شاهدان عینی بروجردی از فاجعه منا می‌گویند

ناهید گودرزی یکی از حاجیان شرکت‌کننده در حج پارسال گفت: در کانتینرهای حمل اجساد که تنها گنجایش حمل ۱۰ جنازه را داشت حدود ۱۰۰ پیکر نیمه‌جان و بی‌جان روی‌هم انباشته‌کرده بودند و همین امر سبب جان باختن بسیاری از آن‌ها شد.

به گزارش لرستان خبر، دوم مهر سال گذشته هم‌زمان با عید قربان آن هنگام که خبر جان باختن تعدادی از حجاج شرکت‌کننده در مراسم رمی جمرات از رسانه‌های مختلف پخش شد کسی باور نمی‌کرد که مراسم حج ابراهیمی در عین امنیت و آرامشی که باید در برگزاری آن حاکم باشد جان دست‌کم 7 هزار تن از مسلمانان کشورهای مختلف دنیا را بگیرد و ملت‌های مسلمان را داغدار این فاجعه هولناک کند.

به‌رغم اینکه هنوز پس از گذشت یک سال حاکمان خائن و مزدور عربستان از اعلام آمار دقیق کشته‌شدگان این فاجعه خون‌بار سرباز می‌زنند و در همان روزهای نخست حاضر به تحویل اجساد قربانیان این فاجعه به کشورهای آن‌ها نشده بودند اما باتدبیر مقام عظمای ولایت و مرجعیت جمهوری اسلامی امی القری جهان اسلام توانست اجساد 464 تن از قربانیان خود در این فاجعه را با رایزنی‌های بسیار و جستجوی گسترده در میان خیل کشته‌شدگان به میهن عزیز اسلامی برگرداند تا قامت سپیدپوش ایستاده در لباس احرام این حاجیان با کفن‌های خونین بر روی دست ملت داغدار ایران اسلامی تشییع شود.

در خون‌بارترین فاجعه حج از ابتدا تاکنون، 33 زائر از استان لرستان جان باختند که از این تعداد 13 تن مربوط به شهرستان بروجرد بودند.

کانتینرهای مملو از کشتگان

ناهید گودرزی خواهر حاج غلامرضا گودرزی یکی از کشته‌شدگان بروجردی این فاجعه که از نزدیک شاهد بی‌کفایتی حکام خائن سعودی در کشتار مسلمانان بوده و در مراسم حج سال گذشته همراه با برادر خود حضورداشته است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: پس از اطلاع از وقوع فاجعه منا در روز عید قربان بیمارستان‌ها را برای پیدا کردن برادرم جست‌وجو کردیم اما خبری از وی نبود حتی به بعثه مقام معظم رهبری که به ما گفته بودند آنجا اسامی کشته‌شدگان را نصب‌کرده‌اند مراجعه کردیم اما خبری از برادرم نتوانستیم پیدا کنیم.

وی می‌افزاید: پس از تلاش بسیار پیکر بی‌جان برادرم را در یک کانتینر که تنها گنجایش حمل 10 جنازه را داشت و در آن حدود 100 جنازه روی‌هم انباشته‌شده بود، یافتیم.

خواهر این قربانی فاجعه منا بیان کرد: در این فاجعه هولناک و غم‌بار بیش از همیشه بی‌کفایتی حکام سعودی در اداره این مراسم باشکوه بر همگان آشکار شد هرچند حق حاجیان مظلوم کشته‌شده در منا گرفتنی است اما حاکمان بی‌کفایت سعودی با این اقدام آبروی خود را در جهان اسلام بردند.

وی عنوان می‌کند: باید اداره کنگره عظیم حج به دست شورایی متشکل از کشورهای اسلامی سپرده شود تا دیگر شاهد این فجایع هولناک نباشیم چراکه اگر اداره مناسک حج به دست دولت بی‌کفایت آل سعود باشد تکرار چنین حوادثی محتمل است.

قبور از پیش حفرشده برای قربانیان منا

همسر این قربانی فاجعه منا نیز با اشاره به وضعیت وحشتناک حاجیان در این روز عنوان کرد: بسیاری از حاجیانی که در این فاجعه کشته شدند با چند جرعه آب و اندکی رسیدگی زنده می‌ماندند اما باید از حاکمان مزدور سعودی پرسید چرا جنازه حاجیان جان‌باخته و بی‌هوش را در یک کانتینر روی‌هم ریختند و بدون توجه به زنده‌بودن آن‌ها سبب جان باختن بسیاری از حاجیان شدند تا آمار کشته‌شدگان این فاجعه به این میزان برسد.

وی افزود: بی‌شک عربستان مقصر اصلی این فاجعه هولناک است چراکه شنیده‌ها حاکی از آن است که حکام سعودی حتی از پیش محل دفن این کشته‌شدگان را تعین کرده و هزاران قبر در آن منطقه برای دفن اجساد قربانیان حفر کرده بود که این اقدامات نشان‌دهنده عمدی بودن این فاجعه است.

همسر حاج غلامرضا گودرزی عنوان کرد: اگر در روز فاجعه عمال سعودی درصحنه به امدادگران ایرانی اجازه می‌دادند که به حاجیان دچار حادثه امدادرسانی کنند بسیاری از آن‌ها کشته نمی‌شدند و این فاجعه ‌این‌چنین عمق پیدا نمی‌کرد.

سفری بی‌بازگشت

اعظم روزبهانی فرزند حاج محمد روزبهانی دیگر کشته‌شده بروجردی این فاجعه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: از دستگاه دیپلماسی کشور انتظار داریم که قاطعانه حق پدران مظلوم ما را از دولت و حکومت عربستان بگیرند و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

وی افزود: هنوز پس از یک سال همه ما چشم‌انتظار بازگشت پدرمان از این سفر بی‌بازگشت هستیم و انتظار داریم مسئولان کشور در مقابل این جنایات آل سعود سکوت نکنند و این فاجعه را فراموش نکنند.

بیرقی که هرگز بازنگشت!

پروین گودرزی همسر شهد مرادعلی نصراللهی که در این سفر بی‌بازگشت همراه همسر خود بوده است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: یک ساعت پس از رفتن حاجیان به سرزمین منا درحالی‌که خبر از جایی نداشتیم و انتظار چنین فاجعه‌ای را کسی تصور نمی‌کرد چند نفر از حاجیانی که به منا رفته بودند سراسیمه به چادرهای محل استقرار ما آمدند و بر سر و سینه‌زنان فریاد می‌زدند حاجیانمان را کشتند. اضطراب و آشوب تمام ما را فراگرفت و بر سر و سینه‌زنان از چادرهایمان بیرون آمدیم و در این حال تا ساعت دو بعدازظهر افرادی از کاروان‌های دیگر خبرهای وحشتناکی از کشتار عظیم حاجیان در منا برایمان می‌آوردند.

وی افزود: در این حال ما منتظر بازگشت حاجیان خود بودیم اما بیرقی از آن‌ها نیامد و همچنان تا نیمه‌های شب هرکس به دنبال گمشده خود در بیمارستان‌ها و کانتینرهای حمل جنازه می‌گشت.

همسر این جان‌باخته منا بیان کرد: صبح خیلی زود به بیمارستان‌ها رفتیم اما آنجا هم خبری از همسرم نبود تا اینکه به ما گفتند اسامی برخی از کشته‌شدگان را در بعثه مقام معظم رهبری زده‌اند به آنجا رفتم و سه ورقه بلند به دستم دادند وقتی نگاه کردم اسم همسرم را آنجا در میان کشته‌شدگان یافتم و در همان حال مأیوسانه بر زمین نشستم.

وی از مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور خواست پیگیری‌های خود در راستای احقاق حقوق کشته‌شدگان این فاجعه را ادامه داده و عنوان کرد: این اقدام حکام بی‌لیاقت آل سعود را محکوم می‌کنیم و امیدواریم روزی سلطه آن‌ها بر حرمین شریفین به پایان برسد و زجری که خانواده‌های این کشته‌شدگان از کشته شدن عزیزانشان کشیده‌اند آن‌ها نیز متحمل شوند.

منبع: تسنیم. گزارش از الهام شاهدپور

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات