به مناسبت سالروز حمله موشکی و شهادت 68 شهید دانش آموز بروجرد؛

سال 65 در حمله موشکی دشمن به یک مدرسه ابتدایی در بروجرد 68 دانش آموز به شهادت رسیدند و در آن روز دانش آموزان ابتدایی مشق شهادت را با خون خود نوشتند و از مدرسه راهی بهشت شدند.

30 سال از حمله موشکی مدرسه ابتدایی فیاض بخش و امام حسن(ع) در بروجرد می گذرد، حادثه ای که دشمن با حمله موشکی سبب شد 68 دانش آموز مظلوم و بی گناه که برای کسب علم راهی مدرسه شده بودند، از مدرسه به بهشت بروند.


دانش آموزانی که این بار درس شهادت داشتند، زنگ مدرسه با زنگ شهادت یکی شد و 68 غنچه که امید هر خانواده ای بودند در بمباران پرپر شدند و به فیض شهادت رسیدند.


کسی آن روز نمی دانست قرار است فاجعه ای رخ دهد و دشمن جنایتکار این بار کودکانی را نشانه گرفته بود که حتی تصور درستی از جنگ نداشتند اما باز هم دست در دست دوستان خود و با لبخندی معصوم و زیبا وارد مدرسه شدند.

Image result for ‫بمباران مدرسه در بروجرد‬‎
ساعت 13 ظهر روز 20 دیماه بود و دانش آموزان مانند هر روز یکی یکی وارد مدرسه شدند و صدای قهقه های کودکانه و شادی و نشاط باز هم در مدرسه پیچید، کم کم همه دانش آموزان به صف شدند، آخرین صف دانش آموزان شهید.


هنوز دانش آموزان راهی کلاس ها نشده بودند که ناگهان صدایی مهیب مدرسه را فرا گرفت و گرد و غبار غلیظی در محیط پیچید و در این لحظه بود که 68 دانش آموز با دوستان خود خداحافظی کردند و به شهادت رسیدند.


گرچه قامتشان کوچک بود اما دلهایی به وسعت آسمان داشتند که در دنیایی از مظلومیت و بی گناهی از دنیا پر کشیدند و رفتند تا همیشه یاد و نامشان باقی بماند.

Image result for ‫بمباران مدرسه در بروجرد‬‎
"عباس فتح الهی " یکی از جانبازان حادثه بمباران مدرسه فیاض بخش بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: در سال 65 من تنها 9 سال سن داشتم و در کلاس سوم ابتدایی مشغول به تحصیل بودم گرچه می دانستیم جنگ است اما تصور درستی از جنگ نداشتیم و اصلا فکر نمی کردم روزی در مدرسه بمباران شود.


وی اضافه کرد: در روز 20 دیماه در تایم بعد از ظهر مانند هر روز در ساعت یک ربع به یک راهی مدرسه شدم و مانند هر روز بعد از وارد شدن به مدرسه کنار دوستانم رفتم و شروع به بازی و خنده کردیم و سپس در صف های منظم ایستادیم و من هر روز وقتی سر صف بودیم به کنار پنجره دفتر می رفتم تا میکروفن را از مدیر بگیرم و برنامه ها اجرا شود در همان روز هم این کار را انجام دادم اما وقتی مدیر خواست میکروفن را بدستم بدهد ناگهان صدایی مهیب در مدرسه پیچید و دیگر گوش هایم در چند لحظه هیچ چیزی نشنید.


این جانباز بمباران موشکی افزود: اصلا متوجه نشدم اما اطرافم را که نگاه می کردم فقط گرد و غبار بود و وقتی به داخل دفتر از پشت پنجره نگاه کردم، مدیر را دیدم که شیشه های دفتر بر سر و صورتش ریخته و کاملا صورتش خونی بود، به داخل حیاط مدرسه که نگاه کردم بسیاری از دانش آموزان را دیدم که روی زمین دراز شده اند و فقط تلاش می کردم به بیرون مدرسه بروم و در بیرون مدرسه گودال بزرگی که جای موشک بود را مشاهده کردم اما صدایی نمی شنیدم و متوجه نشده بودم که در این حادثه شنوایی گوش هایم را از دست داده ام.

Image result for ‫بمباران مدرسه در بروجرد‬‎
به گفته وی وقتی میخواستم از مدرسه خارج شوم نه از دیوار مدرسه خبری بود و نه از درخت های اطراف مدرسه، غوغایی به پا شده بود و همه مردم به سمت مدرسه می دویدند.


وی  با اشاره به این که  در آن حادثه بسیاری از همکلاسی هایم به شهادت رسیدند و دوستان صمیمی ام شهید شدند گفت: من از قافله شهدا بازماندم و اما با گذشت 30 سال از این حادثه وقتی میخواهم با دوستان صحبت کنم به بهشت شهدا می روم و چند دقیقه ای برسر مزارشان می نشینم و با هم صحبت و درد دل می کنیم و با گذشت سالها از زمان جنگ اما همچنان تلاش می کنم پیرو راه شهدا باشم و در خط ولایت قدم بردارم چرا که امنیت و آرامش کشور مرهون خون شهدایی است که جان خود را تقدیم کردند و نیاز است این خاطرات برای نسل جدید بازگو شود.


در ادامه این گزارش سرهنگ "مجید سوری" فرمانده ناحیه مقاومت بسیج بروجرد گفت: وقتی دشمن در برابر رزمندگان دچار شکست می شد و توان مقابله را نداشت اقدام به بمباران شهرها می کرد و قصد داشت تا با شهادت کودکان بتواند مشغله های فکری را برای رزمندگان در جبهه ها ایجاد کند و سبب تضعیف روحیه آنها شود.


به گفته وی بمباران مدرسه فیاض بخش و امام حسن(ع)در بروجرد و شهادت 68 دانش آموز تنها گوشه ای از فجایع رژیم بعثی عراق است که با حمایت استکبار و آمریکا دست به این بمباران ها زد.


فرمانده ناحیه مقاومت بسیج بروجرد تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس چه بسیار کودکان، نوجوانان و جوانانی که به شهادت رسیدند و یا مجروح و آزاده شدند که امروز همه ما باید با تاسی از شهدا راه آنها را ادامه دهیم و دانش آموزان در سنگر علم و دانش برای پیشبرد اهداف تلاش کنند.


سرهنگ سوری اظهار داشت: به مناسبت سالروز شهادت 68 دانش آموز شهید بروجرد مراسم بزرگداشتی روز دوشنبه 20 دیماه ساعت 9 و نیم صبح در حسنیه ثاراله ناحیه مقاومت بسیج بروجرد برگزار می شود.


روح همه شهدا شاد و یادشان پاینده باد.
انتهای پیام/  

منبع: بازتاب بروجرد

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات