اخیر بسیاری از عوامل اجتماعی و اقتصادی که روز به روز بیشتر نمود پیدا میکند دست به دست هم داده و خانواده ها را دچار تزلزل و روی گسل لرزان بی بندو باری قرار دهد.

 کشور ایران با جمیعتی بالغ بر 78 میلیون نفر که 24 میلیون نفر آن را جوانان بین ۲۰ تا ۳۵ سال را تشکیل میدهند در سراشیبی آمار عدم ازدواج جوانان گرفتار شده است که متاسفانه این آمار به رغم افزایش تورم، بیکاری و خصوصا مشکلات اقتصادی روز به روز در حال رشد است که تهدید بزرگی برای خانواده اصیل ایرانی و نمود ناهنجاری های اجتماعی بسیاری از قبیل فساد و فحشا به حساب می آید.

 آمارها رقم وحشتناک ۷ درصدی افزایش عدم ازدواج در کشور را نشان می دهد که این خود بسیار وحشتناک و نگران کننده است، بطوریکه میانگین ازدواج در زنان به سن ۳۰ سالگی و در مردان به ۳۵ سالگی رسیده است.

میتوان علل مختلفی را در کم رغبتی جوانان به امر ازدواج دخیل دانست که یکی از عمده ترین آنها مشکلات اقتصادی و فقر است. افزایش نرخ تورم و بیکاری، مهیا نبودن امکانات یک زندگی زناشویی و فقر اقتصادی این میل را در افراد از بین می برد و  بستر فساد اخلاقی را در جامعه فراهم می سازد و روابط نامشروع و پرخطر را در بین جوانان افزایش خواهد داد.

 برخی از جوانان به ازدواج های موقت روی می آورند که هرگز نمیتوان شاهد شکل گیری یک خانواده با ارکان صحیح و هدفمند بود، مطمئنا این نوع ازدواج تنها به فاسد شدن جامعه کمک میکند و جز این دستاوردی نخواهد داشت.

 بعضی از جوانان با روابط نامشروع و خطرناک امیال جنسی خود را برطرف می کنند که آن هم موجبات افزایش مفاسد اجتماعی در سطح جامعه خواهد شد. البته باید این را نیز در نظر داشت، همان طور که رقم آمار ازدواج رو به کاهش است در مقابل نیز رقم آمار طلاق رو به افزایش است و افزایش ۶ درصدی طلاق با احتساب کاهش ۷ درصدی ازدواج، رقمی بالغ بر ۱۳ درصد را تشکیل میدهند که خود بیانگر وخمات اوضاع در جامعه است که ناقوس مرگ کانون گرم خانواده اصیل ایرانی را به صدا در آورده است.

آماری که بیش از همه بسیار دردناک است تنها ۱۰ درصد از زنان طلاق توانسته اند دوباره ازدواج کنند و ممکن است ۹۰ درصد آنان بخاطر مشکلات مالی و عدم موفقیت برای ازدواج دوم، به ناهنجارهای اجتماعی فراوانی گرایش پیدا کنند.

بارها و بارها به عواملی که باعث بی رغبتی جوانان برای امر ازدواج و یا از هم پاشیده شدن خانواده ها اشاره نموده ایم ولی شاهد اقدامات اساسی و هدفمند برای کاهش این معضل از سوی دولتها نبوده ایم. همان طور که بیکاری،  مشکلات اقتصادی و کم بضاعتی افراد مانعی برای ازدواج آنهاست در مقابل هم همین مشکلات باعث از هم گسستگی بسیاری از خانواده ها شده است.

اگر میخواهیم ریشه و اصالت خانواده ایرانی را حفظ کنیم، دولت می بایست بصورت مستمر آسیب های اجتماعی این معضل را رصد نماید و با یک برنامه ریزی مدون و هدفمند بلند مدت در صدد کاهش طلاق در جامعه و افزایش چشمگیر ازدواج در بین جوانان باشد ، مثال چین و کشورهای توسعه یافته که با برنامه های بلند مدت توانستند سکان اقتصاد جهان و حتی منطقه خودشان را در دست بگیرند و با تولید ملی در صدر کشورهای صنعتی و فرا پیشرفته قرار بگیرند.

متاسفانه مسوولان ما تمام وعده ها و برنامه هایی که ارائه میدهند در حد شعار است و تلاش مجدانه ای برای عملی کردن آنها از خود نشان نمی دهند، وقتی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مسوولان را به سوی تولید ملی و هر چه سریعتر به اقدام و عمل سوق می دهد نشان از  درایت و آشنایی ایشان با مشکلات و معضلات پیرامون جامعه دارد، بی شک اگر با هم اندیشی و پیگیری مسوولان بحران کار در جامعه حل شود رقم ازدواج نیز بالا خواهد رفت و کمتر شاهد فقر و فحشا در اجتماع خواهیم بود.

امیدواریم هر چه سریعتر این ضعف مرتفع شود و دولت و دستگاههای ذی ربط بتوانند راه حل مناسبی برای پیشگیری از این معضل ارائه دهند، مسوولان فراموش نکنند رمز ماندگاری حکومت اسلامی و عدل الهی بسته به ا صالت و استحکام پایه

نویسنده: مهدی زکی پور- کارشناس جامعه شناسی

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    وقتی کار نیست ، درآمد نیست ، ازدواج نکردن بهتر از طلاق است

نظرات