برای نخستین بار در لرستان انجام می شود

گنجینه شاهد یک فعالیت فرهنگی است که توسط ستاد مردمی که در تهران وجود دارد تعریف شده است و هدف از اجرای این طرح، جمع آوری اسناد معنوی دفاع مقدس با محوریت والدین زنده شهداست.

به گزارش لرستان خبر، پس از گذشت نزدیک به سه ده از ماجرای شگفت انگیز دفاع مقدس ،متاسفانه بسیاری از اسناد هویت بخش و ملموس و ناملموس این واقعه تاریخی یا معرفی و شناخته نشده اند و یا بدون کمترین استفاده بایگانی شده اند.

والدین شهدا مصداق گنجینه ناملموس جنگ و دفاع مقدس هستند که در طول 30 سال گذشته کمترین توجهی به ظرفیت های نهفته فرهنگی این قشر برای الگوسازی به جامعه امروز نشده است.

 

در همین راستا محمد سزاوار یکی از فعالان حوزه فرهنگ دفاع مقدس این روزها مشغول جمع آوری اطلسی از اطلاعات شهدا و والدین شهداست که حرکتی نوین برای معرفی هر چه بهتر و بیشتر داشته های غنی فرهنگی خانواده های شهید لرستان است.

برای اطلاع دقیق از محتوای کار آقای سزاوار، پای صحبت های، جوان فعال حوزه فرهنگ انقلاب نشسته ایم.

 

لطف کنید و در مورد طرح گنجینه شاهد و محتوای آن کمی توضیح دهید

"گنجینه شاهد" یک فعالیت فرهنگی است که توسط ستاد مردمی که در تهران وجود دارد تعریف شده است و هدف از اجرای این طرح، جمع آوری اسناد معنوی دفاع مقدس با محوریت والدین زنده شهداست.

در واقع خروجی اصلی این طرح و به طور کلی هدف اصلی پروژه، استخراج سبک زندگی ایرانی اسلامی از الگوی تربیتی پدر و مادر شهید است و هم اکنون که من با شما صحبت می کنم بیش از یک سال از شروع به کار این طرح در استان لرستان می گذرد.

روند اجرای کار و محورهای مورد تاکید در طرح گنجینه شاهد شامل چه مورادی است؟

تیم اجرایی پس از هماهنگی اولیه با خانواده شهدا، در محل زندگی والدین شهید حاضر می شوند و نزدیک به 45 تا 60 سوال از خردترین تا بزرگترین ابعاد مختلف زندگی پدر و مادر شهید پرسیده می شود؛ سوالاتی مانند زمان و مکان تولد آن ها ، میزان تحصیلات، وضعیت فرهنگی حاکم بر زندگی والدین شهدا در قبل از ازدواج، میزان ارتباط با روحانیت، وضیت معیشت، نحوه آشنایی والدین شهدا با یکدیگر، میزان مهریه، درصد توجه به معنویات و به کارگیری احکام و دستورات دینی در زندگی،وضعیت معاش، جزییات فراوان در مورد نحوه تربیت فرزند شهید، فعالیت های انقلابی شهید، دلیل جبهه رفتن و چندین سوال دیگر در این طرح پرسیده می شود.

unnamed.jpgثلثقلرقث

خروجی های این کار به طور مشخص چیست؟

ببیندی خروجی گنجینه شاهد، یک کتاب، چند عکس و یا یک گزارش کار نیست در حقیقت پروژه گنجینه شاهد به دنبال جمع آوری یک اطلس کامل از کلیه ابعاد زندگی والدین شهداست تا بتوان در بحث کلان به یک تعریف واحد و کاربردی از سبک زندگی ایرانی اسلامی برسیم تا در مدیریت کلان و خرد در اختیار جامعه و خانواده ها گذاشته شود.

یعنی اهداف این طرح فقط به بازتعریف سبک زندگی ایرانی و اسلامی خلاصه می شود؟

هدف اصلی طرح همین مسئله است اما در کنار آن و به شکل طبیعی یک اطلس از خانواده شهید تهیه می شود که تمام فعالان فرهنگی حوزه تولید و نشر آثار شهدا را از حیث منبع و اطلاعات خام، بی نیاز می کند این صحبت بدین معنی است که به طور نمونه هر نویسنده، فیلم ساز، مستند ساز، فعالان مراسم های شهدا و متولیان برپایی یادواراه های جنگ و شهادت را از تلاش اضافه برای تهیه منابع آرشیوی و یا میدانی بی نیاز می کند.

مستند کردن مراحل انجام کار در پروژه "گنجینه شاهد" چگونه است؟

در هر مصاحبه ای که با خانواده شهد ا انجام می شود بدون استثنا تمام جلسه فیلم برداری می شود. همچنین کلیه عکس ها و اسناد  شهید و والدین، یا عکس گرفته می شود و یا اسکن می شوند و ما در این راه اطلاعات و عکس هایی را مستند و تهیه کرده ایم که در آرشیو و بایگانی بنیاد شهید و دیگر ارگان ها وجود ندارد.

در تهیه مراحل طرح با چه مشکلاتی مواجه شدید؟

مشکل مهم در این طرح، عملکرد نامناسب بعضی از مسئولان سازمان های مرتبط با شهداست که در گذشته سبب رنجش خاطر آن ها شده است و همین امر سبب همکاری نکردن بعضی از خانواده های شهید با طرح گنجینه شاهد است چون در ابتدای امر فکر می کنند ما هم از طرف همان ادارات و سازمان ها مراجعه کرده ایم و در این راه مجاب کردن آن ها وقت گیر است و روند اجرای کار را کند می کند؟

unnamed.jpgفل4

در افق و اطلس پروژه "گنجینه شاهد" چه تعداد خانواده شهید در لرستان پیش بینی شده است؟

در کل قرار است که با والدین 1 هزار و 500 شهید مصاحبه شود اما به دلیل مشکلاتی همانند همکاری نکردن و یا طول کشیدن فرآیند راضی کردن والدین به گفت و گو، از برنامه زمان بندی پروژه عقب هستیم و در کل استان نزدیک به 150 مصاحبه انجام شده است و همین جا خوب است که این مسئله را متذکر شوم که هر نیروی اداری مناسب ارتباط با خانواده های شهدا نیست و باید افراد سازمانی که به هر نحوی با خانواده های شهدا مرتبط هستند، آموزش های لازم برای تکریم هر چه بهتر این قشر را دیده باشند به طور نمونه از سازمان های مربوطه به درب منزل پدر و مادر شهید مراجعت شده و اسناد و عکس هایی را به قصد امانت تحویل گرفته اند اما هرگز آن را پس نداده اند.

 طرح گنجینه شاهد از طریق چه ارگانی حمایت مالی و معنوی می شود؟

 بنده به نمایندگی از موئسسه مبشر صبح مسئول انجام این پروژه هستم و نیمی از هزینه مالی کار از طریق موئسسه مردم نهاد در تهران و نیمی دیگر نیز از طریق قرارگاه فرهنگی صاحب الامر لرستان تهیه شده است.

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات