گفت و گوی لرستان خبر با نویسنده کتاب کم نظیر دفاع مقدس

اسماعیل سپهوند رزمنده و نویسنده لرستانی دفاع مقدس، خاطرات خود از جبهه را تحت عنوان کتابی به اسم بلدچی به رشته تحریر در آورده است که بسیاری از صاحب نظران آن را دایره المعارف دفاع مقدس لرستان نامیده اند.

به گزارش لرستان خبر، یکی از هنرهای امام خمینی(ره) در اداره نظام جمهوری اسلامی این بود که تهدیدات ممکن بر ضد کشور را تبدیل به فرصت کرد.

جنگ 8 ساله رژیم بعث، یک تهدید تمام عیار برای نابودی انقلاب و تمام داشته های مادی و معنوی آن بود به ویژه آن که بنیه دفاعی ایران در ابتدای تجاوز عراق ، به شدت ضعیف شده بود اما همین تهدید تجربه ای شد که جمهوری اسلامی ایران در جهت رفع نیازهای نظامی خود بر آید و بعد از گذشت 25 سال از پایان جنگ به یک قدرت منطقه ای بلامنازع تبدیل شود و قدرت نظامی آن تا به حدی اوج گیرد که بدون داشتن سلاح اتمی به بازدارندگی راهبردی در مقابل هر ابرقدرتی دست یابد.

جنگ تحمیلی در حوزه نظامی تهدیدی بود که به فرصت تبدیل شد اما آیا تمام ظرفیت قابل استحصال 8 ساله دفاع مقدس، به بازدارندگی نظامی و پیشرفت فن آوری ختم می شود.

روشن است جنگی که نام آن دفاع مقدس لقب گرفته بسیار متاثر از آموزه های دینی است و آن قدر انگاره های ملکوتی و غایت های معنوی در آن نهفته است که هزاران نفر را پای کار می آورد و انقلابی درونی را در قلوب بسیاری از مردم ایران و به ویژه جوانان رقم می زند.

متاسفانه بعد از گذشت 25 سال از حادثه جریان ساز دفاع مقدس آن قدر که در تولید، تجهیزات ارزشمند نظامی موفق بوده ایم در عرصه انتقال مفاهیم بنیادین و عقیدتی جنگ موفق عمل نکرده ایم و دلیل اصلی نیز کم کاری مسئولان مختلف فرهنگی از چند دهه گذشته تا به حال بوده است.

به عنوان نمونه استان لرستان با وجود تقدیم هزاران شهید و جانباز و آزاده در جنگ تحمیلی، اما مدیران فرهنگی آن در گذشته و حال آن قدر ضعیف عمل کرده اند که انتشارات فرهنگی و تولیدات ادبی و هنری استان در حوزه دفاع مقدس بسیار اندک و انگشت شمار است و به نظر کارشناسان این تعداد اندک آثار نتوانسته مخاطبان را جذب و یا حرف نویی در عرصه دفاع مقدس داشته باشند.

"اسماعیل سپهوند" رزمنده لرستانی، کتابی به عنوان "بلدچی" را به رشته تحریر در آورده است که گویا با دیگر انتشارات لرستان در حوزه دفاع مقدس تفاوت دارد و عده ای آن را بزرگترین پروژه روایتی دفاع مقدس لرستان نامیده اند.

به همین منظور و در آستانه رونمایی از این اثر ارزشمند پای صحبت های نویسنده آن نشسته ایم.

خودتان را معرفی کنید

اسماعیل سپهوند متولد 1347 در شهر خرم آباد هستم و هم اکنون که با شما صحبت می کنم بازنشسته لشگر 57 لرستانم و مشغول انجام کارهای پژوهشی در حوزه جنگ و دفاع مقدس می باشم.

DSC_0098.JPG

شما به عنوان یک رزمنده چطور شد که راوی و نویسنده دفاع مقدس شدید؟

در جنگ بیشتر خدمت من در رسته "اطلاعات عملیات" و یا به اصطلاح عامیانه "بلدچی" گذشت که وظیفه آن شناسایی مواضع دشمن برای راهنمایی گردان های پیاده و تخریب بود و بالاخره نزدیک به 60 ماه از زندگیم در یکی از حساس ترین مسئولیت های میدانی جنگ گذشت و بعد ازدفاع مقدس، گاهی خاطرات خود از جنگ را با نثری خشک و نظامی می نوشتم اما بعد از حاضر شدن در جلسه نقد کتاب "ناگفته های جنگ"و با اصرار چند نفر از نویسندگان جوان حاضر در جلسه، شروع به نوشتن با نثری روانتر کردم و نزدیک به 50 تا 60 صفحه آماده شد اما خوب برای من که اولین بار نویسندگی را به صورت حرفه ای تجربه می کردم و قرار بود اثری تاریخی و ادبی را نگارش کنم قطع مسلم نیاز به حضور یک نویسنده مجرب در کنارم بود که از نظر کارشناسی کار راهنماییم کند.

برای این منظور دوستان آقای تاج مهر نویسنده و داستان نویس لرستانی را معرفی کردند و بعد از آشنایی اولیه نزدیک به 20 جلسه از راهنمایی ایشان برای چگونگی نگارش کتاب استفاده کردم و همچنین به طور مرتب کتاب های داستان، رمان و یا دیگر آثار مرتبط با حوزه دفاع مقدس را مطالعه می کردم و هم زمان کار نوشتن کتاب "بلدچی" را به پیش می بردم.

به کدام یک از آثار چاپ شده دفاع مقدس علاقمندید؟

واقعیت امر این است که بیشتر کتاب های چاپ شده حوزه دفاع مقدس، برای من رزمنده جنگ دیده، جذابیت آنچنانی دارد البته این نظر من است و نه نظر یک کارشناس؛ تنها کتابی که از خواندن آن لذت بردم، سفر به گرای 270 درجه بود که از دید خودم بهترین اثر چاپ شده در حوزه دفاع مقدس می باشد و این نارضایتی از بقیه آثار هم دلایلی دارد.

متاسفانه اشکال کار نویسندگان حوزه نگارش دفاع مقدس این است که شهدا و بسیجی ها را در ذهن مخاطب دست نیافتنی ترسیم می کنند و هم اکنون نزدیک به 90 درصد آثار چاپ شده در واقع به دنبال این هستند که بگویند فلانی نماز شب می خوانده و یا فلان عمل مستحبی را انجام می داده، که این نوع زاویه دید ادبی فقط تقدس نگاری است و قسمتی از واقعیت های دفاع مقدس است نه تمام آن.

چه مشکلاتی در سر راه نگارش و چاپ کتاب بلدچی داشته و یا دارید؟

در نگارش بلدچی  سعی شده که خاطرات به سبک رمان و داستان گونه نگارش شود اما در کنار آن درج صحیح تاریخ وقایع و عملیات ها مهم بوده است و یکی از دغدغه های من در تهیه کتاب این بوده که اثر، عاری از هر گونه اشتباه و اطلاعات غلط باشد.

خوب نگارش چنین کتابی با رعایت وفاداری به تاریخ، آن هم در استان لرستان که فاقد تاریخ مستندی از جنگ است در ابتدای امر غیر ممکن به نظر می رسید و برای پی بردن به تاریخ دقیق وقایع مجبور شدم که وارد کار مطالعه اسناد آرشیوی بنیاد حفظ آثار و همچنین مصاحبه های  میدانی با رزمنده های دفاع مقدس شوم و برای به دست آوردن بعضی تاریخ ها گاهی تا 20 ساعت با یک نفر مصاحبه کرده ام و در یک مورد 6 ماه به دنبال پیدا کردن یک تاریخ بودم.

"بلدچی" روایت گر چه باز زمانی از تاریخ دفاع مقدس و شامل چه عملیات هایی است؟

این کتاب روایتگر خاطرات من از سال 53 تا اواخر سال 71 است و نزدیک به 20 عملیات دفاع مقدس را در بر می گیرد البته در "بلدچی" خاطراتی ذکر شده که مربوط به خطوطی است که کار اطلاعات و شناسایی آن انجام شده اما آفندی در آن صورت نگرفته است یعنی به عنوان "بلدچی" تیپ در کنار دیگر دوستان، ماموریت شناسایی مواضع دشمن را انجام داده ام اما به دلایلی که فرماندهان تشخیص داده اند عملیاتی صورت نگرفته است.

چه نهاد و یا ارگانی در نگارش و چاپ کتاب به شما کمک کرده است؟

متاسفانه در ابتدای امر هیچ گونه کمک مالی و یا معنوی از این کتاب انجام نشد و در پاره ای از اوقات سنگ اندازی هایی نیز صورت می گرفت و حتی رئیس فلان اداره فرهنگی به من می گفت، که ما این کتاب را به شرطی که فلانی نویسنده باشد حمایت می کنیم و این در حالی بود که خودم تخصص لازم را در این کار داشتم و خیلی از دوستان داستان نویس عقیده داشتند موفقیت کتابی با این گستردگی و سطح از تنوع خاطرات در گرو نویسندگی شخص روایت کننده می باشد. البته این نکته را هم باید گفت که در تهیه مستندات تاریخی بنیاد حفظ آثار و شخص جناب سرهنگ "فرید" کمک های معنوی و آرشیوی زیادی برای نگارش این کتاب داشتند و بعد از آشنایی با آقای سامان سپهوند در حوزه هنری، راهنمایی های خوبی از جانب ایشان صورت گرفت.

سوژه اصلی کتاب و همچنین سبک نوشتاری بلدچی به چه شکلی است؟

کتاب "بلدچی" در واقع تلفیقی از رمان، داستان و روایت خاطرات است البته بعضی کتاب های دیگر این سبک را انجام داده اند اما معتقدم ماهیت این اثر، کمی متفاوت از دیگر کتاب های چاپ شده حوزه دفاع مقدس است.

در واقع "بلدچی" روایتگر آن چیزی است که خودم از جبهه دیده و شنیده ام و در این کتاب بیشتر از آن که در مورد شهدا صحبت شود در مورد دیگر نیروهای حاضر در جبهه صحبت شده است و وجه تمایز این کتاب در همین موضوع است.

اثر شما کی آماده چاپ می شود و تیراژ اولیه آن چه میزان است؟

جلد یک و دو کتاب آماده چاپ است و قرار بر این بوده که در روز 5 مهرماه جلد اول آن چاپ و رونمایی شود و هنوز به طور دقیق تیراژ جلد اول مشخص نیست و بلدچی 3 و چهار هم در در مرحله ویرایش و در بعضی موارد محدود، بازنویسی است و در این جا باید این نکته را متذکر شد که در ویرایش جلد یک زمان بسیاری هدر رفت و نزدیک به چهار سال وقت تلف شد.

چرا استان لرستان اثر فاخر مکتوب در حوزه دفاع مقدس ندارد؟

قسمتی از این مشکل بر می گردد به اینکه متاسفانه بسیاری از نویسندگان حوزه دفاع مقدس استان تازه کارند و به تصور اینکه نوشتن کتاب در این موضوع ساده است و در ابتدای سابقه کار نگارشی، مبادرت به نوشتن کتاب در مورد جبهه و جنگ می کنند در صورتی که یکی از سخت ترین کارهای موجود را می توان نگارش کتاب با موضوع دفاع مقدس دانست.

مشکل دیگر موجود در لرستان این است که از جوانان مستعد استان استفاده آنچنانی نمی شود و معتقدم اگر در ابتدای نوشتن کتاب از وجود چنین استعدادهای در استان اطلاع داشتم می توانستم کار با کیفیت تری را ارئه کنم و هم اکنون که با شما صحبت می کنم بعضی از نویسندگان جوان و مستعد لرستان مشاور من در ویرایش و بازنویسی قسمتی از جلد سه و چهار کتاب هستند.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات