مهریه جالب یک زوج لرستانی

هستند کسانی که از سنت مهریه برای نهادینه کردن یک فرهنگ مثبت و دوستانه در جامعه استفاده می کنند و به جای نگاهی خودخواهانه به این آیین و درخواست مهریه مادی، مهریه ای معنوی انتخاب می کنند.

مهریه محیط زیستی یک زوج تحصیلکرده به ماجرایی جالب و قابل تقدیر تبدیل شده است به گونه ای که همه می خواهند از نیت و هدف این نو عروس جوان که مهریه خود را ساخت آبشخور برای حیوانات و کاشت نهال بلوط در دل طبیعت در نظر گرفته است با خبر شوند.

طرح‌ریزی یک ایده نو

این عضو فعال محیط زیست که مسئول انجمن مردم نهاد بلوطبان دورود است در خصوص شکل‌گیری ایده متفاوتی که برای تعیین مهریه و چگونگی متقاعد کردن همسرش به منظور ثبت در عقدنامه انجام داده است می‌گوید: تصمیم ما کاملا اتفاقی شکل گرفت و پس از آن در اجرایش مصمم شدیم و از طرفی به خاطر اینکه همسر من هم فعال محیط زیست است خیلی راحت به توافق رسیدیم و این کار را انجام دادیم و از اینکه به عنوان دوستدار محیط زیست توانسته ایم یک فرهنگ را بر پایه اندیشه‌ها و آرمان‌هایمان مبتنی بر حفظ محیط زیست بنا کنیم بسیار خوشحالیم.

حفظ بقای جانوران

امیرحسین ارکیان در ادامه می‌گوید: ساخت آبشخور در زیستگاه‌های محیط زیستی را با شعار حفاظت از گونه ی جانوری موجود در منطقه انتخاب کردیم چرا که پوشش جانوری به علت دخالت انسان در محیط زیست و حیات وحش، دچار تنش شده و بسیاری از زیستگاه‌ها دستخوش آسیب شده و اکوسیستم تغییر کرده است و نیاز به منابع آبی بیشتر برای حفظ بقای جانداران به علت کاهش منابع آبی دارند که در این شرایط بد که گونه های جانوری دارند این تنها کاری بود که می توانستیم انجام دهیم.

تولد در دل طبیعت

این دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم ادامه می‌دهد: از دوران کودکی کمک به حیوانات آسیب‌دیده و درست‌کردن پناهگاه برای پرندگان کوچک و تلاش برای بازگرداندن آنها به طبیعت، دغدغه‌ام بود و همیشه در رؤیاهایم به این موضوع فکر می‌کردم که چگونه می‌شود با طرح‌ریزی یک ایده نو، برای کمک به حفظ محیط زیست یا حیات وحش کاری انجام داد. به همین منظور با ایجاد انجمن مردم نهاد بلوطبان دورود به کمک جمعی از دوستان سعی کردیم دین خود به محیط زیست منطقه را ادا کنیم.

 مهریه: ساخت ١٤ ابشخور در منطقه اشترانکوه و کاشت ٤٠٠٠نهال بلوط در عرصه منابع طبیعی شهرستان دورود

این نوعروس که دانشجوی کارشناسی ارشد گیاهان دارویی است در خصوص مهریه خیرخواهانه‌اش مبنی بر ساخت آبشخور برای حیات وحش و کاشت نهال بلوط می گوید: آشنایی بیشتر با دنیای حیوانات و محیط زیست باعث شد درس‌های فراوانی را از طبیعت بیاموزم. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا با این کار توجه مردم را به سمت حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی و اهمیت آن برای بشر جلب کنیم و هم با نگاهی متفاوت نسبت به آیین و سنت مهریه یک فرهنگ معنوی را نهادینه کنیم.

وی در ادامه می گوید: همه ی ما زندگیمان را مدیون نشانه‌هایی هستم که خداوند در طبیعت برای ما به یادگار گذاشته است. این نشانه‌ها، همچون گنجی پنهان در دل طبیعت قرار داده شده‌اند و با کشف آن می‌توان زندگی را در مسیری صحیح هدایت کرد و به فرجامی نیک امید داشت.

با آرزوی خوشبختی برای امیرحسین ارکیان و عطیه حکیمی به امید آنکه روزی همه ی همشهریان نسبت به محیط زیست شهر زیبایمان دورود فعالانه، متعصبانه و دلسوزانه رفتار نمایند و خانم حکیمی هرچه زودتر مهریه خود را از همسرش درخواست کند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات