جلوی یک بدعت غیر شرعی در رسانه ملی باید گرفته شود

گفتگوی با خنده و شوخی و غیررسمی بین یک آقا (مجری) و یک خانم (مهمان) عادی سازی هایی را در جامعه انجام می دهد که معلوم نیست جزو اهداف سازندگان برنامه باشد.

به گزارش لرستان خبر، برنامه ی کتاب باز، برنامه ای در شبکه ی نسیم، تلاش دارد تا در فضایی غیررسمی و خودمانی، مردم را به سمت کتابخوانی رهنمون شده و این امر مقدس را در جامعه ترویج دهد؛ این هدف در نوع خود، بسیار عالی است اما به نظر می رسد ندیدن برخی ظرافت ها، می تواند در کنار تأثیرات مثبتی که این برنامه ممکن است بر فرهنگ کتابخوانی داشته باشد، تأثیراتی منفی را نیز در بخش هایی دیگر از فرهنگ بگذارد؛ و این چندان به صرفه نیست!

برخی وقت ها دیده می شود که مهمان برنامه، یک خانم است و این هم البته طبیعی است. اما از آنجائیکه برنامه حالتی از نوع سرگرمی یا Fun دارد، غیر رسمی است و طبیعتا در آن بین مجری و مهمان شوخی و خودمانی شدن هم بوقوع می پیوندد، گفتگوی با خنده و شوخی و غیررسمی بین یک آقا (مجری) و یک خانم (مهمان) عادی سازی هایی را در جامعه انجام می دهد که معلوم نیست جزو اهداف سازندگان برنامه باشد.

این سبک از رفتار، برای مخاطب برنامه، اندک اندک و به صورتی غیرمحسوس عادی می شود و این در حالی است که آموزه های رسمی نظام های تربیتی نظام از لزوم حفظ حریم های کلامی-چشمی بین نامحرمان خبر می دهد.

 

حتی برخی از خانواده ها هم این موضوع را به فرزندانشان تذکر می دهند که دلیلی وجود ندارد با یک مرد یا زن غریبه اینقدر خودمانی شوی!

اما دیدن این تصاویر در رسانه ی رسمی نظام جمهوری اسلامی، می تواند برای دختر یا پسر نوجوانی که این برنامه را می بیند القای بلااشکال بودن این نوع از برقراری ارتباط را بکند.

عادی شدن روابط میان زن و مرد نامحرم، علاوه بر ممنوعیت شرعی، اثرات منفی ای را بر زندگی های زوجین در آینده هم می گذارد و شاید به همین دلیل هم بوده که توسط دین ممنوع شده است. ثمره ی این نوع از برنامه سازی می تواند القای این پیام باشد که می توان با یک خانم متأهل هم شوخی کرد و با او خودمانی شد و در ادامه هم (در جامعه) پس از خودمانی شدن، به او مسیج هم داد و دوست بود و ...! معلوم نیست این گونه از روابط به نفع خانواده های ما باشد...

   اما مراد از این نوشتار این نیست که در برنامه ی کتاب باز، خانم دعوت نشود! بلکه هنگامی که مهمان، یک خانم است، یک خانم هم اجرای برنامه را به عهده گیرد.

به این ترتیب، با هم چای خوردن و با هم در یک آشپزخانه با فاصله ی کم کنار هم بودن و سخن گفتن (هر چند که آشپزخانه دکوری باشد) و بگو و بخند کردن و از برنامه ی زندگی همدیگر سوال کردن، بین دو تا خانم اتفاق افتاده است و بر ناخودآگاه مخاطب هم تأثیر ناخواسته ای نگذاشته است.

گویا قبلا در تلویزیون چنین قواعدی وجود داشت اما مدتی است که ما شاهد رعایت آنها نیستیم.

منبع: صابرنیوز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات