مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان گفت: پرونده بزرگ‌ترین زمین‌لغزش دنیا در "سیمره" لرستان برای معرفی به‌عنوان یک "ژئو پارک" در فهرست جهانی یونسکو تهیه می‌شود.

غلامرضا سلیمانی صبح امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان با اشاره به وقوع زمین‌لغزشی بزرگ در سیمره اظهار داشت: محدوده این زمین‌لغزش در شهرستان پلدختر حدفاصل بخش مرکزی، دهستان‌های جایدر و جلوگیر واقع‌شده است.

وی بابیان اینکه این پدیده زمین ساختاری حدود یازده هزار سال قبل در دره سیمره رخ‌داده است، افزود: این رویداد سبب رانش طبقات سنگی به ابعاد تقریبی طول 16 کیلومتر و عرض پنج کیلومتر و ضخامت 300 متر از دامنه شمال شرقی کبیرکوه شده و انرژی حاصل از آن به حدی بود که سبب خرد شدن لایه‌های سنگی و حرکت مصالح لغزشی به طول 25 کیلومتر در امتداد شیب و طاقدیس شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: با وقوع رویداد شرح داده‌شده لند اسلاید سیمره متولد و درنتیجه حرکت این واریزه‌ها، مسیر رودخانه‌های کشکان و سیمره را در دامنه کبیرکوه مسدود، سدی طبیعی ایجاد و سبب به وجود آمدن دریاچه تاریخی سیمره شده است.

وی به ثبت این رویداد مهم تاریخ و زمین‌شناسی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی خود و در اجرای تبصره ماده دو قانون و تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب 23 دی‌ماه 1382 آیین‌نامه اجرایی قانونی مذکور مصوب هیئت وزیران، اثر طبیعی زمین‌لغزش سیمره را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانید.

سلیمانی ثبت ابن اثر تاریخی در فهرست آثار طبیعی کشور را گام بعدی این اداره کل ذکر و عنوان کرد: پس‌ازاین مرحله پرونده این اثر تاریخی طبیعی برای معرفی به‌عنوان یک «ژئو پارک» در فهرست جهانی یونسکو تهیه خواهد شد.

محمدرضا اسدی معاون میراث فرهنگی لرستان نیز دراین‌باره اظهار داشت: تهیه پرونده ثبتی این اثر با تلاش، شورای ثبت و حرائم استان و سازمان مرکزی، پیگیری‌های مهرداد زرین جویی کارشناس فرهنگی این اداره کل و مسئول ثبت آثار استان محسن طرهانی صورت پذیرفته است.

اسدی با اشاره به  برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر افزود: وسعت محدوده زمین‌لغزش، عوارض بدیع به‌جای مانده از زمین‌لغزش مانند تالاب‌ها و سایر پدیده‌های ناشناخته، چشم‌انداز و حضور تمامی عناصر منظر، کم‌نظیر بودن رخداد زمین‌لغزش سیمره، تنوع زیست جانوری و گیاهی، بکر بودن پدیده زمین‌لغزش، قرار گرفتن میان سه استان لرستان، ایلام و خوزستان به لحاظ موقعیت مکانی ازجمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر است.

 

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات