لرستان خبر گزارش می دهد

پسرک کنار در ورودی مهد کودک جدا از جمع نشسته است و پاهای آویزان شده از صندلی اش را تکان می دهد گویی منتظر است با تمام شدن ساعت کار مهد کودک اولین نفری باشد که به خانه بر می گردد.

لرستان خبر: مربی مهدکودک می گوید: عادتش این است کمی بهتر شده اوایل حاضر نبود از در ورودی مهد کودک داخل بیاید کم کم داخل حیاط آمد و بعد داخل راهرو و صبر می کنیم تا کم کم خودش را با بچه ها سازگار کند.

شاید حق داشته باشد در مهد کودکی که کودکان در گروه های سنی بالای 2 سال و زیر 2 سال تقسیم شده اند و هر کدام سرگرم بازی هستند، اتاق هایی کم نور و بدون تهویه که با باز کردن در اتاق ها می توان کهنه گی هوا را حس کرد، نمی تواند جای مناسبی برای کودکان باشد.

در استان لرستان هم اکنون 12 هزارو 900 کودک زیر 6 سال در 254 مهدکودک که مجوز از بهزیستی دریافت کرده اند نگهداری می شوند و بنابر قانون به رعایت استانداردها و شاخص های مختلف مورد نظر بهزیستی در نگهداری و آموزش کودکان مکلف هستند.

در مرکز استان لرستان چند مهد کودک آن هم در بهترین نقطه شهر همراه با کارشناسان بهداشتی بازدید شد که نقطه مشترک همه آنها نقاشی نمای بیرونی و داخلی ساختمان مهد بود بدون اینکه در رعایت استانداردهای لازم ایمنی و بهداشتی اعم از نصب کفپوش و ضربه گیر مناسب و یا در ترمیم آسیب های ظاهری در و دیوارها و پنجره ها دقت نظری شده باشد.

در این گزارش میدانی بعضی از مهد کودک ها نتوانسته بودند اصول زیبایی شناسی دیداری خاص کودکان که باید رنگ های شاد و روشن باشد را به کار گیرند و با رنگ هایی مات که حتی شیشه پنجره ها را در بر می گرفت.

فضای فیزیکی ساختمان هایی در زیر لایه ای رنگ و نقاشی که شامل رنگ در ورودی،کابیت ها،سینک ظرفشویی،سطل های زباله ، درهای دستشویی ، وسایل داخلی و در و دیوارهای کلاس ها است پوشش داده شده و همین باعث شده تا کهنه گی و مستهلک بودن ساختمان و وسایل مورد استفاده در آن مخفی شود.

ظرفیت پذیرش مهدهای کودک بنا بر فضای فیزیکی آنها محاسبه می شود که معمولا بین 30 تا 70 کودک متغیر است و نکته ای که در این خصوص نباید از نظر دور داشت وجود تنها یک دستشویی در این فضاهاست که با وجود این تعداد کودک لازم است تعداد دستشویی های بیشتری برای مهدهای کودک در نظر گرفته شود.

بنا بر گفته کارشناسان بهداشت وجود تنها یک دستشویی برای کودکان زیر 6 سال در فضایی با تعداد 30 یا 40 کودک به هیچ وجه کافی نیست که علاوه بر اینکه از نظر بهداشت و سلامت به کودکان آسیب می رساند بلکه از نظر روحی هم می تواند برای کودکان آزار دهنده باشد.

**مادران چه می گویند؟!

نگرانی بیشتر مادران در خصوص نحوه رعایت اصول بهداشتی، ایمنی و نوع رفتار مربیان با کودکانشان است ،نگرانی هایی از قبیل اینکه آیا در نبود آنها به خوبی از دلبندشان مراقبت می شود یا خیر آیا مربی که قرار است از کودک شان نگهداری کند آگاهی کافی نسبت به رفتار با کودکان را می داند یا خیر؟!

مادر جوانی می گوید: اگر رنگ و نقاشی از ساختمان و فضای فیزیکی بعضی از مهدهای کودک گرفته شود احتمالا بسیاری از مادران و پدران حاضر نباشد حتی برای یک لحظه فرزند خود را به چنین جاهایی بسپارند.

مادر دیگری که مهدهای مختلف را برای کودک چهار ساله اش سر زده است می گوید: بسیاری از مهدهای کودک، دارای فضاهای محدود و قدیمی هستند و گاه در یک اتاق 12 متری بیشتر از 10 کودک نگهداری می شود که در هر صورت باید حساسیت بسیار زیادی نسبت به نحوه عملکرد مسئولین و مربیان مهد های کودک صورت گیرد.

آنچه گفته شد تنها ظاهر مهدهای کودک در یک مرکز استان است که باید مشکلات دیگری همچون نحوه برخورد با کودکان ، نوع و شیوه آموزش آنها که باید متناسب با روحیات و ویژگی های آنها باشد را نیز مورد توجه قرار داد.

وجود مربیان با تحصیلات مرتبط و یا حضور کارشناسان تربیتی و آگاه به مسائل روانشناسی از دیگر مسائل کیفی هستند که والدین انتظار دارند در مهدهای کودک مورد توجه قرار گیرد.

** 254 مهد کودک در لرستان زیر نظر بهزیستی فعالیت دارند

کارشناس مسئول دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی لرستان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: فعالیت تمام مهدهای کودک که مسئولیت نگهداری و آموزش کودکان زیر 6 سال را عهده دار هستند باید با مجوز از بهزیستی باشد و هیچ سازمان و نهادی اجازه صدور مجوز ندارد.

پری خدایی با بیان این که سال گذشته 12هزار و 900 کودک در این اماکن نگهداری می شد، افزود: آمار نهایی مهدهای کودک در سال جاری در آبان ماه ثبت می شود.

وی در خصوص شرابط تاسیس مهد کودک گفت: کسانی که متقاضی دریافت مجوز تاسیس مهد کودک هستند باید شرایطی ازجمله سلامت جسمی و روانی که به تایید پزشک برسد و دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی مرتبط و یا فارغ التحصیل رشته هایی همچون روانشناسی، علوم تربیتی و یا مددکاری اجتماعی باشند.

خدایی با بیان این که شرایط ساختمانی نیز باید مورد تایید باشد گفت: رعایت اصول بهداشتی و ایمنی و کیفیت وسایل و تجهیزات داخل ساختمان از جمله موارد و شاخص هایی است که در فرایند ارایه مجوز به موسسان مهدهای کودک مورد توجه قرار دارد.

**مربیان مهدکودک مکلف به سپری کردن دوره 180 ساعته آموزشی هستند

کارشناس مسئول دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی لرستان همچنین گفت: مربیانی که وظیفه نگهداری و آموزش کودکان در مهدهای کودک را بر عهده دارند بهتر است دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط باشند اما درهر صورت این افراد باید دوره های آموزشی ضمن خدمت را طی کنند.

به گفته وی دوره آموزشی توجیهی 180 ساعته توسط سازمان بهزیستی کشور برای تمامی مربیان مهد در نظر گرفته شده و در این جلسات توجیهی و آموزشی اصول تربیتی و آموزشی کودکان زیر 6 سال به صورت نظری و عملی ارائه می شود که مربیان ملزم به طی کردن این دوره ها هستند.

**مهد کودک، نخستین تجربه کودک از جامعه است

خدایی با اشاره به لزوم حضور کودکان از سه سالگی در اجتماع گفت: در شرایط امروزی با توجه به تک فرزندی و زندگی آپارتمانی ارتباطات کودکان کم شده و بیشتر آنها در تنهایی به سر می برند به همین دلیل شرکت آنها در جمع همسالان درفضای مهد کودک به رشد اجتماعی و کلامی آنها کمک بسیاری می کند.

کارشناس مسئول دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی لرستان یادآور شد:سازمان بهزیستی برای کودکان در دسته بندی های مختلف 6 ماه تا 2 سال(شیرخوار)، 2 تا 3 سال (نوپا)، 3 تا 4 سال (نوباوه1)، 4 تا 5 سال (نوباوه2) و 5 تا 6 سال (دوره آمادگی) محتوای آموزشی یکسان کشوری تدوین کرده است .

وی افزود: این آموزش ها در بسته های آموزشی خاص مربیان و کودکان تهیه شده و در خصوص شیرخواران نیز بسته آموزشی خاص والدین تدوین شده تا در صورتی که والدین تمایلی به سپردن کودکان خود در مهدها ندارند با مراجعه به بهزیستی ، بسته آموزشی مخصوص والدین را دریافت کنند.

**کودکان با تجربه مهد کودک از نظر تحصیلی موفق تر هستند

این کارشناش تربیتی کودکان گفت: کودک با ورود به مدرسه خواندن و نوشتن را آغاز می کند اما در سنین قبل از مدرسه و در مهد کودک ها باید زمینه رشد همه جانبه کودک از ابعاد مختلف جسمی، شناختی، کلامی و رشد هیجانی فراهم شود.

وی افزود: مطالعات نشان می هد کودکانی که مهد کودک را تجربه می کنند از رشد اجتماعی و اعتماد بنفس بیشتری برخوردار هستند و در سنین بالاتر از نظر تحصیلی نیز موفق تر عمل می کنند.

کارشناس مسئول دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی لرستان بیان کرد: با توجه به اینکه کودکان امروز کمتر در گروه های سنی هم سن خود قرار می گیرند تا قبل از 6 سالگی ، حضور آنها در جمع و فضایی همچون مهد کودک به یادگیری بیشتر آنها در مشارکت و تعامل با دیگران بسیار کمک کننده است و صرفا مهد کودک خاص کودکانی با مادران شاغل نیست.

به گفته وی اکنون آموزش بسیاری از مفاهیم اعم از مسایل ریاضی و زبان که در سنین مدرسه و هفت سالگی انجام می شود به سنین پایین تر و حدود سه سالگی رسیده که همین نکته ضرورت نحوه آموزش صحیح در مهدهای کودک را بیشتر می کند.

خدایی افزود: تحقیقات نشان می دهد سرمایه گذاری برای کودکان در سنین خردسالی به واسطه رشد سریعی که کودکان در سنین خردسالی نسبت به سایر دوره های رشد دارند همراه با تاثیر ویژه و قابل توجه تری است.

این کارشناس تربیتی کودکان با اشاره به اینکه هدف آموزش برای کودکان زیر 6 سال رشد یکپارچه کودک است گفت: فراهم بودن محیطی محرک و برانگیزنده لازمه رسیدن به این هدف است.

وی افزود: کودک با قرار گرفتن در جمع همسالان با مفاهیم اخلاقی همچون دوستی، همدلی، همراهی، همکاری و مشارکت آشنا می شود که در نهایت به رشد مهارت های فردی و اجتماعی کودک منتهی می شود.

منبع: ایرنا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    وقتی متولیان مهد کودک به مراکز حتی یک بار سر نمزنند چه انتظاری هست که آموزش به فرزندان داده شود

نظرات