عزیزتر از جان جانان

آیا واقعا حفظ نظام جمهوری اسلامی، حتی از حفظ جان امام زمان (عج) بالاتر است؟! چرا؟!

دو احتمال در فرمایش حضرت امام (ره) است که به نظر می رسد جمع بین آن دو احتمال ممکن و حتی لازم باشد. قبل از طرح دو احتمال، متن کاملتر سخنرانی حضرت امام (ره) را می گذارم که بیشتر با حال و هوای سخنرانی ایشان آشنا شویم.

صحیفه امام ج‏15 365 اهمیت حفظ جمهورى اسلامى ..... ص : 364

«امروز ما از روزهاى قبل بیشتر احتیاج به همبستگى داریم. امروز ما مواجه با همه قدرتها هستیم و آنها در خارج و داخل دارند طرح‏ریزى مى‏کنند؛ براى اینکه این انقلاب را بشکنند و این نهضت اسلامى و جمهورى اسلامى را شکست بدهند و نابود کنند. و این یک تکلیف الهى است براى همه که اهمّ تکلیفهایى است که خدا دارد؛ یعنى، حفظ جمهورى اسلامى از حفظ یک نفر- و لو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است؛ براى اینکه امام عصر هم خودش را فدا مى‏کند براى اسلام. همه انبیا از صدر عالَم تا حالا که آمدند، براى کلمه حق و براى دین خدا مجاهده کردند و خودشان را فدا کردند.

پیامبر اکرم آن همه مشقات را کشید و اهل بیت معظم او آن همه زحمات را متکفّل شدند و جانبازى‏ها را کردند؛ همه براى حفظ اسلام است. اسلام یک ودیعه الهى است پیش ملتها که این ودیعه الهى براى تربیت خود افراد و براى خدمت به خود افراد هست و حفظ این بر همه کس واجب عینى است؛ یعنى، همه مکلف هستیم حفظ کنیم تا آن وقتى که یک عده‏اى قائم بشوند براى حفظ او، که آن وقت تکلیف از دیگران برداشته مى‏شود.

احتمال اول اینکه بگوییم از منظر حضرت امام ، نظام اسلامی همان جمهوری اسلامی است. یعنی جمهوری اسلامی یعنی همان پیوند واقعی «امت و امامت» که ساختار اساسی ولایت دینی را تشکیل می دهد، به نحوی که اگر این ساختار در هم شکسته شود، اساس پیوند امام و امت منقطع میگردد و فلسفه اصلی رسالت انبیاء و اولیاء که همان هدایت مردم و رشد و تربیت آنهاست، منتفی خواهد شد. به تعبیر دیگر در این احتمال اصطلاح «جمهوری اسلامی» منظور نظام سیاسی خاصِ شکل گرفته در ایران سال 57 نیست، بلکه منظور «نظام رابطه امام جامعه با مردم» است؛ که سامانه اصلی هدایت است. لذا اگر این سامانه مورد تهدید واقع شود، همانگونه که در سال 61 هجری با سر کار آمدن یزید ملعون شد، امام زمان دوران نیز جان خود را فدا می کند تا دلهای مردم نرم کرده و پیوند قلبی و عاطفی و فکری مردم و امامشان را برقرار نماید.

احتمال دوم اینکه حضرت امام ره قائلند که «نظام جمهوری اسلامی ایران» که پس از سال 57 شکل گرفته، عصاره و نماینده اسلام ، بلکه نتیجه و دستاورد مجاهدت 124 هزار پیامبر علیهم السلام است؛ به نحوی که اگر این نظام شکست بخورد، کأنه همه دستاوردهای تاریخی جبهه ایمان از دست می رود. به تعبیر دیگر الان وضع به گونه ایست که سرنوشت اسلام به سرنوشت جمهوری اسلامی گره خورده است و اگر این نظام سیلی بخورد، همه اسلام سیلی می خورد. از این منظر اگر پیامبر ص هم بود، خود را فدای چنین نظامی می کرد، همانگونه که ایشان برای دفاع از جامعه نوپای اسلام در مدینه النبی شمشیر به دست می گرفت و در پیشانی سپاه اسلام از کیان نظام اسلامی دوران خود دفاع می کرد.

علی محمدی

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات