فرماندار خرمشهر با اعلام آغاز پذیرایی و استقرار زائران اربعین در مرز شملچه از امروز گفت: بزرگترین پایانه مرزی کشور در شلمچه می‌تواند روزانه پذیرای تردد ۱۰۰ هزار نفر از زائران اربعین حسینی باشد.

به گزارش لرستان خبر، ولی‌الله حیاتی درباره آخرین برنامه‌ریزیها و اقدامات انجام شده برای میزبانی از زائران حسینی در آستانه اربعین حسینی اظهار کرد: امسال شاهد افزایش تردد زائران اربعین حسینی خواهیم بود و به غیر از هموطنان شهرهای جنوبی و استانهای همجوار اتباع خارجی ساکن در ایران نیز می‌توانند از مرز شلمچه تردد کنند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به 331 هزار و 711 نفر از زائران کشورمان در ایام اربعین حسینی( یکم تا 25 ماه صفر) از مرز شلمچه خروج پیدا کردند و 358 هزار و 342 نفر نیز در همین بازه زمانی به کشور بازگشتند.

فرماندار خرمشهر به تردد اتباع خارجی ساکن در ایران در ایام اربعین حسینی اشاره و خاطرنشان کرد: سال گذشته 40 هزار 117 نفر اتباع خارجی از مرز شلمچه به عراق سفر کردند و 17 هزار 265 نفر وارد کشور شدند که در مجموع 747 هزار و 435 نفر از زائران اتباع خارجی، مرز شلمچه را برای سفر خود برگزیدند.

وی درباره نحوه تردد زائران با وسایط نقلیه نیز تصریح کرد: زائران اربعین حسینی در سال 94 تردد ریلی را بیشتر از سال ماقبل آن مورد توجه قرار دادند و نزدیک به 170 هزار نفر از حمل و نقل ریلی استفاده کردند که بخش قابل توجهی از آن مربوط به زائران خرمشهرـ تهران بود و دیگر خدمات ریلی که به‌صورت رایگان انجام شد مربوط به مسیر خرمشهرـ شلمچه بود.

فرماندار خرمشهر با بیان اینکه تردد زائران از طریق دریایی هم سال گذشته مورد توجه واقع شد، گفت: در بازه زمانی اربعین سال 1394، 3 هزار 464 نفر از بندر خرمشهر تردد کردند که نشان‌دهنده اقبال مناسب مردم به سفر دریایی نسبت به سالهای قبل‌تر بوده است.

حیاتی افزایش موکب در مرز شلمچه را یکی دیگر از اقدامات مورد توجه برای زائران اربعین دانست و خاطر‌نشان کرد: در سال گذشته 125 موکب در مسیر شلمچه برقرار شد که این تعداد امسال به 250 موکب افزایش خواهد یافت و نشان‌دهنده استقبال مناسب مردم و اهتمام مسئولان ذیربط در این حوزه خواهد بود.

وی ادامه داد: امسال موکبهای مسیر شلمچه در هر وعده  195 هزار پرس غذا به زائران می‌دهند و این پذیرایی از تاریخ یکم تا 25 ماه صفر ادامه دارد.

فرماندار خرمشهر درباره وضعیت سرویسهای بهداشتی مسیر شلمچه اظهار کرد: امسال شاهد در دسترس بودن 500 چشمه سرویس بهداشتی خواهیم بود که سال گذشته 300 چشمه سرویس بهداشتی در اختیار زائران اربعین حسینی بود.

حیاتی از افزایش مساحت پارکینگ برای زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: در اربعین سال 95 مساحت پارکینگها افزایش یافته و نسبت به سالهای قبل دو برابر شده است؛ حدود 12 پارکینگ در شهرستان خرمشهر و شلمچه وجود دارد که خدمت‌رسانی مناسب برای زائران اربعین حسینی وجود خواهد داشت.

وی به استانها و شهرستانهای معین برای خدمت‌رسانی به مرز شلمچه اشاره کرد و افزود: فارس، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و‌بویر‌احمد، شهرداری منطقه 6 تهران، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، آبادان، ماهشهر، امیدیه، بهبهان و  ایذه استانها و نهادهای کمک رسان به مرز شلمچه هستند.

فرماندار خرمشهر با اشاره به برنامه‌های عمرانی سال گذشته برای شلمچه   تصریح کرد: اقداماتی نظیر احداث ترمینال مسافری پایانه مرزی شلمچه، احداث پنج موقعیت برای استقرار مواکب (توسط شهرهستانهای معین)، احداث 100 چشمه سرویس بهداشتی توسط شهرداری تهران، راه‌انداری فاز یک ایستگاه تقویت فشار آب مسیر شلمچه، تامین روشنایی مسیر شلمچه، لکه‌گیری آسفالت مسیر پل نو تا مرز شلمچه، احداث پارکینگ در چند نقطه شهر با ظرفیت 10 هزار خودرو و  استقرار چند دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران در ایام اربعین سال 94 انجام گرفت.

حیاتی افزود: اما برنامه‌های عمرانی در شلمچه برای اربعین امسال نیز ادامه یافت و تکمیل پایانه مرزی شلمچه، احداث پارکینگ بزرگ 50 هکتاری به همراه پارکینگهای مختلف در خرمشهر با ظرفیت 40 هزار خودرو، احداث و توسعه دوربرگردانهای متناسب با پارکینگها، احداث و استقرار سرویس بهداشتی در پارکینگها، لکه‌گیری و ترمیم آسفالت مسیر شلمچه، استقرار مخازن ذخیره آب برای جلوگیری از افت فشار آب در هر موقعیت و توسعه موقعیتهای اسکان و خدمات رسان در 10 نقطه مسیر شلمچه بخش دیگری از خدمات خواهد بود.

وی یادآور شد: بهسازی مسیر زائران اربعین حسینی، لکه‌گیری مسیر جاده پل راه آهن تا پل نو، نصب پرچمها و نشانه‌های مذهبی و ایجاد گیتهای موقتی به وسیله داربست برای تنظیم میزان ورودی به مرز در چهار نقطه مسیر شلمچه، برنامه‌ریزی سه شیفته برای جمع‌آوری زباله، نظافت مداوم و استقرار ماشین‌آلات آتش‌نشانی و خودروهای امدادی توسط کمیته خدمات‌رسانی اربعین بخش دیگری از خدمات در حال انجام است.

فرماندار خرمشهر از افتتاح پایانه مرزی شلمچه در ایام اربعین حسینی خبر داد و گفت: بزرگترین پایانه مرزی کشور در شلمچه می‌تواند روزانه پذیرای تردد 100 هزار نفر از زائران اربعین حسینی باشد.

حیاتی افزود: پایانه جدید که ساخت آن از دو سال قبل آغاز شده بیش از 8 هزار متر‌مربع زیربنا دارد و تعداد گیتهای آن افزایش یافته به‌گونه‌ای که زائران بیشتری نسبت به قبل می‌توانند تردد کنند.

وی عملکرد شهرداری منطقه 6 تهران را در زمان اربعین برای مرز شلمچه مناسب خواند و تصریح کرد: شهرداری تهران سال گذشته 120 چشمه سرویس بهداشتی در کنار پارکینگها احداث کرد که امسال 50 چشمه دیگر به آن اضافه شده است.

فرماندار تهران اظهار کرد: نظافت بخشی از مسیر زائران، احداث موکب و اسکان بیش از 2 هزار نفر نیز توسط شهرداری منطقه 6 تهران و شهرداری شیراز انجام می‌گیرد.

حیاتی درباره شروع به کار موکبهای زائران اربعین حسینی در مسیر شلمچه گفت: پذیرایی و استقرار زائران اربعین حسینی از 10 آبان تا پنج آذر در مسیر شلمچه انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تمامی زائران اربعین حسینی باید ویزای اربعین به همراه سایر مدارک را در اختیار داشته باشند، اظهار کرد: هیچ‌کس بدون مدارک تایید شده و قانونی اجازه خروج از کشور را ندارد و کنترلها بسیار محسوس انجام خواهد گرفت.

فرماندار خرمشهر درباره آغاز پیاده‌روی زائران اربعین حسینی تصریح کرد: پیاده‌روی زائران اربعین حسینی غالباً در روزهای نزدیک به اربعین افزایش بیشتری می‌یابد اما موکبها در حال احداث است و خدمات رفته رفته از تاریخ 10 آبان انجام می‌گیرد.

حیاتی تاکید کرد: مرز شلمچه برای زائران ثبت‌نام شده در سامانه سماح و تمامی اتباعی که قصد سفر اربعین حسینی را دارند، تدارک دیده شده و همه تمهیدات لازم برای رفاه حال زائران در حال نهایی شدن است.

وی درباره وضعیت قطارهای شلمچه نیز گفت: قطارها آمادگی دارند تا مسافران اربعین حسینی را تا نقطه صفر مرزی انتقال دهند؛ خوزستان آماده میزبانی مناسب در ایام پیش‌رو است.

 
منبع: تسنیم
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات